Miten toimitaan raskaudenkeskeytystä hakiessa
Olen heti arkipäivänä yhteydessä neuvolaan, mutta mitä sen jälkeen? Lääkäriinkö antavat ajan? Kuinka nopeasti pääsee keskeytykseen?
Kommentit (23)
Kiitos kakkonen. Kävitkö tk:n kautta vai yksityisen?
Itse soitin lääkäriin ja käski ottaa yhteyttä perhesuunnitteluneuvolaan. Kävin siellä juttelemassa ja sitten vielä lääkärillä. Nyt pitäisi varata aika sairaalaan keskeytystä varten ja labraan veri-ja virtsakokeita varten (tulee ottaa max 5 päivää ennen keskeytystä). :)
Ok, eli täytyy vain soittaa tk:n. Kait ne sitten sieltä ohjaa eteenpäin. Kiitos vielä vastauksista!
Ja lähete sairaalaan on mun mielestä kiireellinen, eli nopeasti pääsee kun on yhteydessä. 5
Ja pitää varautua siihen että neuvolassa ja lääkärissä lässytetään että saa muuttaa mieltään ja ainahan saa rahallista tukea valtiolta yms. Huoh!
Jos et lasta pidä niin ei yht.neuvolaan
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 15:14"]Ja pitää varautua siihen että neuvolassa ja lääkärissä lässytetään että saa muuttaa mieltään ja ainahan saa rahallista tukea valtiolta yms. Huoh!
[/quote]
Mulle ei kukaan lässytäny, eikä kukaan moralisoinut...nro 2
Mitä siellä sitten kysellään ja haastatellaan? Pitääkö muuten (avio)mies olla mukana?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 15:15"]Jos et lasta pidä niin ei yht.neuvolaan
[/quote] Mut ainakin ohjattiin kanssa perhesuunnitteluneuvolaan? No kai se riippuu paikkakunnasta?
No mulla ei miestä sinne kyselty. Syitä miksi haluat abortin, sairaudet yms. En enää tarkkaan muista, 10 vuotta aikaa siitä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 15:16"]Mitä siellä sitten kysellään ja haastatellaan? Pitääkö muuten (avio)mies olla mukana?
[/quote] No kaikilta kysytään (laki määrää) että miksi haluat abortin. Itsellä taloudellinen tilanne ja parisuhteen päättyminen. Ja ihan kaikkea muuta, sairauksia, yleinen vointi, ehkäisy.. Ja yksin olin itse :) t.5
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 15:14"]Ja pitää varautua siihen että neuvolassa ja lääkärissä lässytetään että saa muuttaa mieltään ja ainahan saa rahallista tukea valtiolta yms. Huoh!
[/quote]
Mulle ei kukaan lässytäny, eikä kukaan moralisoinut...nro 2
[/quote] Itselle tuli vähän jännä olo... Tai tuntui että "parempi olisi pitää se". Mutta lääkärikin kehui että on hyvät syyt ja vaikutan varmalta päätöksestä joka varmasti on oikea.
No ei todellakaan tarvi miehen olla mukana. Ei sen miehen mielipiteillä ole lopputulokseen vaikutusta ja ihan oman tietosuojan takia sinne saa mennä yksin, ei abortti lain silmissä kuulu miehelle tippaakaan.
Neuvola onkin varmaan hyvä paikka, seinillä vauvajulisteita, odotustilassa leluja, raskaana olevia äitejä tai vauvoja /pieniä lapsia
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 17:20"]Neuvola onkin varmaan hyvä paikka, seinillä vauvajulisteita, odotustilassa leluja, raskaana olevia äitejä tai vauvoja /pieniä lapsia
[/quote] Minutkin aikanaan ohjattiin sinne. Kyllä vähän ihmettelin, mutta siellä käydään ihan ehkäisyasioissa yms. Valivali, kyllä ihminen kestää.
Ai miten toimitaan raskaudenkeskeytystä haettaessa? Todetaan että ihmiselämä alkaa hedelmöityksestä ja päädytään julman abortin sijaan antamaan lapselle elämä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 17:20"]Neuvola onkin varmaan hyvä paikka, seinillä vauvajulisteita, odotustilassa leluja, raskaana olevia äitejä tai vauvoja /pieniä lapsia
[/quote] No minkä sille voi jos sinne ohjataan? Tarvii olla niin herkkä.
Varasin terveysasemalta ajan, sanoin haluvani raskaudenkeskeytyksen. Lääkäri antoi lähetteen Naistenklinikalle, ajan sain vähän vajaa viikon päähän. Kävin myös pakollisissa labroissa. Naistenklinikalla ultrattiin. Sinne sain seuraavan ajan taas viikon päähän, jolloin sain ensimmäisen lääkkeellisen keskeytyksen lääkkeen noin puoliltapäivin. Sitten seuraavana aamuna menin Kättärille osastokeskeytykseen.
Itse soitin suoraan lääkäriin, en neuvolaan. Se sitten haastatteli, anto lähetteen kättärille jossa kävin ultrassa ja haastateltiin lisää ja sovittiin kaavinta aika.