Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

50-60- vuotiaat työelämässä; pystyvätkö teidän mielestä nykyajan työtahtiin?

Vierailija
08.08.2021 |

En halua ketään loukata. Kysyn tätä siksi, että itse ihmettelen. Olen korkeasti koulutettu. Ja työkavereina minulla on ollut eri ikäisiä ihmisiä. Olen itse huomannut, että 50-60- vuotiaat työelämässä ovat monesti hitaita. Olen itse 36- vuotias. Työkavereideni tapa esimerkiksi kirjata joku pienikin asia, vie (itseeni verrattuna) kauan aikaa. Tai itse olen kerennyt jo jonkun asian tehdä, kun iäkkäämmät kolleegat vasta miettivät mitähän sitä pitäisi seuraavaksi.

Tuleeko ihmisestä vaan iän myötä hitaampi? Vai onko ennen työkulttuuri ollut sellainen, ettei ole ollut hoppu mihinkään? Vai kuvittelenko vain tämän itse?

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 60v ja omalla työpaikallani (iso varasto) monet parhaista työntekijöistä ovat samaa ikäluokkaa. Mukavaa katsella miten valkotukkaiset mummot paiskii kovemmin töitä kuin monet nuoret. Eli vastaan otsikon kysymykseen: kyllä pystyvät!

Vierailija
42/94 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näin 60v huomaan, että kyllähän ne nuoret sormet siellä näppäimillä kulkee ihan eri tahtiin kuin minulla. Olen huomattavasti hitaampi, kuin nuoret kolleegat, kun tehdään kirjallia töitä. ikänäkökin vaivaa, enkä ikinä ehdi lukea tekstejä koneelta niin äkkiä, kuin nuoremmat. 

Muutenkin sitä on jotenkin ehkä väsyneempi ja töistä ei ehdi palautua, kuten nuorena. Ei viikonloppu enää riitä palautumiseen eikä oikein kesälomakaan.

Vaihdevuodet ovat kestäneet jo kymmenen vuotta ja hiki lentää vähän väliä, kun kuumat aallot ei näytä menevän ohi ikinä.

Eihän sitä enää ole niin iskussa, mutta tällä mennään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä teen hitaammin, kuin nuorempi työkaveri, mutta teen kerralla valmiiksi, eikä ole virheitä.

Työkaveri on nopeasti valmis, mutta joutuu korjaileen ja täydentämään moneen kertaan.

Mä olen siis oikeesti se nopeampi.

Ei minullekaan tule virheitä tai virhe arviointeja, vaikka teen saman työn nopeammin. Laatu siis sama, mutta hitaampi tahti. Ap

VIRHEARVIOINTI   : ) Taas yksi kaikkitietävä. Palat loppuun nopeasti, koska teet omalla ajallasikin töitä ja yrität loistaa lyttäämällä vanhemmat. Et ole korvaamaton.

Vierailija
44/94 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin, että suorittavan työn parhaat vuodet osuvat väliin 30-50, asiantuntijatyön 40-55 johtajilla vieläkin myöhemmin. Pahin on nuori innokas johtaja joka innoissaan ohjaa koko konkkaronkan pitkälle metsään.

Vierailija
45/94 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suorittavassa työssä esim. varastolla 60v tyypit usein kun tulevat töihin heillä menee jo 45 minsaa että pääsevät pukuhuoneesta eteenpäin ja sama on kun töistä lähtevät.

Meillä varastolla

50+ tulee töihin (ajoissa), vie ruoan jääkaappiin jne, menee koneelle ja katsoo päivän to-do listan järjestykseen ja ryhtyy hommiin.

Sinä aikana viime sekunneilla saapuvat nuoremmat työntekijät, menevät taukotilan kautta ja höpöttelevät siellä aamun kuulumiset, sitten myös työpisteille ja konetta auki. Ensimmäiset hommat pöydälle ja sitten jo joku lähtee (kännykkä kädessä) vessaan, ja siitä sitten nämä nuoremmat paljon useampien (some)WC-taukojen kautta päivän töiden tekoon.

Lopputulos on yleensä se, että tämä seniori kykenee multitaskaamaan ja tekee vahvalla rutiinilla, eli hyvällä muistilla ja tietotaidolla hyvin paljon tehokkaammin työnsä kuin nuoremmat. Ja iltapäivällä katsoo työnsä siihen malliin mistä on tehokasta jatkaa.

Nuoremmat 50/50 joku on samankaltainen, mutta useimmat rupeavat lopettelemaan hyvissä ajoin, jottei vaan tule kiire saada vielä yhtä hommaa ennen työajan loppua valmiiksi.

Kaikkein viimeiseksi heistä irtisanoisimme tuon seniorin.

Vierailija
46/94 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse 60v ja omalla työpaikallani (iso varasto) monet parhaista työntekijöistä ovat samaa ikäluokkaa. Mukavaa katsella miten valkotukkaiset mummot paiskii kovemmin töitä kuin monet nuoret. Eli vastaan otsikon kysymykseen: kyllä pystyvät!

Onko teillä statseja siitä kuka on tehokkain? Vai onko mutua? Esim. keräilijöiden osaltahan työnantajalla on tarkat tilastot kuka kerää eniten.

Vierailija
47/94 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerron esimerkin yhdestä työpaikasta:

Aloitin työssä, jossa oli monenikäisiä kollegoita. Muutamia 50- 65- vuotiaita. Minulla oli asiakastapaamisia asiakkaiden kotona. Suunnittelin tapaamiset siten, että sovin käyväni samalla suunnalla asuvat asiakkaat samana päivänä. Olin 4 päivää asiakkaiden tapaamisella ja yhtenä päivänä pidin toimistopäivän, jolloin kirjasin kaikki tapaamiset. Tapaamisella kirjasin kaikki ylös mitä oli sovittu. Vanhemmat kolleegani taas suhasivat sinne tänne ja heti yhden tapaamisen jälkeen menivät toimistolle kirjaamaan. Heillä jäi töitä rästiin isot kasat, minulla ei. Olivat tottuneet aina tekemään omalla tyylillään, eivätkä halunneet sitä muuttaa. Olinko siis vain nopea ja tein huonoa työtä? Ap

Olit.

Vierailija
48/94 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa typerä keskustelu.

Vierailija
49/94 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työstä. Oma työni on tarkkaa asiantuntijatyötä, nopeus ei ratkaise lopputulosta. Teen ihan samat työt kuin ennenkin, paitsi yhden pouspotkitun töistä tuli itselkekin lisäduunia. En voi jättää mitään osiota tekemättä tai kokonaisuus bragaa: eli nyt yli kuusikymppisenä on ihan pakko tehdä samat työt samassa ajassa (+siis ne lisähommatkin) - ja hyvin ehdin työajan puitteissa. Tosin nipistän tauoista jnkv työajaksi.

Voi olla että sun silmätikut on huomanneet kyttäämisesi ja tekevät kiusallaan tuota. Heh. Ihan oikein.

Vierailija
50/94 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, pahin moka on tehdä äärimmäisen tehokkaasti vääriä asioita. Nuoret ovat nopeampia, mutta vaativat perään katsomista. Siksi iäkkäämmät myös sietävät tyynesti nämä nuorten kuvitelmat ylivertaisuudestaan. Itsekin sitä on kuvitellut ja se menee ohi.

Paras tulos tulee kun on erilaisia ihmisiä ja vahvuuksia ja kaikki puhaltavat yhteen hiileen.

Vierailija
51/94 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä teen hitaammin, kuin nuorempi työkaveri, mutta teen kerralla valmiiksi, eikä ole virheitä.

Työkaveri on nopeasti valmis, mutta joutuu korjaileen ja täydentämään moneen kertaan.

Mä olen siis oikeesti se nopeampi.

Ei minullekaan tule virheitä tai virhe arviointeja, vaikka teen saman työn nopeammin. Laatu siis sama, mutta hitaampi tahti. Ap

Millaisella asiantuntija-alalla olet? Jotenkin hassua jos akateemisessa ammatissa korostaa pelkkää nopeutta, suurin osa tehtävistä on sellaisia, joissa laatu huomattavasti tärkeämpi juttu: innovatiivisuus, hahmotuskyky jne. Tuollaisissa kokemus auttaa.

Vierailija
52/94 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kylläpä täällä taas haukutaan nuorempia työntekijöitä. Monelle näyttää olevan mahdoton ajatus, että työt voi hoitaa ripeästi ja ilman virheitä. En kyllä kannusta liian nopeaan työtahtiin, koska se ei hyödytä ketään...

Vierailija
53/94 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä statseja siitä kuka on tehokkain? Vai onko mutua? Esim. keräilijöiden osaltahan työnantajalla on tarkat tilastot kuka kerää eniten.

Työnantajalla on tietysti statsit, mutta jokaiselle kerrotaan vain omat tehokkuusluvut. Näkeehän sen kuitenkin paljaalla silmällä kuka tekee rivakalla otteella töitä ja kuka löntystelee. Nuorten joukossa on toki myös huipputekijöitä, mutta yleensä ne työnantajan murheenkryyni -tapaukset ovat ikäluokkaa 18-30v.

Vierailija
54/94 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kylläpä täällä taas haukutaan nuorempia työntekijöitä. Monelle näyttää olevan mahdoton ajatus, että työt voi hoitaa ripeästi ja ilman virheitä. En kyllä kannusta liian nopeaan työtahtiin, koska se ei hyödytä ketään...

Nuoret ja nopeat voi sitten hoitaa hitaidenkin työt. Työnantaja tykkää. Kyllä se raja jossain tulee vastaan ja mitäs sitten? Tulee vielä nuorempi ja hoitaa hommat.

Vierailija
55/94 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokenut 50v-koodari hoitelee yksin projekteja, joihin junnuja tarvitaan 3-4. En tiedä miksi, mutta näin se vain on.

Vierailija
56/94 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asiantuntijatyössä ja olen 32-vuotias. Täytyy sanoa, että seniorit ovat auttamattomasti hitaampia, usein tumpelompia tietotekniikan kanssa, mutta tunnollisempia ja nöyrempiä työntekijöitä. Itse voisin ihan hyvin palkata eri ikäisiä ihmisiä, mielestäni se tuo rikkautta työyhteisöön. Kokemus ja uudenlainen osaaminen hyvässä ilmapiirissä eivät voi olla huono yhdistelmä. :)

Vierailija
57/94 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä päätellen, että koko ajan annetaan entistä vastuullisempia ja haastavampia tehtäviä, työnantaja ei pidä minua ollenkaan hitaana vaan päinvastoin. Uusia sovelluksia olen pelkästään viimeisen vuoden aikana joutunut ottamaan haltuun ainakin puolikymmentä, taloushallinnosta Canvaan.

t. 58 vee

Vierailija
58/94 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutuksessa kerrottiin, että on luonnollista, että ihminen hidastuu ikääntyessään.

Eli kyllä se ihan totta on. Siksi eläkeläisetkin ovat niin kiireisiä: heillä menee aiempaa enemmän aikaa kaikkeen, mitä he tekevät.

Tätä ei tietenkään haluttaisi myöntää, ja poikkeuksiakin aina on.

Vierailija
59/94 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen olen huomannut, että iso osa alle 40-vuotiaista ei ole työnteosta vissiin kuullutkaan. Olen esimies ja koko ajan saa huomauttaa, että täällä tehdään töitä, ei notkuta kahvilla ja kierretä pöydältä toiselle viikonloppua tai harrastuksia ruotimassa. Vanhempi ikäpolvi keskittyy työn tekemiseen ja jättää juoruilut vähemmälle. Ne iin kaikki jutut jo kuulleet, ei niitä kiinnosta.

Nuoremmilla on myös aivan tajuton määrä esittämistä, kaikki on olevinaan asiantuntijoita. Hohhhojakkaa, tekisivät töitään. On olemassa sanonta; Laiska töitään luettelee.

Vierailija
60/94 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerron esimerkin yhdestä työpaikasta:

Aloitin työssä, jossa oli monenikäisiä kollegoita. Muutamia 50- 65- vuotiaita. Minulla oli asiakastapaamisia asiakkaiden kotona. Suunnittelin tapaamiset siten, että sovin käyväni samalla suunnalla asuvat asiakkaat samana päivänä. Olin 4 päivää asiakkaiden tapaamisella ja yhtenä päivänä pidin toimistopäivän, jolloin kirjasin kaikki tapaamiset. Tapaamisella kirjasin kaikki ylös mitä oli sovittu. Vanhemmat kolleegani taas suhasivat sinne tänne ja heti yhden tapaamisen jälkeen menivät toimistolle kirjaamaan. Heillä jäi töitä rästiin isot kasat, minulla ei. Olivat tottuneet aina tekemään omalla tyylillään, eivätkä halunneet sitä muuttaa. Olinko siis vain nopea ja tein huonoa työtä? Ap

Sossu? No anyways, ehkä vertaan hieman hassusti. Ne kaltaisesi nopeat ja lahjakkaat 50-60 v työntekijät eivät tee kaltaistasi rutiinihommaa vaan ovat edenneet tehtävissään johtoasemiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi