Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi olla niin paljon akateemisia ihmisiä,

Vierailija
23.08.2014 |

jotka eivät osaa yhdyssanoja? Nettitreffeillä näitä tullut vastaan...

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa tosiaan oli yksi pakollinen äidinkielen kurssi ja tuostakin kurssista on minulla aikaa parikymmentä vuotta. Maturiteetti oli, mutta meille ainakin sanottiin, että se pitää mokata todella pahasti, jos ei pääse läpi kielioppivirheiden vuoksi. Lukiossa osasin pillkusäännöt täydellisesti, mutta kumasti nekin ovat unohtuneet.

Työkieleni on nykyisin englanti, joten suomea kirjoitan lähinnä keskustelupalstoilla. Taito siis ruostuu.

Vierailija
22/31 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 13:34"]Toinen syy on se, että itse tykkään netissä kirjoittaa puhekieltä ja esim. usein jätän isot alkukirjaimet pois. Netissä kirjoitetaan usein nopeasti ja epämuodolllisesti,

[/quote]

Minulla on ainakin isot alkukirjaimet niin takaraivossa, että kestäisi kirjoittaa kauemmin, jos ryhtyisin miettimään niiden korvaamista pienillä kirjaimilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt lue ketjua, luin vain ap:n kysymyksen. Mutta, olen äidinkielen ope, ja kouluyhteisöissä minua dissaavat esim. kemistit, matemaatikot, fyysikot ja muut luonnontiedeihmiset. He naureskelevat, miten joku jaksaa niuhottaa pilkuista ja muista, kun olisi oikeitakin ongelmia (niitä matemaattisia) mietittäväksi. Itse taas ajattelen niin, että jos ei osaa äidinkieltään kirjoittaa yhtään, vaan kirjoittaa tyyliin joulu pukki hukkas ranta kassinsa, on auttamatta hiukan yksin kertainen.

Vierailija
24/31 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 17:25"]

En nyt lue ketjua, luin vain ap:n kysymyksen. Mutta, olen äidinkielen ope, ja kouluyhteisöissä minua dissaavat esim. kemistit, matemaatikot, fyysikot ja muut luonnontiedeihmiset. He naureskelevat, miten joku jaksaa niuhottaa pilkuista ja muista, kun olisi oikeitakin ongelmia (niitä matemaattisia) mietittäväksi. Itse taas ajattelen niin, että jos ei osaa äidinkieltään kirjoittaa yhtään, vaan kirjoittaa tyyliin joulu pukki hukkas ranta kassinsa, on auttamatta hiukan yksin kertainen.

[/quote]

Eikö sinulla ollut tuossa kaksi pilkkua liikaa? Eikö olisi sujuvampaa suomea kirjoittaa "Mutta olen äidinkielen ope ja kouluyhteisöissä minua..." Tai vielä parempi, jätä mutta-sana pois.

Vierailija
25/31 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 17:09"]Yliopistossa tosiaan oli yksi pakollinen äidinkielen kurssi ja tuostakin kurssista on minulla aikaa parikymmentä vuotta. Maturiteetti oli, mutta meille ainakin sanottiin, että se pitää mokata todella pahasti, jos ei pääse läpi kielioppivirheiden vuoksi. Lukiossa osasin pillkusäännöt täydellisesti, mutta kumasti nekin ovat unohtuneet.

Työkieleni on nykyisin englanti, joten suomea kirjoitan lähinnä keskustelupalstoilla. Taito siis ruostuu.

[/quote]

Monethan täällä ovat unohtaneet äidinkielensä parin kuukauden ulkomailla asumisen jälkeen, mutta tälle sankarille riittää jo se, että kerran viikossa pitää tehdä pari diaa englannin kielellä.

Vierailija
26/31 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikanaan äidinkielen maturiteettikoe yliopistossa. Vasta sen jälkeen voi jättää gradun tarkistettavaksi. Tällä palstalla tai muuallakaan vapaamuotoisessa kirjoittamisessa en yhtään välitä pilkkusäännöistä, sanajärjestyksestä tms. Riittää, kun duunissa joudun kirjoittamaan virkamiesjargonia. Siinä menee mulla raja, että kirjoitan yhdyssanat yhteen. Sen teen aina, mutta en huomauttele muille kuitenkaan. Ehkä täällä on muitakin samanlaisia akateemisia, jotka haluavat vapaa-ajalla vähän relata ja kirjoittaa rennosti. Täällä kun huomautellaan paitsi yhdyssanavirheistä, myös esim siitä että sulta puuttui nyt possessiivisuffiksi :D

Vierailija
27/31 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 17:32"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 17:09"]Yliopistossa tosiaan oli yksi pakollinen äidinkielen kurssi ja tuostakin kurssista on minulla aikaa parikymmentä vuotta. Maturiteetti oli, mutta meille ainakin sanottiin, että se pitää mokata todella pahasti, jos ei pääse läpi kielioppivirheiden vuoksi. Lukiossa osasin pillkusäännöt täydellisesti, mutta kumasti nekin ovat unohtuneet.

[/quote]

Monethan täällä ovat unohtaneet äidinkielensä parin kuukauden ulkomailla asumisen jälkeen, mutta tälle sankarille riittää jo se, että kerran viikossa pitää tehdä pari diaa englannin kielellä.

[/quote]Ehkä sillä englannilla ei sinänsä ole merkitystä, vaan sillä että työssään ei tarvitse kirjoittaa yhtään suomeksi. Siksi se suomi ruostuu.

Vierailija
28/31 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
29/31 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska akateemiset ihmiset on niitä idiootteja jotka ei osaa eikä opi mitään hyödyllistä. Ne on just näitä reppanoita jotka valitaan pesisjoukkueeseen viimeisenä ja vasaralla yritetään sahata. Sit ollaan isona niiiin agadeemisia palestiinahuivissaan ja tienataan se naurettava 2000€/kk kun se duunari pena on jo rakentanu talonsa ja maksanut sen siinä vaiheessa kun agadeeminen saa ekan tilinauhansa. Eikä mua kiinosta puuttuvat pilkut, lähinnä ne puuttuvat aivosolut agadeemisten pipon alta

Vierailija
30/31 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on tullut

Vierailija
31/31 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveetä myötä häpeää tunnen kun ei osaa yhdys sanoja. Se on ihan epä akateemista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi