Miksi joillakin on sellainen käsitys akateemisista, että pitävät itseään
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 19:42"]
Olen akateeminen enkä pidä itseäni parempana kuin muut. Mutta jos haluan keskustella itseäni kiinnostavista aiheista, ei-akateemisten kanssa se ei valitettavasti onnistu. Kyse on erilaisista intresseistä, ja akateemisena minulla on mielestäni oikeus omiini.
[/quote]
Voisitko mainita muutaman tällaisen aiheen, joista ei voi jutella muuta kuin akateemisesti koulutettujen kanssa? Siis jonkun muun kuin yliopisto-opiskelu.
Juuri tämä on se asenne, joka saa akateemiset tuntumaan ylimielisiltä. Oletetaan, että muut ihmiset eivät ole sivistyneitä, eivätkä tiedä mistään mitään...
Mä aina välillä mietin sitä, että akateemisuutta kyllä tuodaan mieluummin esille kuin ammattiin opiskelua. Esim. kaupungilla näkee yliopiston kangaskasseja, mutta amista ei vastaavasti "mainosteta" mitenkään.
Mulla on akateeminen serkku ja hän puhui niin hienosti, että ei oikein tajunnut mitään. Uskomaton kokemus ja nolo. Huomasin, että hän joutui vaihtamaan puheen toiselle vaihteelle, ennen kuin aloin pysyä kärryillä. Itsekin olen nykyään akateeminen (silloin oli vaan teku käytynä) ja en vieläkään varmaan tajuiaisi sen tieteellisestä puhetavasta yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:34"]
Koska hyvin monet viljelevät sitä omaa paremmuuttaan, pilaavat myös normaalisti ajattelevien maineen.
[/quote]
Olen törmännyt tuollaiseen ainoastaan tällä palstalla, en tosielämässä.
Voi hyvänen aika, sellaisen kangaskassin voi ostaa yliopiston kirjastosta ihan kuka vaan (edes kirjastokorttia varten ei tarvitse olla opiskelija). Ihan kätevää, että myyvät, jos ne niteet, joita on lähtenyt lainaamaan, eivät mahdukaan laukkuun. Pitääkö sitä kuvapuolta nyt alkaa kantamaan kylkeä vasten?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:25"]
Mä aina välillä mietin sitä, että akateemisuutta kyllä tuodaan mieluummin esille kuin ammattiin opiskelua. Esim. kaupungilla näkee yliopiston kangaskasseja, mutta amista ei vastaavasti "mainosteta" mitenkään.
[/quote]
Mulla on erään yliopiston kangaskassi, sateenvarjo ja muutakin sälää, mutta en ole akateeminen. Sain ne läksiäslahjaksi, kun olin työharjoittelussa toimistohommissa. Se kassi on loistava kauppakassi ja kestävä ja sateenvarjo myös hyvä, on vain turhan iso joka paikkaan.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:41"]
Voi hyvänen aika, sellaisen kangaskassin voi ostaa yliopiston kirjastosta ihan kuka vaan (edes kirjastokorttia varten ei tarvitse olla opiskelija). Ihan kätevää, että myyvät, jos ne niteet, joita on lähtenyt lainaamaan, eivät mahdukaan laukkuun. Pitääkö sitä kuvapuolta nyt alkaa kantamaan kylkeä vasten?
[/quote]
En missään kohtaa sanonut, että "akateemiset ne mainostaa itseään kangaskasseillakin piru vie". Olen itsekin akateeminen. Mainitsin vain tehneeni tuon huomion, että akateemisuus "saakin" olla näkyvää mutta amis ei sillä tavalla näy katukuvassa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:15"]
Olen akateeminen enkä pidä itseäni parempana kuin muut. Mutta jos haluan keskustella itseäni kiinnostavista aiheista, ei-akateemisten kanssa se ei valitettavasti onnistu. Kyse on erilaisista intresseistä, ja akateemisena minulla on mielestäni oikeus omiini.
[/quote]
Voisitko mainita muutaman tällaisen aiheen, joista ei voi jutella muuta kuin akateemisesti koulutettujen kanssa? Siis jonkun muun kuin yliopisto-opiskelu.
Juuri tämä on se asenne, joka saa akateemiset tuntumaan ylimielisiltä. Oletetaan, että muut ihmiset eivät ole sivistyneitä, eivätkä tiedä mistään mitään...
[/quote]
Aiheet liittyvät esim. taidehistoriaan ja katseen teorioihin. Minun intresseissäni on muun muassa Laura Mulvey (elokuva), Mieke Bal tai Kaja Silverman sekä myös Deleuze, joten mielelläni keskustelisin näistä. En pidä sivistymättömänä jos intressissä on jotain muuta.
33 lisää: matkustin äskettäin junalla, ja huvittavaa oli kuinka nuori tyttö piti Gertrude Steinin teosta siten ylhäällä, että kaikki näkivät mitä hän lukee. Pidän tällaista akateemisuuden korostamista lapsellisena.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 21:01"]
[/quote]
[/quote]
Aiheet liittyvät esim. taidehistoriaan ja katseen teorioihin. Minun intresseissäni on muun muassa Laura Mulvey (elokuva), Mieke Bal tai Kaja Silverman sekä myös Deleuze, joten mielelläni keskustelisin näistä. En pidä sivistymättömänä jos intressissä on jotain muuta.
[/quote]
Epäilen suuresti, että kuka tahansa akateemisesti koulutettu osaa keskustella noin tarkkaan rajatusta aihepiiristä kanssasi. Eli eikö kysymys tuossa tapauksessa ole pikemminkin siitä, että tuo aihe kiinnostaa vain jotain tiettyä ihmisryhmää. Samanlaisia pienen piirin kiinnostuksen kohteita on tietysti pilvin pimein, ja niitä on kaikilla ihmisillä, muillakin kuin akateemisesti koulutetuilla.
Anteeksi 27/32, ymmärsin väärin. :) -30
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 21:04"]
33 lisää: matkustin äskettäin junalla, ja huvittavaa oli kuinka nuori tyttö piti Gertrude Steinin teosta siten ylhäällä, että kaikki näkivät mitä hän lukee. Pidän tällaista akateemisuuden korostamista lapsellisena.
[/quote]
Steinia lukevat muutkin kuin akateemisesti koulutetut. Eivät kaikki fiksut ja älykkäät ihmiset päädy opiskelemaan yliopistoon.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:33"]parempina ihmisinä verrattuna ei-akateemisiin?
[/quote]
Minä ainakin pidän.
T. Akateeminen
Niin, ihmisethän voivat jopa kirjoittaa kirjoja ilman akateemista koulutusta. Eihän Stenillakaan tutkintoa ollut :) No okei, opiskeli kyllä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 19:19"]
MINÄ muuten kävin ekana vuonna myös viron peruskurssin.
[/quote]'
Oikaistaan hiukan: kävit eestin peruskurssin.
T. Ei-akateeminen.
[/quote]
Niin, tai sitten ihan sen viron.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tavallaan ymmärrän. Mutta... Ovatko nuo nyt ihan oikeasti ainoat aiheet, joista haluat keskustella? Vai voisiko ajatella, että ei-akateemisen kanssakin löytyisi joitain kiinnostavia aiheita? Minua kiinnostavat kovasti Foucaultin teoriat, mutta minulle on myös täysin ok, että lähipiirissäni juuri kukaan ei niitä tunne. Kauhean suppeaksi käy keskustelukumppanien joukko, jos menee noin tarkaksi.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 21:16"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Epäilen suuresti, että kuka tahansa akateemisesti koulutettu osaa keskustella noin tarkkaan rajatusta aihepiiristä kanssasi. Eli eikö kysymys tuossa tapauksessa ole pikemminkin siitä, että tuo aihe kiinnostaa vain jotain tiettyä ihmisryhmää. Samanlaisia pienen piirin kiinnostuksen kohteita on tietysti pilvin pimein, ja niitä on kaikilla ihmisillä, muillakin kuin akateemisesti koulutetuilla.
[/quote]
No, olen akateeminen ja kykenisin kyllä keskustelemaan noista aiheita, vaikka en ole niihin perehtynyt. Oma alani on kirjallisuustiede, mutta minulla on tarpeeksi humanistista sivistystä puhuakseni katseen teoriastakin. En tiede ainuttakaan ammattikoululaista, joka tuntisi Deleuzea.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:33"]
parempina ihmisinä verrattuna ei-akateemisiin?
[/quote]
Niin. Minusta tuntuu, että 99,99 prosenttia akateemisesta ei alun alkaen ajattele koko asiaa eikä heitä kiinnosta ihmisen tavatessaan hänen koulutus tai tulot tai perhetausta tai varallisuus, mutta tämä palsta ja ei-akateemisiin ihmisiin tutustuminen reaalielämässä saa heidät vähitellen ymmärtämään elämänkokemuksen myötä, että jotkut ei-akateemiset vihaavat/inhoavat/vierastavat heitä pelkästään koulutuksen takia (ja ehkä tämä saa vähitellen akateemiset sulkeutumaan omiin yhteisöihinsä, en tiedä)
Olen diplomi-insinööri, enkä ole kuullut mistään katseen teoriasta ja ne heputkin ovat täysin tuntemattomia.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 19:19"]MINÄ muuten kävin ekana vuonna myös viron peruskurssin.
[/quote]
Kuidas käsi käib?