Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni persoona muuttui siivoojan työn myötä :(

Vierailija
24.08.2014 |

Onko kellekään käynyt niin, että ystävän persoona olisi muuttunut? Mitä tehdä?

Ystäväni opiskeli yliopistossa tohtoriksi asti. Sitten oman alan töitä ei löytynyt ja hän alkoi tehdä työtä siivoojana. Näin jatkunut nyt pari vuotta.

Ulospäinsuuntautunut ja monenlaisista asioista kiinnostunut ystäväni on muuttunut aremmaksi ja syrjäänvetäytyneeksi. Ennen hän luki kirjallisuuden klassikoita ja muuta kirjallisuutta laidasta laitaan, harrasti säännöllisesti liikuntaa, kuvataiteita, jne. Nyt tuntuu, että meillä ei ole enää juuri juteltavaa. Kirjat ovat vaihtuneet Iltalehden verkkosivuihin ja 7 päivään, muut harrastukset telkkarin tuijotukseen, jutunaiheet tyhjänpäiväisten julkkisjuorujen ja tositvohjelmien päivittelyyn.

Olen hämmentynyt. Näinkö paljon työympäristö määrittää ihmisen persoonaa?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentunut

Vierailija
2/36 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kuule vaikuttaa.. Meepä itse siivoojaksi. Riippuu toki mitä siivoamista tekee. Itse oon ollu yösiivoojana siivoamassa kauppaa. Onneksi en ole enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuule fyysisesti niin raskasta työtä varsinkin joku rappujen siivous ettei yhtään huvita päivän päätteeksi alkaa vielä sivistämään itseään. Kalja ja sauna niin johan on ihanaa

Vierailija
4/36 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysinen työ vie mehut ihmisestä ihan täysin, jos ei ole varsinaisesti soveltuva alalle. Kyllähän sitä pystyy kuka tahansa perusterve tekemään, mutta joillekin se ei vaan sovi. Ystävääsi varmasti myös ottaa päähän, ettei ole saanut oman alansa töitä. Palkkauskaan tuskin päätä huimaa. Itse jos joudun duunarina elämään loppuelämäni, niin varmaan vapaa-aika tulee koostumaan lähinnä telkkarin tuijottelusta, nettisurffailusta ja viikonloppukaljoista.

Vierailija
5/36 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojan työympäristö? Normaalia siivoustyötä tehdään ihan itsekseen, aamulla ketään muita ole edes paikalla. Teen itsekin opiskelujen ohella siivoustyötä, tällä hetkellä en ihan perinteistä. Luen klassikoita sekä iltalehteä. Olen varmaan sekä wt että elitisti.

Vierailija
6/36 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen suhtaudutaan työpaikalla siivoojana ja seurakin tekee kaltaisekseen.

Itsekin muutuin, kun olin pitkään raksahommissa. Nyt DI

Vierailija
7/36 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysinen työ tuo itseeni paljon energiaa. Joku kun tuolla työn rankkuutta parjasi. t. 6

Vierailija
8/36 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoushomma on niin häpeällistä työtä, että yksin se häpeä, mitä kokee työtä tehdessä vie ihmiseltä sielun pois. 

Vierailija
9/36 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yötöissä teurastamossa siivoojana. Pesen siis kalustoa, kyseessä on fyysisesti rankka työ jota tehdään yöaikaan, olen itse huomannut etteivät samat asiat enää jaksa kiinnostaa.

Liikunnaksi riittää työmatkapyöräily, ennen kävin neljä kertaa viikossa salilla ja pari kertaa juoksemassa. Koska vuorokausirytmi töiden takia on vähän nyrjähtänyt, en näe kovinkaan usein päivätöissä käyviä kavereitani, en siis ole niin sosiaalinen kuin aiemmin. En todellakaan jaksa lukea enää yhtä vaativia tekstejä kuin aiemmin, ne iltapäiväroskat ja niiden sudokut riittävät oikein hyvin. Valitettavasti työ vaikuttaa elämään näin paljon, mutta ainakin olen töissä!

Varmasti jos tuota hommaa teen vuositolkulla, niin katkeroidun ja ratkean ryyppäämään, toivottavasti näin ei käy.

Vierailija
10/36 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol, kukaan nainen ei lue "kirjallisuuden klassikoita" :D

Kyllä se seiska, cosmo ja hömppäblogit muodostavat naisten lukemiston 90 %:ssa tapauksista - koulutustasosta riippumatta.

Vierailija
11/36 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 16:55"]

Kyllä se seiska, cosmo ja hömppäblogit muodostavat naisten lukemiston 90 %:ssa tapauksista - koulutustasosta riippumatta.

[/quote]

Niin sun mielestäs.

Vierailija
12/36 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:04"]

[/quote]

Niin sun mielestäs.

[/quote]

Ei, kyllä tämä on ihan laajan otannan tulos. 

Huomatan vielä, että Anna-Leena Härkönen ja Sofi Oksanen eivät tuotantoineen lukeudu "kirjallisuuden klassikoihin" :D

Vierailija
13/36 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan selkeä ja sairaalloisen ilkeä provo taas tämäkin aloitus, ja silti ihmiset tällä kyseisellä roskapalstalla lähtevät mukaan. Aloituksen motiivihan on räikeästi jälleen kerran parjata erästä rehellistä työtä, joka on työnä aivan yhtä tarpeellista, kuin moni muukin työ. Olipa näemmä vain erityisen kiero tapa lähteä hakemaan typerälle ja julmalle asennemaailmalleen tukea teistä typeristä...

Ei siis juurikaan muuta lisättävää tähän aloitukseen. Siivoojan töitä tekevät monenlaiset ihmiset laidasta laitaan, löytyy kyllä varmasti aika pitkälti koko kirjo. Se on vain eräs keino tienata rehellistä leipää pöytään, ja vain tyhmä ei sitä verojen perusarvosta! Minkä lie katkeran pällieläkeläisen kirjoitus taas tämäkin aloitus. Ei pitäisi purra kättä, joka ruokkii. Eli kannattaa sitten kieltäytyä kaikesta verovaroin tarjottavasta tässä yhteiskunnassa, ihan lähtien kaikista tuista ja muista, jos kerran on niin hyi hyi jotkut asialliset ammattikunnat! Onko selvä?

Vierailija
14/36 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 korjaa virheen: eli vain tyhmä ei sitä yhteisten verovarojen kartuttamista arvosta!

Vierailija
15/36 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:04"]

[/quote]

Niin sun mielestäs.

[/quote]

Ei, kyllä tämä on ihan laajan otannan tulos. 

Huomatan vielä, että Anna-Leena Härkönen ja Sofi Oksanen eivät tuotantoineen lukeudu "kirjallisuuden klassikoihin" :D

[/quote]

Menepäs teini takaisin sinne ylilaudalle.

Vierailija
16/36 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:18"]

Menepäs teini takaisin sinne ylilaudalle.

[/quote]

Ummm..? 

Valitettava tosiasia on, että tämän päivän korkeakoulutettu (yleensä tosiasiallisesti valtion virkakoneistossa jurnaava humanisti) nainen katsoo olevansa kultturelli ja sivistynyt luettuaan Fifty shades of greyn. 

Vierailija
17/36 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 16:34"]

Onko kellekään käynyt niin, että ystävän persoona olisi muuttunut? Mitä tehdä?

Ystäväni opiskeli yliopistossa tohtoriksi asti. Sitten oman alan töitä ei löytynyt ja hän alkoi tehdä työtä siivoojana. Näin jatkunut nyt pari vuotta.

Ulospäinsuuntautunut ja monenlaisista asioista kiinnostunut ystäväni on muuttunut aremmaksi ja syrjäänvetäytyneeksi. Ennen hän luki kirjallisuuden klassikoita ja muuta kirjallisuutta laidasta laitaan, harrasti säännöllisesti liikuntaa, kuvataiteita, jne. Nyt tuntuu, että meillä ei ole enää juuri juteltavaa. Kirjat ovat vaihtuneet Iltalehden verkkosivuihin ja 7 päivään, muut harrastukset telkkarin tuijotukseen, jutunaiheet tyhjänpäiväisten julkkisjuorujen ja tositvohjelmien päivittelyyn.

Olen hämmentynyt. Näinkö paljon työympäristö määrittää ihmisen persoonaa?

[/quote]

Haistapas kuule paska tän väsyneen provosi kanssa.

Vierailija
18/36 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tohtori ja ollut siivoojanakin. Uskon tämän viestin todeksi kevyesti. Kyllä siivoustyö vie mehut jos sitä pidempään tekee. Olen iloinen etten jäänyt tuohon ansaan. En tosin tälläkään hetkellä ole koulutusta vastaavissa hommissa, mutta toimistotyön jälkeen jaksaa ja haluaa harrastaa ja kehittää itseään.

Vierailija
19/36 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kirjallisuuden opiskelijoista sitten suurin osa on naisia? Kirjallisuuden opintoihinhan kuuluvat mm. suuret klassikot niin kotimaisesta kuin ulkomaisestakin kirjallisuudesta.

Vierailija
20/36 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on käynyt samoin. Olin ennen iloinen, energinen, sosiaalinen ja aktiivinen, mutta nykyään kuin varjo entisestä.

Oon nyt pakosta tehnyt siivoustyötä kolme vuotta, työpäivän jälkeen ei jaksa tehdä enää muuta. Vaikkei työ nyt varsinaisesti oo niiiin rankkaa, mut yhdessä sen aivot puuduttavuuteen, niin vie mehut hyvin.

Ja kun miettii työkavereita... ei oikeen omanlaista seuraa löydy, ja se on raskasta kuunnella muiden paskanjauhantaa.

Ja kun muut katsoo sua nenänvartta pitkin ja ainoo palaute, jota työstä saa, on negatiivista. Siivoojan työ huomataan vasta, kun se on tehty huonosti.

Jos esim isossa firmassa oot siivoojana yksin, niin oot kuin ilmaa muille, huomenet silloin tällöin saat, mut alat tuntea itses mitättömäksi, ja itekin karttamaan muun henkilöstön seuraa (esim taukohuoneessa 14 sihteeriä, ja sitten sinä yksin)

Se on myös ihmisarvon vastaista päivästä toiseen jynssätä muiden paskoja pöntöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi