Onko lapsesi kastettu?
Kastaako kukaan nykypäivänä lastaan kun niin harva tuntuu olevan uskonnollinen...?
Itse kuulun vielä kirkkoon mutta mies ei. Vauvaamme ei ole kastettu. Koska en niinkään usko jumalaan vaikka kuulunkin kirkkoon. (en tiedä miksi en ole jo eronnut kirkosta...)
Nyt oon kumminkin ruvennut miettimään että jos kumminkin kastettais lapsi.
Kuinka moni kastaa lapsensa jos itse ei usko jumalaan?
Kommentit (28)
Kuulumme kirkkoon, emme ole uskovaisia. Lapsi kastettiin kirkossa. Kiva traditio mielestämme, halusimme vähän jotain juhlallista kulttuuriperintöä. Lapsi päättää myöhemmin itse mitä tekee.
Meillä lapsi kastettiin, koska halusimme viettää kauniin juhlan vauvan kunniaksi ja uskomme Jumalaan, vaikkemme olemme mitään uskiksia kuitenkaan.
Kastettiin molemmat. Ehkä vaan tavan vuoksi ja kun kirkkoon kuulutaan. Ei pahemmin mietitty asiaa. Vähän sen vuoksi, että isovanhemmat olis tehneet kastamattomuudesta liian ison numeron, ei oltais jaksettu kuunnella sitä ja vaivata päätämme sillä (siskoni ei nimittäin kastanut lapsiaan, ja äitimme otti asian jotenkin tosi pahasti, häntä hävetti kertoa sukulaisilleen, ettei lastenlapsia ole kastettu, vaikka mitä se nyt sille oikeestaan kuuluu ollenkaan..).
Kastoimme. Osa kummeista uskoo, osa on ateistikummeja (tai jotain lapsen erityisen tärkeitä ihmisiä). Minä uskon, en käy kirkossa, puoliso ei ole varma uskooko. Mielestäni pienet lapset tarvitsevat kaiken mahdollisen siunauksen maailman vaaroja vastaan, eli varmistelen vaan. En aio tuputtaa kristillistä näkemystä kuitenkaan.
On kastettu, muttei kuulu kirkkoon.
Emme ole kastaneet kumpaakaan. Meillä ei lueta iltarukousta lasten kanssa eikä olla kerrottu heille Jumalasta, mutta he kyllä saavat käydä kirkossa mummon/ tädin kanssa. Isompana saavat tietoa koulussa eri uskonnoista ja saavat itse päättää sitten joskus haluavatko olla uskonnon tunneilla vai ottaa et:n. Saavat myös mennä rippikouluun tai olla menemättä.
Ei kuuluta kirkkoon, joten ei kastettu. Eihän se olisi edes ollut mahdollistakaan, kun kumpikaan meistä vanhemmista ei kuulu kirkkoon. Itse en ole koskaan kuulunut kirkkoon, eli omat vanhempanikaan eivät ole minua aikoinaan kirkkoon liittäneet.
Ja vaikka kastaminen olisi ollut mahdollista, niin en silti olisi sitä lapselleni tehnyt. Enhän liitä häntä mihinkään puolueeseenkaan hänen tietämättään, joten miksi olisin liittänyt hänet verovelvolliseksi uskonnolliseen yhdyskuntaankaan?
Miehen kanssa molemmat kuulutaan kirkkoon, mutta lasta ei ole kastettu. Saa itse päättää mihin haluaa uskoa. Itsellä jäänyt kirkosta eroaminen, olen itse agnostikko kuten mieskin.