TE-TOIMISTO OTTAA SINUUN YHTEYTTÄ
Odotatko, että TE-toimisto ottaa sinuun yhteyttä tiettynä päivänä? (Kyse on siis rutiininomaisesta työttömäksi jo ilmoittautuneen ja TE-toimistolla henkilökohtaisesti käyneen henkilön tilanteen kyselemisestä puhelimitse.)
Soittopäivän piti olla pe 22.8.2014 ( ja niin sähköisen asioinnin omilla sivuilla luki vielä perjantai-iltanakin). Kyttäsin puhelinta koko perjantain. Soittoa ei tullut perjantaina.
Maanantaina 25.8.2014 odottelin soittoa keskipäivään saakka ja menin varmuuden vuoksi vielä tarkastamaan omat tiedot sähköisessä asioinnissa. Yllättäen siellä oli uutta tietoa: TE-toimisto ottaa sinuun yhteyttä 18.2.2015!
Olen huojentunut, koska en kaipaa tenttausta siitä, olenko muuttunut työttömästä yrittäjäksi, metsänomistajaksi tai pimeän työn tekijäksi. Ottaa muutenkin aivoon olla työttömänä, vaikka on opiskellut neljä tutkintoa ja tehnyt töitä kuin elukka, kun työtä on ollut. Siitä huolimatta minusta olisi TE-toimistolta edes alkeellisen kohteliasta laittaa siihen työttömän vahtimaan puhelimeen se sama viesti, että yhteydenotto siirtyy ensi vuoteen, heippa vaan.
Käykää siis katsomassa omia tietojanne siellä sähköisen asioinnin sivuilla, koska se on ainoa tapa saada tieto siitä, ettei puhelua olekaan tulossa "ihan lähiaikoina."
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 20:46"]
Nuo työkkärin yhteydenotot ovat kyllä ihan naurettavia oikeasti. Minun ollessa työtön, sieltä sateli työtarjouksia (eli molin sivuilta kopioituja ilmoituksia, ei siis mitään johon en olisi jo ehtinyt hakea) ja soiteltiin noin kerran kuukaudessa ihan vain kyselläkseen että onko osoitetiedot pysyneet samana ja olenko edelleen työtön ja "täällä olis tällainen ilmoitus, laitanko sinulle työtarjouksen tästä?" Joo hain sitä jo "ahaa, no entäpä tällainen?" Joo sitäkin hain jo "vai niin, no kiinnostaisiko tämä paikka sinua?" Joo kiinnostaa, ja siksi laitoinkin hakemuksen sinne menemään "selvä, no kyllä minä uskon että sinä töitä löydät, onnea etsimiseen, kiitoa hei!". Eli mitä hyötyä työkkäristä on? Ei minulle ainakaan mitään. Lisäksi kun asun tampereella, niin täällä ei voi enää vain marssia työkkäriin, ottaa jonotusnumeroa ja odottaa sitä paria tuntia että pääsee virkailijan juttusille, vaan pitää soittaa (hehheh, just joo.. ) ja varata aika, jonka itse olen aina saanut 1-2kk päähän. Mieheni on ollut työttömänä jo jonkun aikaa, ja myös hänen osaltaan ihmettelen työkkärin touhuja. Päivärahat oli vain lakkautettu kertomatta mitään etukäteen (huomasi vain uutta hakemusta laittaessaan että eihän hän voikaan sitä laittaa). Työkkäristä on luvattu soittaa päivään x mennessä, vaan eivätpä ole soittaneet. Paras oli kun työkkäriltä tuli ilmoitus että 'te-toimisto ottaa sinuun yhteyttä lähipäivinä' ja sieltä soitettiin lähes kuukauden päästä. Eli siis kun sinun pitää tehdä työkkärin käskystä jotain viipymättä, puhutaan viidestä arkipäivästä, ja mikäli tästä myöhästyt, saat erittäin todennäköisesti kahden kuukauden karenssin. Eli sinä kärsit. Kun taas työkkäri lupaa tehdä jotain vaikka 25.8.14 mennessä, ei haittaa mitään vaikka he ottaisivat sinuin yhteyttä vasta lokakuussa. "Tässä on nyt ollut vähän ruuhkaa". Ja taas kerran sinä todennäköisesti kärsit. Mielestäni olisi oikeudenmukaista että molemmilta osapuolilta odotettaisiin samanlaista täsmällisyyttä; jos jotain on luvattu/sovittu tehtäväksi päivään x mennessä, niin se myös tehdään siihen mennessä.
[/quote]
Miten yksinkertainen ihminen sinä oikein olet? Ne mol.fi -sivujen ilmoitukset on Työkkärin ilmoituksia eli niitä työpaikkoja, joita siellä välitetään monien eri kanavien kautta. Ei ole olemassa mitään erikseen työttömille välitettäviä paikkoja.
Nuo päivärahojen lakkauttamiset on nykypäivän urbaanilegendoja: jos TE-toimisto lupaa ottaa yhteyttä, ei päiväraha katkea, vaikka soittoa ei tulisi.
Uskomattoman moni antaa työkkäriin numeron, joka ei ole enää käytössä ja sitten itketään, kun sieltä ei tule soittoa.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:55"]
Eihän sieltä vastata jos sinne soittaa. Itse sain kirjeen, jossa kerrottiin mihin aikaan pitää soittaa ja mistään numerosta ei vastattu. Ei niitä taida siellä paljoa kiinnostaa.
[/quote]
Tuo on paha tilanne, koska jos työttömällä itsellään on soittovelvollisuus, täytyy pystyä todentamaan, että on yrittänyt soittaa sinne. Tuollaisessa tilanteessa kannattaa ottaa heti yhteys paikalliseen TE-toimistoon joko puhelimitse (ensisijaisesti) tai sähköpostitse. (Toimiston kirjaamon sähköpostiin kannattaa laittaa sähköpostia ja säilyttää se myös itsellään, ettei sekaannus aiheuta työttömälle etuuden menetystä.)
Minulle laittoivat s-postia, jossa kehotettiin tarkastamaan cv:n sisältö kun ammattiryhmien kuvaukset muuttuivat. Lopussa teksti: tsemppiä työnhakuun. Naurahdin.
Yhden työhönosoituksen ovat sieltä nyt 4 kk:n työttömyyteni aikana tehneet ja senkin virheellisesti, ei minulla ollut paikan vaatimaa alani jatkokoulutusta. Totesin tämän puhelinyhteydessä työkkäriin (soittivat eri päivänä kuin aikoivat, kyse oli ns. ensikontaktista sinne työttömyyden alettua). Olivat lisänneet sitten koulutusteksteihin ei 'x-pätevyyttä'. Kai sen pätevyyden olisin koulutukseni kohdalle kirjoittanut, jos minulla se olisi, huokaus.
TE-toimisto on mennyt ihan kummalliseksi. Kotipaikkakunnallani toimisto muutti pienempiin tiloihin. Toimistoon on lähes mahdotonta päästä käymään: siellä on suurinpiirtein yksi pieni koppi, ja pitää soittaa summeria päästäkseen sisään, mikäli siellä on edes ketään paikalla. Kohta varmaan lakkauttavat koko lafkan.
Ei ne sieltä soita. Ihan vitsi koko soittelu. Sitten kun yrität soittaa sinne: kaikki asiakaspalvelijamme ovat varattuja eikä jonoon voida ottaa uusia asiakkaita klik. Yritä siinä saada kassaan lausuntoa, joka niiden olisi pitänyt lähettää jo viikkoja sitten.
Mulla ainakin noi soittoajat on meinanneet päivää, jota ennen, tai viimeistään silloin, minun pitää ITSE olla yhteydessä työkkäriin.
Mulla kävi ihan samoin kuin ap:lle ja päivämäärätkin lähestulkoon samat. Koko päivän päivystin puhelinta ja mitään ei kuulunut. Jäin juuri työttömäksi ja oletin että kun soittavat, saisin käyntiajan te-toimistoon, mutta ei sitten. Ihan ihmeelliseksi mennyt.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:14"]
Mulla ainakin noi soittoajat on meinanneet päivää, jota ennen, tai viimeistään silloin, minun pitää ITSE olla yhteydessä työkkäriin.
[/quote]
Mulla lukee omissa tiedoissa, että te-toimisto ottaa uhteyttä päivänä xxxxx.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:10"]
Ei ne sieltä soita. Ihan vitsi koko soittelu. Sitten kun yrität soittaa sinne: kaikki asiakaspalvelijamme ovat varattuja eikä jonoon voida ottaa uusia asiakkaita klik. Yritä siinä saada kassaan lausuntoa, joka niiden olisi pitänyt lähettää jo viikkoja sitten.
[/quote]
Heti hiillostusviesti sinne kirjaamon sp-osoitteeseen, ellei sitä lausuntoa ole jo lähetetty sinne työttömyyskassaan ilman, että olet saanut siitä tietoa. Minulla se lausunto lähti heti ekalla käyntikerralla sähköisesti työttömyyskassaan. Kysy ihmeessä työttömyyskassasta tai TE-toimistosta/katso sähköisen asioinnin sivuiltasi työttömyysetuus-kohta.
[/quote]
Silloin kun siellä lukee, että TE-toimisto ottaa yhteyttä, se tarkoittaa suomeksi, että soitto tulee minulle tai sinulle TE-toimistosta.
Joo, mulle on käynyt kanssa tuolla lailla.
Ja jos toimistoon pitää itse ottaa yhteyttä, niin se kannattaa tehdä ensisijaisesti sähköpostitse! Niin minulle siellä neuvottiin ja vastaus on tullut yleensä vuorokauden sisään. Ei siis todellakaan kannata soittaa! Ja tosiaan, jos tulee jotain rutinaa, niin on se sähköpostiviesti todisteena.
Olen myös joutunut soittamaan, että lähettävät lausunnon työttömyyskassaan, ei ne automaattisesti tunnu enään niitä lähettävän. Ja samalla lailla olen odotellut te-toimiston yhteydenottoa, ei mitään. Ja seuraavaksi ottavat yhteyttä ensi vuonna, jos ottavat..
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:15"]
[/quote]
Mulla lukee omissa tiedoissa, että te-toimisto ottaa uhteyttä päivänä xxxxx.
[/quote]
Juuri näin, ja jos hyvin käy, päivämäärä saattaa pitää paikkansa. Yhteydenotto tulee TE-toimistolta työttömälle. (Joillakin ihmisryhmillä voi olla erityyppinen asiointitapa, mutta aloittaja ei tarkoittanut sitä.)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:22"]
Olen myös joutunut soittamaan, että lähettävät lausunnon työttömyyskassaan, ei ne automaattisesti tunnu enään niitä lähettävän. Ja samalla lailla olen odotellut te-toimiston yhteydenottoa, ei mitään. Ja seuraavaksi ottavat yhteyttä ensi vuonna, jos ottavat..
[/quote]
Tuo kuulostaa pahalta, koska kaikki työttömät eivät ehkä tiedä, kuinka toimitaan.
Niin ja siis käyttäkää sitä kirjaamon sähköpostiosoitetta, koska nykyisin asioitanne voi hoitaa ihan kuka vaan virkailija isollakin alueella, joten sillä lailla saa nopeimmin asiat hoidettua. Viestinne ohjataan vähiten kiireiselle henkilölle.
t. 16
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:44"]
Haha! Mullekin piti tulla puhelu muistaakseni tänään. Täytyy käydä katsomassa. Voihan se voihan se olla että soittavatkin mutta hyvä tietää ettei kannata odotella:D
olen muuten ollut "työttömänä" joulukuusta, tehnyt lyhyitä pätkiä ja keikkaa kuitenkin koko ajan. En ole muuttanut statusta. Mutta osaako joku sanoa, että jos vaikka 5vkon sijaisuuden ajaksi laitan itseni työllistyneeksi niin voinko käydä netissä vaihtamassa statuksen sen jälkeen työttömäksi? Vai pitääkö aina mennä paikan päälle?
[/quote]
Tuskin sitä statusta voi itse vaihtaa työllisestä työttömään ilman TE-toimistolle annettuja selvityksiä työsuhteesta. Muistaakseni (!) yli kaksi viikkoa kestävä kokopäivätyö vie sinulta työttömän statuksen. Kannattaa tarkastaa asia.
Miks annatte puh.nronne TE-toimistoon?
Mulla kävi ihan samoin kuin ap:lle ja päivämäärätkin lähestulkoon samat. Koko päivän päivystin puhelinta ja mitään ei kuulunut. Jäin juuri työttömäksi ja oletin että kun soittavat, saisin käyntiajan te-toimistoon, mutta ei sitten. Ihan ihmeelliseksi mennyt.
[/quote]
Miten sitten saat lausunnon työttömyyskassalle, jos et käy henkilökohtaisesti paikalla esittämässä työtodistuksia yms.? Minä ainakin kävin henkilökohtaisesti TE-toimistolla. Ajan sain siltä virkailijalta, joka soitti (vain päivää luvattua myöhemmin) minulle. Työttömäksi ilmoittauduin sähköisesti. (Oma työhistoria kannattaa naputella itse valmiiksi sinne sähköisen asioinnin sivuille, niin käynnillä virkailija pääsee vähemmällä, kun hän vain tarkistaa, että dokumentit ja kirjoitettu työsuhdelitania täsmäävät.)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:31"]
Miks annatte puh.nronne TE-toimistoon?
[/quote]
Miksi en antaisi? Ne, jotka kikkailevat prepaid-liittymien ja jatkuvien asunnonvaihtojen avulla elämässään, ovat eri asia. Heitä tämä keskustelu tuskin koskee millään tavalla. Heillehän on oma "ei tartte jonottaa eikä odottaa -räätälöity palvelukonsepti."
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:49"]
mut voi soittaa ihan random, eri päivänä. Pakko ei ole vastata
[/quote]
Kannattaa vastata, jos ei halua joutua "hankaluuksiin." Vastaa oman etusi takia.