Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjat, jotka koulussa "pakotettiin" lukemaan. Mikä oli paras mikä huonoin?

Vierailija
01.09.2014 |

Inhokkini: Sieppari ruispellossa tai joku Jack Londonin kirja (jonka nimestä en edes ole varma)

Suosikkini: Sinuhe egyptiläinen

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhokki: Juhani Ahon Rautatie. Voiko kouluikäiselle enää pitkäpiimäisempää lukukokemusta olla...

Suosikki: Sinuhe Egyptiläinen.

Vierailija
2/98 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhokkia en osaa sanoa, mutta lemppari häräntappo ase

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

inhokki: Sieppari ruispellossa

Mitään erityistä suosikkia en muista.

Vierailija
4/98 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikki: Me kolme ja jengi

Inhokkia en keksi, minä luen kaikenlaista ja tykkäänkin paljon vaikka mistä :)

Vierailija
5/98 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen paljon, joten suurin osa koulun valikoimastakin meni siinä sivussa eikä mitään erityistä suosikkia ole jäänyt mieleen. Inhokki on kuitenkin selkeä: Huovisen Havukka-ahon ajattelija viidennellä luokalla. Voiko enää kamalampaa olla. Varmasti tappoi monen lapsen innostuksen lukemiseen!

Vierailija
6/98 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoin kokemus: Dalton Trumbon Sotilaspoika 13-vuotiaille. Hyvä sanoma kirjassa on joo, sodanvastaisuus, mutta 13-vuotiaalle se meni kyllä yli hilseen.

Paras kokemus: Juhani Ahon Juha lukiossa. Samastuin täysin henkilöhahmoihin ja itkin sängyllä käpertyen kaksin kerroin.

Vierailija
7/98 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kummallinen lukukokemus pitää mainita. Koulussa laitettiin 7. luokalla lukemaan Marilyn Frenchin "Naisten huone". En tajunnut siitä yhtään mitään, se kun kertoi aikuisten ihmisten ahdistuksista parisuhteissaan ja elämässä. Lisäksi siinä oli hyvin suorasukaista seksin kuvaamista mikä ei toki teiniä haitannut, mutta näin jälkeenpäin vähän ihmettelen miksi 7-luokkalainen laitettiin lukemaan siitä miten päähenkilön mies jumaloi hänen pilluaan ja nuolee sitä kiimaisena...

Vierailija
8/98 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häräntappoase kolahti hyvin 13-14-vuotiaaseen. Tuntematon sotilas oli pettymys, en tykännyt, Täällä pohjantähden alla sen sijaan oli myöhemmin yksi suosikeistani.

Vierailija
9/98 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikki oli mullakin tuo me kolme ja jengi. Luimme todella paljon ahdistavia kirjoja, mm. Paahde, kärpästen herra ja 10 pientä newkeripoikaa. Niistä en tykännyt kun sain painajaisia (olen herkkä). Ne kai sitten olivat inhokkeja.

Vierailija
10/98 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut montaa pakkokirjaa, yleensä kirjan sai valita itse aika laajasta valikoimasta. Oikeastaan ainoita pakkokirjoja oli tuo jonkun muunkin mainitsema Trumbon Sotilaspoika (jota itse pidin vaikuttavana), Aarresaari sekä Seitsemän veljestä.

Luin jo lapsena todella paljon, kirjan kaksi päivässä, joten koulun lukemiset eivät ahdistaneet tai haitanneet pätkääkään. Päinvastoin! Mutta pakko myöntää, että toisin kuin useimmat muut kirjallisuuden ystävät, minä en ole koskaan järinmiten osannut arvostaa Seitsemää veljestä. Historialliset ansiot, värikästä kieltä jne., muttei se silti kolahda minuun likimainkaan niin paljon kuin vaikkapa toinen kansallinen klassikkomme Kalevala.

(peruskoulussa vuosina 1973-82, lukiossa 82-85)

Vierailija
11/98 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina nauttinut lukemisesta, mutta koskaan ei ole minkään lukeminen ollut yhtä vastenmielistä kuin Herman Hessen Demianin. Analyysin tekeminen oli mahdotonta, koska kirja ei herättänyt yhtäkään ajatusta ärsytyksen lisäksi. Varmasti klassikko ja varmasti hyvä, mutta edelleen koko teoksen muisteleminen puistattaa.

Vierailija
12/98 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikki on helppo: Häräntappoase

Inhokkia mietin jonkun aikaa, mutta sitten mieleeni nousi Jäniksen vuosi. Se tuntui ainakin silloin nuorena tylsältä.

Pakko vielä mainita, että nyt kun omat lapset ovat lukeneet lukudiblomikirjoja alakoulussa, niin kyllä kaikenlaista kirjaa on tullut vastaan. Yksikin runokirja oli huono niin monella tavalla, että oikein ihmetyttää miten voikin olla niin huono kirja. Tai no, harva lapsille suunnattu kirja varmaan saa niin voimakkaita tunteita aikuisessa aikaiseksi että meinaa oksennus lentää, joten ehkä se oli tavallaan hyvä. Hyvänä puolena mainittakoon myös kirjan lyhyys (parikymmentä sivua varmaankin).

Vierailija
13/98 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikkeja yläasteella luetut Häräntappoase ja Käspästen herra. 

Inhokin nimeä en muista, mutta kertoi jostain pojasta, jota epäiltiin pommi-iskun suunnittelusta kouluun. 

Vierailija
14/98 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikki Tuntematon sotilas ja inhokki Kiveä kovempi

Vierailija
15/98 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setsuanin hyvä ihminen ja Kärpästen herra kamppailivat tasaväkisesti huonoudesta.

Vierailija
16/98 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikki Tuntematon Sotilas, teki lähtemättömän vaikutuksen.

Inhokki Hobitti, kamalaa jaarittelua ja epäkiinnostava aloitus, en jaksanut lukea kunnolla läpi.

Vierailija
17/98 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuo Tuntematon sotilas oli minunkin mielestäni aika "heikko" maineeseensa nähden. No ei sen arvo nyt olekaan varsinaisesti siinä että se olisi lukukokemuksena erityinen, kerronta aika kökköä Linnan muihin romaaneihin verrattuna. Symbolinen merkitys on suurempi kuin kirjalliset ansiot.

Vierailija
18/98 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhani Peltosen Elmoa en suostunut lukemaan kuin ehkä kolmasosan. Luin nuorena paljon ja tämä kirja oli mielestäni ihan uskomattoman typerä. Kävin juttelemassa äikän open kanssa asiasta ja perustelin asiani niin hyvin, ettei minun tarvinnut lukea kirjaa loppuun. Parasta kirjaa en osaa sanoa, mutta monien tykkäämä Häräntappoase oli ihan hyvä teinille.

Vierailija
19/98 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lemppari oli ehdottomasti paahde! muita en edes muista

Vierailija
20/98 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan yhden kirjan joka kaikkien oli pakko lukea. se oli kymmenen pientä neekeripoikaa ja inhosin ja inhoan edelleen ko. kirjaa. muuten on aina ollut vähintään pari vaihtoehtoa joista on saanut valita. tykkäsin lukea nuorempana paljon ja listoissa olikin yleensä kirjoja jotka olin jo lukenut ja jotka tiesin hyviksi :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi