Hain toimeentulotukea, ja kela haluaa nähdä tiliotteeni? Miksi ihmeessä?
Kyllähän Kela näkee työkkäristä sekä verottajalta että olen ollut työttömänä ilman tuloja...Miksi tiliotteitani pitäisi esitellä?
Siellä on henkilökohtaisia ostoksiani. Ei minua kiinnosta esitella esimerkiksi erotiikkaliikkeen maksutapahtumaa
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haukkujille tekisi itselleen hyvää sama tilanne.
Tsemppiä ap.
Jos todella olisin jotenkin onnistunut ajamaan itseni niin surkeaan tilanteeseen, niin en kyllä kehtaisi valittaa sanallakaan mistään papereista mitä joudun lähettämään saadakseni sitä ilmaista rahaa.
Siinä mielessä surkealta kuulostaa tilanteesi, jos luulet ihmisten valitsevan jokaisen tilanteensa, jos juuri SINULLE on kaikki tullut kuin Manulle illallinen.
Joopa. Mieheni valitsi juuri ottaa vastaan töitä 600km päästä, minun työni on täällä joten siinäpähän se Manu ajelee pikku illallismatkaa. Kumpikin nyt kuitenkin haluaa tehdä töitä elääkseen. Siinä valossa todellakin v*tuttaa tällainen ruikutus siitä ettei toiset viitsisi yhtä paperia täyttää rahaa saadakseen.
Itsehän olette elämäntavanne valinneet. Minä pärjään varsin hyvin pitkäaikaistyöttömänä yhteiskunnan elätettävänä. Siistiä kun työssäkäyvät maksaa mun lorvailun, ruuat haen leipäjonosta ja kirkosta niin eipä mene siihen paljoakaan rahaa kuukausittain. Tuista jääs siis menojen jälkeen sen verran että voin lorvailla sohvallani katsomassa netflixiä, rahat riittää kaljaan, kannapikseen ja välillä thaikku hierontaa happy endingillä! Vain tyhmä käy töissä kun voi olla sossu suomen elätti :)
Vierailija kirjoitti:
Ei ne katso mitä olet ostanut. Vaan mitä tulee. Mietipä että saan eläkettä 837, ja kela haluaa tilitietoni ennen kuin maksaa 10€ asumistukea. Epäilevät että olen kerännyt hirveät säästöt ja korkotuloa 800e eläkkeestä?
Oothan voinut saada veronpalautusta, perintöä yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haukkujille tekisi itselleen hyvää sama tilanne.
Tsemppiä ap.
Jos todella olisin jotenkin onnistunut ajamaan itseni niin surkeaan tilanteeseen, niin en kyllä kehtaisi valittaa sanallakaan mistään papereista mitä joudun lähettämään saadakseni sitä ilmaista rahaa.
Siinä mielessä surkealta kuulostaa tilanteesi, jos luulet ihmisten valitsevan jokaisen tilanteensa, jos juuri SINULLE on kaikki tullut kuin Manulle illallinen.
Joopa. Mieheni valitsi juuri ottaa vastaan töitä 600km päästä, minun työni on täällä joten siinäpähän se Manu ajelee pikku illallismatkaa. Kumpikin nyt kuitenkin haluaa tehdä töitä elääkseen. Siinä valossa todellakin v*tuttaa tällainen ruikutus siitä ettei toiset viitsisi yhtä paperia täyttää rahaa saadakseen.
Itsehän olette elämäntavanne valinneet. Minä pärjään varsin hyvin pitkäaikaistyöttömänä yhteiskunnan elätettävänä. Siistiä kun työssäkäyvät maksaa mun lorvailun, ruuat haen leipäjonosta ja kirkosta niin eipä mene siihen paljoakaan rahaa kuukausittain. Tuista jääs siis menojen jälkeen sen verran että voin lorvailla sohvallani katsomassa netflixiä, rahat riittää kaljaan, kannapikseen ja välillä thaikku hierontaa happy endingillä! Vain tyhmä käy töissä kun voi olla sossu suomen elätti :)
Oksetat minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Kelaa sun seksileluostokset kiinnosta vaan se, ettet saa mistään muualta rahaa ja ettei sulla ole tilillä rahaa säästössä.
Kyllä ne aika tarkkaan syynätään...
Selvityspyyntö saattaa tulla esimerkiksi jos on maksanut kortilla toisella paikkakunnalla. Ainakin näin Turussa. Selittäkääpä miten se sitten on muka oleellista.T. Entinen toineentuloasiakas
no mulle ei oo tulu mitään selvityspyyntöjä kun kävin ystäväni luona eri kaupungissa. saan myös zadaalta tuloja n. 50 e kk, eikä niistäkään kysytä mitään. 50 e saa "tienata" per kk.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kiinnostaa. Multa vietiin tuet pois takautuvasti kun olin tehnyt muutaman euron ostokset kortillani Espanjassa, jonne vanhemmat olivat vieraaksi kutsuneet (ja maksaneet). En ollut silloin työmarkkinoiden käytettävissä jos olin ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata uskoa kaikkea, mitä netissä puhutaan. Kelaa ei todellakaan kiinnosta, millä paikkakunnalla olet ostoksesi tehnyt. Eikä niillä ole mitään perusteita siltä pohjalta tukia evätä, kun Suomessa saa myös varattomat liikkua vapaasti.
Kunnon pascanjauhaja liikenteessä 😂
Eu alueella saa liikkua työttömänä 3kk menettämättä työttömyysturvaa.
Ja Espanja kuuluu EU alueeseen.
Oma vikasi jos et älynnyt kertoa te-toimistolle että etsit töitä Espanjasta (vaikka et niin tehnytkään) tai edes ottanut selvää asioista.
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis 😉
En ole ikinä edes hakenut toimeentulotukea, koska se on tukimuoto, jota ei säästäväisille rehellisille kansalaisille myönnetä. Jos tuhlaat kaiken, saat rahaa.
Tiliotteesta katsovat kuinka paljon sulla on rahaa. Ensiksi sun on käytettävä kaikki omat rahat, sit pääset hankkimaan extraa toimeentulotuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa toimeentuloon mutta johonkin kumik*rpään on?
Entä jos AP ei juo, ei polta, ei käytä huumeita, ei ylensyö suklaata/karkkia/jäätelöä/pullaa, ei tuhlaa vaatteisiin....Hän elää askeettista elämää PAITSI käyttää silloin tällöin rahaa seksikaupan välineisiin.
Eikö köyhälle voi YHTÄÄN mitään iloa suoda?
Se ilo (= juominen, polttaminen, herkuttelu, shoppailu) pitää kustantaa jotenkin muuten kuin toimeentulotuella.
Osa työssäkäyvistä elää myös niin niukasti, ettei mainittuihin iloihin ole varaa. Miksi toimeentulotukiasiakkaan pitäisi siis saada hupia vastikkeettomasti?
Etkö tiennyt, että minitulojen päälle on mahdollista saada tt-tukea ja asumistukea? Vai miksi kadehdit ihmistä, joka elää vain tuilla? Hän ei kuitenkaan saa käteen enempää kuin sinä. Tai jos saa, on sinun syytä miettiä, miksi ihmeessä haluat olla työssä, josta ei makseta riittävää palkkaa.
Älä oleta asioita minusta, kun menee pieleen kuitenkin.
Olen eläkkeellä (n. 1400 netto), enkä saa sen lisäksi mitään tukia, mutta en myöskään kadehdi tuilla eläjiä. Ihmettelen vaan, miksi minunkin pitäisi kenellekään mitään hupirahaa maksaa veroillani?
Saat monta sataa enemmän kuin tt-tuella elävä ja kehtaat itkeä, jos tukiasiakas ostaa dildon ilokseen? Tiesitkö muuten, että eläkkeetkin maksetaan pitkälti verovaroista? :D
Niin, mutta kun toimeentulotukea maksetaan välttämättömiin kuluihin.
Eikä työeläkkeitä verovaroista makseta.
Ei missään ole määritelty, mihin tt-tuen saa käyttää. Sen saman 500€/kk saa käytti sen sitten ruokaan tai osti koko rahalla dildoja. Jokainen valitsee itse, mitä ne välttämättömät kulut ovat.
Oon itsekin miettinyt kun marmatetaan niistä, joilla ttt menee vaikka kaljaan ja röökiin pelkästään. Ensi ajattelulla tuomittavaa, mutta toisaalta onko sillä kenellekään väliä jos itse valitsee ostaa mielummin kaljaa kuin ruokaa 🤔 ei se tuki kuitenkaan niin iso ole että sillä juhlittais.
Jos toimeentulotuen käyttää ruoan sijasta kaljaan, on ennen pitkää makskirroosin takia hoidettavana yhteiskunnan varoin. Tämä tuskin on kenenkään edun mukaista, tuen saaja mukaanluettuna.
Juopot kuolee pois paljon aiemmin kun keskivertokansalainen, joka kerätään hoitokodin kautta letkuihin. Säästöähän siinä tulee.
Lienee olet tietoinen, että suomalainen osaa myös syödä maksansa pilalle, ei suinkaan kaikki johdu alkoholista.
Itsellä ainakin oli maksa-arvot korkeimmillaan kun olin joutunut syömään pitkään kipulääkkeitä enkä huolehtinut ruokavaliosta ollenkaan.
Vaikutat niin typerältä, että toivottavasti et ole oikeutettu senttiinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kk sama helvetti edessä, ja itse asiassa vielä kahden viikon välein, ku ns epitäisi jo hakea seuraavalle kuukaudelle...Otat kuvat puhelimella, siirrät läppärille, koska ne ovat liian isoja kelan hyväksyttäväksi. Skaalaat ne pienemmiksi jokaikisen yksitellen koneellasi ja siirrät yksitellen (kymmeniä sivuja siis)kelan sivuille.
Kyllä on mukavaa ja helppoa olla köyhä ja saada muiden kadehtimia"hulppeita"tukia, todistelet joka kk olevasi tarpeeksi köyhä ja stressaat, puuttuik osiitä nty kuitenkin joku yksittäinen sivu/tiedosto vahingossa, kun numerokoodit vain vilisevät silmissä niitä liittäessä. Sit saat sieltä jonkun muutaman kympin vastineeksi tähän rumbaan. Pakko silti hakea, että saa esim. lääkkeet apteekista sitoumuksella, muuten joutuisi olemaan lääkkeittä tai syömättä. Ja ei, en voi vain mennä töihin, koska sellaista ei tapahdu nykyaikana ja minulla on sairauksia eikä kaltaistani kukaan minnekään palkkaa. 2021?! PERUSTULO!
Toivon sinulle hyvää terveyttä ja tsemppiä, mutta minusta tuo paperityö ei todellakaan ole iso työmäärä, jos tuolla saa koko elatuksen yhteisestä kassasta. Eri asia sitten jos sinulla on terveysongelma, jonka vuoksi esim. et näe kunnolla ja joka vaikeuttaa tietojen lähettämistä, kun kirjoitat "numerokoodit vain vilisevät silmissä".
Terveille tt-tukea nostaville pitäisi ennemminkin tehdä systeemistä entistä monimutkaisempi, jotta varmistettaisiin että sen hakija joutuisi käyttämään siihen 8h/päivä kuten työssäkäyvät ihmisetkin oman toimeentulonsa eteen. Voisi kummasti motivoida hakemaan oikeita töitä.
Missä välissä se sitten töitä hakisi? Itse ainakin näen järkevämpänä käyttää 8h/päivä työnhakuun kuin käyttää tuo sama aika hyödyttömään paperien pyörittelyyn. Toki moni saa kymppitonneja kuussa hyödyttömästä paperien pyörittelystä. Sille pitäisi todellakin tehdä jotain.
Jos joku oikeasti käyttäisi 8h/päivä työnhakuun tai siihen liittyvään itsensä kehittämiseen (uuden oppimiseen jne.), sellainen ihminen tuskin alunperinkään joutuisi työttömäksi kuin korkeintaan hetkeksi, jos yksi työpaikka menisi alta. Toisekseen, kerrotko esimerkkejä tuosta kuinka "moni saa kymppitonneja kuussa hyödyttömästä paperien pyörittelystä"? Ei taida kovin runsaasti esimerkkejä löytyä?
Siitä toki samaa mieltä, ettei työnhakijoita kannata laittaa turhaan monimutkaisemman paperisodan eteen tukia saadakseen, vaan aika tulee käyttää hyödyllisemmin. En kuitenkaan kannata vastikkeettomia tukia terveille ja työikäisille, vaan tukien anojilta pitäisi myös saada vastapalveluksia elatuksen eteen, jottei kaikenlainen laiskuus ja joutilaisuus lisäänny, ja niiden mukana monet lieveilmiöt yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa toimeentuloon mutta johonkin kumik*rpään on?
Entä jos AP ei juo, ei polta, ei käytä huumeita, ei ylensyö suklaata/karkkia/jäätelöä/pullaa, ei tuhlaa vaatteisiin....Hän elää askeettista elämää PAITSI käyttää silloin tällöin rahaa seksikaupan välineisiin.
Eikö köyhälle voi YHTÄÄN mitään iloa suoda?
Se ilo (= juominen, polttaminen, herkuttelu, shoppailu) pitää kustantaa jotenkin muuten kuin toimeentulotuella.
Osa työssäkäyvistä elää myös niin niukasti, ettei mainittuihin iloihin ole varaa. Miksi toimeentulotukiasiakkaan pitäisi siis saada hupia vastikkeettomasti?
Etkö tiennyt, että minitulojen päälle on mahdollista saada tt-tukea ja asumistukea? Vai miksi kadehdit ihmistä, joka elää vain tuilla? Hän ei kuitenkaan saa käteen enempää kuin sinä. Tai jos saa, on sinun syytä miettiä, miksi ihmeessä haluat olla työssä, josta ei makseta riittävää palkkaa.
Älä oleta asioita minusta, kun menee pieleen kuitenkin.
Olen eläkkeellä (n. 1400 netto), enkä saa sen lisäksi mitään tukia, mutta en myöskään kadehdi tuilla eläjiä. Ihmettelen vaan, miksi minunkin pitäisi kenellekään mitään hupirahaa maksaa veroillani?
Saat monta sataa enemmän kuin tt-tuella elävä ja kehtaat itkeä, jos tukiasiakas ostaa dildon ilokseen? Tiesitkö muuten, että eläkkeetkin maksetaan pitkälti verovaroista? :D
Niin, mutta kun toimeentulotukea maksetaan välttämättömiin kuluihin.
Eikä työeläkkeitä verovaroista makseta.
Ei missään ole määritelty, mihin tt-tuen saa käyttää. Sen saman 500€/kk saa käytti sen sitten ruokaan tai osti koko rahalla dildoja. Jokainen valitsee itse, mitä ne välttämättömät kulut ovat.
Kelan sivuilla on kirjoitettu, mihin perusosa on tarkoitettu. https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin
Tuo muut välttämättömät menot täydentää listaa, mutta aiemmin sosiaalityöntekijöiden aikana esim. lainan hoitaminen ei ollut välttämätöntä, koska luottotietojen säilyttäminen ei kuuu niihin välttämättömiin menoihin.
Esimerkiksi veromätkyjä ei huomioida lainkaan menoksi, mutta sen on saanut perusosalla maksaa. Ulosottomiehen viemää tuloa tai veronpalautusta ei voida laskea tuloksi, koska toimeentulotuen hakija ei voi itse jättää tuota menoa maksamatta ja käyttää rahoja välttämättömiin menoihin. Eli toisin sanoen ainakin sosiaalityöntekijöiden aikana vapaaehtoisesti ulosottomiehelle maksetut rahat laskettiin tuloksi, laissa on/oli paljon tulkintaan liittyviä porsaan meentäviä reikiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kiinnostaa. Multa vietiin tuet pois takautuvasti kun olin tehnyt muutaman euron ostokset kortillani Espanjassa, jonne vanhemmat olivat vieraaksi kutsuneet (ja maksaneet). En ollut silloin työmarkkinoiden käytettävissä jos olin ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata uskoa kaikkea, mitä netissä puhutaan. Kelaa ei todellakaan kiinnosta, millä paikkakunnalla olet ostoksesi tehnyt. Eikä niillä ole mitään perusteita siltä pohjalta tukia evätä, kun Suomessa saa myös varattomat liikkua vapaasti.
Kunnon pascanjauhaja liikenteessä 😂
Eu alueella saa liikkua työttömänä 3kk menettämättä työttömyysturvaa.
Ja Espanja kuuluu EU alueeseen.
Oma vikasi jos et älynnyt kertoa te-toimistolle että etsit töitä Espanjasta (vaikka et niin tehnytkään) tai edes ottanut selvää asioista.
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis 😉Aikoinaan laissa oli maininta, että toimeentulotuen myöntää se kunta, jonka alueella oleskelee.
Nykyäänkin kunta maksaa Kelan myöntämästä toimeentulotuesta puolet. Aikoinaan oikein auttavainen sosiaalityöntekijä saattoi tehdä tulkinnan ettei toimeentulotuen myöntäminen kuulu heille ja he maksavat ainostaan vuokran, koska henkilö oleskelee toisen kunnan alueella. Eikä henkilön edes tavinnut mennä kunnan alueelta yhtään mihinkään - riitti, että toimeentulotuen hakija oli saanut opiskelijapaikan toisen kunnan alueelta, jonne rahattomana siirtyminen ei sitten välttämättä edes onnistunut.
Ilman tiliotteita ei saa toimeentulotukea. Ainahan ne on vaadittu ja tullaan vaatimaan. Tilille ei saa tulla mistään ylimääräistä rahaa!
Vierailija kirjoitti:
Ilman tiliotteita ei saa toimeentulotukea. Ainahan ne on vaadittu ja tullaan vaatimaan. Tilille ei saa tulla mistään ylimääräistä rahaa!
Vanha ketju, mutta olen kyllä ymmärtänyt, että kela saa tiedot suoraan pankilta
Vierailija kirjoitti:
Haitko perustoimeentulotukea?
Missään ei sitten etukäteen sanota että haluavat viimeisen 4 kk tiliotteen + kopiot työhakemuksistasi joita olet tehnyt.
Tieto tulee sitten siinä "Sorry et saanut tukea" viestissä
Eikös se ole kolmen kuukauden tiliotteet, mitä tsekataan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ymmärtänyt väärin. Sitten saavat jos epäilevät väärinkäyttöä mutta eivät huvikseen pyytämällä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haitko perustoimeentulotukea?
Missään ei sitten etukäteen sanota että haluavat viimeisen 4 kk tiliotteen + kopiot työhakemuksistasi joita olet tehnyt.
Tieto tulee sitten siinä "Sorry et saanut tukea" viestissä
Eikös se ole kolmen kuukauden tiliotteet, mitä tsekataan?
En muista miten ekalla kerralla oli kun haki tukea mutta kuukauden tiliotteet ainakin mun jokaiseen hakemukseen pitää laittaa. Sitten vastaan tuolle kelle vaatasit sen verran että ei kela kysy työhakemuksista. Työkkäri kysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Siitä on tehty esitys, että se saisi, mutta toistaiseksi se saa tiedot asiakkaalta kysymällä. Asiakas on velvollinen toimittamaan pyydetyn tositteen, tai tukipäätöstä ei voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä jossain erotiikkaliikkeessä shoppailet jos tarviit toimeentulotukee????
Sen takiahan moni hakee toimeentulotukea, kun rahankäytössä ei ole järjen haiventa.
Minä nyt luulen, että tuo 837 eläkettä saava sekoittaa asioita. Noin pienellä eläkkeellä nimittäin saa asumistukea sekä mahdollisesti myös toimeentulotukea, josta Kela vaatii ne tiliotteet kuukausittain. Olen itse jäämässä vanhuuseläkkeelle syksyllä ja tarkistellut noita tukiasioita.