Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelijoita pitäisi velvoittaa asumaan vanhemmillaan koko opiskeluaika!

Vierailija
21.08.2014 |

Itse asuin kotona 26-vuotiaaksi asti, että sain yliopisto-opinnot suoritettua. Ei tarvinnut ottaa opintolainaa, ei mennä töihin opintojen ohessa ja ennen kaikkea EI TARVINNUT PUMPATA YHTEISKUNNALTA RAHAA ASUMISLISIEN JA OPINTOTUKIEN MUODOSSA! Jos pääsisin politiikkaan (kuten suunnitelmissa on :) ) niin tähän asiaan haluan vaikuttaa. Vanhempien on mahdollistettava opiskelijoiden kotona-asuminen koko opiskeluajan (myös yliopisto ja amk) ja ne vanhemmat keillä ei ole siihen rahaa, niin ei tarvitse hankkia lapsia ollenkaan.

t. KTM

Kommentit (117)

Vierailija
1/117 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 08:32"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 08:26"]

Eikö yhteiskunnalle ole hyötyä siitä, että kerätään lahjakkaimmat yksilöt opiskelemaan kutakin alaa? Jos esim. Helsingin yliopistoon voi pyrkiä vain, jos lapsuudenperhe asuu akselilla Espoo, Vantaa, Kauniainen, Sipoo, Kirkkonummi, Nurmijärvi, on hakijoita melko vähän ja heikkolahjaisemmatkin pääsevät sisään.

Ja sitten lahjakkaat tyypit istuvat syrjäkylien Siwoilla kassana tai pahimmillaan työttöminä työnhakijoina.

[/quote]

"lahjakas maalainen" :'D Mä vähän luulen että ne kortit on jaettu jo siinä vaiheessa, kun on päästänyt elämänsä ensiparkaisut sen syrjäkylän aluesairaalassa. Sori :)

[/quote] Kyllä mä olen tavannut oikeassakin elämässä näin ajattelevia ihmisiä, eivät vain ole olleet millään tavalla kouluttautuneita. Jo lukiossa selviää, että Suomen kapasiteetti olisi tällä logiikalla aika surkea, voit vaikka aloittaa lukemalla wikipediasta Suomen kaupungistumisesta. Lahjakkuusgeenit ovat aika harvassa. 

Pääsykoesysteemi on kansantaloudellisesti kaikista kannattavin, tämän ymmärtämiseen ei paljoa tarvitse. Jos lahjakkuus olisi jakautunut asuinpaikan perusteella, niin Helsingissähän olisi vain helsinkiläisiä opiskelijoita, eiks jeah?

Jos politiikkaan haluat, niin lueskele ihan rauhassa ja yritä kehittää vähän yleissivistystäsi, tuolta pohjalta sinut pieksee jo ensimmäisen kauden persukin. Lueskelun myötä saatat tosin huomata, ettei se politiikka ehkä sinua varten olekaan. Jatka sinä vaan siellä kassalla, ei kaikista ole vaativampiin tehtäviin.

Vierailija
2/117 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:47"]

Omituinen juttu, että hoetaan, ettei vanhempien tarvitse aikuisia lapsia nurkissa hyysätä ja ruokkia. HETKINEN! Missä vaiheessa lähimmäisten huolenpito on ulkoistettu yhteiskunnalle? Minusta ensisijaisesti perheenjäsenet jeesaavat toisiaan ja toissijaisesti vasta huudetaan yhteiskunnalta apua. Joku sanoo, ettei ala aikuista lasta nurkissa elättämään. Miksi sitten toisten ihmisten tarvii elättää? Miten rumasti voi sanoa omasta lapsestaan? Eikö meillä ole muka läheisistämme elinikäinen vastuu? Eiköhän nuorikin valmistu ripeästi ja halua työhön kiinni, jos vaihtoehto on punkata vanhempien valvottavana ja vanhemmat potkii nuorta, että saa sen omilleen.

[/quote] Suomen huomattava kilpailukyky perustuu hyvin pitkälti siihen, että meillä on kouluttautunut väestö. Jokaisella on mahdollisuus kouluttautua perhetaustasta huolimatta. Jos koulutuksesta tulisi vain rikkauden etuoikeus, niinkuin se aiemmin oli ja niinkuin se nytkin on monissa maissa, Suomi ottaisi aika reilusti takapakkia. Nuorten kouluttaminen omaishoitajaksi sen perusteella, että vanhemmat ovat vanhoja ja mitä loistoideoita tässä nyt onkaan heitetty, kaataisi kankkulankaivoon resursseja joita meillä nyt on. 

Maalla asuvien massakoulutus maanviljelijöiksi tarkoittaisi paluuta agraariyhteiskuntaan, mitähän tämä tarkoittaisi suhteessa muihin maihin? Voin toki valaista lisää jos ei vielä mennyt perille ja vaivaudun tekemään sen vain, koska tosiaan tiedän kaltaisiasi olevan olemassa ja kannatan Suomen sivistystason jatkuvaa kehittämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/117 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:47"]Omituinen juttu, että hoetaan, ettei vanhempien tarvitse aikuisia lapsia nurkissa hyysätä ja ruokkia. HETKINEN! Missä vaiheessa lähimmäisten huolenpito on ulkoistettu yhteiskunnalle? Minusta ensisijaisesti perheenjäsenet jeesaavat toisiaan ja toissijaisesti vasta huudetaan yhteiskunnalta apua. Joku sanoo, ettei ala aikuista lasta nurkissa elättämään. Miksi sitten toisten ihmisten tarvii elättää? Miten rumasti voi sanoa omasta lapsestaan? Eikö meillä ole muka läheisistämme elinikäinen vastuu? Eiköhän nuorikin valmistu ripeästi ja halua työhön kiinni, jos vaihtoehto on punkata vanhempien valvottavana ja vanhemmat potkii nuorta, että saa sen omilleen.

[/quote]

Onko ainoa vaihtoehto olla vanhempien tai yhteiskunnan hyysättävänä? Kukas sitten hyysää niitä vanhempia? Olisiko niin että kaikki hyysää itse itseään, mutta yhteiskunta antaa takaisin sen minkä veroina ottaa?

Vierailija
4/117 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheellisempaa olisi lopettaa yhteiskunnan varojen pumppaaminen heille, joilla ei ole mitään aikomustakaan työllistyä tai alkaa huolehtia itse itsestään. He saavat monin verroin enemmän kuin opiskelijat, joilla sentään pääsääntöisesti on tarkoitus päästä työelämään mahdollisimman nopeasti. Niin kauan kuin yhteiskunta palkitsee muiden rahoilla loisivia mätisäkkejä, minäkin nostan hyvillä mielin kaikki mahdolliset tuet mitä opiskelija voi saada.

Vierailija
5/117 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 09:27"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 00:16"]

Mun vanhempani ois vetäny ittensä siinä vaiheessa jojoon. Menin siis lukiosta töihin useaksi vuodeksi ja sitten vasta 25-vuotiaana keksin itselleni kiinnostavan opintoalan. Siinä vaiheessa, jos oisin ollu tunkemassa takas vanhempien nurkkiin, niin se vastustus olisi kyllä ollut suurta. Eikä itsäkään olisi tuo kiinnostanut, asuin jo mieheni kanssa. Oisko sekin pitänyt ottaa sinne pyörimään? Ja sitten viimeisenä opiskeluvuotena syntynyt lapsi? Hahhahahaha. Mahtavaa.

[/quote]  Minun ainoa lapseni saa asua kotona ja opiskella kotoa käsin jos haluaa. Olenkin sanonut että kesätienestit ja muutkin tienestit on puhdasta nettoa. 

[/quote]

Juuri näin, ja hyysäämällä kakaroita 30-vuotiaaksi kotona he ovat mitä miellyttävimpiä ihmisiä etenkin työelämässä, kun ei millään mene kaaliin, että se ei ole puhdasta nettoa, kaikki ei ole ilmaista, jne.

Ei sillä rahalla ja kannattavuudella kaikkea mitata, kyllä silläkin, että ihmiset itsenäistyvät ja oppivat ymmärtämään, miten yhteiskunta toimii ja mikä heidän velvollinen roolinsa siinä on, on jotain arvoa.

Vierailija
6/117 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kotikunnasta oli 250km yliopistokaupunkiin, lähimpään. Aika kalliiksi ja hankalaksi olis tullut opiskelu kotoa käsin. Unohdat nyt sen että Suomi on harvaan asuttu maa.

Vierailija
7/117 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 01:08"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 00:06"]

Juu mäkin voisi käydä oulussa joka päiväluennoilla helsingistä käsin...

[/quote]

Opiskelupaikkakunta tulee olla tietenkin aina se sama, jossa vanhemmatkin asuu, kas kun et itse osannut asiaa ajatella.

ap

[/quote]

Kukahan maksaa sen yliopiston kuolevaan alle 2000 asukkaan kuntaan. Ap varmaan. Halvaksi tulee tää ap:n idea :)

Vierailija
8/117 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 01:28"]

Olen samaa mieltä tavallaan, enkä ymmärrä että miksi kaikkien pitäisi muuttaa sieltä maalta ja pikkukylistä yliopistokaupunkeihin? Varmaan aika monelle maalla kansanihmisten parissa kasvaneille nuorille se muutos on niin iso kulttuurishokki, ettei sillä ole tasapainoisen aikuisuuden kannalta edes kovin hyvät seuraukset. Kaikille ei yliopisto-opiskelu sovi ja nykyisin pienimmässäkin kunnassa on jonkinlainen jatkokoulutuspaikka. Duunareitakin tarvitaan, kaikista ei tarvitse tulla maistereita, muistakaapa se!

[/quote]

Mun entisessä kotikunnassa ei tosiaan ole kuin peruskoulu, edes lukiota ei löydy.

Vierailija
9/117 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh.huh. Lapset tehdää maailmaa varten ja kun siivet kantaa niin on hyvä vain lähteä maailmalle niitä kokeilemaan. En ymmärrä moista näkökantaa, eihän se ole edes teoriassa mahdollista.

Pitäiskö sitten vanhempien elättää lapset nelikymppiseksi jos ne haluaa olla ikuisia opiskelijoita. (niitäkin löytyy)

Vierailija
10/117 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 08:17"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 08:08"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 01:08"][quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 00:06"]

Juu mäkin voisi käydä oulussa joka päiväluennoilla helsingistä käsin...

[/quote]

Opiskelupaikkakunta tulee olla tietenkin aina se sama, jossa vanhemmatkin asuu, kas kun et itse osannut asiaa ajatella.

ap

[/quote]

Sä oot varmaan idiootti tai sitten et ole yliopistoa edes käynyt kun et tajua, että peräkylässä ei ole mitään muita kouluja kuin peruskoulu.

[/quote]

Olen tästä tietoinen ja esittänytkin vaihtoehtoja edellä. Oppisopimus on hyvä ratkaisu ja myös maaseudulla tarvitaan ammattitaitoa, esimerkiksi luonnonvara-aloilla. Käsittääkseni aika moni maaseudulla asuva tulee perheestä, jossa ylläpidetään jonkinlaista viljelyä tai maataloutta. Ne keillä vanhemmat ovat iäkkäät, voisivat harkita esimerkiksi omaishoitajan työtä ja ne keillä taas lähipiirissä pieniä lapsia, voisivat harkita perhepäivähoitajan työtä, voisi kuvitella että monen vanhemmat ilahtuisivat siitä ajatuksesta että talossa on päivisin pieniä lapsia. 

ap

[/quote]

Olet käsittänyt väärin, yhä useampi maaseudulla asuva ei enää saa toimeentuloaan maataloudesta. Maatilojen määrä on laskenut rajusti viime vuosikymmeninä ja laskee edelleen. Nyt kun tämä väärinkäsitys on korjattu niin voitkin miettiä asiaa uusiksi.

Vierailija
11/117 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mithän mamma tykkäisi, kun 26vuotias muuttaisi takaisin kotiin koko perheensä kanssa, koska haluaakin opiskella lisää. Tosin elämä vaikeutuisi ihan hemmetisti, pitkät matkat miehellä töihin ja mulla opiskelupaikkakunnalle. Saattaisi olla, että tuolla ratkaisuilla pumpattais äkkiä enemmän kun nyt, kilometrikorvaukset ainakin nousisi. Ei ole täällä kyllä asumistukia ja muita hulppeita tukia näkynyt vaikka opiskelenkin...

Vierailija
12/117 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:21"]

Olen samaa mieltä tavallaan, enkä ymmärrä että miksi kaikkien pitäisi muuttaa sieltä maalta ja pikkukylistä yliopistokaupunkeihin? Varmaan aika monelle maalla kansanihmisten parissa kasvaneille nuorille se muutos on niin iso kulttuurishokki, ettei sillä ole tasapainoisen aikuisuuden kannalta edes kovin hyvät seuraukset. Kaikille ei yliopisto-opiskelu sovi ja nykyisin pienimmässäkin kunnassa on jonkinlainen jatkokoulutuspaikka. Duunareitakin tarvitaan, kaikista ei tarvitse tulla maistereita, muistakaapa se!

[/quote]

Mun entisessä kotikunnassa ei tosiaan ole kuin peruskoulu, edes lukiota ei löydy.

[/quote]

Sama juttu. Tai no entinen kotikuntani on kylläkin liittynyt kaupunkiin, mutta se ei ainakaan parantanut palveluita. Ammattikoulu hävisi jo aikaisemmin, kun ammatillinen koulutus liitettiin koulutuskuntayhtymään, kuntayhtymä keskitti toimintojaan ja lakkautti pienet toimipisteet.

Vierailija
13/117 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 01:57"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 01:50"]

[/quote]

Mulle oli helvetillinen kulttuurishokki muuttaa Pöljältä Kuopioon yliopisto-opiskelijaksi, kun olin siihen saakka tottunut elämään maalla kansanihmisten parissa :'D

[/quote]

minä muutin helsingistä jyväskylään. koitan tässä miettiä miten sovellun tähän kuvioon :D

[/quote]

Hih hii.. Yliopistokaupungeissahan ei ole kuin yliopistoja. Ei niissä mitään ammattikouluja tai ammattikorkeita ole. Ainakaan niistä ei saa puhua. Kaikki yliopistokaupunkien nuoret oman kaupungin yliopistoon, ettei kaupungin maine kärsi!

Vierailija
14/117 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:11"]

Mun vanhempani ois vetäny ittensä siinä vaiheessa jojoon. Menin siis lukiosta töihin useaksi vuodeksi ja sitten vasta 25-vuotiaana keksin itselleni kiinnostavan opintoalan. Siinä vaiheessa, jos oisin ollu tunkemassa takas vanhempien nurkkiin, niin se vastustus olisi kyllä ollut suurta. Eikä itsäkään olisi tuo kiinnostanut, asuin jo mieheni kanssa. Oisko sekin pitänyt ottaa sinne pyörimään? Ja sitten viimeisenä opiskeluvuotena syntynyt lapsi? Hahhahahaha. Mahtavaa.

[/quote]  Minun ainoa lapseni saa asua kotona ja opiskella kotoa käsin jos haluaa. Olenkin sanonut että kesätienestit ja muutkin tienestit on puhdasta nettoa. 

[/quote]

Juuri näin, ja hyysäämällä kakaroita 30-vuotiaaksi kotona he ovat mitä miellyttävimpiä ihmisiä etenkin työelämässä, kun ei millään mene kaaliin, että se ei ole puhdasta nettoa, kaikki ei ole ilmaista, jne.

Ei sillä rahalla ja kannattavuudella kaikkea mitata, kyllä silläkin, että ihmiset itsenäistyvät ja oppivat ymmärtämään, miten yhteiskunta toimii ja mikä heidän velvollinen roolinsa siinä on, on jotain arvoa.

[/quote]

Kaikista kusipäisimpiä työkavereina on ne, jotka tulee köyhistä oloista tai muuten vaan eivät ole saaneet kotoa mitään tukea ja apua opiskeluihin ja elämäänsä. Nämä ovat niitä itsensä jalustalle nostavia besserwissereitä, jotka joka asiassa vetoavat siihen, kuinka HE ovat sitä ja HE ovat tätä. Ei minkäänlaista ymmärrystä siitä, että kaikilla ei tosiaankaan ole ollut paska lapsuus ja nuoruus vaan on ihan normaalia, että vanhemmat ovat tukena vielä senkin jälkeen, kun lapsilisä loppuu.

Vierailija
15/117 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oot kunnon trolli. :D:D:D Ja kaiken lisäksi yksinkertainen...

Vierailija
16/117 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten pitäisi mennä ennen opiskeluja naimisiin, jolloin mies rahoittaisi opiskeluajan, kuten kunnon perheenpään kuuluukin.

Vierailija
17/117 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:58"]

Naisten pitäisi mennä ennen opiskeluja naimisiin, jolloin mies rahoittaisi opiskeluajan, kuten kunnon perheenpään kuuluukin.

[/quote]

Ellei mies halua, että nainen jää kotiin lasten kanssa.

Vierailija
18/117 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 11:11"]

[/quote]

[/quote]

Kaikista kusipäisimpiä työkavereina on ne, jotka tulee köyhistä oloista tai muuten vaan eivät ole saaneet kotoa mitään tukea ja apua opiskeluihin ja elämäänsä. Nämä ovat niitä itsensä jalustalle nostavia besserwissereitä, jotka joka asiassa vetoavat siihen, kuinka HE ovat sitä ja HE ovat tätä. Ei minkäänlaista ymmärrystä siitä, että kaikilla ei tosiaankaan ole ollut paska lapsuus ja nuoruus vaan on ihan normaalia, että vanhemmat ovat tukena vielä senkin jälkeen, kun lapsilisä loppuu.

[/quote] En ole kyllä tällaisia tavannut. Minkälaista ymmärrystä olisit toivonut tilanteeseesi?

Vierailija
19/117 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista viisautta osoittaa väittäessään, että joka paikkakunnalla nyt joku oppilaitos on...? :-D Kuten joku aiemminkin jo kirjoitti, ei todellakaan joka paikassa ole minkäänlaista peruskoulun jälkeistä koulutuspaikkaa. Itsellänikin vaihtui asuinpaikkakunta jo lukioon lähtiessä; eipä ollut omaa lukiota, ei. Tai minkäännäköistä ammattioppilaitosta.

:-DDD Siis ei hitto, tää palsta on uskomaton!!

Vierailija
20/117 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rodunjalostustako ajattelit alkaa harrastaa, ap, kun tuollaisia ajatuspieruja päästelet. Sinun logiikkasi mukaan siis vain ne saavat opiskella, jotka sattuvat asumaan samalla paikkakunnalla kuin yliopisto tai AMK sijaitsee. Muille riittääkin peruskoulu, niin saadaan suoritustason työläisiä kuten siivoojia ja vast. Joku onnekas voi päästä amikseen, jos sellainen kotikylillä on, ei siitä linjasta niin väliä. Työttömäksi jää kuitenkin tai sitten työllistyy tuella vaikka siivoamaan niitä yliopistojen vessoja ja käytäviä, missä nämä harvat ja valitut eliittiin kuuluvat nuoret sipsuttelevat.