Omat polttarit tulossa, voinko seuraavana aamuna imettää?
Eli häät on muutaman viikon päästä ja polttarit oletettavasti tulevat olemaan nyt tänä tai ensi viikonloppuna. Vauvaa imetän, mutta saa välillä myös pulloa (isältä). Mietinkin, että kun polttaripäivä koittaa ja minut viedään ties minne ja juotetaan varmaan tukevaan humalaan kun nuoresta polttariporukasta on kyse niin onko täysin turvallista imettää vauvaa seuraavana aamuna kun olen nukkunut ensin ns. normaalit yöunet (8h)?
Kommentit (27)
Sanoisin vaan, että ne ketkä tunnustaa, että ei tajua tätä prosentti/promille -juttua, niin älkää joka tapauksessa juoko. Teillä on niin vähän aivosoluja jäljellä, että parempi säilyttää nekin vähät mitä on. Ei pahalla.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:25"]
17, olet aika ulapalla. Tarkennatko mistä saat 2 promilleista juomaa ja miten sinusta promillet siirtyvät maidosta vereen ja miten ne muuttuvat matkalla? Siis voi luoja. Neuvolassa pitäisi valistaa wt-mammoja hiukan paremmin. Korjaanko asiavirheesi ja ymmärsitkö ne jo itse? Uskotko tosissasi että asia on noin kuin väität? Ikäsi ja koulutuksesi?
[/quote]
No 2 promilleista eli 0,2% juomaa ei missään myydä kun siinä on niin vähän alkoholia. Ehkäpä joku tuoremehu voi sisältää pari promillea alkoholia jopa. Ne limusiideri on yleestä 0,7%.
Mutta sinä tässä nyt tunnut olevan todella pihalla, 17 ajatus näyttää olevan ihan oikein.
Juoman alkoholi imeytyy ihmisen elimistöön, jolloin myös veren alkoholipitoisuus nousee. Ihmisen "promillemäärään" vaikuttaa ihmisen koko ja elimistön nestepitoisuus (joka miehillä ja naisilla esimerkiksi eroaa) ja juotu alkoholimäärä. Keskikokoinen nainen vetää pari keppanaa nopsaan ja veren promillemäärä on ehkä 0,5 promillea siinä kohtaa kun alkoholi on imeytynyt elimistöön. (Rattijuopumusraja)
Tällöin myös rintamaidon promillemäärä on tuo 0,5 promillea, eli vähemmän kuin niillä 1,5 litran pulloissa olevalla limusiiderillä, joita ei suomen lainsäädännössä muuten lasketa alkoholituotteiksi.
Eli jos vauva juo muutaman desilitran rintamaitoa, jossa on 0,5 promillea alkoholia, niin vauva saa alkoholia gramman kymmenesosia. Tämä sen jälkeen imeytyy vauvan verenkiertoon... mutta on niin vähäinen määrä, että oikeasti ei kyllä varmaan missään mittauksessa näkyisi.
Tee mitä teet mut kuinka tyhmä ihminen pitää olla et antaa juottaa itsensä humalaan, niinkuin asian itse ilmaisit. Jos sä imetät, luulisi että sun kaverit olisi sen verran fiksuja, etteivät juota sinua humalaan. Puhumattakaan siitä, että jos imetät niin miksi sinun pitää juoda paljon alkoholia? Joka tapauksessa ei kukaan järkevä aikuinen ajattele tuolla lailla, että minut juotetaan humalaan ja se on ok. Provo.
Kysy facebookin imetystuesta ammattilaiset vastaa.
Maidossa on saman verran kuin sinulla veressä eli promilleja. Vähemmän kuin d tipoissa. Lapsi ei voi tulla humalaan maidostasi.
Kannattaa pumoata välillä aamulla voi olla vähän pinkeä olo, mutta yöllä tissit näyttää hyvältä ;D
Hauskaa iltaa sinulle :) !
Imetyapaussi liittyy oikeastaan vain siihen ettei vauvaa tule missään tilanteessa käsitellä humalassa siitä tulee "imetä kun uskaltaisit ajaa autoa"
ja tämä on faktaa ammattilaisilta kuultua.
Anna mun kaikki kestää oikeesti. Luuleeko täällä nyt joku, että jos äidin veressä (ja maidossa) on 2 promillea alkoholia, että jos vauva juo tuota kaksipromilleista maitoa niin vauva tulee kahden promillen humalaan? Ei nyt oikeesti näin ihmiset. Ootte tekin käyneet peruskoulun - ja vaikka ette oliskaan, niin eikö tää ratkea ihan loogisella päättelyllä? Jos itse juot 4,7 prosenttista olutta vaikka, niin et todellakaan tule 4,7 PROSENTIN humalan, vai mitä?
Maitoa ei todellakaa tarvi pumpata pois missään välissä sen vuoksi että alkoholi muka jäisi siihen. Ihan siis omaa oloa ajatellen t edellinen
"Kun äiti juo alkoholia, sitä imeytyy äidinmaitoon samalla lailla kuin äidin vereenkin. Jos äiti siis on "yhden promillen humalassa", maidossa on alkoholia yksi promille.Tämä on niin pieni määrä, että kun vauva juo tätä maitoa, vauvan verestä ei enää alkoholia pysty mittaamaan. Tällä perusteella neuvolan lääkärikin voi sanoa, että voit aivan hyvin juoda sen saunakaljan ja toisenkin ja imettää vauvaasi saman tien. Paljosta alkoholista lapsi voi tulla väsyneeksi, veltoksi ja nukkua tavallista raskaammin, mutta tutkimukset eivät ole osoittaneet lasten kärsivän vahinkoa jos imettävä äiti juo kohtuullisesti ja vain harvoin."
http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystukilista/imettavan-aidin-elamaa/470-tupakka-viina-ja-villit-mammat
joko mun äidinkielentaitoni on puutteellinen tai sitten tuolla oikeasti sanotaan, että jos äiti on yhden (1) promillen humalassa niin vauva voi tuota maitoa juoda.