Kauanko voi olla erossa vauvasta
Hei, Onko neuvoloilla virallista ohjeistusta tällä hetkellä siitä miten kauan äiti voi olla poissa vauvan luota riippuen iästä. Minulle annettiin aika tarkat ohjeet siitä minkä ikäinen lapsi voi olla kuinka monta tuntia/päivää erossa, mutta haluaisin löytää tästä virallisen ohjeistuksen.
Kommentit (21)
Niin kuka sinulle antoi tarkat ohjeet?
Perussuositus kai on, että ikävuosia vastaava vuorokausimäärä, esim. 1-vuotiaasta voi olla erossa vuorokauden, 2-vuotiaasta kaksi vuorokautta jne. Mutta harva kai tuota noudattaa, jo muutaman kuukauden vanhoja vauvoja jätetään surutta muiden hoitoon. Jos imetystä jatkaa suositellun ajan, sekin rajoittaa. Ihan bilereissuja varten ei kannata lasta hylätä.
Mun vauva oli 5 ekaa viikkoa keskolassa ja ihan sekin oli terveydenhuollon ammattilaisen suositus. Jos vauvalla on tuttu hoitaja, esim. isä tai vaikka muutaman kerran viikossa kyläilemässä kävyvä eno, niin pärjäilee ihan hyvin pidemmänkin aikaa. Ja ventovieraankin kanssa menee esim päiväunet niin ettei vauva edes tiedä olevansa hylätty.
Normaali ihminen oppii tuntemaan lapsensa eikä kukaan muu kuin lapsen vanhemmat voi kertoa, miten kauan ja missäkin tilanteessa vauva tulee ilman äitiä, isää tai ilman kumpaakin toimeen. Lopettakaa typerien neuvojenne antaminen, niistä ei ole hyötyä!
Ja Ap, lopeta kysyminen! Vain sinä ja vauvan toinen vanhempi tiedätte!
Näin siis juuri minulle sanottiin. Mutta kiinnostaisi tietää mihin tämä ohjeistus perustuu. Onko jotain virallista vai onko tämä vain se mihin on totuttu, ja siksi sitä toistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Perussuositus kai on, että ikävuosia vastaava vuorokausimäärä, esim. 1-vuotiaasta voi olla erossa vuorokauden, 2-vuotiaasta kaksi vuorokautta jne. Mutta harva kai tuota noudattaa, jo muutaman kuukauden vanhoja vauvoja jätetään surutta muiden hoitoon. Jos imetystä jatkaa suositellun ajan, sekin rajoittaa. Ihan bilereissuja varten ei kannata lasta hylätä.
Näin siis juuri minulle sanottiin. Mutta kiinnostaisi tietää mihin tämä ohjeistus perustuu. Onko jotain virallista linjaa neuvoloilla vai onko tämä vain mitä on totuttu toistamaan. Mikään yleismaailmallinen ohjeistushan tämä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihminen oppii tuntemaan lapsensa eikä kukaan muu kuin lapsen vanhemmat voi kertoa, miten kauan ja missäkin tilanteessa vauva tulee ilman äitiä, isää tai ilman kumpaakin toimeen. Lopettakaa typerien neuvojenne antaminen, niistä ei ole hyötyä!
Nimenomaan onkin tarkoitus kyseenalaistaa sitä ohjeistusta. Haluaisin siis ymmärtää mistä tällaiset näkemykset joita neuvoloissa toistetaan kumpuaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuullostaa kyllä varsin kiinteältä. - En usko, että vaikkapa puolivuotias lapsi traumatisoituu, jos hänen äitinsä on poissa kaksikin vuorokautta hänen luotaan tai kaksi vuotias lapsi vaikka äiti olsi poissa viikonkin. Olennaisinta lienee, että lapsen rinnalla on joku hänestä välittävä ja huolta ja vastuuta kantava ihminen, joka voi olla äidin asemasta vaikka lapsen isä. - Vai voisiko joku selittää miksei voisi?
Uskovainen mies
Ei äiti ole loppujen lopuksi vauvalle välttämätön, koska kyllä joku muukin voi sitä hoitaa ja rakastaa sitä. Vaikka isä, isoäiti, kummi, täti, isosisko jos hän on vähintään jotain 15-16v tai jopa täysin tuntematon aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuullostaa kyllä varsin kiinteältä. - En usko, että vaikkapa puolivuotias lapsi traumatisoituu, jos hänen äitinsä on poissa kaksikin vuorokautta hänen luotaan tai kaksi vuotias lapsi vaikka äiti olsi poissa viikonkin. Olennaisinta lienee, että lapsen rinnalla on joku hänestä välittävä ja huolta ja vastuuta kantava ihminen, joka voi olla äidin asemasta vaikka lapsen isä. - Vai voisiko joku selittää miksei voisi?
Uskovainen mies
Näin itsekin ajattelen. Varsinkin jos lapsella on useampi merkityksellinen ja turvallinen aikuinen joka on lapsen kanssa. Siksikin ihmettelen näitä tarkkoja suosituksia joita vielä viljellään.
Minä koin vieraantumista lapsesta, kun lapsi oli sairaalassa pitkään vauvana. Yöt olin kotona, päivät sairaalassa.
Kun pieni vauva ei ole lähellä, ainakin äiti vieraantuu. Tekee mieli juoda alkoholia väsymykseen jne. Imetykseen yksi merkitys on pitää vauva lähellä.
Vieraantunut äiti saattaisi helpommin hylätä lapsen.
Tunti on pitkä aika vauvalle.
Jos tuttu ja tuttavallinen äiti on poissa, lapsi saattaa unohtaa äidin. Saatikka sitten jos on poissa päiviä.
On luonnotonta haluta olla pois vauvan viereltä vapaaehtoisesti. Vaikka on korvikkeita jne., kiintymyssuhde.
Vierailija kirjoitti:
Minä koin vieraantumista lapsesta, kun lapsi oli sairaalassa pitkään vauvana. Yöt olin kotona, päivät sairaalassa.
Kun pieni vauva ei ole lähellä, ainakin äiti vieraantuu. Tekee mieli juoda alkoholia väsymykseen jne. Imetykseen yksi merkitys on pitää vauva lähellä.
Kun ei ole vauvaa vierellä, on tosi tyhjä olo. Helposti voisi juhlia ja harrastaa irtosuhteita, koska on väsynyt ja sekaisin.
Marsu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan onkin tarkoitus kyseenalaistaa sitä ohjeistusta. Haluaisin siis ymmärtää mistä tällaiset näkemykset joita neuvoloissa toistetaan kumpuaa.
Perustuu tietoon siitä kuinka kauan lapsen muistijälki kestää, mutta on toki peukalosääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Meneeköhän sinulla hieman sekaisin se, mitä on vieraantua lapsesta vs. mitä on syvä huoli, ja (mahdollinen) pelko lapsen tulevaisuudesta?
Lienee luonnollsita, että omat mieliteot ja niihin vastaaminen voivat olla erilaiset silloin kun lapsi on lähellä ja silloin kun ei ole. Mutta minusta on vähän ikävää selitellä omaa mahd. alkoholin juomistaan sillä onko oma lapsi vierellä vai ei.
Imettämien varmasti lähentää lapsen ja imettäjän (äidin) suhdetta. - Toisaalta vaikka rintamaito on todennäköisesti parasta ravintoa, mitä lapsi voi saada, niin en pidä ajatuksesta, että sen perusteella arvioitaisiin yleisemmin sitä kuinka hyvä (tai huono) äiti on.
Uskovainen mies
Ei ole ongelmaa, jos vaikka isä hoitaa ja vauvalla on alusta asti muodostunut kiinteä suhde myös isään. Äitini joutui olemaan välillä pois useita päiviä kun olin vauva. Olin isän hoidossa. Mitään traumoja ei ole jäänyt.
Voiko joku tehdä miehistä samanlaisen aloituksen, jos nainen on poissa.