Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täysimetyksellä oleva vauva: kuinka helposti tarttuu nuha?

Vierailija
23.08.2014 |

Uskaltaako 3kk ikäisen täysimetetyn vauvan viedä kylään, jossa taaperolla on räkätauti? Suojaako imetys ja käsienpesu pöpöiltä vai tarttuuko tauti?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä just 4kk vauva nuhassa vaikka täysietyksellä ollut alusta asti :( Älä todellakaan vie tietoisesti nuhasen lähelle... Kamala kun näin pieni kipeänä :(

Vierailija
2/11 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa että imetyksellä ei ainakaan yksilötasolla liene paljon vaikutusta tuossa asiassa. Mun pulloruokittu 1v. poika on aina ollut terve (ei yhtään flunssaa) ja kaverin samanikäinen täysimetetty on jatkuvasti flunssassa. Mutta en lähtisi kokeilemaan räkätautiseen kyläpaikkaan viemistä itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taaperon räkätauti on pelkkää nuhaa, voisin viedä. Jos on ihan nuhakuume, siirtäisin vierailua seuraavaan kertaan. Mun lapsi ei sairastunut kertaakaan flunssiin imetysaikana, ite olin kerran kipeänä ja lapsen isä oikein kovassakin flunssassa. Turha silti riskeerata, jos ei ole pakko.

Vierailija
4/11 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luottaisi imetyksen antamaan suojaan pätkän vertaa. On niin paljon enemmän kiinni yksilöstä itsestään, kuinka herkkä on sairastumaan. Minunkin pulloruokittu esikoinen oli aina terve kuin pukki ja täysimetetty kuopus jatkuvasti flunssassa. Maalaisjärki käyttöön, pientä nuhaa on jollain jatkuvasti eikä ketään ole mahdollista tavata ikinä, jos liian pöpökammoiseksi alkaa. Mutta toki jos oikein kunnon tauti on päällä ja esim. eilen ollut vielä kuumetta, niin ei tietenkään kannata kyläillä. 3kk ikäinen köllöttelee lähinnä äidin sylissä tai kaukalossa, joten ei ole edes niin altis pöpöille, kuin isompi lapsi.

Vierailija
5/11 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan oltu nuhanenällä (kuumeeton) kylässä, kumpikin vauva alle 1v. Katsottiin vaan ettei kuolakäsillään lähmi toistensa käsiä/naamoja ja esim. meidän purulelua ei annettu nuhanenälle leikittäväksi. Ei tarttunut mitään :)

Vierailija
6/11 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä vie sinne. kamalaa jos imetys loppuisi siihen, ettei vauva pysty imemään kun nokka tukossa!!

Vierailija
7/11 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 14:35"]

älä vie sinne. kamalaa jos imetys loppuisi siihen, ettei vauva pysty imemään kun nokka tukossa!!

[/quote]

Tukkoiseen nenään kannattaa käyttää Physiomerin Baby mist -suihketta. Meidän vauva on ollut syntymästään asti tukkoinen, ja tuo on ihan korvaamaton apu!

Vierailija
8/11 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 14:35"]älä vie sinne. kamalaa jos imetys loppuisi siihen, ettei vauva pysty imemään kun nokka tukossa!!

[/quote]

Tuohonkin auttaa keittosuolaliuos. Suihkaus/tippoja nenään ennen syömistä, nenä aukeaa hetkessä nimenomaan senkin vuoksi, että joutuu hengittämään nenän kautta ja keittosuolaliuos löysyttää räkää -> räkä lähtee liikkeelle.

Vierailija
9/11 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan lapsesta. Omalle ei tarttunut mikään imetysaikana, eikä mitään kuitenkaan vältelty. Jopa yhden loman vatsatautiepidemian vauva vältti, vaikka puoli sukua sairastettiin se lomapaikassa. Ei kyllä nykyäänkään sairasta esim. Kuumetta koskaan ( viimeksi ehkä 6 vuotta sitten).

Vierailija
10/11 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut tuollaista tilannetta, mutta olin itse ihan hirveässä flunssassa suunnilleen tuohon aikaan, ei tarttunut vauvaan vaikka imetin.

Vierailija
11/11 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi, koska sitä tarttumista ei vain voi etukäteen tietää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme