Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-TOIMISTO OTTAA SINUUN YHTEYTTÄ

Vierailija
25.08.2014 |

Odotatko, että TE-toimisto ottaa sinuun yhteyttä tiettynä päivänä? (Kyse on siis rutiininomaisesta työttömäksi jo ilmoittautuneen ja TE-toimistolla henkilökohtaisesti käyneen henkilön tilanteen kyselemisestä puhelimitse.)

Soittopäivän piti olla pe 22.8.2014 ( ja niin sähköisen asioinnin omilla sivuilla luki vielä perjantai-iltanakin). Kyttäsin puhelinta koko perjantain. Soittoa ei tullut perjantaina.

Maanantaina 25.8.2014 odottelin soittoa keskipäivään saakka ja menin varmuuden vuoksi vielä tarkastamaan omat tiedot sähköisessä asioinnissa. Yllättäen siellä oli uutta tietoa: TE-toimisto ottaa sinuun yhteyttä 18.2.2015!

Olen huojentunut, koska en kaipaa tenttausta siitä, olenko muuttunut työttömästä yrittäjäksi, metsänomistajaksi tai pimeän työn tekijäksi. Ottaa muutenkin aivoon olla työttömänä, vaikka on opiskellut neljä tutkintoa ja tehnyt töitä kuin elukka, kun työtä on ollut. Siitä huolimatta minusta olisi TE-toimistolta edes alkeellisen kohteliasta laittaa siihen työttömän vahtimaan puhelimeen se sama viesti, että yhteydenotto siirtyy ensi vuoteen, heippa vaan.

Käykää siis katsomassa omia tietojanne siellä sähköisen asioinnin sivuilla, koska se on ainoa tapa saada tieto siitä, ettei puhelua olekaan tulossa "ihan lähiaikoina."

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:38"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:14"]

Mulla kävi ihan samoin kuin ap:lle ja päivämäärätkin lähestulkoon samat. Koko päivän päivystin puhelinta ja mitään ei kuulunut. Jäin juuri työttömäksi ja oletin että kun soittavat, saisin käyntiajan te-toimistoon, mutta ei sitten. Ihan ihmeelliseksi mennyt. 

[/quote]

Miten sitten saat lausunnon työttömyyskassalle, jos et käy henkilökohtaisesti paikalla esittämässä työtodistuksia yms.? Minä ainakin kävin henkilökohtaisesti TE-toimistolla. Ajan sain siltä virkailijalta, joka soitti (vain päivää luvattua myöhemmin) minulle. Työttömäksi ilmoittauduin sähköisesti. (Oma työhistoria kannattaa naputella itse valmiiksi sinne sähköisen asioinnin sivuille, niin käynnillä virkailija pääsee vähemmällä, kun hän vain tarkistaa, että dokumentit ja kirjoitettu työsuhdelitania täsmäävät.)

[/quote]

Ne voi nykyisin skannata ja lähettää sähköpostilla. Niin ne pyysi mua tekemään. Ilmeisesti valokuvakin riittää.

Vierailija
42/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ihmettä? Olen aikoja sitten ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi (tosin olen opintojen loppuvaiheessa, ehkä se vaikuttaa), mutta lapussa kyllä luki että otetaan yhteyttä 14 päivän sisällä. En tosin koskaan saanut minkäänlaista yhteydenottoa, en puhelua, sähköpostia tai kirjettä. Siis en edes sellaista, että otetaan myöhemmin yhteyttä. Unohdin koko asian enkä ottanut itsekään soitellut. Olisiko pitänyt? Tästäkin on nyt jo kuukausia, ei ole mitään mistään kuulunut. Itsekseni selaan ilmoituksia ja haen välillä, mutta itse TE on ollut täysin hiljaa. Ehkä niillä on liikaa hommia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 20:30"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 19:56"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:58"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 18:34"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:44"]

Haha! Mullekin piti tulla puhelu muistaakseni tänään. Täytyy käydä katsomassa. Voihan se voihan se olla että soittavatkin mutta hyvä tietää ettei kannata odotella:D

olen muuten ollut "työttömänä" joulukuusta, tehnyt lyhyitä pätkiä ja keikkaa kuitenkin koko ajan. En ole muuttanut statusta. Mutta osaako joku sanoa, että jos vaikka 5vkon sijaisuuden ajaksi laitan itseni työllistyneeksi niin voinko käydä netissä vaihtamassa statuksen sen jälkeen työttömäksi? Vai pitääkö aina mennä paikan päälle?

[/quote]

Tuskin sitä statusta voi itse vaihtaa työllisestä työttömään ilman TE-toimistolle annettuja selvityksiä työsuhteesta. Muistaakseni (!) yli kaksi viikkoa kestävä kokopäivätyö vie sinulta työttömän statuksen. Kannattaa tarkastaa asia.

[/quote]

Tottakai voi itse sen vaihtaa ja se on nykyään työkkärin käytäntö, että itse käydään netissä pistämässä työnhaku takaisin voimaan. Mitä tämän jälkeen tapahtuu, riippuu työkkäristä. Viimeksi kun itse pistin jälleen työnhaun voimaan netissä tuollaisen pidemmän sijaisuuspätkän jälkeen, tuli nettisivuilla ilmoitus, että työkkäri ottaa minuun yhteyttä. Niinpä sitten ottivatkin ja puhelimitse jatkoselviteltiin työkuvioni. Mitään todistuksia en työkkäriin toimittanut.

Ilmeisesti tarkoitus on vähitellen vieraannuttaa koko laitos sen perustyöstä. Omalla paikkakunnallani tuntuu olevan voimassa vanha tuttu "älä soita meille, me soitetaan sulle... jos viitsitään joskus". Eikä papereiden perään paljon kysellä. Jos korvauksia hakee, niin Kela/kassa sitten kyllä kyselee ne todistukset.

[/quote]

Mikä perustyö?

[/quote]

Olen ymmärtänyt, että työkkäri toimii jollain asteella työntekijöiden ja työnantajien eräänlaisena kosketuspintana, välittää työtä (no, ainakin ilmoittaa mahdollisesti tekijälle sopivista paikoista), antaa ohjausta tarvittaessa, neuvoo työnhaussa jne. Perimmäisenä tarkoituksena auttaa työttömiä työllistymään joko suoraan tai vaikka ohjaamalla opiskelemaan.

[/quote]

Ja millä perusteella väität, että nyt ei tehtäisi niin?

Vanhat mol.fi -sivut (nykyisin te-palvelut.fi) ovat täynnä työpaikkoja, joita TE-toimisto välittää. Jos tätä täysin ilmaista palvelua ei olisi, ei työpaikkoja yhdestä paikasta kovin helposti mistään löytyisi. Suurin osa on kaiken lisäksi tarkistettu, että ovat oikeita, lainmukaisia paikkoja (joskus muutama surkeampi viritelmä läpäisee seulan, mutta ihan jokaista ei ehditä ennen julkaisua varmistamaan). Mistä muualta siis löydät yhtä paljon työpaikkoja yhdellä kertaa?

TE-toimisto lähettää työtarjouksia ja varmistaa, että työnhakija hakee töitä. Muutama lusmu täälläkin itkee, että ei halua, kun ei viitsi, mutta se nyt vaan on työkkärin työtä. TYönantajille seulotaan työntekijöistä esittelyyn väkeä, joille laitetaan täsmätarjouksia. Tarvittaessa työkkäri vaikka haastattelee kaikki hakijat. Vuokrafirmat laskuttaa tästä vähintään kuukauden palkan, työkkäri tekee ilmaiseksi.

Suurimmassa osassa työkkäreitä ohjataan työnhaussa joko siellä toimistossa tai työnhakuvalmennuksissa. Asiakkaita ohjataan työnhaussa ja erilaisten vaihtoehtojen pohtimisessa.

Mitä enemmän siellä työkkärissä sinusta vielä tulisi tehdä? Pari vuotta sitten itkettiin, kun täytyy mennä jonottamaan työkkäriin ja nyt itketään, kun ei saa jonottaa.

[/quote]

Ihan perustuen omiin ja muiden kokemuksiin.

Nettisivut ovat nimenomaan vahvuus, en sitä ole kieltänytkään. Vähitellen alkaa vaan näyttää, ettei mitään muuta enää ole kuin nettisivut. Juuri tämä "älä soita meille, me soitetaan sulle"-mentaliteetti on ilmeisesti aika vahvoilla. Ei se tietysti ole huono asia kaikkien kohdalla, että työkkäri on vaan joku paikka, josta joskus sulle soitetaan ja ihan itse saa hoitaa sen työn hakemisen. Itsellekin se on aina ollut paras vaihtoehto. Jos olisin jotain toista ihmistyyppiä, saattaisin antaa työnhaun olla, kun ei työkkärilläkään ole ollut kovin suurta mielenkiintoa saada minua työllistettyä silloin kun olen työttömänä ollut. Ja mitä olen muiden kanssa jutellut, niin eipä noita työpaikkailmoituksia kovin usein tipahtele muillekaan.

Sitten on vielä nämä yhteydenotto-ongelmat, kun itsellä olisi työkkäriin päin asiaa. Liekö uudistuvista/uusista käytänteistä johtuvaa, mutta en varmasti ole ainoa, jolla on ollut ongelma ensinäkin löytää se paikka, mihin pitäisi ottaa yhteyttä, kun on asiaa ja toisaalta saada joku langan toiseen päähän. Työlinjalle on saanut välillä jonotella monta päivää.

Ihmisläheisempää otetta kaipaan. Vaikuttaa hyvin kylmältä ja mekaaniselta tämä työkkärin työ tällä hetkellä.

Vierailija
44/69 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu suomen työttömyyteen; palkataan kaikki työttömät työkkärin puhelinlinjoille! Työttömät saisivat töitä, eikä työkkärin kanssa asioivien tarvitsisi jonotella päiviä tai edes tunteja - jos edes minuutteja päästäkseen linjoille!

Vierailija
45/69 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei edes kysytty työtodistusta tai mitään muutakaan lippulappua, kun ilmoittauduin työttömäksi! Laittoivat vaan lausunnon kassaan sen yhden ainoan puhelun jälkeen, jossa työkkärintäti vähän jutteli mukavia.

Vierailija
46/69 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäkin odottelin puhelua te-toimistosta, kun sovittiin että he ottavat yhteyttä. Ovat aina ennekin ottaneet yhteyttä viimeistään sinä päivänä kun työnhaku menee umpeen.

no tänäämpä saapu mulle kirje että olemme yrittäneet tavoitella sinua puhelimitse tarkistaaksemme työnhakutilanteesi. Pyydämme sinua ottamaan yhteyttä työ-ja elinkeinotoimistoon. Työnhakusi ja oikeutesi työttömyysetuuteen päättyvät, mikäli et ota yhteyttä TE-toimistoon 16.1. mennessä.

Kävi ilmi, että ovat hukanneet mun puhelinnumeron, vaikka ovat soittaneet mulle useita kertoja ja numeroni ei ole vaihtunut missään vaiheessa.

Onneksi olen kotona ja tämä kirje ei hukkunut postissa. oispas kettutannut selvittää jälkikäteen tätäkin juttua.

Vierailija
47/69 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah. Parempi etteivät ota yhteyttä. Kunhan tekevät lausunnon, niin kaikki on ok. 

Vierailija
48/69 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimisto otti joo yhteyttä. 

Olin melkein vuoden työttömänä ja ensimmäinen yhteydenotto työkkäristä tuli n. 2 kk sen jälkeen kun olin aloittanut työt. Hyvin tiukkasanainen sähköposti jossa minun käskettiin mennä rekrytapahtumaan ilmoittautumaan.

En sit menny.

Vierailija
49/69 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niitä kaikkia paikkoja haettava mitkä näkyy siinä omalla sivulla?siis vaikka pätevyys ei riitä eikä ole oman alan töitä?

Vierailija
50/69 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ne osoitukset tulee? Kuoressa kotiin vai sinne omille nettisivuille? Tuleeko ne johonkin suunnitelmaan vai minne sinne?

Vierailija
51/69 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 22:15"]

Mihin ne osoitukset tulee? Kuoressa kotiin vai sinne omille nettisivuille? Tuleeko ne johonkin suunnitelmaan vai minne sinne?

[/quote]

Työtarjoukset eli käsky hakea heidän sinulle sopiviksi katsomiaan tavallisia avoinna olevia työpaikkoja tulee joko tavallisena kirjeenä kotiin ja/tai NetPostiin. Minulle tulee molempiin, koska en ole ohjannut TE-toimiston kirjeitä NetPostiin, mutta minulla on se käytössä. Molempi parempi, koska kirjepostin kadotessa olet lievästi sanottuna KUSESSA ja karenssissa, ellet hae niitä paikkoja. Kirjeen saapumisesta NetPostiin tulee sinulle tieto sähköpostiisi.

Vierailija
52/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:38"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:14"]

Mulla kävi ihan samoin kuin ap:lle ja päivämäärätkin lähestulkoon samat. Koko päivän päivystin puhelinta ja mitään ei kuulunut. Jäin juuri työttömäksi ja oletin että kun soittavat, saisin käyntiajan te-toimistoon, mutta ei sitten. Ihan ihmeelliseksi mennyt. 

[/quote]

Miten sitten saat lausunnon työttömyyskassalle, jos et käy henkilökohtaisesti paikalla esittämässä työtodistuksia yms.? Minä ainakin kävin henkilökohtaisesti TE-toimistolla. Ajan sain siltä virkailijalta, joka soitti (vain päivää luvattua myöhemmin) minulle. Työttömäksi ilmoittauduin sähköisesti. (Oma työhistoria kannattaa naputella itse valmiiksi sinne sähköisen asioinnin sivuille, niin käynnillä virkailija pääsee vähemmällä, kun hän vain tarkistaa, että dokumentit ja kirjoitettu työsuhdelitania täsmäävät.)

[/quote]

Ne voi nykyisin skannata ja lähettää sähköpostilla. Niin ne pyysi mua tekemään. Ilmeisesti valokuvakin riittää.

[/quote]

Hyvä, että asian voi hoitaa noinkin.

Vierailija
53/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen sama homma minullakin, kuin ap:lla. Ei yhteydenottoa, myöhemmin huomasin että päivää oli siirretty helmikuulle. Parempi näin, saan itsekin työtä haettua ja noilta ei ole tiedossa kuin selvityspyyntöä tai ilmais"työharjoittelua", mikä se nimike tuolle nykyisin sitten onkin.

Vierailija
54/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne saattaa soittaa sieltä aikasemminkin, ainakin itelle kävi niin kun aikovat ottaa yhteyttä ( en muista päivää, mutta oisko kuukausi sitten ) mutta mitään ei kuulunu, sitten luki siellä oma asiointi sivulla että ottaa yhteyttä 15.1.2015. No, eipä menny niin pitkälle vaan tuosta päivästä jona niitten piti eka soittaa ei menny ku muutama päivä ni soittivat ja työnhakuvalmennukseenhan sieltä laittovat kun eivät muuta keksiny.

Vierailija
55/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhakuhan on nykyään toistaiseksi voimassa oleva, eli ei tarvitse enään uusia työnhakua, kuten ennen. Mutta kannattaa tosiaan seurailla niitä omia tietoja säännöllisin väliajoin. Nykyään pommitetaan jatkuvasti työtarjouksilla ja niitä voi tulla vaikka et selvästikään ole soveltuva kyseiseen työhön. Sekä työnhakuvalmennukseen yms. Ja on oltava tavoiteltavissa koko ajan, karenssia napsahtaa todella helposti.

Vierailija
56/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:39"]

Odotatko, että TE-toimisto ottaa sinuun yhteyttä tiettynä päivänä? (Kyse on siis rutiininomaisesta työttömäksi jo ilmoittautuneen ja TE-toimistolla henkilökohtaisesti käyneen henkilön tilanteen kyselemisestä puhelimitse.)

Soittopäivän piti olla pe 22.8.2014 ( ja niin sähköisen asioinnin omilla sivuilla luki vielä perjantai-iltanakin). Kyttäsin puhelinta koko perjantain. Soittoa ei tullut perjantaina.

Maanantaina 25.8.2014 odottelin soittoa keskipäivään saakka ja menin varmuuden vuoksi vielä tarkastamaan omat tiedot sähköisessä asioinnissa. Yllättäen siellä oli uutta tietoa: TE-toimisto ottaa sinuun yhteyttä 18.2.2015!

Olen huojentunut, koska en kaipaa tenttausta siitä, olenko muuttunut työttömästä yrittäjäksi, metsänomistajaksi tai pimeän työn tekijäksi. Ottaa muutenkin aivoon olla työttömänä, vaikka on opiskellut neljä tutkintoa ja tehnyt töitä kuin elukka, kun työtä on ollut. Siitä huolimatta minusta olisi TE-toimistolta edes alkeellisen kohteliasta laittaa siihen työttömän vahtimaan puhelimeen se sama viesti, että yhteydenotto siirtyy ensi vuoteen, heippa vaan.

Käykää siis katsomassa omia tietojanne siellä sähköisen asioinnin sivuilla, koska se on ainoa tapa saada tieto siitä, ettei puhelua olekaan tulossa "ihan lähiaikoina."

[/quote]

Näin mullekkin kävi, MUTTA sitten jälkeenpäin tuliin kotiin kirje, että pistetään raha-hanat kiinni, jos et anna selvitystä siittä, mitä oot tehnyt asioiden eteen, mitä työkkärissä on yhdessä sovittu... Jos ei selvitystä laita tiettyyn päivään mennessä, ei tipu työttömyyskorvaustakaan mistään.. :D Sen tosin sai raaputella netissä, joten ei paikanpäälle tarvinnut mennä!

Vierailija
57/69 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:09"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:39"]

[/quote]

Näin mullekkin kävi, MUTTA sitten jälkeenpäin tuliin kotiin kirje, että pistetään raha-hanat kiinni, jos et anna selvitystä siittä, mitä oot tehnyt asioiden eteen, mitä työkkärissä on yhdessä sovittu... Jos ei selvitystä laita tiettyyn päivään mennessä, ei tipu työttömyyskorvaustakaan mistään.. :D Sen tosin sai raaputella netissä, joten ei paikanpäälle tarvinnut mennä!

[/quote]

Oletushan on, että työtön hakee jatkuvasti työtä eli tekee jotakin työllistymisensä eteen. Netticv kannattaa pitää "voimassa," vaikkei niitä kukaan näytä lukevan. Itse olen pitänyt kirjaa, mitä työpaikkoja olen hakenut ja mihin soitellut, jos jotakin selontekoa pitää alkaa väsätä. ap

Vierailija
58/69 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 00:00"]Ratkaisu suomen työttömyyteen; palkataan kaikki työttömät työkkärin puhelinlinjoille! Työttömät saisivat töitä, eikä työkkärin kanssa asioivien tarvitsisi jonotella päiviä tai edes tunteja - jos edes minuutteja päästäkseen linjoille!
[/quote]

Mites sitten tuo palkanmaksupuoli? Olisivatko nuo uudet te-virkailijat "kuntouttavassa työtoiminnassa" ilmaistyöntekijöinä vai otettaisiinko heidän palkkojaan varten vielä vähän lisää valtionvelkaa?

Vierailija
59/69 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia:

1) Soitin TE-toimistoon vuorokauden myöhässä. Työttömyyteni katkaistiin mutta onneksi sitä sitten jatkettiin selittelyjen jälkeen.

2) Toisena soittopäivänä Te-toimistosta ei vastattu lukemattomien eri yritysten jälkeen. Laitoin sähköpostia ja sieltä sitten soittivat selitysten kanssa. Kuulemma joku koulutus.

3) Te-keskus ilmoitti, että tästä lähtien HE soittavat, jos vaan sopii. No sopihan se. Soittoa ei ikinä tullut, mutta uusi soittopäivä oli siirretty johonkin puolen vuoden päähän.

Huvittaa,kun TE-keskuksen virkailijat muistavat aina tavatessa muistuttaa, kuinka kiireisiä he ovat ja melkein kuolevat työnsä ääreen. Etenkin naisilla sitä huokailua riittää. Kukaan ei ole vielä kysynyt, että kuinkas meikäläisellä menee....

Vierailija
60/69 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 23:44"]

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 22:15"]

[/quote]

Työtarjoukset eli käsky hakea heidän sinulle sopiviksi katsomiaan tavallisia avoinna olevia työpaikkoja tulee joko tavallisena kirjeenä kotiin ja/tai NetPostiin. Minulle tulee molempiin, koska en ole ohjannut TE-toimiston kirjeitä NetPostiin, mutta minulla on se käytössä. Molempi parempi, koska kirjepostin kadotessa olet lievästi sanottuna KUSESSA ja karenssissa, ellet hae niitä paikkoja. Kirjeen saapumisesta NetPostiin tulee sinulle tieto sähköpostiisi.

[/quote]

Minulle TE-toimiston kirjeet tulevat vain kotiin vaikka minulla on myös netposti. En ymmärrä tuota pelkoa että kirjepostin kadotessa on kusessa, minä olen ainakin saanut työkkärin kanssa setvittyä asiat jos jotain vastaavaa tapahtunut eikä karenssia ole tullut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi