Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omat polttarit tulossa, voinko seuraavana aamuna imettää?

Vierailija
25.08.2014 |

Eli häät on muutaman viikon päästä ja polttarit oletettavasti tulevat olemaan nyt tänä tai ensi viikonloppuna. Vauvaa imetän, mutta saa välillä myös pulloa (isältä). Mietinkin, että kun polttaripäivä koittaa ja minut viedään ties minne ja juotetaan varmaan tukevaan humalaan kun nuoresta polttariporukasta on kyse niin onko täysin turvallista imettää vauvaa seuraavana aamuna kun olen nukkunut ensin ns. normaalit yöunet (8h)?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta ei ole kunnollista tutkimustietoa, ja siksi ei suositella alkoholinkäyttöä lainkaan imetysaikana. Lähde: http://www.thl.fi/fi_FI/web/lastenneuvola-fi/tietopaketit/imetys/alkoholi

Vierailija
2/27 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alklholin käyttö on ihan tyhmää joka tilanteessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en juonut omissa polttareissani kuin apoelsiinimehua. Oon sitä mieltä että äidit eivät juo itseään humalaan. Lasi viiniä yms on ok, mutta äidin humalahakuinen juominen..ei. Ei ja ei.

Vierailija
4/27 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit. Itse pidin varuilta 12h väliä.

Vierailija
5/27 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme homma tuo et "ei alkoholia imetysaikana". Luulis nyt tyhmemmänkin tajuavan että joo ei tietenkään imetetä sillon kun itsellä on sitä alkoholia veressä... Mut ihan niinkun niitä täysiä tissejä ei vois vaikka pumppailla välillä tyhjäks ja maito vaan roskiin jos on tullu enemmän otettua.

Ja joo ap, riippuu ihan siitä että paljonko juot että riittääkö tuo 8 tuntia siihen alkoholin palamiseen. Mutta jos oikeesti oot kovassa humalassa niin antaisin aamulla vielä ihan pullomaitoa varmuuden vuoksi =)

Vierailija
6/27 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 11:06"]

[/quote]

No niinhän se on, humalahakuinen sellainen varsinkin. Tiedän kuitenkin kokemuksesta, että kavereideni ainoa tavoite on saada minut tukevaan humalaan polttaripäivänäni.

Niin ja en tietenkään muutenkaan menisi käsittelemään vauvaa kotiin tultuani vaan isä saa hoitaa vauvan hoidon niin kauan, että olen "nukkunut humalan pois". Tuolla linkissä mainittiin, että maidon alkoholipitoisuus on sama kuin äidin veren, eli tarkoittaako siis, että jos olen vaikka 2 promillen humalassa niin maito on 2 prosenttista? Vai mitä tuo tarkoittaa?

Vierailija
7/27 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 11:13"]

[/quote]

No niinhän se on, humalahakuinen sellainen varsinkin. Tiedän kuitenkin kokemuksesta, että kavereideni ainoa tavoite on saada minut tukevaan humalaan polttaripäivänäni.

Niin ja en tietenkään muutenkaan menisi käsittelemään vauvaa kotiin tultuani vaan isä saa hoitaa vauvan hoidon niin kauan, että olen "nukkunut humalan pois". Tuolla linkissä mainittiin, että maidon alkoholipitoisuus on sama kuin äidin veren, eli tarkoittaako siis, että jos olen vaikka 2 promillen humalassa niin maito on 2 prosenttista? Vai mitä tuo tarkoittaa?

[/quote]

Jos sulla on veressä kaksi promillea niin myös siinä maidossa on kaksi promillea eli 2 tuhannesosaa. Eli se on 0,2 prosenttista

Vierailija
8/27 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit imettää jos olet siinä kunnossa että pystyt vauvaa hoitamaan. Suurempi riski on että nukahdat ja tukehdutat vauvan, tai pudotat Äidinmaidosta ei niin hirveäsiti alkoholia erity, mutta on siinä sitäkin, puhutaan promilleista, ei prosenteista. Hyvä hoitaja antaa korviketta ja sinä nautit juhlistasi ilman paineita.

Vierailija
9/27 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös yleensä ensin mennä naimisiin ja vauvat ja imetykset sen jälkeen.. Naurettavaa pelleillä häähörhöilyilla kun lapset jo tehty, jotenkin noloa. Itse tuossa tilanteessa hoitaisin homman maistraatissa ilman turhia polttari- ja häähössötyksiä.

Mutta itse kysymykseen; en itse joisi ollenkaan, jos imetän. Ehkä max. lasillisen...

Vierailija
10/27 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Äidit ei juo itseään humalaan" Entäs isät sitten? 

Vierailija
11/27 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ei, vaan että kun olet kahden promillen humalassa on maidossasi kaksi promillea alkoholia. Eli ei juuri mitään. Kahdeksan tunnin unien jälkeen voit mielestäni imettää ihan hyvin.

Vierailija
12/27 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua vähän hämmentää miksi on aloittaja olettaa olevansa huomattavassa humalassa. Tuskin kukaan väkisin sitä viinaa kurkusta alas kaataa! Jos mietit milloin voit taas imettää lastasi niin yksinkertaisesti juot sen verran vähemmän että uskallat imettää jo aamusta. Varmasti muutamat humalat olet jo elämässäsi juonut niin tuskin on mikään uusi tunne.

Omissa polttareissani olin vesiselvä, mutta olinkin 7. viikolla raskaana. Oli kova selittely miksei kiinnosta juoda..

Vierailija
13/27 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 11:24"]

[/quote]

[/quote]

Ei, vaan että kun olet kahden promillen humalassa on maidossasi kaksi promillea alkoholia. Eli ei juuri mitään. Kahdeksan tunnin unien jälkeen voit mielestäni imettää ihan hyvin.

[/quote]

Etkä edes tarvitse niitä kahdeksan tunnin unia siihen väliin maidon alkoholipitoisuuden takia (humalatilan takia lapsen käsitteleminen ei tietenkään kannata). Siinä maidossa kun tosiaan ei ole edes prosenttia sitä alkoholia, eli ei se vauva käytännössä alkoholia siitä maidosta saa (sen enempää kuin vaikka jekovit-tipoista).

Jälkihuomautuksena, että on hieman ahdistavaa, jos ei aikuiset ihmiset tiedä prosentin ja promillen eroa, mutta joo...

Vierailija
14/27 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 11:24"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Etkä edes tarvitse niitä kahdeksan tunnin unia siihen väliin maidon alkoholipitoisuuden takia (humalatilan takia lapsen käsitteleminen ei tietenkään kannata). Siinä maidossa kun tosiaan ei ole edes prosenttia sitä alkoholia, eli ei se vauva käytännössä alkoholia siitä maidosta saa (sen enempää kuin vaikka jekovit-tipoista).

Jälkihuomautuksena, että on hieman ahdistavaa, jos ei aikuiset ihmiset tiedä prosentin ja promillen eroa, mutta joo...

[/quote]

Jep, meinasin just tulla sanomaan samaa, kuin olis suomalainen nykypäivän yleissivistys ihan hävinnyt. Tosiaan ahdistavaa.

Vierailija
15/27 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi promillea maidossa ei ole mitään? Siis, ne promillea veressä voi tappaa aikuisen. Paljonko aattelette vauvan kestävän kun juotatte sille alkoholimaitoa?

Vierailija
16/27 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:09"]

Kaksi promillea maidossa ei ole mitään? Siis, ne promillea veressä voi tappaa aikuisen. Paljonko aattelette vauvan kestävän kun juotatte sille alkoholimaitoa?

[/quote]

voi argh, ne promillet ei siirry maidosta samaksi promillemääräksi vauvan vereen. Jos itse juot 2 promilleista juomaa, niin kuinkahan paljon sulla on promilleja veressä? Aika paljon vähemmän!!!

Vierailija
17/27 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 jatkaa: siis neljä promillea voi tappaa aikuisen. Ja alkoholipitoisuus veressä, plasmassa, rintamaidossa on aina promilleja - ihminen ei todellakaan kestäisi prosenttia. Se JUOMAN alkoholipitoisuus on prosentteja, VEREN promilleja. Älkää nyt imettäkö niitä vauvojanne jos veressänne on alkoholia. 0,5 promillea kun ylität, olet rattijuoppo jos autoilet liikenteessä. Mitä luulette että tuo puoli promillea tekee vauvan aivoille?

Älkää nyt kehdatko väittää ettei pari promillea veressä ole yhtään mitään...

Vierailija
18/27 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

17, olet aika ulapalla. Tarkennatko mistä saat 2 promilleista juomaa ja miten sinusta promillet siirtyvät maidosta vereen ja miten ne muuttuvat matkalla? Siis voi luoja. Neuvolassa pitäisi valistaa wt-mammoja hiukan paremmin. Korjaanko asiavirheesi ja ymmärsitkö ne jo itse? Uskotko tosissasi että asia on noin kuin väität? Ikäsi ja koulutuksesi?

Vierailija
19/27 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:25"]

17, olet aika ulapalla. Tarkennatko mistä saat 2 promilleista juomaa ja miten sinusta promillet siirtyvät maidosta vereen ja miten ne muuttuvat matkalla? Siis voi luoja. Neuvolassa pitäisi valistaa wt-mammoja hiukan paremmin. Korjaanko asiavirheesi ja ymmärsitkö ne jo itse? Uskotko tosissasi että asia on noin kuin väität? Ikäsi ja koulutuksesi?

[/quote]

Kukahan tässä ei tajua prosenttilaskua. Promille on tuhannesosa, prosentti on sadasosa. Jos juot 5-prosenttista olutta, niin ei sen jälkeen sun veren alkoholipitoisuus ole 5prosenttia vaan joitain kymmenesosapromilleja. Se juoman alkoholipitoisuus ei ole sama kun veren alkoholipitoisuus juomisen jälkeen. Jos siis juot äidinmaitoa, jossa on on 0,5 promillea, niin sen jälkeen vauvan veren alkoholipitoisuus on joitakin kymmenesosapromilleja, että ei käytännössä yhtään mitään.

Ei tietenkään vauvalle juoteta prosenttisia juomia, mutta äidinmaidossa alkoholia on joitain promilleja, eli 10 kertaa vähemmän kuin kotisimassa.. onkohan tämän mielestäsi vaarallista? Vaarana juomisessa on vauvan käsittely, en todellakaan suosittele juomaan pienen vauvan äitiä, mutta järkyttävää on tämä miten ei osata prosenttilaskua.

Koulutus on ihan ylempi korkeakoulututkinto, kiitos kysymästä.

Vierailija
20/27 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juomassa on 0,2 prosenttia alkoholia niin se ei verenkierrossa ole enää kuin ...jotain. Siis kun se juoma sekoittuu vereen. Eli ihan hyvin voi imettää. Enemmän sitä alkoholia on niissä d-vitamiinitipoissa... Eli, jos juot tavan kaljaa, siinä on n.4-5% alkoholipitoisuus, joka on veressäsi siis juodusta määrästä riippuen 02-0,4% eli 2-4 promillea. Veressä pitoisuus siis sama kuin rintamaidossa. Joka juotuna ei aiheuta lapselle yhtään mitään. Älä käsittele vauvaa humalassa, juu, mutta, imetys alkoholipitoisuuden takia ei ole kiellettyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi