Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näinkö oikein… salitreeniä lapsille?

Vierailija
23.08.2014 |

Kuljin kiireellä kaupan ilmoitustaulun ohi, ja olin näkevinäni, että yhdessä ilmoituksessa olisi mainostettu jotain fitness/salitreenikurssia 10-17-vuotiaille.

Voiko tämä olla totta? Tunsin kyllä jo aikanaan yläasteella 16-vuotiaita poikia, jotka kävivät pakkomielteisesti salilla, mutta haloo - laitetaanko 10-vuotiaat kasvavat lapsetkin nykyään fitness-rääkkiin?!

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapeakatseinen tollo olet! Ei salilla käynti ole "rääkkiä" kuin vain läskeille jotka ei siitä pidä.

Kyllä siitä on hyötyä lapsillekkin, kunhan jättää kyykyt ym pituuskasvuun ehkä vaikuttavat pois, vai onko sinusta paha jos aikuisena on hyvä lihaskunto jonka pohjalta rakentaa tulevaa, srn sijaan että 10v asti ei liiku ollenkaan?

Vierailija
2/15 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä hyvänsä liikuntaharrastuksen voi vetää sille tasolle, että se on sairasta (esimerkiksi baletin hoikkuusvaatimukset ja syömishäiriöt). Toisaalta myös mitä hyvänsä liikuntalajia voi harrastaa ihan vain mukavana harrastuksena, sen takia että se sattuu tuntumaan itselle sopivalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 16:54"]Kuljin kiireellä kaupan ilmoitustaulun ohi, ja olin näkevinäni, että yhdessä ilmoituksessa olisi mainostettu jotain fitness/salitreenikurssia 10-17-vuotiaille.

Voiko tämä olla totta? Tunsin kyllä jo aikanaan yläasteella 16-vuotiaita poikia, jotka kävivät pakkomielteisesti salilla, mutta haloo - laitetaanko 10-vuotiaat kasvavat lapsetkin nykyään fitness-rääkkiin?!

[/quote]

Ei se nyt ihan 10-11v sovi, mutta kyllä jo esim. 14-15v voi mun mielestä salilla käydä.

Vierailija
4/15 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No haloo.... ap on aivan oikeassa. Useimmilla kuntosaleilla on 15 vuoden ikäraja, ja se on ihan mietitty juttu.

"Kuntosalien ikärajojen taustalla on huoli nuorten terveydestä ja turvallisuudesta. Liian aikaisin aloitettu voimaharjoittelu voi vaikuttaa haitallisesti nuorten fyysiseen kehitykseen.

- On täysin järjetöntä aloittaa voimaharjoittelu, kun hermoverkko ei ole valmis eikä vielä ole mitään mitä kehittää. Suurimpia ongelmia ovat loukkaantumiset ja tapaturmat. Kun elimistö ei ole valmis, tuki- ja liikuntaelimet ovat kovilla, mikä voi aiheuttaa muun muassa alaselän murtumia ja luusto-ongelmia, toteaa kehityspäällikkö Hannele Hiilloskorpi UKK-instituutista.

Hiilloskorven mukaan selkeää ikärajaa kuntosaliharjoittelun aloittamiselle on vaikea määritellä.

- Nuorten kehityskaari on niin yksilöllinen. Kuntosaliharjoittelua ei suositella aloitettavan ennen kuin vasta murrosiän loppuvaiheessa. Suurimmalla osalla murrosikä on ohi 17-18 vuoden iässä."

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/1074269024/Kuntosalit+avaavat+ovensa+liian+nuorille

Jos te katsotte av-mamma-valtuuksin olevanne pätevämpiä arvioimaan asiaa kuin UKK-insituutin asiantuntijat, niin jo on.

Lihaskuntoa ja kestävyyttä voi rakentaa hitto vie muullakin tavalla, ja on täydellistä tyhjäpäisyyttä väittää, että kuntosaliharjoittelu ja fitness-urheilu ovat ainoa tie hyvään kuntoon.

Vierailija
5/15 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/15 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän korisjoukkueen valmentaja laittoi meidät treenaamaan kovaa salille jo muksuina. Suurimmalla osalla jo teininä todella pahat polviongelmat ja leikkauksia edessä. Yhteys salitreeniin hyvin todennäköinen.

Vierailija
7/15 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kutosen linkissä siis on kuvaus ko. hommasta -(englanniksi), täällä ainakin sitä mainostetaan isosti. Maailmanlaajuinen ilmiö siis tuo borntomove, mikä on jonkin sortin fitnesstreeniä lapsille. Ilmeisesti on aika suosittu, kun paljon noita lapsia on ruennut meidän salilla pyörimään. Sisällöstä en tiedä mitään, jotain löytyy salien omilta sivuilta, mutta aika vähän suomeksi. -6

Vierailija
8/15 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6/8, tuolla linkin jutulla ei ole mitään yhteyttä salitreeneihin tai varsinaiseen fitness-harjoitteluun, vaan se on olennaisesti aerobista liikkumista ilman punnuksia tai kuntosalivälineitä.

Ihan kivaa, muttei liity tähän.

Vierailija
9/15 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä maailmalla lapset urheilevat toisin kuin suomessa..

vain ykkösnostot ovat vaarallisia lapsille ilman aikoisen seuraa

Vierailija
10/15 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

9: Oletko ap? Minulle tuli mieleen, että näkiköhän ap kuitenkin tuon mainoksen, jos siis sinä et ole. 6+8. noissa jutuissa kyllä mainitaan sana fitness. 

Vierailija
11/15 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä maailmalla lapset urheilevat toisin kuin suomessa..

vain ykkösnostot ovat vaarallisia lapsille ilman aikoisen seuraa

Vierailija
12/15 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. En ole kirjoittaja numero 9, mutta tuonsuuntaista olen aina luullut kuulleeni; siksi minä tuota ihmettelinkin, että jo 10-vuotiailla on salitreeniä. Näin minä sen mainoksen, mutta en kovin tarkkaan, ja jäin miettimään, voinko tosiaan nähdä oikein. Kyseisiä kursseja tarjoava yhdistys kulki nimellä, jossa viitattiin "punttisaliin", ja mainoksessa mainittiin salitreenit. Mistään tuollaisesta jumppatyylisestä jutusta ei mainittu mitään.

En tietenkään ole sitä mieltä, etteikö lasten pitäisi liikkua ollenkaan! Lasten pitäisi liikkua paljon, ja nauttia siitä. Mutta olen aina ollut siinä käsityksessä, että voimaharjoittelu on kasvaville lapsille haitallista.

Vierailija
13/15 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että mainoksen kuvassa oli jokin painoja nostava sarjakuvaeläin.

t: Ap

Vierailija
14/15 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, siis anteeksi, korjaus: en ole kirjoittaja numero 9 ENKÄ kirjoittaja numero 5, jonka siteeraama juttu on siis sellainen, mitä olen aina luullut kuulleeni.

T: Ap

Vierailija
15/15 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 17:38"]

9: Oletko ap? Minulle tuli mieleen, että näkiköhän ap kuitenkin tuon mainoksen, jos siis sinä et ole. 6+8. noissa jutuissa kyllä mainitaan sana fitness. 

[/quote]

Ei, en ole ap, vaan 5. Me emme tietenkään voi tietää, mitä ap on nähnyt, mutta lesmills-treenit eivät lapsille tarkoita perinteistä salitreeniä tai fitness-harjoittelua, ihan sama mitä kunto-termiä mainoksessa tarkoitetaan. That's all.