As Oy:ssa asuvat eivät tajua isännöintitoimiston tehtäviä
Talossa on kiinteistöhuolto ja selkeät ohjeet ilmoitustaululla, päivystysnumerot ja kaikki. Silti soitetaan isännöitsijälle että hana vuotaa, avaimet jäi sisälle, postiluukussa on edellisen asukkaan nimi, pihaa ei ole liukkailla keleillä hiekoitettu jne. Ihmetellään ettei isännöitsijä vastaa puhelimeen/sähköpostiin iltaisin ja viikonloppuisin. Soitetaan maanantaina että wc-pönttö ei ole vetänyt lauantaiaamusta alkaen.
Ei voi kuin ihmetellä. Lisäksi kuvitellaan että vastikkeet maksetaan isännöitsijälle.
Kommentit (61)
Meillä vaihtui isännöintitoimisto javanhemmat osakkaat kyselivät, että milloin uusi isännöitsijä ilmoittaa tilinumeron, jotta voivat maksaa vastikkeet uudelle iisännöintitoimistolle.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 09:59"]
Meillä vaihtui isännöintitoimisto javanhemmat osakkaat kyselivät, että milloin uusi isännöitsijä ilmoittaa tilinumeron, jotta voivat maksaa vastikkeet uudelle iisännöintitoimistolle.
[/quote]
Voi herranjumala....
Parhaita ovat nämä ihmiset, jotka soittavat isännöitsijälle ilmoittaakseen muutostaan: "hei, minä haluaisin nyt ilmoittaa että olen muuttanut tähän osoitteeseen". Aivan kuin Se isännöitsijää kiinnostaisi? Tekisivät muuttoilmoituksen vaikka netissä tai suoraan toimiston asiakaspalveluun.. Tai kun taloyhtiö vaihtaa isännöitsijätoimistoa, asukas soittaa että "maksoin viime kuussa isännöitsijälle vastikkeen, maksetaanko vastikkeet nyt uuden isännöitsijätoimiston isännöitsijälle?". Älyhoi...
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 23:06"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 22:47"]
No mitä se isännöitsijä sitten tekee jos ei mitään noista? Ja kyllähän vastikkeilla rahoitetaan myös se isännöitsijä sekä kiinteistöhuolto, että tavallaan maksetaan sinnekin...
[/quote]Jos halut tilata pizzan kotiin, niin soitatko pizzeriaan vai sille pizzakuskille autoonsa?
Ihmiset soittaa siihen numeroon joka niille on annettu. Taloyhtiön ohjeissa on vikaa, jos osakkaat toimii väärin.
[/quote]
Aloituksessa lukee, että on selkeät ohjeet, päivystysnumerot yms. "Taloyhtiön ohjeissa on vikaa, jos osakkaat toimii väärin." Pitääkö kädestä pitäen neuvoa, rautalangasta vääntää? Ehkä ne osakkaat/asukkaat on vain tyhmiä kun ei ohjeita ymmärrä?
[/quote]Tietysti pitää, mistä vitusta ne ihmiset muuren tietäisi mitä on sovittu minkäkin tahon vastuulle, ei ne ole mitää kiveen hakattuja tehtävärajoja.
Komppaan numeroa 45 siinä, että suuri osa Suomen kansaa on lukihäiriöisiä vajakkeja.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 23:47"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 23:38"]
Isännöitsijän tehtävistä on laadittu hyvä oppikirja nimeltään "Isännöitsijän käsikirja". On muuten melkoinen tiiliskivi. Valitettavasti viimeisin painos on vanhan as. oy lain ajoilta ja uutta lakia vastaavaa päivitettyä versiota ei vielä ole näkynyt.
[/quote]
Mikäs tämä on?
http://www.taloyhtio.net/hoku/hokutiedotteet/32717.aspx
[/quote]
Kiitos,
lähtee samantien tilaukseen.
t. amatööri eli hall pj.
[/quote]ÄLÄ VIELÄ TILAA VAAN KATSO ENSIN TÄMÄ_
Siis turhaanko sille isännöitsijälle siis maksetaan? Eikö se tee mitään? Mulla on vähän sellainen tunne, ettei työnjako ole kovin selvä edes noille kahdelle taholle. Nimimerkillä 2 vk pallotellut kiinteistöhuollon ja isännöitsijän välillä, kun kumpikaan ei osannut päättää, kenelle tehtävä kuuluu.
Meillä hoidetaan itse hiekoitukset. Isännöitsijälle soitetaan juurikin noissa huoltotöissä. Näin siis tässä taloyhtiössä, jossa itse asun. Ei ole huoltofirmaa joka hoitaisi.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 23:29"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 23:27"]
Meillä huoltoyhtiö ei tee mitään asukkaiden pyytämää ilman isännöitsijän lupaa, koska aina pitää varmistaa, että kenelle se työ kuuluu. Jos soitan huoltoyhtiöön vuotavasta hanasta tai vessanpytystä, vastataan sieltä ystävällisesti, että oletko ottanut jo yhteyttä isännöitsijään ja kysynyt, saako huoltoyhtiö vaihtaa tiivisteen. Ihan sama, kun soitan ja kysyn, koska piha hiekoitetaan: isännöitsijä ei ole vielä ilmoittanut, että saa hiekoittaa, joten voinko ottaa yhteyttä ensin sinne. Parasta oli, kun talon alaovi oli rikottu ja soitin siitä huoltoyhtiöön: he eivät tee mitään ennen kuin isännöitsijä kirjallisesti pyytää laittamaan siihen pahvin tms. Olimme siis viikonlopun avoimin ovin, koska isännöitsijää ei saatu kiinni.
Taloyhtiöissä minua ihmetyttää se, että pöytäkirjoja ei voi laittaa nettiin, siellä on vain esityslistat. Ei sii voi tietää, mitä on päätetty, koska pöytäkirjat on isännöitsijällä, toimisto avoinna 10 - 14 ja tietty noin 17 km päässä taloyhtiöstä.
[/quote]
Meillä sama juttu, kaikki noi menee isännöitsijän kautta joten hänelle ensimmäisenä soitetaan. Kaikki pääsee helpommalla.
[/quote]
Meillä myös sama juttu. Nimenomaan näistä asioista on soitettava isännöitsijälle, muuten ei tapahdu mitään. Isännöitsijä ilmoittaa sitten asioista eteenpäin.
Joo, siis olen itse myös omakotitalossa asunut ikäni. En todellakaan voinut tietää, mikä isännöitsijä on. Esimerkiksi mummoni taloyhtiössä isännöitsijä toimi samalla talkkarina ja häneltä myös sai avaimet, jos unohtuivat sisään.
Me ollaan asuttu uudessa taloyhtiössä elokuun alusta alkaen. Ei olla saatu vielä ainoatakaan yhtiövastike-laskua. Ajattelin huomenna soittaa isännöitsijälle ja kysyä asiasta, mutta tämä on nyt ilmeisesti väärin? Kyllä ainakin edellisessä kodissa yhtiövastikelaskut tulivat isännöintitoimistolta...
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 17:19"]Parhaita ovat nämä ihmiset, jotka soittavat isännöitsijälle ilmoittaakseen muutostaan: "hei, minä haluaisin nyt ilmoittaa että olen muuttanut tähän osoitteeseen". Aivan kuin Se isännöitsijää kiinnostaisi? Tekisivät muuttoilmoituksen vaikka netissä tai suoraan toimiston asiakaspalveluun.. Tai kun taloyhtiö vaihtaa isännöitsijätoimistoa, asukas soittaa että "maksoin viime kuussa isännöitsijälle vastikkeen, maksetaanko vastikkeet nyt uuden isännöitsijätoimiston isännöitsijälle?". Älyhoi...
[/quote]
Mun piti soittaa isännöitsijälle kun muutin tuohon asuntoon. Samalla ilmoitin vesimittarilukemat. Vuokranantajalta kävi käsky.
Paljonko isännöitisjä saa palkkaa tekemättä mitään?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 17:43"]
Me ollaan asuttu uudessa taloyhtiössä elokuun alusta alkaen. Ei olla saatu vielä ainoatakaan yhtiövastike-laskua. Ajattelin huomenna soittaa isännöitsijälle ja kysyä asiasta, mutta tämä on nyt ilmeisesti väärin? Kyllä ainakin edellisessä kodissa yhtiövastikelaskut tulivat isännöintitoimistolta...
[/quote]Soittaisin nimenomaan isännöitsijäntoimistoon koska yleensä siellä hoidetaan taloyhtiöiden vuokrakirjanpito.
Isännöitsijä on tavallaan renki, työntekijä asukkaille, jonka palkan kaikki osakkaat maksaa yhtiövastikkeen muodossa.
Isännöitsijä on taloyhtiön palkollinen ja jos homma ei luista, taloyhtiö voi irtisanoa ja ottaa uuden tilalle.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 22:47"]
No kuka nuo sit hoitaa talohtiössä?
[/quote]
Huoltoyhtiön huoltomiehet. Ethän säkään mene Siwaan ostamaan maitoa ja vaadi kauppiasta itseään myymään sitä sulle.
[/quote]
Isännöitsijä on pelkkä taloyhtiön palkka renki kuten kauppiaskin on olemassa vain asiakasta varten.
Mun mielestä käsittämättömintä tässä ketjussa on se, että jos on havainto ettei ihmiset tunne käytäntöjä, niin ratkaisu on asukkaiden paheksumineb eikä tiedotus.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 16:15"]
hehe, ap on varmaan aivan oikeassa. Toisaalta, kannattaa katsoa peiliin, jos ei osata laatia sinne aulaan tiedotetta, jonka mummotkin ymmärtävät!
Eli. Isännöitsijätoimistossa työt jaetaan monelle taholle. Esimerkiksi omassa isännöitsijätoimistossamme on ensinnäkin niitä toimistotyöntekijöitä, jotka kirjaavat osakkaiden yhteydenotot - mutta eivät henk.koht tee niitä huoltohommia. Laittavat siis vain viestiä eteenpäin.
Sitten on erikseen tekninen isännöitsijä, joka hoitaa remonttiasioita. Mutta hänkään EI henk.koht käy talossa rukkaamassa pattereita, vaan hommaa paikalle remonttimiehen.
Meillä on talossa oma puolitoiminen talonmies, joka soitetaan katsomaan vuotavaa hanaa, mutta monessa taloyhtiössä näin ei ole, vaan isännöitsijätoimistolla voi olla palkkalistoillaan omia huoltomiehiä tai vakisuhde joihinkin firmoihin pikkuhommien/akuuttitöiden suhteen. Isommat remontit tietysti kilpailutetaan ja hyväksytetään taloyhtiön hallituksella tai jopa yhtiökokouksessa (jos sen takia pitää nostaa yhtiövastiketta tai talolainaa).
Isännöitsijä puolestaan on se, joka huolehtii hallinnosta ja toimii sihteerinä taloyhtiön hallituksen kokouksissa ja yhtiökokouksissa ja panee niiden päätökset toimeen siltä osin, kun toimeenpano on katsottu isännöitsijätoimistolle, eikä esim. joku taloyhtiön hallituksen jäsen ota sitä hoitaakseen.
Minä kannustan ap:n toimistoa laatimaan sinne aulaan ns. rautalankaväännön. Tyyppiä: "Mitä teen, jos:
1) hana vuotaa, patteri lakkaa toimimasta, viemäri lakkaa vetämästä?
- soita huoltomiehille numeroon skdhskjadhkadh, ja jos akuutti tilanne osuu yöhön tai viikonloppuun, soita uhdffkahfkjh
2) haluan itse tehdä remonttia?
- varmista tekniseltä isännöitsijältä, puh kdifösieuie se, tarvitsetko luvan taloyhtiön hallitukselta tai täytyykö sinun tehdä ilmoitus isännöitsijätoimistoon.
3) haluat valittaa naapurien aiheuttamasta häiriöstä?
- soita isännöitsijätoimiston toimistoon ja kysy ohjeet, puh:oldiosldiflaie tai tee ilmoitus sähköpostitse osoitteeseenlsgäosrugäpo
Siis tuota rataa. Harmillisen usein se isännöitsijätoimiston lappunen on kapulakielinen luettelo eri vastuuhenkilöistä, joista tavis yrittää arpoa, kenelle mikäkin asia kuuluu. Niistä eroon!
terveisin monivuotinen jäsen keskikokoisen taloyhtiön hallituksessa.
[/quote]
Hitto ku sain naurukohtauksen, kun luin allekirjoitetun sanan väärin: "runkkaamassa"
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 17:29"]
Siis turhaanko sille isännöitsijälle siis maksetaan? Eikö se tee mitään? Mulla on vähän sellainen tunne, ettei työnjako ole kovin selvä edes noille kahdelle taholle. Nimimerkillä 2 vk pallotellut kiinteistöhuollon ja isännöitsijän välillä, kun kumpikaan ei osannut päättää, kenelle tehtävä kuuluu.
[/quote]
Miten niin ei tee mitään? Isännöitsijä hoitaa kaikki juoksevat asiat, kuten kaikki paperityöt ja valvoo että kaikki asiat menee lakien mukaan. Mitä ihmettä isännöitsijä ja huoltofirma oikein pallottelevat? Kyllä isännöitsijän tehtävät ovat selkeät, niistä on ihan lista olemassa, samoin huoltofirman tehtävät on kirjattu mustaa valkoiselle kun heidän kanssaan on sopimus tehty, kyllähän se pitää tietää mistä heille maksetaan.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 23:50"]
Sori, mä olen totaalisen tietämätön näistä jutuista, olen nelikymppinen ja asunut koko ikäni ok-talossa.
Kerrostalon alarapuissa on yleensä näemmä ilmoitustaulu, jossa sekä isännöitsijän että huoltoyhtiön yhteystiedot. Mistä ihmeestä minun taloon muuttaessani pitäisi tosta vain tietää kumpaan ottaa yhteyttä missäkin asiassa? Ei mulla ole aavistustakaan, mitä joku isännöitsijä tekee - sanastakin tulee mieleen lähinnä joku talkkari. Joten mä olisin varmaan just se "ääliö", joka soittaa sille isännöitsijälle kun joku asia ei toimi tai avaimet hukassa. Kiinteistöhuollon vastaavasti miellän firmaksi, joka luo lumet ja leikkaa nurmikon eli hoitaa ulkohommat.
Anteeksi vaan jo etukäteen kaikki isännöintifirmoissa työskentelevät, jos joskus joudun As Oy:hyn muuttamaan... :)
[/quote]
En ymmärrä miten isännöitsijä sanasta tulee talonmies mieleen :) Mutta niin se usein menee, isännöitsijätoimistoon lampsii tämän tästä ihmisiä kyselemään talonmiehen palveluksia, ei tajuta että isännöitsijä hoitaa paperihommat. Nuo asiat pitäisi kyllä jossain lukea kun muuttaa taloon, esimerkiksi tyttäreni ja vävy muuttivat vuokra-asuntoon, niin asunnon omistaja oli huomaavaisesti jättänyt asuntoon kansion missä on huoneiston tärkeitä papereita, kaikki eivät tee kansiota taloyhtiöön, eikä kaikki osakkaatkaan vaivaudu sitä edes lukemaan vaikka sellainen olisikin. Esimerkiksi pelastussuunnitelma on aika tärkeä, ja juuri tuo vastuunjakotaulukko, ja toki isännöitsijältä saa kysyä jos tietoa ei muuten saa kyseisen talon toimintatavoista. Mutta yleiset asiat saa nykyään parin nappulan painalluksella netistä, joten ei luulisi niitä "tolloja" kovin paljon enää olevan, usein kyseessä on vain välinpitämättömyys edes vaivautua ajattelemaan asiaa maalaisjärjellä.