Naapurin kirkuva lapsi - mitä tehdä?
Asun paritalossa ja naapuriin muutti vähän aikaa sitten nuori pariskunta ehkä vuoden ikäisen lapsen kanssa. Tämä lapsi on nyt monena päivänä vetänyt älyttömät pitkät itkuraivarit, jotka kuuluvat meille asti - usein moneen kertaan päivässä. Naapurissa asui tätä ennen toinen lapsiperhe, jonka kahdesta leikki-ikäisestä ei koskaan kuulunut sen kummempia ääniä vaikka vilkkaita poikia olivatkin - joskus jotain leikkien kolinaa ja riemunkiljahduksia, eivätkä tällaiset satunnaiset äänet häirinneeet ollenkaan. Itku (usein yhdistettynä enemmänkin kirkumiseen) kuitenkin kantautuu meille selkeästi ja alkaa jo hieman ahdistaa - voiko tällaisessa tilanteessa tehdä mitään? Ymmärrän että pienet esimerkiksi sairaina itkevät herkästi, mutta tätä tuntuu vain jatkuvan, eikä lapsi ole edes kipeä (törmätään heihin päivittäin). Tuntuu etteivät vanhemmat osaa reagoida raivareihin oikein mitenkään, mitä joskus ulkona olen toimintaa seurannut. Muutenkin puuha on vähän outoa, vanhemmat polttavat tupakkaa lapsen seisoessa vieressä ja eilen isä olisi päästänyt itsekseen laskeutumaan heidän jyrkät, korkeat kiviportaansa, onneksi lapsen äiti ehti juosta perään.
Mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa, tiedän tämän olevan melkein mahdotonta mutta on kyllä todella ahdistavaa kuunnella päivittäistä jatkuvaa huutoakin.
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:37"]
Voi jeesus, hommaa ap korvatulpat, jos normaali kehitysvaihe saa noin hermot kireelle ja miettimään lasua
[/quote]
Aivan kuten koiran omistajien on huolehdittava siitä, ettei heidän lemmikkinsä häiritse naapureita, myös lisääntyjien on huolehdittava elättinsä käyttäytymisestä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:32"]
Jos kävisit kysymässä voitko auttaa jotenkin?
[/quote]
Itseasiassa aika hyvä ajatus ja mielellään menisinkin jos olisivat jotenkin helpommin lähestyttäviä - naapurin miehellä (arvelisin että korkeintaan 20v.) on usein kaveriporukka hengailemassa heidän terassillaan (lapsi sentään taitaa usein olla äitinsä kanssa sisällä, joskus on taapertanut siellä seassakin...) eikä sinne sekaan oikein tee mieli ängetä. Lähes tulkoon aina polttelevat jotain ja katseet on olleet todella epäluuloisia vieraiden osalta jos olen kävellyt joskus ohitse. Lapsen äiti on ihan mukava, voisin tosiaan mennä joskus kun he ovat keskenään kotona.
Olipa uhma tai mikä vain, niin ei todellakaan ole normaalia, että lapsi huutaa ja kirkuu.
Kyllä täytyy ajatella naapureita, olipa asumismuoto mikä hyväänsä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:37"]
Voi jeesus, hommaa ap korvatulpat, jos normaali kehitysvaihe saa noin hermot kireelle ja miettimään lasua
[/quote]
Aivan kuten koiran omistajien on huolehdittava siitä, ettei heidän lemmikkinsä häiritse naapureita, myös lisääntyjien on huolehdittava elättinsä käyttäytymisestä.
[/quote]
Johan provon koitit nakata
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:33"]
On varmaan ärsyttävää mut milläs ne vanhemmat sen rääkyvän lapsen suun tukkii?
[/quote]
Ei ainakaan rääkymällä takas, meidän naapuri on todistanu ettei toimi..
Minun pitäisi olla kotonani korvatulpat päässä kaiket päivät, niin etten pysty juttelemaan puolisoni kanssa tai vaikka katsomaan telkkaria? Sepä vasta on kohtuullista. Edelleen, itku on JATKUVAA, nytkin ainakin kaksi tuntia oikeasta tauotta kuulunut. Olen hoitanut paljon sukulaisten samanikäisiä lapsia ja nuorempia/vanhempiakin, mutta edes korvatulehdusta itkenyt vauva ei itkenyt yhtä paljon. Mielestäni ei ole normaalia ettei lapsen itku taukoa hetkeksikään, en ole koskaan tavannut lasta joka PÄIVITTÄIN ei edes hetkeksi rauhoittuisi tyynnyttelemällä. Jokaiselle tulee joskus varmasti tällaisia päiviä tai viikkojakin, mutta tätä oikeasti on jatkunut jo pidempään ja toistan, päivittäin tuntikausia yhtä huutoa. Normaalit kehitysvaiheet ja pienet äänet täytyy sietää, mielestäni jatkuva, häiritsevä ääni on hieman eri asia.
AP
Tuon ikäiset nyt huutaa milloin mitäkin. Riippuu tietty temperamentistä, mutta jotkut huutaa vaikka vaatteiden pukemista ja pepun pesua ynnä muita tavallisia arkiaskareita. Jos ei ole epäilystä laiminlyönnistä tai väkivallasta, niin ilmoitus on kyllä täysin turhaa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:25"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:22"]
Tekisin lapo ilmoituksen.
[/quote]Mikä on lapo?
[/quote]lastensuojelu ilmoitus
[/quote]
Mistä toi lyhenne lapo tulee? lasun kyllä ymmärrän...
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:37"]
[/quote]
[/quote]
Johan provon koitit nakata
[/quote]
Häh? Mikä ihmeen provo. Ihan perushuomaavaisuudessa tuossa on kysymys.
Vai olisiko ok, jos antaisin koiran haukkua koko päivän, koska "se nyt vain kuuluu kehitysvaiheeseen"?
Ja lasu-ilmoituksen päivittelijät, totesin jo etten itsekään sitä oikeana hyvänä vaihtoehtona, vaikka tuntuukin jo että tuossa ei voi kaikki olla ihan ok. Se vain tuntuu aika äärimmäiseltä. En halua tästä mitään älytöntä kiistaa, väsyneenä vain halusin purkaa tilannetta ja tiedustella, onko mitään realistista tehtävissä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:49"]
Minun pitäisi olla kotonani korvatulpat päässä kaiket päivät, niin etten pysty juttelemaan puolisoni kanssa tai vaikka katsomaan telkkaria? Sepä vasta on kohtuullista. Edelleen, itku on JATKUVAA, nytkin ainakin kaksi tuntia oikeasta tauotta kuulunut. Olen hoitanut paljon sukulaisten samanikäisiä lapsia ja nuorempia/vanhempiakin, mutta edes korvatulehdusta itkenyt vauva ei itkenyt yhtä paljon. Mielestäni ei ole normaalia ettei lapsen itku taukoa hetkeksikään, en ole koskaan tavannut lasta joka PÄIVITTÄIN ei edes hetkeksi rauhoittuisi tyynnyttelemällä. Jokaiselle tulee joskus varmasti tällaisia päiviä tai viikkojakin, mutta tätä oikeasti on jatkunut jo pidempään ja toistan, päivittäin tuntikausia yhtä huutoa. Normaalit kehitysvaiheet ja pienet äänet täytyy sietää, mielestäni jatkuva, häiritsevä ääni on hieman eri asia.
AP
[/quote]
Lapsille tulee kausina nämä rääkymiset, niin että voi useamman tunnin päivästä rääkyä ja huuttaa sitten se menee ohi....kunnes seuraava rääkymis eli uhmakausi koittaa. Valitettavasti se on normaalia ihmiselämää. On muuten ihan eri hoitaa toisen kuin omaa lasta se käytös on melko eriä, joten siihen on todella turha verrata.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:24"]
Ilmoitus siitä, että muksu itkee/saa kilarit? Wtf? Venaas kun mukula on uhmaiässä, saat tehtailla ahkeraan ilmoituksiasi...
[/quote]
Olen kyllä samaa mieltä, niin kuin aiemmin sanoinkin se tuntuisi ihan liioittelulta. Onko kuitenkaan ihan normaalia että lapsi kirkuu tuntikausia putkeen? TODELLA ärsyttävää. Ja kun joku kuitenkin nyt käsittää että vihaan lapsia ja sietäisin asua jossain metsänkeskellä, vertailukohtana edellisten naapurin lasten puuhia oli vaan hauska seurata eivätkä äänekkäätkään ulkoleikit haitanneet, mutta itku on ihan eri asia.
AP
[/quote]
Ei ole normaalia, että lapsi kirkuu tuntikausia putkeen.
Käy pimpottamassa kun kirkuu niin näet mikä tilanne on meneillään!
Voit mennä kysyy jotain tekosyyllä. Ota muksu itselles hoitoon niin näet kirkuuko teillä??
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 21:00"]
Ota muksu itselles hoitoon niin näet kirkuuko teillä??
[/quote]
Ketjun pohja saavutettu.
No nämä on taas näitä kinkkisiä juttuja. Minulla on ollut kaksi tempperamenttistä taaperoa mutta kumpikaan ei ole noin paljon huutanut. Toisaalta, lapset on yksilöitä, ja erilaisia. Voi olla että äiti on uupunut jos se isä tykkää niitä kavereitaan viihdyttää siellä pihalla eikä isähommat muutenkaan nappaa. Voi olla vaihe. Luottaisin silti johonkin omaan vaistoon. Useinhan on helppo vain sulkea silmänsä, olla välittämättä, mutta toisaalta, voihan se olla että tarvitsevat apua..
Lastensuojelu ei vie lasta pois vaan he keskustelevat perheen kanssa ja ratkaisuja tehdään yhdessä. Jos se tuntui ap:stä liian rajulta niin voithan sinä jutella tämän äidin kanssa jos hän mukavalta vaikutti. Ainahan asian voi ilmaista kauniisti. Kyse nyt ei kuitenkaan ole kyyläämisestä jos se huuto on selkeää.
Olen itse todistanut samantyylistä tapausta ja loppujen lopuksi lapsi huostaanotettiin. Se jatkuva huutaminen oli siinä tapauksessa siis merkki jostain, mutta ei se välttämättä ole sitä tässä tapauksessa.
Hienoa ap että välität. Useimmat eivät välittäisi.
Hei ap.
Itselläni on nyt 4v ADD poika. Kun poika oli 2 vuotias, asuin rivitalossa. Seinänaapurina oli tällä pienellä kylällä tunnettu mt ongelmainen kissa mummo. Mummeli tykkäsi valittaa aina milloin mistäkin, esim siitä että olen yh. Lapseni on siis äärimmäisen kova ääninen. Hänen normaali puheäänensä on huutamista. Pienempänä hänen tapansa käsitellä asioita olivat aikalailla väkivaltaisia, huutoa, puremista paikkojen särkemistä. Kerran poika sitten heräsikin aamu viideltä ja mäiskäisi oman huoneensa oven ennen kuin ehdin ottaa hänet syliin. Sain pojan nukahtamaan. Aamulla kun olin lähdössä viemään poikaa hoitoon ja itse olin menossa töihin, tuli sitten mummeli pimputtamaan ovikelloa. Samalla kun sain oven auki alkoi mummo huutamaan naama punaisena kuinka hän ei halua herätä keskellä yötä "pikku pennun riehumiseen". Sanoin mummelille että vien pojan hoitoon ja tulen kohta hänen kanssaan keskustelemaan. Palasin sitten mummelin juttusille ja aloitin kertomalla että kukaan ei hauku lastani pennuksi. Sitten selitin lapseni erityispiirteet. Kerroin myös että itse en arvosta että hänen kissansa käyttävät takapihaani hiekkalaatikkona. Mummelia ehkä hävetti, anteeksi ei pyytänyt.
Luojan kiitos saamme asua nykyään omakotitalossa. Mummelilla ei muuten ollut lapsia, ja oli muutenkin erakoitunut kissojensa kanssa. Onneksi lapseni osaa nykyään hiukan hillitä itseään, tunteitten sanoitusta on myös harjoiteltu joten raivarit huomattavasti vähäisempiä. Kehoitankin siis ensin hieman selvittämään taustoja ennenkuin teet enempää. Itse koin äärimmäisen loukkaavaksi tuon mummelin käytöksen, eihän lapseni voinut yksinkertaisesti käytökselleen mitään. Myöskään minä en voinut kohtauksia lopettaa vain käskemällä lasta. Olisin arvostanut hiukan toisenlaista lähestymistapaa.
Ei lapsi normaalisti tuntikausia jaksa kirkua. Hiukan ihmeellistä. Ymmärrän varttin max puolen tunnin huudonmutta kyllä sen jälkeen luulisi väsyvän.
Kilju kovempaa ;) muuta et voi tehdä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:36"]
Kysy?
Ikävä kyllä näistä ilmoituksista jää merkintä, vaikka olisikin turha.
Juuri sun kaltaiset ihmiset tuhlaa lastensuojelun resursseja.
[/quote]
Jos vanhemmat pahoinpitelevät lastaan tai ovat täysin neuvottomia, tuskinpa he sitä tuntemattomalle naapurilleen tunnustaisivat. Lastensuojeluilmoitus on sitä varten, että koulutetut ammattilaiset selvittävät tuen tarpeen. Minun ei sitä tarvitse tehdä. Ja kaikkein vähiten jätän ilmoituksen tekemättä jonkin "merkinnän" takia.