Apua/vinkkejä: miten saan poistettua hien hajua avokkaista?
Apuanne kaipaan varmaan monelle tutun ongelman kanssa: nahkaiset avokkaat/ballerinat on tuttuun tapaan alkaneet haista kuin rankkitynnyri ennen kuin kengissä on pahemmin muuten käytön jälkiäkään. Taloudellisen tilanteen ja ekologisen elämänasenteen vuoksi ratkaisuksi ei käy uusien ostaminen, joten kai teillä on jotain vinkkejä avuttomalle.
Kommentit (10)
kankaiset kengät kun laittaa neljäksi tunniksi likoamaan vahvaan mäntysuopa-vesisekoitukseen, niin lähtee hajut kokonaan. Huuhtelee vaan kunnolla ja tunkee vähäksi aikaa pyyhkeet tiukasti sisään ja painelee toisella pyyhkeellä päältä ja sen jälkeen antaa niiden kuivaa. Toimii joka kerta.
Tuota varten on kyllä keksitty ihan hajun poistavaa suihketta esim. https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/softcare-odour-control-300-ml-hajunpoistaja
Minä olen estänyt koko hajun syntymisen sillä että laitan jalkoihin jotain parfymoitua voidetta/ antiperspiranttia.
Ruokasoodalla. Pyyhi kengät ensin sisältäkin kevyesti nihkeällä rätillä, jotta päällimmäiset lian lähtevät. Voi käyttää vähän edim astianpesuainetta, mutta älä kastele kenkiä. Anna kuiviua. Ripottele ja heiluttele ja hiero kuiviin kenkiin (sisäpuolelle) reippaasti kuivaa ruokasoodaa. Anna ruokasoodan olla kengissä muutaman tunnin tai yön yli ja imuroi se pois. Melkoinen osa hajusta lähtee mukana. Jatkossa sukkien käyttö estää hajun syntymistä tai ainakin menee pitempään ennen kuin se iskee.
Mee apteekkiin ja tuhoa se hien hajua aiheuttava sieni siihen tarkoitetulla aineella. Tehoaa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 08:22"]
Ruokasoodalla. Pyyhi kengät ensin sisältäkin kevyesti nihkeällä rätillä, jotta päällimmäiset lian lähtevät. Voi käyttää vähän edim astianpesuainetta, mutta älä kastele kenkiä. Anna kuiviua. Ripottele ja heiluttele ja hiero kuiviin kenkiin (sisäpuolelle) reippaasti kuivaa ruokasoodaa. Anna ruokasoodan olla kengissä muutaman tunnin tai yön yli ja imuroi se pois. Melkoinen osa hajusta lähtee mukana. Jatkossa sukkien käyttö estää hajun syntymistä tai ainakin menee pitempään ennen kuin se iskee.
[/quote]
Tämä ja jos ei auta (hienhajua jää) niin kannattaa kokeilla samaa mutta kahvinpavuilla/poroilla.
Minä olen kokeillut soodan, kahvinpurut ja pakastamisen. Kauniit sandaalit meni roskiin hajun takia. En käytä sandaaleissa sukkia enkä ole keksinyt tapaa käyttää niissä pohjallisiakaan, joten roskiin meni yli satasen sandaalit.
Muissa kengissä käytän sukkia ja pohjallisia eikä vastaavaa ongelmaa ole esiintynyt.
Kiitos vinkeistä. Kahvinporohoitoa tein jo eilen, nyt voisin kokeilla tuoya ruokasoodaakin. Pakastin ääriään myöten täynnä, mutta sitä testaan kun vähän tilaa vapautuu.
onko totta, että terve (sienetön) jalka ei hikoile -> haise hielle? Ja sitä ainettako saa ihan käsikaupasta?