Miksi joillakin on sellainen käsitys akateemisista, että pitävät itseään
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 19:42"]
Olen akateeminen enkä pidä itseäni parempana kuin muut. Mutta jos haluan keskustella itseäni kiinnostavista aiheista, ei-akateemisten kanssa se ei valitettavasti onnistu. Kyse on erilaisista intresseistä, ja akateemisena minulla on mielestäni oikeus omiini.
[/quote]
Voisitko mainita muutaman tällaisen aiheen, joista ei voi jutella muuta kuin akateemisesti koulutettujen kanssa? Siis jonkun muun kuin yliopisto-opiskelu.
Juuri tämä on se asenne, joka saa akateemiset tuntumaan ylimielisiltä. Oletetaan, että muut ihmiset eivät ole sivistyneitä, eivätkä tiedä mistään mitään...
[/quote]
Aiheet liittyvät esim. taidehistoriaan ja katseen teorioihin. Minun intresseissäni on muun muassa Laura Mulvey (elokuva), Mieke Bal tai Kaja Silverman sekä myös Deleuze, joten mielelläni keskustelisin näistä. En pidä sivistymättömänä jos intressissä on jotain muuta.
[/quote]
Epäilen suuresti, että kuka tahansa akateemisesti koulutettu osaa keskustella noin tarkkaan rajatusta aihepiiristä kanssasi. Eli eikö kysymys tuossa tapauksessa ole pikemminkin siitä, että tuo aihe kiinnostaa vain jotain tiettyä ihmisryhmää. Samanlaisia pienen piirin kiinnostuksen kohteita on tietysti pilvin pimein, ja niitä on kaikilla ihmisillä, muillakin kuin akateemisesti koulutetuilla.
[/quote]
No, olen akateeminen ja kykenisin kyllä keskustelemaan noista aiheita, vaikka en ole niihin perehtynyt. Oma alani on kirjallisuustiede, mutta minulla on tarpeeksi humanistista sivistystä puhuakseni katseen teoriastakin. En tiede ainuttakaan ammattikoululaista, joka tuntisi Deleuzea.
[/quote]
No, villi arvaus: suurin osa akateemisista ihmisistä ei tunne Deleuzea ainakaan niin hyvin, että syntyisi erityisen kiinnostavaa keskustelua. Ja edelleen, jos ihmistä kiinnostavien asioiden lista on noin lyhyt, niin kovin suppealta kuulostaa elämä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:47"]
Itse en myöskään ole tömännyt tällaiseen akateemisuuden korostamiseen. Ja kaveripiirissäni on kuitenkin ihan kaikkia, niin amiksia, amk:n kuin yliopistonkin käyneitä. Tosin välillä tuntuu, että että jotkut pitävät itsensä korostamisena, sitä, että kerron meidän elämästä jotain sellaista, mikä poikkeaa kuulijan elämästä. Siis esim. että mies on nyt ulkomailla työmatkalla. Tai että mies käyttää pukua töissä. Nämä kuuluvat hänen ammattiinsa, ja hän nyt vaan on sattunut opiskelemaan yliopistossa.
[/quote]
Miten se nyt liittyy akateemisuuteen, jos on työmatkalla ulkomailla tai käyttää pukua?
[/quote]
Ei mitenkään. Eihän tuossa niin lue.
[/quote]
"poikkeaa kuulijan elämästä" , siis ei akateeminen ei voi olla mielestäsi työmatkalla ulkomailla eikä käyttää pukua!
Olen akateeminen enkä pidä itseäni parempana kuin muut. Mutta jos haluan keskustella itseäni kiinnostavista aiheista, ei-akateemisten kanssa se ei valitettavasti onnistu. Kyse on erilaisista intresseistä, ja akateemisena minulla on mielestäni oikeus omiini.
[/quote]
Voisitko mainita muutaman tällaisen aiheen, joista ei voi jutella muuta kuin akateemisesti koulutettujen kanssa? Siis jonkun muun kuin yliopisto-opiskelu.
Juuri tämä on se asenne, joka saa akateemiset tuntumaan ylimielisiltä. Oletetaan, että muut ihmiset eivät ole sivistyneitä, eivätkä tiedä mistään mitään...
[/quote]
Aiheet liittyvät esim. taidehistoriaan ja katseen teorioihin. Minun intresseissäni on muun muassa Laura Mulvey (elokuva), Mieke Bal tai Kaja Silverman sekä myös Deleuze, joten mielelläni keskustelisin näistä. En pidä sivistymättömänä jos intressissä on jotain muuta.
[/quote]
Epäilen suuresti, että kuka tahansa akateemisesti koulutettu osaa keskustella noin tarkkaan rajatusta aihepiiristä kanssasi. Eli eikö kysymys tuossa tapauksessa ole pikemminkin siitä, että tuo aihe kiinnostaa vain jotain tiettyä ihmisryhmää. Samanlaisia pienen piirin kiinnostuksen kohteita on tietysti pilvin pimein, ja niitä on kaikilla ihmisillä, muillakin kuin akateemisesti koulutetuilla.
[/quote]
Aivan. Ja tästä syystä kirjoitinkin, että en pidä sivistymättömänä henkilöä, jolla on muita intressejä kuin minulla. En ole kuitenkaan vielä tavannut ei-akateemista, joka kyseisiä teorioita tuntisi. Toki sellaisiakin varmasti on, mutta en sattunut tapaamaan. Ja mitä tulee aihepiirin rajallisuuteen, eikö se koske (lähes) kaikkia akateemisia?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 21:04"]
33 lisää: matkustin äskettäin junalla, ja huvittavaa oli kuinka nuori tyttö piti Gertrude Steinin teosta siten ylhäällä, että kaikki näkivät mitä hän lukee. Pidän tällaista akateemisuuden korostamista lapsellisena.
[/quote]
Steinia lukevat muutkin kuin akateemisesti koulutetut. Eivät kaikki fiksut ja älykkäät ihmiset päädy opiskelemaan yliopistoon.
[/quote]
Noh, kyllä sitä fiksuutta piti aika lapsellisella tavalla korostaa. Oli akateemista tai ei.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 21:04"]
33 lisää: matkustin äskettäin junalla, ja huvittavaa oli kuinka nuori tyttö piti Gertrude Steinin teosta siten ylhäällä, että kaikki näkivät mitä hän lukee. Pidän tällaista akateemisuuden korostamista lapsellisena.
[/quote]
Steinia lukevat muutkin kuin akateemisesti koulutetut. Eivät kaikki fiksut ja älykkäät ihmiset päädy opiskelemaan yliopistoon.
[/quote]
Noh, kyllä sitä fiksuutta piti aika lapsellisella tavalla korostaa. Oli akateemista tai ei.
[/quote]
Miksi nuori tyttö ei saisi olla lapsellinen? Joku koululainen? Mitä pahaa siinä että piti kirjaansa ylhäällä? Jos käy kateeksi pidä sinä ylhäällä vaikka hemingwayta tai joycea niin kaikki tietävät että jaksat lukea tylsää kirjallisuutta.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 22:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No, olen akateeminen ja kykenisin kyllä keskustelemaan noista aiheita, vaikka en ole niihin perehtynyt. Oma alani on kirjallisuustiede, mutta minulla on tarpeeksi humanistista sivistystä puhuakseni katseen teoriastakin. En tiede ainuttakaan ammattikoululaista, joka tuntisi Deleuzea.
[/quote]
No, villi arvaus: suurin osa akateemisista ihmisistä ei tunne Deleuzea ainakaan niin hyvin, että syntyisi erityisen kiinnostavaa keskustelua. Ja edelleen, jos ihmistä kiinnostavien asioiden lista on noin lyhyt, niin kovin suppealta kuulostaa elämä.
[/quote]
Arvasin, että muutaman teoreetikon nimen mainitseminen ärsyttää :)
Minulta kysyttiin kiinnostukseni kohteitani, ja mainitsin osan niistä, en suinkaan kaikkia. Mutta sinulla on varmasti paljon avarampi elämä, kerro ihmeessä mikä sinua kiinnostaa. Anna meidän kaikkien valtaistua.
Itse en tuo asiaa esille, koska en edes enää meinaa muistaa että minulla on akateeminen koulutus. Työkaverini (ei akateemisia) tuntuvat sitä aika ajoin ottavan esille. Ihan kuin asia heitä vaivaisi, tai yrittävät saada minua tiettyyn "muottiin". Itse en sitä korota, mutta muut siitä näköjään haluavat muistuttaa. Ylipäätänsä toisten ihmisten esim. Ongelmanratkaisukyky tuntuu ärsyttävän. Ollaan kaikki ns. Samantasoisissa töissä. Välillä ajattelen, että olisi parempi kuin mitään akateemista tutkintoa ei olisikaan.... En erottuisi joukosta.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 22:18"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Aivan. Ja tästä syystä kirjoitinkin, että en pidä sivistymättömänä henkilöä, jolla on muita intressejä kuin minulla. En ole kuitenkaan vielä tavannut ei-akateemista, joka kyseisiä teorioita tuntisi. Toki sellaisiakin varmasti on, mutta en sattunut tapaamaan. Ja mitä tulee aihepiirin rajallisuuteen, eikö se koske (lähes) kaikkia akateemisia?
[/quote]
No täällä yksi kohta tohtori, joka ei ole koskaan kuullutkaan noista mainituista.
Mä en käsitä tota harhaa, joka tuntuu vallitsevan, että akateeminen koulutus olisi joku yleissivistävä yhtenäinen paketti. Ehkä te humanistit ymmärrätte kaikki toisianne, mutta mä en ainakaan ymmärrä teitä. Noin niin kuin useimmiten, poikkeuksiakin olen tavannut.
Terveisiä vaan luonnontieteiden puolelta :).
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 22:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Arvasin, että muutaman teoreetikon nimen mainitseminen ärsyttää :)
Minulta kysyttiin kiinnostukseni kohteitani, ja mainitsin osan niistä, en suinkaan kaikkia. Mutta sinulla on varmasti paljon avarampi elämä, kerro ihmeessä mikä sinua kiinnostaa. Anna meidän kaikkien valtaistua.
[/quote
Eivät minua teoreetikkojen nimet ärsytä ollenkaan. Ilmaisit vaan itseäsi siten, että tuli oikeasti vaikutelma kuin sinua kiinnostaisivat ainoastaan nuo asiat ja sen vuoksi et voisi lainkaan keskustella ei-akateemisten ihmisten kanssa. Eikö se sitten sinusta olisi hieman erikoista? Vaikka kuinka miettisin läpi akateemisesti koulutettuja tuttujani, niin ihan jokaisella alasta riippumatta on omien spesiaalialojensa ulkopuolella paljonkin asioita, joista ovat kiinnostuneita, ja joista voi jutella vähän kirjavammankin ihmisjoukon kanssa. Kenellä puutarhanhoito, kenellä jalkapallo, kenellä lastenkasvatus, kenellä bändikeikat. (Tuskin on oleellista, mistä juuri minä olen kiinnostunut.) Eihän se nyt mitenkään erityisen avaraa ole, kuka niin on sanonut? Se on ihan todella tavallista ja yleistä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 21:57"]Olen diplomi-insinööri, enkä ole kuullut mistään katseen teoriasta ja ne heputkin ovat täysin tuntemattomia.
[/quote]
Samma här
Mä määrittelisin itseni juntti-akateemiseksi. Ajattelen, että akateeminen koulutus on sellaista yleissivistyskoulutusta. Ja junttiakaeemista on esim. lääketieteellinen, tippainssit, farmaseuttinen, kauppatieteellinen, joka on ammatillistä koulutusta kuorrutettuna teoreettisella tutkimuksella.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 21:57"]Olen diplomi-insinööri, enkä ole kuullut mistään katseen teoriasta ja ne heputkin ovat täysin tuntemattomia.
[/quote]
Samma här
[/quote]
Mutta teillä on varmaan omat kiinnostuksen kohteenne, eikö niin? Itse en välttämättä tiedä niistä mitään.
En oleta, että kaikki ovat kiinnostuneita em. teorioista, mutta jos nyt itse olen esim. taidenäyttelyssä vierailtuani halukas keskustelemaan näihin tiettyihin näkökulmiin viitaten, eikö minulla ole siihen oikeus? Olen opiskellut Englannissa, ja tunnen monia, joita nämä aiheet kiinnostavat. Insinöörit voi keskustella jostain muusta.
Mielenkiintoista on, että jos joku nuori on kiinnostunut Steinista, se on ok. Jos minä Silvermanista tai Balista, elämäni on suppeaa.
Tapasin ensimmäistä kertaa akateemisen ystäväni akateemisen vaimon. Kun olimme jutelleen kahden kesken pitkän aikaa, niin hän tokaisi hyvin hämmästyneenä: "Sähän vaikutat ihan fiksulta ihmiseltä koulutuksesta huolimatta!" En kyllä tiennyt, olisinko itkenyt vai nauranut, mutta huvittuminen voitti ja kysin, että mitäs muuta odotit. Hänen tokaisunsa kertoi paljon enemmän hänestä, kuin minusta. Hän oli aina kaveerannut vain muiden akateemisten kanssa, eikä ymmärtänyt ollenkaan, että muutkin voivat olla aivan fiksuja. Olisi kyllä luullut hänen lääkärin työssään tavanneen fiksuja ei-akateemisiakin. Kun vielä tiedän kyseisen henkilön uusavuttomuuden lähes kaikilla muilla kuin lääketieteen alalla, niin ei voi kun nauraa tuollaiselle asenteelle.