Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rikkoiko päiväkoti tällä salassaoitovelvollisuutta?

Vierailija
23.08.2014 |

Lto laittoi sähköpostiviestin kaikille vanhemmille, muttei ollut piilottanut vastaanottajien nimiä muilta. Kun ei lapsista saa puhua kuin etunimillä, niin nythän jokainen lapsi on tunnistettavissa. Useimmat sp-osoitteet olivat etunimisukunimi muodossa, mutta oli muutama tyyliin jokin elintarvike@***

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kieltänyt, ettei lapseni sukunimi saa näkyä missään (ei kyllä muutenkaan kuulu ryhmän toimintatapoihin, lomalistassakin on aina esim. Maija M. kaikilla lapsilla) toisille vanhemmille eikä sitä saa kertoa jonkun vanhemman kysyessä. Hoidon alkaessa asia ilmoitettiin ihan rasti ruutuun -lomakkeella, samalla kun kysyttiin, saako lasta valokuvata jne. Meillä näin siksi, että meillä on erikoinen sukunimi ja minulla työ, jossa tehdyistä päätöksistä en halua ottaa riskiä, että joku hullu joskus uhkailisi lastani. Hyvin on toiminut, synttärikutsut jne on aina löytäneet perille.

Kuten moni on sanonut, ei vanhempien sähköpostilista olisi saanut näkyä nimineen muille - sen saa helposti piiloon vastaanottajilta. Virheitä toki käy kaikille, mutta ap, huomauta asiasta. Minä ainakin huomauttaisin.

Vierailija
62/85 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 19:54"]

No ei, itsepä on vanhemmat antaneet sp-osoitteensa. Jos on noin tarkkaa niin antakoon kukin yksityisen sp-osoitteen tyyliin riksu@hotmail.com. Vanhemmillekin vähän vastuuta. Kaikki päiväkodin työntekijät eivät edes osaa lähettää sähköpostia niin etteivät osoitteet näy kaikille, olisiko silloin parempi olla saamatta sähköpostia lainkaan? Eikä heidän työaikaansa voi olettaa kulutettavan tietokoneasioiden opetteluun.

[/quote]

No ompas vastaus. Voi ottaa selvää miten toimitaan, jos ei muuten älli riitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Ei sitten tarvitse tällaisia turhia murehtia.

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 19:40"]

Meilläkin aina harrasteryhmissä, pk:ssa jne. on monesti noin, että näkyy.

Itse en ikinä nykyään laita työsähköpostiani mihinkään yksityisasiaan liittyvään juttuun, ihmettelen miksi joku vielä tekee noin; se oli ehkä yleistä vielä joskus 10-15 v. sitten mutta ei enää. Kuka edes HALUAA työ-s-postiinsa jotain yksityis-koulu-pvk-spämmiää..? Itse ainakin saan ihan tarpeeksi sitä työasiaakin päivisin, niin että en ehdi siinä sivussa vielä perhehtyä johonkin vanhempaintoimikuntahäsinöihin.

Mulla on siis oma tyyliin google, hotmail tms. s-posti osoite, ja siinäkään en ole etunimi.sukunimi vaan sellainen random-lyhenne vain.

[/quote]

Vierailija
64/85 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi. Me olemme sijaisperhe ja yksi lapsistamme siis on eri sukunimellä kuin muu perhe. Jos lapsen nimeä kuulutettaisi sukunimineen päivineen julkisesti, se rikkoisi lapsen oikeutta yksityisyyteen ja herättäisi tarpeettomasti kysymyksiä muissa ihmisissä. Lapsi saa asian kertoa itse halutessaan, mutta meidän ja tehtävä on huolehtia, että hän saa elää normaalia elämää normaalissa perheessä, niin ettei tarvitse kuulutella hänen olevan entinen lastenkotilapsi.

Vierailija
65/85 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:00"]

Itse en ikinä nykyään laita työsähköpostiani mihinkään yksityisasiaan liittyvään juttuun, ihmettelen miksi joku vielä tekee noin; se oli ehkä yleistä vielä joskus 10-15 v. sitten mutta ei enää. Kuka edes HALUAA työ-s-postiinsa jotain yksityis-koulu-pvk-spämmiää..? Itse ainakin saan ihan tarpeeksi sitä työasiaakin päivisin, niin että en ehdi siinä sivussa vielä perhehtyä johonkin vanhempaintoimikuntahäsinöihin.

Mulla on siis oma tyyliin google, hotmail tms. s-posti osoite, ja siinäkään en ole etunimi.sukunimi vaan sellainen random-lyhenne vain.

[/quote]

[/quote]Niin, että avataan kaikki uudet sähköpostiosoitteet, kun henkilökunta/harrasteryhmä ei osaa lähettää viestiä ilman että kaikkien osoitteet näkyvät?? Aha.

Vierailija
66/85 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 19:54"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 19:51"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 19:48"]

Moni tavis ei nyt selvästi tajunnut tätä pointtia. Mietitään näin: joku tunnistaa,et Maijan äiti on vaikka lastensuojelussa töissä. Vaikka Maijan äiti käyttäisikin ihan omaa sähköposti osoitettaan,voi joku äippä viikonloppuna kännipäissään laittaa hölmöä viestiä naapurin Lissun tilanteesta,kun sen isä huusi sille hiekkalaatikolla.

Tai,joku tunnistaa jonkun vanhemman olevan nykyisen miehensä exä,joka pakoilee tätä exää salanimellä ja tätä kautta saa laitettua häiriköinti viestejä,vaikka vaalinut kovasti yksityisyyttään.. Yhtälailla sähköposti osoitetta ei saa jakaa ilman lupaa,niinkuin ei puhelinnumeroakaan.

[/quote]

Eiköhän kaikki tajunneet, että tuo sähköpostiosoitteiden näkyminen muille oli kämmi. Mutta kun ap tuntui närkästyneen siitä, että nyt lasten sukunimet selvisivät kaikille ja lapset ovat tunnistettavissa. Miksi lasten sukunimien pitäisi olla salaisia?

[/quote]

Lue näitä viimeisimpiä viestejä, josko ymmärtäisit. Kaikki kun ei ole siwan kassoja, vaan esim. lastensuojelun, tai muun vastaavan työntekijöitä.

[/quote]

Työskentelen lastensuojelualalla itsekin, mutta viemällä lapseni kunnalliseen laitokseen otan sen riskin, että joku asiakas siellä saattaa pystyä yhdistämään lapseni minuun. Tähän yhdistämiseen ei mitään sukunimiä edes tarvita, vaan riittää, että satumme tämän asiakkaan kanssa yhtä aikaa pihalle hakiessamme lapsiamme hoidosta.

Vierailija
67/85 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:01"]

No esimerkiksi. Me olemme sijaisperhe ja yksi lapsistamme siis on eri sukunimellä kuin muu perhe. Jos lapsen nimeä kuulutettaisi sukunimineen päivineen julkisesti, se rikkoisi lapsen oikeutta yksityisyyteen ja herättäisi tarpeettomasti kysymyksiä muissa ihmisissä. Lapsi saa asian kertoa itse halutessaan, mutta meidän ja tehtävä on huolehtia, että hän saa elää normaalia elämää normaalissa perheessä, niin ettei tarvitse kuulutella hänen olevan entinen lastenkotilapsi.

[/quote]

Aika monessa perheessä on näitä sinun, minun ja meidän lapsia eri sukunimillä. En siis usko, että kovin moni keksisi pelkän sukunimen perusteella epäillä, että hän on sijoituslapsi. Eiköhän enempi kysymyksiä herätä esim. eriväriset hiukset, kuin perheen muilla lapsilla, jos nyt joku asia on herättääkseen tarpeettomia kysymyksiä.

Vierailija
68/85 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten vanhempien yhteystietoja ei saa kevittää eikä antaa ilman suostumusta, ei päiväkodissa eikä koulussa.

Vanhempainyhdistykset tai luokat tai pk- ryhmät voivat kerätä yhteystietoja, mutta niiden antaminen on vapaaehtoista. Jos vanhempi kysyy toisen vanhemman yhteystietoja, open/lto:n on pyydettävä ensin lupa.

Kaikkien vanhempien ygteystietojen jakaminen kaikille ei ole sallittua.

Ap voi ottaa yhteyttä suoraan päiväkodin johtajaan.

Vierailija
69/85 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:04"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:00"]

[/quote]

[/quote]Niin, että avataan kaikki uudet sähköpostiosoitteet, kun henkilökunta/harrasteryhmä ei osaa lähettää viestiä ilman että kaikkien osoitteet näkyvät?? Aha.

[/quote]

Ööh... kestää 1-2 min. kun avaat uuden s-posti osoitteen, ja niitä saa ilmaiseksi vaikka mistä.

Ja ehkä et ole ikinä elänyt sellaista tilannetta, että saakin potkut töistä (kuten minä 2 krt äit.loman jälkeen; kummallakin kerralla asia sumplittu niin että menee lain mukaan, ja ei ollut omaa syytäni eli yritys lakkautettiin tai sitten ei vaan pystyneet pitämään ja tehtiin sopimus).

Ja silloinkos harmittaa että on kaikki asiat sillä firman osoittella ja on sitä jakanut joka paikkaan.

Kyllä ne yksityisasiat kannattaa pitää ihan erillään, muutenkin. Ihmettelen itse asiassa suuresti näissä koulu/pv-koti/harrastus -listoissa aina näitä vanhempien nokia nsn metso valio jne osoitteita, ihan kuin se olisi niille joku statusarvo. Omanikin s-postiosoite olisi arvostetun vakavaraisen yhden Suomen suurimipia olevan yrityksen s-postiosoite, mutta en todellakaan jaa sitä joka paikkaan. Mielestäni se on jotenkin "noloa" esiintyä yksityisasioissa koko ajan jossain työroolissa, ihan kuin sillä keräisi jotai pisteitä ja statusta itselleen.

Tulee mieleen että noille samoille tyypeille on varmaan tärkeää näyttää miten monta fb-kaveria heillä on.

Vierailija
70/85 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kaltaisten vahinkovirheiden välttämiseksi meidän päiväkodissa on päätetty, että vanhemmille ei lähetetä sähköpostia. Heidän oletetaan lukevan tiedotteet ym ilmoitustaululta ja valokuvia tms ei koteihin lähetetä.

Vierailija
71/85 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tämä maailma on menossa? Eiköhän kielletä päiväkodilta koko sähköpostin käyttäminen. LOL

Vierailija
72/85 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen vanhemman työpaikat näkyy osoitteesta, ehkä siksi pidetään salassa. Itsekin tein saman mokan kun lähetin ekan viestin ryhmän vanhemmille. Onneksi ketään ei haitannut, kun pahoittelin asiaa..

Vierailija
73/85 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa tälle tampiouunolle mitä helvettiä sen on väliä jos Lasse Virtanen tietää lapsensa tarhakaverin äidin tai isän sähköpostiosoitteen??!

Vierailija
74/85 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 21:45"]

Kertokaa tälle tampiouunolle mitä helvettiä sen on väliä jos Lasse Virtanen tietää lapsensa tarhakaverin äidin tai isän sähköpostiosoitteen??!

[/quote]Lasse ihastuu Jennin äitiin ja kirjoittaa hänelle viestin. Jennin äiti ei ole kiinnostunut, mutta mies jatkaa kirjoittamista humoristiseen, mutta anovaan tyyliin.

Vierailija
75/85 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa salaiselle saarelle perheinenne ja lukittautukaa kaappiin. Sairaaksi menee tämä salailu jollain perheillä.

Tunnen montakin tyyppiä joiden perheasioista ei saa puhua halaistua sanaa kenellekään mutta itse janoavat juoruja ja levittelevät niitä kahta kauheammin.

Miten uskallatte liikkua kaupoissa??! JOKUHAN VOI TUNNISTAA TEIDÄT? Kai naamioitte lapsenne paperipussiin kun se polkee kouluun. (jaa juu mutta teidän lapsethan viedään tummennetuin lasein varustetulla autolla koulun etuovelle ettei kukaan vaan herranjumala NÄÄ sitä :O)

Vierailija
76/85 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 21:52"]

[/quote]Lasse ihastuu Jennin äitiin ja kirjoittaa hänelle viestin. Jennin äiti ei ole kiinnostunut, mutta mies jatkaa kirjoittamista humoristiseen, mutta anovaan tyyliin.

[/quote]

Lassehan pystyy päivystää vaikka päiväkodin portilla, milloin Jennin äiti saapuu päiväkodille, että pääsee juttusille. Tai lähteä seuraamaan iltapäivällä vaikka kotiovelle asti ja jatkaa häiriköintiä tähän kotiosoitteeseen. Tai selvittää auton rekisterin perusteella Jennin äidin yhteystiedot, mikäli ne eivät ole salatut. Kyllä Lasse keinot keksii ilman sähköpostiosoitetta ja sukunimeä.

Vierailija
77/85 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 21:45"]Kertokaa tälle tampiouunolle mitä helvettiä sen on väliä jos Lasse Virtanen tietää lapsensa tarhakaverin äidin tai isän sähköpostiosoitteen??!

[/quote]

Jos tämä tarhakaverin isä tai äiti on tunnettu muusikko/näyttelijä/poliitikko/poliisi yms. Luuletko,että jaksaa etsiä päiväkodin tiedotteita mahdollisten häiriöviestien joukosta? Se riittää yksi tampio av jakaja ja osoite on kaikkien tiedossa ja eikun uusi postiodoite käyttöön päiväkotiin ja sama rumba jatkuu..

Vierailija
78/85 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitankin meidän päiväkotiin palautetta asiasta. Olen nimittäin ihmetellyt, että miksi lähettävät viestit siten, että kaikkien osoitteet näkyvät. Tämä kokemus kolmesta eri ryhmästä. Minulla ei "salattavaa", mutta mielestäni se ei ole hyvän tavan mukaista, vaikka ei olisi salassapitovelvollisuudestakaan kysymys. 

Itse en koskaan joukkosähköposteja lähettäessäni laita kaikille muita vastaanottajia nähtäville, ellei tarkoitus ole että kaikki näkevät kenelle viesti on mennyt.

Vierailija
79/85 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 22:01"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 21:45"]Kertokaa tälle tampiouunolle mitä helvettiä sen on väliä jos Lasse Virtanen tietää lapsensa tarhakaverin äidin tai isän sähköpostiosoitteen??!

[/quote]

Jos tämä tarhakaverin isä tai äiti on tunnettu muusikko/näyttelijä/poliitikko/poliisi yms. Luuletko,että jaksaa etsiä päiväkodin tiedotteita mahdollisten häiriöviestien joukosta? Se riittää yksi tampio av jakaja ja osoite on kaikkien tiedossa ja eikun uusi postiodoite käyttöön päiväkotiin ja sama rumba jatkuu..

[/quote]

Tästäpä syystä ainakin minun tuntemani "silmäätekevät" antavat sen jozzu82@pilipali.com osoitteensa postituslistoille.

Vierailija
80/85 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 21:58"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 21:52"]

[/quote]

Lassehan pystyy päivystää vaikka päiväkodin portilla, milloin Jennin äiti saapuu päiväkodille, että pääsee juttusille. Tai lähteä seuraamaan iltapäivällä vaikka kotiovelle asti ja jatkaa häiriköintiä tähän kotiosoitteeseen. Tai selvittää auton rekisterin perusteella Jennin äidin yhteystiedot, mikäli ne eivät ole salatut. Kyllä Lasse keinot keksii ilman sähköpostiosoitetta ja sukunimeä.

[/quote]

Joo niin keksii. Silloin vastuu Jennin löytymisestä on Lassella. Nyt vastuu on päiväkodin työntekijällä.

Tässä on nyt jankattu tätä että paljastuvathan kasvot tarhan portilla, ja että mammojen puskaradio paljastaa sukunimet joka tapauksessa. Molemmat ovat ihan totta.

Mutta PÄIVÄKODILLA ON SALASSAPITOVELVOLLISUUS. Päiväkoti ei saa jakaa lasten tai vanhempien tietoja ilman suostumusta. Tämä asia on fakta, riippumatta mammojen puskaradiosta. Riippumatta siitä, tarvitseeko nimiä salata vai ei. Päiväkoti ei saa luovuttaa nimiä tai yhteystietoja. Piste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi