Onko tuossa 2-vuotisessa eskarissa mitään järkeä?
Miksi tuota 2-vuotista eskarikokeilua ei annettu kuntien valmistella paremmin ja pidempään?
Oma lapsi aloittaa nyt varsinaisen, normaalin eskarin. Hän ei kuitenkaan saa tehdä sitä tutussa päiväkodissa vaan eri tiloissa, koska päiväkodin eskaritiloissa ovat nyt 5-vuotiaat, jotka osallistuu kokeiluun.
Ei mitään järkeä. Oma lapsi oppinut ihan kotona leikkien yhteydessä suurimman osan aakkosista (Suomen kielen äännemaailman mukaiset) ja numerot sekä laskemaan yhteen/ ja vähennyslaskuja lukualueella 0-20. Hän on vaan itse kysellyt asioita ja sitä kautta oppinut.
Miksi pitäisi olla jo 5v sen erikoisempaa opettamista?
Kommentit (338)
Ruåttista ja Enkuista otetaan kaikki mallit Suomeen.
Enkuissa mennään kouluun 5-vuotiaana.
Siitä lienee 2-vuotinen eskari saanut mallinsa.
Mielestäni useampi vuotinen tai "joustava alkuopetus" (esim. eskari-1-2lk) on superhyvä juttu. Mahdollistaa sen, että koulun aloitus on helpompi ja aikuiset sekä mahdollisesti myös tuleva ekaluokan ope jo tuttu. Samoin opet saavat tutustua tuleviin luokkalaisiinsa. Koulun yhteydessä oleva eskari (jos opetus on suunniteltu hyvin ja eskari sekä koulu tekevät yhteistyötä) mahdollistaa myös sen, että nohevat eskarilaiset voidaan ryhmitellä tekemään motivoivia ja heille sopivia juttuja. Samoin taas hieman heikompi/hitaampi oppija löytää vertaisiaan sekä omalle tasolleen sopivaa tekemistä.
Ylipäätään oppivelvollisuuden ulottaminen eskariin on hyvä tasavertaisuuden vuoksi. Kaikille koti ei ole paras paikka kasvaa ja kehittyä, vaikka vanhemmatkin ajattelisivat niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi päätyi nyt syksyllä eskariin, koska jotenkin ne eskaripäiväkodit vain arvottiin. Harmillista on se, että nyt lapselle pitää erikseen anoa jokainen lomapäivä ja lisäksi eskarissa on oltava klo 9-13, oli vanhempien työaika mikä tahansa. Aikaisemmin lapsi meni hoitoon joka toinen viikko klo 10:30, mutta enää se ei onnistu, joten hoitopäivät venyvät ainakin minusta ylipitkiksi. En pääse noutamaan lasta kuin vasta klo 18, joten hän on joka toinen viikko eskarissa/hoidossa klo 8:45 - 18. Joustoa ei ole, koska eskarissa on retkiä jne. aamuisin ja niihin on tultava mukaan.
Kyllähän päiväkodissakin retkeillään. Melkeinpä joka viikko oli metsäretki. Kävivät lähileikkipuistoissa, kirjastossa jne. Myöhään tuleva lapsi on sitten yksin päiväkodilla tai eri ryhmässä.
Eskarissa kaikki tulevat retkille mukaan, vaikka se varsinainen hoitopäivä venyisi sen vuoksi yli 10 tunnin mittaiseksi. Jostain syystä päiväkodeissa uskotaan vahvasti siihen, että vanhemmilla ei ikinä ole ns. epätyypillisiä työaikoja.
Tämä! Esim itse olin juhannuksena kaupassa töissä, mies on palomies ja oli myös juhannuksena töissä ja siellä päiväkodissa luultiin et me koitetaan vaan viilata linssiin niitä et saadaan juhannus
ilman lapsia. Tulivat jopa mun työpaikalle kauppaan tarkistamaan että olen töissä 🤣Valitettavasti on niitä vanhempia jotka lähtevät tallinnan risteilylle ja vievät siksi aikaa lapset hoitoon koska on muka joku päivystysvuoro....
Tehdään tämä nyt selväksi:
Hoitajan/lto.n/ päiväkodin henkilökunnan ei kuulu ola mikään kyttäyspoliisi, joka kyttää vanhempien menoja hoitopäivien aikana. Sellaista harrastavien on syytä vaihtaa alaa . Hoitohenkilökunnan focus on aina lapsissa hoitopäivän aikana.
Tuollainen kyttäys ei todellakaan ole normikäytöstä päiväkodeissa, sitä harrastaa valitettavasti vain se pieni epäammattimainen osa alalla.
Hienoa, että esiopetus alkaa jo näin varhain. Päättäjät huomio: Alkakaa opettamaan leikin ja laulun varjolla näille lapsukaisille Enlannin kietä jota ilman ei tule enää toimeen missään. Monilla lapsilla vaikeuksia oppia mitä vanhemmaksi tulevat.
Minä en laittaisi lasta ollenkaan eskariin. Opetuksen laatu voi olla kamalaa; päätarkoitus on sopeuttaa hankalimmat, hitaimmat tapaukset, ja saada samalla profilointia eli esitietoa kouluille.
Jos lapsi on hidas oppimaan, niin mitä sitten? Kaksi vuotta pelkästään koulunkäyntiin sopeuttamiseen??
Ehkä opetuksen pitäisi sopeutua lapsiin, eikä toisin päin...
Minusta se yksikin vuosi sopeuttamista on turhaa. Peruskouluun tulisi sisältyä sopeuttaminen, eikä tarttis varhaistaa sitä, ainakaan koulun ulkopuolella. Pitää muuttaa opetussuunnitelmaa sellaiseksi, että painottuu sopeutuminen, eikä vaan ne AAKKOSET tms.
Minua hiukan harmitti, kun oma kotikuntani ei päässyt kaksivuotisen esikoulun kokeiluun. Meilläpäin 5-vuotiaat ovat samassa ryhmässä kuin 2-4-vuotiaat ja toiminta neljänä päivänä viikossa täsmälleen samaa kuin pienemmille, yhtenä päivänä viikossa ikätason mukaista toimintaa. Näiden 5-vuotiaiden oletetaan olevan mallina pienemmille. Oma lapseni ei ole kovin motivoitunut pienempien hommista eikä ole yhtään hoivaava. Vähän kauhulla odotan hänen turhautumistaan kauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Kai te tiedätte, että siihen on ihan oma opetussuunnitelma? Ei ole siis käytössä varsinaisen eskarin ops.
Käytännössä ei eroa varhaiskasvatuksesta paljoakaan, painottaa vaan tiettyjä taitoja ja ”valmentaa” vertaisryhmään.
Kaukana koulumaisuudesta ja akateemisten taitojen opettelusta.t. päiväkodin johtaja
Näinhän se Suomessa nyt aluksi menee. Ajan kanssa sit saadaan homma toimimaan ja opetussuunnitelma laajennuttua eskariinkin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se yksikin vuosi sopeuttamista on turhaa. Peruskouluun tulisi sisältyä sopeuttaminen, eikä tarttis varhaistaa sitä, ainakaan koulun ulkopuolella. Pitää muuttaa opetussuunnitelmaa sellaiseksi, että painottuu sopeutuminen, eikä vaan ne AAKKOSET tms.
Suomi on jäljessä jo valmiiksi alakoulussa, pitäisi vielä sun mielestä jäädä enemmän jälkeen muuta maailmaa?
Mikä on ongelma, ettei vuosi riitä? Koko pk:n kuuluu ideologisesti VaSuun, eikö se riitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on jäljessä jo valmiiksi alakoulussa, pitäisi vielä sun mielestä jäädä enemmän jälkeen muuta maailmaa?
Suomalaiset aloittavat koulunkäynnin melko vanhoina, ja silti jäljessä? Millä tavalla jäljessä?
Ymmärrän, että opettajia helpottaa saada sopeutettuja lapsia, mutta täytyisi ajatella ensisiajisesti lapsia eikä vain tasapäistämistä.
Ai siis yksi vuosi sopeuttamista luokattomaan opiskeluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi päätyi nyt syksyllä eskariin, koska jotenkin ne eskaripäiväkodit vain arvottiin. Harmillista on se, että nyt lapselle pitää erikseen anoa jokainen lomapäivä ja lisäksi eskarissa on oltava klo 9-13, oli vanhempien työaika mikä tahansa. Aikaisemmin lapsi meni hoitoon joka toinen viikko klo 10:30, mutta enää se ei onnistu, joten hoitopäivät venyvät ainakin minusta ylipitkiksi. En pääse noutamaan lasta kuin vasta klo 18, joten hän on joka toinen viikko eskarissa/hoidossa klo 8:45 - 18. Joustoa ei ole, koska eskarissa on retkiä jne. aamuisin ja niihin on tultava mukaan.
Kyllähän päiväkodissakin retkeillään. Melkeinpä joka viikko oli metsäretki. Kävivät lähileikkipuistoissa, kirjastossa jne. Myöhään tuleva lapsi on sitten yksin päiväkodilla tai eri ryhmässä.
Eskarissa kaikki tulevat retkille mukaan, vaikka se varsinainen hoitopäivä venyisi sen vuoksi yli 10 tunnin mittaiseksi. Jostain syystä päiväkodeissa uskotaan vahvasti siihen, että vanhemmilla ei ikinä ole ns. epätyypillisiä työaikoja.
Tämä! Esim itse olin juhannuksena kaupassa töissä, mies on palomies ja oli myös juhannuksena töissä ja siellä päiväkodissa luultiin et me koitetaan vaan viilata linssiin niitä et saadaan juhannus
ilman lapsia. Tulivat jopa mun työpaikalle kauppaan tarkistamaan että olen töissä 🤣Valitettavasti on niitä vanhempia jotka lähtevät tallinnan risteilylle ja vievät siksi aikaa lapset hoitoon koska on muka joku päivystysvuoro....
Tehdään tämä nyt selväksi:
Hoitajan/lto.n/ päiväkodin henkilökunnan ei kuulu ola mikään kyttäyspoliisi, joka kyttää vanhempien menoja hoitopäivien aikana. Sellaista harrastavien on syytä vaihtaa alaa . Hoitohenkilökunnan focus on aina lapsissa hoitopäivän aikana.
Tuollainen kyttäys ei todellakaan ole normikäytöstä päiväkodeissa, sitä harrastaa valitettavasti vain se pieni epäammattimainen osa alalla.
Kyttääminen ei todellakaan kuulu päiväkodin henkilökunnalle, enkä sellaista havainnut. Mutta entisenä alan työntekijänä tuntuu vain pahalta kaikki ääripää joka on lapsen normaalista perhe-elämästä poikkeavaa (olla kotona huonoissa oloissa, olla aina päiväkodissa, poissa hyvästä perhe-elämästä)
Voisiko joku antaa selkeän vastauksen mitä ihmeen eroa on viskarilla ja eskarilla?
Miten heidän esiopetus eroaa toisistaan?
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni oli kotona oppinut ennen eskaria jo toisen asteen yhtälöt ja puhui sujuvasti viittä eri kieltä, oli aloittanut tohtorin väitöskirjankin siinä sivussa. Että en kyllä ymmärrä, mihin eskaria tarvitaan edes vuoden mittaisena.
😂
Ns. häirikkölapset eivät ole mikään ongelma. Oppivat kyllä eskarissa yhteiset säännöt ja toimimaan toisten kanssa. Luotettava aikuinen on läsnä, jotta voi purkaa pahaa oloa turvallisesti.
Ongelmia tulee silloin, jos lapsen kotoa annetaan ymmärtää, että eskarin/koulun opettaja on turha tai jopa haitallinen ihminen. Silloin lapsi joutuu äärimmäisen ikävään tilanteeseen, jossa aikuisten kulttuurierot kaatuvat hänen niskaansa.
Olen ollut tilanteessa, jossa lapsen isä oli kertonut 5v. pojalleen, että päiväkodin/eskarin/koulun opettajat ovat naisia, jotka eivät tiedä Jumalan oppeja. Erittäin hankaa. Yritä siinä sitten toteuttaa opetussuunnitelmaa ja vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä.
Kai te tiedätte, että siihen on ihan oma opetussuunnitelma? Ei ole siis käytössä varsinaisen eskarin ops.
Käytännössä ei eroa varhaiskasvatuksesta paljoakaan, painottaa vaan tiettyjä taitoja ja ”valmentaa” vertaisryhmään.
Kaukana koulumaisuudesta ja akateemisten taitojen opettelusta.
t. päiväkodin johtaja