Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsesi kastettu?

Vierailija
23.08.2014 |

Kastaako kukaan nykypäivänä lastaan kun niin harva tuntuu olevan uskonnollinen...?

Itse kuulun vielä kirkkoon mutta mies ei. Vauvaamme ei ole kastettu. Koska en niinkään usko jumalaan vaikka kuulunkin kirkkoon. (en tiedä miksi en ole jo eronnut kirkosta...) 

Nyt oon kumminkin ruvennut miettimään että jos kumminkin kastettais lapsi.

Kuinka moni kastaa lapsensa jos itse ei usko jumalaan?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kastettu, en vedä pultteja jos lapsi haluaa erota jossain vaiheessa vaikka uskova itse olenkin

Vierailija
2/28 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni on kastettu, aivan ehdottomasti halusin liittää hänet osaksi luterilaista seurakuntaa. Asumme Helsingissä. Olen uskovainen, mutta tapakristitty eli en osallistu aktiivisesti jumalanpalveluksiin. Aiemmin kävin aika paljon katolilaisessa kirkossa, nyt en ole ehtinyt. Kaikki kummit kuuluvat myös kirkkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kastettu. Meillä vanhemmilla ei ole mitään tekoa kirkon kanssa, joten olisihan se nyt vähän outoa ollut kastaa lapsi.

Kummeja lapsella on silti neljä. Eipä nykyään kastettujen kummitkaan ole lähellekään sitä, miksi ne on alunperin tarkoitettu, joten koen että voin kummeiksi lapsen kummeja nimittää ihan surutta. Tärkeitä aikuisia lapsellemme kuitenkin.

Vierailija
4/28 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla kastettu, koska kumpikin ymmärrettiin erota ns. kirkosta ennen lasten syntymistä.

ET tunneilla teinit nykyään käyvät. Jännä ollut kuitenkin huomata, että lapsemme osaa kristinuskosta (+muslimeista joita koulussa on paljon yms) enemmän kuin luokkakaverinsa. Ovat tehneet meidän pyynnöstä uskonnon kokeita. Yleissivistyksen kannalta kuitenkin mennään. Jos naapuri satuilee, niin lapset sitten tietävät typeryyden tason.

Vierailija
5/28 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 21:09"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 21:08"]

En ole uskovainen, mutta silti kuulun kirkkoon. Samoin mies. Lapsi kastettiin, mutta kirkon sijaan kotona. Ajattelen, että lapsi saa mahdollisuuden valita itse mihin hän uskoo.

[/quote]

Liitit lapsesi seurakuntaan, mutta hän saa kuitenkin itse päättää myöhemmin?

[/quote]

Aika vaikeaa se on päättää myöhemmin, jos perhe kasvattaa siihen, että kristinusko ja muut uskonnot ovat humpuukia ja vanhemmat pettyisivät lapsen ilmoittaessa haluavansa rippikouluun tms. Ihan samanlainen valinta on jättää lapsi kastamatta, ei se todellisuudessa anna valinnanvapautta lainkaan, kun kotikasvatus ei salli uskoa.

Vierailija
6/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kastettu. Kumpikaan meistä ei kuulu kirkkoon.

Vierailija
7/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme kuulu kumpikaan kirkkoon, mutta oli muutenkin selvää että emme kasta, lapsi saa itse päättää uskostaan. Jos haluaa ripille anamme kyllä luvan siihen, lapsihan kastetaan silloin.

Vierailija
8/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kolme on kastettu. Tottakai!

Vierailija
9/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kastettu, molemmat. Tosin me uskomme jumalaan, vaikka emme olekaan sen kummempia kirkossakävijöitä kuin muutkaan tapaluterilaiset...

Vierailija
10/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastoin lapseni koska uskon jumalaan.

Minusta teidän on turha kastaa lasta pelkästään tavan vuoksi, jos ette ole uskossa. Voihan lapsi sitten vanhempana päättää jos haluaa liittyä seurakuntaan, kuten minunkin lapseni saa erota kirkosta jos hän haluaa olla ateisti.

Vierailija
11/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastettiin aikoinaan, lähinnä sukulaisten takia.

Nyt olemme tulleet järkiimme ja kaikki uskontopaska on skipattu elämästämme pois.

Vierailija
12/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:53"]

Kastaako kukaan nykypäivänä lastaan kun niin harva tuntuu olevan uskonnollinen...?

Itse kuulun vielä kirkkoon mutta mies ei. Vauvaamme ei ole kastettu. Koska en niinkään usko jumalaan vaikka kuulunkin kirkkoon. (en tiedä miksi en ole jo eronnut kirkosta...) 

Nyt oon kumminkin ruvennut miettimään että jos kumminkin kastettais lapsi.

Kuinka moni kastaa lapsensa jos itse ei usko jumalaan?

[/quote]

Tunnen tapauksen jossa lapsen äiti ei ollut uskova mutta kuului kirkkoon, ja isä taas ei kuulunut kirkkoon mutta oli uskova. Lasta ei kastettu uskovan isän tahdosta, vaikka uskomaton äiti olisi ensin halunnut kastaa lapsen muodon vuoksi. Kaikki uskovat kun eivät ole ollenkaan sitä mieltä että lapsikaste olisi Raamatun mukainen.

Vierailija
13/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole uskovainen, mutta silti kuulun kirkkoon. Samoin mies. Lapsi kastettiin, mutta kirkon sijaan kotona. Ajattelen, että lapsi saa mahdollisuuden valita itse mihin hän uskoo.

Vierailija
14/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 21:08"]

[/quote]

Vierailija
15/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 21:08"]

[/quote]

[/quote]

Niin tein, en ole itsekkään uskovainen mutta kuulun silti kirkkoon. Jos lapsi joskus sanoo että ei tahdo siihen kuulua niin silloin voi erota.

Vierailija
16/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastettu on kaikki neljä. Ei se nyt ihan niin mene, että "kukaan ei kasta", kuten kirjoitat. Jopa Helsingissäkin kastettujen määrä on noin puolet syntyneistä ja siellä siis maan alhaisin. Muissa isoissa kaupungeissa vaihtelee 60-80% välillä syntyneistä. Joten aika moni kuitenkin kastaa lapsensa.

Vierailija
17/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla paremminkin niin että ei-uskovat kastavat lapsensa useimmin kuin uskovat. Suurin osa (?) uskovista kun kuuluu vapaisiin herätysliikkeisiin, jotka eivät suosi lapsikastetta kuten kirkko.

Vierailija
18/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme kastaneet lapsiamme. Saati tuleviakaan. Emme kuulu kirkkoon.

Vierailija
19/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kastettu, koska ei uskota, eikä siis luonnollisestikaan kuuluta kirkkoon. En voi kuvitella yhtään hyvää syytä, miksi joku, joka ei usko jumalaan, kastaisi lapsensa?

Vierailija
20/28 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kastettu, uskomme Jumalaan muttemme ole himouskovaisia tai hihhuleita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan