Onko 200 000e kahdelle liian iso laina?
Haaveilemme omakotitalosta miehen kanssa, mutta lainaa pitäisi ottaa 200 000-220 000e. Talo pääkaupunkiseudun tuntumassa. Molemmilla vakipaikat, DI koulutus ja yksi lapsi... Mitä teillä muilla on talolainaa? Ja ei nyt huomioida mitään perähikiän taloja missä talot maksaa 100 000e...
Kommentit (29)
Miltä tuo 1800 e kuussa kuulostaa? Pyörtyykö siihen? Jos ei, niin siitä vaan menoksi.
Minkälaisen summan laitatte itse asuntoon?
Itse laitetaan 300 000e säästöjä eli mitä ollaan vanhaa maksettu pois. Ap
Meillä oli nettotulot vajaan 5000€/kk, kun otettiin 200 000€:n laina kahdeksan vuotta sitten. Korot ovat olleet tosi alhaalla koko ajan eli laina on lyhentynyt nopeasti, kun maksetaan samaa summa joka kk. Lapsia meillä on kolme ja auto mulla (miehellä työsuhdeauto.) Hyvin on pärjätty, on varaa matkustellakin joskus ja käydään myös ulkona syömässä. Mitään tarpeellista ilman ei ole jouduttu olemaan. Omakotitalossa on tietysti paljon muitakin kuluja kuin lainanhoito, mutta hyvin on pärjätty.
Miten paljon kuluja kannattaa laskea uudelle talolle per kuukausi, jos sähköä, vettä ja vakuutuksia ei huomioida? Ap
mulla oli yksin 100 000, lyhensin vain 550+yv, netto oli jotain 2000, myin asunnon 35 prossan voitolla muutaman vuoden jälkeen, korot oli jotain 2-3 totaali.
mutta kuulostatte nousukkailta, tippainsesille annetaan kenkää harva se päivä joten kannattaa laskea onko sitä työpaikkaa huomenna vai ei.
t.
Mulla on yksin 250 tuhatta. Tienaan n. 4100 netto eli korkojen nousukaan ei kaada taloutta ja kun asunnon myyntiarvo noin 600 tuhatta ei laina sinänsä paha vaikka summa kohtuullinen onkin.
muta saatko näinä tai tulevina aikoina myytyä asuntoa jollain 600 000.lla, ihmisillä on rahat tiukassa.
En käsitä kuka rakennuttaa tai ostaa sellaisen talon jossa aivan liikaa neliöitä ja kun tulee vaikeuksia ei saada edes omia pois, asumiskustannukset on järjettömät.
Kannattaa ostaa just sen kokoinen ja hintainen johon oikeasti on varaa.
Meillä nettotulot 4300 euroa/kk, 2 lasta, lainaa nyt 150 000 ja aiotaan juuri ottaa toiset 150 000 lisää :) Tulot nousussa parin vuoden päästä, lisää lapsia ei suunnitelmissa (99% varmuudella).
Mulla on yksinhuoltajana 200 000 (tai siis alunperin, olen vajaa pari vuotta maksanut pois). Kuukausierä on 1200, nettotulot 3200/kk.