Naapurin kirkuva lapsi - mitä tehdä?
Asun paritalossa ja naapuriin muutti vähän aikaa sitten nuori pariskunta ehkä vuoden ikäisen lapsen kanssa. Tämä lapsi on nyt monena päivänä vetänyt älyttömät pitkät itkuraivarit, jotka kuuluvat meille asti - usein moneen kertaan päivässä. Naapurissa asui tätä ennen toinen lapsiperhe, jonka kahdesta leikki-ikäisestä ei koskaan kuulunut sen kummempia ääniä vaikka vilkkaita poikia olivatkin - joskus jotain leikkien kolinaa ja riemunkiljahduksia, eivätkä tällaiset satunnaiset äänet häirinneeet ollenkaan. Itku (usein yhdistettynä enemmänkin kirkumiseen) kuitenkin kantautuu meille selkeästi ja alkaa jo hieman ahdistaa - voiko tällaisessa tilanteessa tehdä mitään? Ymmärrän että pienet esimerkiksi sairaina itkevät herkästi, mutta tätä tuntuu vain jatkuvan, eikä lapsi ole edes kipeä (törmätään heihin päivittäin). Tuntuu etteivät vanhemmat osaa reagoida raivareihin oikein mitenkään, mitä joskus ulkona olen toimintaa seurannut. Muutenkin puuha on vähän outoa, vanhemmat polttavat tupakkaa lapsen seisoessa vieressä ja eilen isä olisi päästänyt itsekseen laskeutumaan heidän jyrkät, korkeat kiviportaansa, onneksi lapsen äiti ehti juosta perään.
Mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa, tiedän tämän olevan melkein mahdotonta mutta on kyllä todella ahdistavaa kuunnella päivittäistä jatkuvaa huutoakin.
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 21:19"]
Ei lapsi normaalisti tuntikausia jaksa kirkua. Hiukan ihmeellistä. Ymmärrän varttin max puolen tunnin huudonmutta kyllä sen jälkeen luulisi väsyvän.
[/quote]
Kyllä meillä ihan kivasti meni yhdessä vaiheessa 45 min. Huutamiseen ja se alkoi aina alusta kun lapsi pyysi kieltämääni asiaa ja kielsin taas, uudet 45min. Olin itsekkin uupunut jatkuvaan joka asiasta huutamiseen ja itkuun että en jaksanut enään edes reagoida vaan annoin huutaa. Voisit kysyä äidiltä hienovaraisesti onko teillä uhmakausi kun niin kovasti huudetaan, jolloin äiti saa tilaisuuden selittää, ei sitä uhmaikäisen huutamista itsekkään ole kiva kuunnella ja kyllä se hermoille ottaa. Meillä vauva itki öisin ja taapero uhma rääkyi päivisin, lisäksi koirat haukkuvat, on siinä naapureilla kestämistä ja yksi naapuri muuttikin pois ilmeisesti takiamme, itse muutamme omakotitaloon heti kun mahdollista itsemme ja muiden asuinmukavuuden takia.
Kyllä meidän lapsi sai ollessaan 1v. älyttömiä itkuraivareita. On ollut syntymästään asti voimakastahtoinen tapaus ja huudoilta on ollut vaikea välttyä. Ei siinä naapurit olisi tilannetta kauheasti voinut auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
23.08.2014 klo 20:28
Älkää pliis tehkö niitä lasuja pelkän lapsen kiukkuamisen takia. Jos olet huolissasi siitä että lasta kohdellaan kaltoin, asia erikseen.
Lapset on erilaisia, toiset huutaa toiset ei. Meillä yksi lapsista huutaa ja kiljuu JOKA ilta noin puoli tuntia ennen kuin nukahtaa. Kerro ihmeessä millä sen saa lopetettua kun lapdi ei hiljeni kun käskee lopettamaan. Mitään hätää ei lapsella ole, ei vain tahdo nukkua.
Totta kai teen lastensuojeluilmoituksen. Mistäs sitä tietää, vastataanko lapsen tarpeisiin vai ei. Ei kirkuminen ole mitenkään normaalia. Ja jos hätää ei ole, ei lasu-ilmoituksessa ole pelättävää.
Provo.
Lapsi voi olla sairaskin tai esim. joku vamma. Mun pojan luokalla oli tyttö, joka itki koko ajan vielä koulussa, koska kivut olivat kovat. Ei pystynyt olemaan normiluokalla, vaikka henkinen kehitys oli muutoin normaalia. Tuon ikäiset kun vielä eivät osaa sanoa.
Mun lapsen itkuisuuden kohdalla taustalla paljastui allergioita, joita ei osannut ajatella. Hän reagoi vatsalla, ei ihottumalla, joten se oli siksi vaikea havaita ihan pienenä. Testeissä ne sitten näkyivät, maito, vehnä yms. Minä vielä koetin välttää yleisesti allergisoivia aineita, mutta yllättäen niille ei olekaan allerginen.
Mitä se lastensuojeluilmoitus auttaa, jos lapsi itkee? Minkä ilmoituksen voisi tehdä pölkkypäistä? Ap, sinä kuitenkin vaikutat ihan fiksulta ihmiseltä ja pohdit järkeviä. Itku voi olla myös yliherkkyyttä, lapsi saattaa hyvinkin olla erityislapsi, tuossa iässä ei vielä osaa sanoa. Hänellä saattaa jo vaatteet päällä aiheuttaa kipua. Valitettavasti tuon ikäisen lapsen jatkuva itku - kokemukseen perustuen - kielii jostain näistä mainitsemistani asioista. Siihen ei lasuporukka mahda mitään eikä tuon ikäisiä vielä oikein tutkitakaan kunnolla.
Naapurin akka teki ilmon kun meidän uhmis kuulemma itkee ja kiukuttelee. Laitoin sen jälkeen lapsen tarhaan virikehoitoon ja nyt naapurilla on rauha eikä tarhapäivän jälkeen muksukaan enää jaksa krämpätä. Eikä mun tarvii pelätä uusia ls-ilmoja ;)