Mitä absolutismi "maksaa" ja saa "maksua" vastaan?
Itse olen absolutisti noin 20-30 vuotias. Ja ei en ole minkään sortin uskovainen, vanhempani ei ole alkoholisteja muttei myöskään absolutisteja kuin ei myöskään sisarrukseni. En vain ole koskaan keksinyt mitään syytä juoda alkoholia. Tai no yksi syy voisi olla, että pitäähän kaikkea kokeilla. Mutta eihän kaikki halua edes juoda kahvia tai teetä koskaan jne. Eikä sitä ihmetellä se on ihan OK. Joten miksi kokeilisin.
Mutta tämä ei ole jutun pointti. Vaan se mitä "maksaa" ja "maksua" vastaan saa kun ei juo? Itse voisin tehdä tälläisen listan:
Hinta juomattomuudelle:
1) Olet outo lievästi sanottuna, joka nyt on sanomatta selvää.
2) Sinulle on "käyttöä" kaveripiireissä vain kuskina, eli sinua kysytään mukaan vain ja aina kuskiksi. Koska muut juo ja pitää "hauskaa". Ja sinä kannat kuskina vastuun juomareistakin.
3) Mutta kaveripiirillä taas ei ole niin väliä lopulta, koska jokatapauksessa kaveripiirisi iän myötä tai jostain yläaste iässä alkaa harvenee rajusti. Ja ihan vain siksi koska et juo.
4) Jos tapaat uuden ihmisen ja sille selviää jossain vaiheessa, että et juo lue kohta 1 ja lisää mahdollinen jatkuva jankkaava kysely siihen mikset juo? Tosin tämä ilmiö näkyy lähinnä miespuoleisten tuttujen kohdalla. Naiset ei kysele niinkään joko siksi, että heillä riittää asian käsittelyyn vääntömomenttia korvien välissä tai juominen ei ole heille niin tärkeää. Tai sitten he eivät viitsi jankata. Tosin poikeuksiakin löytyy, jotka jaksaa jankata jne. Lopuksi lue kohta 3.
5) Jossain vaiheessa ei kiinnosta tutustua keneenkään ja kertoa ettei juo, koska vääjäämättä tämä asia tulee eteen jossain vaiheessa halusi tai ei. Sitä ei vain voi välttää. Tämä kertominen johtaa lopulta lähes aina lopulta kohtaan 3 kohdan 1 kautta.
No siinä jotain mitä maksaa absolutismi.
"Maksuksi" absolutiudesta saat:
1) Voi olla helpompaa tehdä mikä itsestä hyvältä idealta tuntuu, koska kaveripiiriä ei ole kertomassa mitä on sopivaa tehdä, harrastaa jne. Jotta voisit kuulua joukkoon.
2) Jos pidät yksin olemisesta se ei ole mikään ongelma.
3) Opit keinoja miten vältellä erilaisiin epämielyttäviin tilanteisiin joutumista, koska on pakko.
Siinä jotain saa keksiä lisää, itse pidän kaikkein eniten kohdasta 1.
Kommentit (3)
Olen absolutisti siitä yksinkertaisesta syystä että en ole koskaan oppinut juomaan alkoholia. Suurin osa kai alottelee (opettelee) juomaan nuorena ja minä taas vietin koko nuoruuteni yksin. Minulla ei siis ollut kavereita joiden parissa olisi pitänyt sosiaalisesta paineesta juoda.
Myöhemmin elämässä on toki tullut maisteltua alkoholia mutta suurin osa on sellasta tavaraa että sitä pitää totutella juomaan (eli toisinsanoen karmaisevan makuisia). Olutta kun maistoin niin melkein syljin sen heti suustani. Jotkut alkoholit maistuvat ihan ok:lta, kuten vaikka lonkero, mutta jos haluan maistuvaa juotavaa niin mieluummin juon sitten vaikka kokista.
Tiedän olevani kummallinen tässä suhteessa mutta ei se minua häiritse. Kun ei juo eikä tupakoi niin jää elämässä rahaa muuhun mukavaan.
En minäkään ole koskaan juonut paljoa, ja nytkään en edes muista montako vuotta siitä on kun olen alkoholia edes maistanut, nuoruuden avomies oli alkoholisti, ja biologinen isäni on alkoholisti. Minulta ei ole koskaan kukaan kysynyt miksi en juo, minulla on ollut ystävä joka joi välillä ehkä liikaakin, mutta emme näe sen takia koska asumme nykyään eripuolilla maata, se että toinen juo, ja toinen ei, ei ole koskaan aiheuttanut mitään ongelmaa välillemme. Kun on lapsia, ei kukaan ihmettele kenenkään juomista, kuin sitä jos juo liikaa. Aika harva nainen jolla on lapsia juo juurikaan, korkeintaan viiniä ruuan kanssa, ja joskus harvoin käy baarissa, kuka ihme sitä juomista oikein kyselee? Minä sanon aina että en tykkää viinistä tai oluesta, ja kukaan koskaan ei ihmettele, saatan sanoa että olen autolla, sitäkään ei kukaan koskaan ihmettele.
Minkälaisten alkoholistijuoppojen kaveri sinä ap yrität olla kun on noin hankalaa???
Minä olen absolutisti ja uskovainen. Juomattomuus ei kylläkään liity lainkaan uskontoon, sillä uskonto ei mitenkään vaadi sitä, että ei saisi juoda alkoholia. Päinvastoin, kultainen keskitie on suositeltava lain sallimissa nautinnoissa.
En ole koskaan joutunut silmätikuksi sen takia, että en juo. Teininä maistelin, täysi-ikäisenä joinkin muutaman kerran. Täytyy sanoa, että ei ole ikävä morkkista, krapulaa, oksentelua ja kaiken kattavaa häpeää omista tekemisistä julkisilla paikoilla.Mitä typeryyksiä onkaan mennyt sanomaan joillekin tuntemattomille tai tyrkyttämään itseäni...
Juomattomana olen oma itseni, fiksu ja filmaattinen ;). Aamulla on baari-illan jälkeen hyvä olo fyysisesti ja psyykkisesti.