Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mies pitää mua pilkkanaan

Vierailija
21.08.2014 |

Olen ihan rikki. Nyt tarvitsen kuitenkin puolueetonta näkökulmaa asioihin.

Tutustuin mieheeni opiskeluaikoina. Rakastuin häneen. Hän oli tuolloin kova juhlimaan. Niin kuin me kaikki nuoret, enemmän ja vähemmän. Muutimme yhteen ja meillä oli suuria vaikeuksia elämässä mutta ponnistimme eteenpäin toinen toisiamme tukien. Olin hyvin kiintynyt mieheeni mutta alusta asti suhdettamme söi miehen alkoholin käyttö. Joi aina juhliessa liikaa jolloin minun ihana mieheni muuttui typeräksi hölmöksi jota kohtaan tunsin vihaa ja sääliä. Aina kun mies on humalassa häpeän ja inhoan häntä.

Juhliminen ei kuitenkaan yltynyt niin pahaksi että olisin pystynyt lopettamaan suhteen vaan menimme naimisiin ja saimme kaksi ihanaa lasta.

Mies on lapsille ihana isä, minulle hän on ihana puoliso, remontoi kotiamme ja autoa, ei tuhlaa rahoja. Kumpikin olemme töissä. Meillä on yhteisiä haaveita ja unelmia ja kaikki edellytykset hyvään elämään mutta mies vetää minulta mattoja alta. Tykkään juoda viiniä ja säilyttää muutamia hyviä viinejä omassa kaapissani. Viinejä jotka ostan omilla rahoillani jotain tiettyä hetkeä varten rai varastoon. Viinit ovat minun. Mies on juonut jo kymmenen vuotta alkoholivarastoni tyhjäksi. Välillä on ollut kausia että en ole ostanut mitään koska olen tiennyt että hän juo ne iltaisin tissutellen. Silti hän pettää luottamuiseni joka kerta. Hän vannoo ettei enää ota ja kun kuukauden päästä lasken viinit niin pari pulloa on hävinnyt. Olen asiasta ihan palasina. Nyt viimeisen kerran vannotin häntä ettei juo ja jos juo niin hän joutuu seuraavat viisi vuotta perumaan osanottonsa tärkeimmän harrastuksensa leirille. Jäi kiinni ja naureskeli vain. Olen uhannut avioerolla.Ei auta. Mikään ei auta.

Pitäisi varmaan laittaa eropaperit vetämään koska en halua miestä joka valehtelee. En vain haluaisi koska lapset on pieniä ja rakastan silti miestä.

Miehellä on alkoholiongelman lisäksi muita ongelmia. Hän ei kerro pahasta olostaan tai paineistaan vaan hautaa nämä sisinpäänsä ja lääkitsee pahaa oloaan alkoholilla.

Mies on ollut joskus pitkiäkin aikoja juomatta. Juominen ei yleensä mene pahaksi kaatokänniksi vaan on iltatissuttelua. Pahinta on valehtelu. Pahinta on myös että mies syyttää etten auta häntä ja kun tarjoan yhdessäoloa ja apua ei ota sitä vastaan. Häätää minut iltaisin ylös että saa juoda rauhassa. Haluaisin olla hänen lähellään ja jutella ja tukea häntä.

Minusta tuntuu että mies vihaa minua. Minä kuitenkin rakastan häntä. Mies on sitä mieltä että olen pakottanut hänet talon ostoon ja muuttamaan kotisudultaan pois kavereidensa luota. Tämä ei mielestäni ole totta koska hänelle itselleen ei kelvannut kerrostalo tai rivitalo. Työpaikkamme ovat täällä joten muutto on hankalaa ja kyllä asun tottakai lielummin omalla kotiseudullani jossa olemme tutustuneet ja asuneet miehen kanssa.

Olen ihan hukassa.

Välillä alan tosissani miettimään eroa ja käytännön järjestelyjä.

Mielipiteitä?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta jämerä lukittava viinikaappi.

Vierailija
22/41 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä neuvoni:

1) Menette parisuhdeterapiaan (soitto perheasiain keskukseen / perheneuvolaan heti tänään)

2) Miehen alkoholismiin apua: soita johonkin katkaisupaikkaan ja kysy neuvoja

3) kaikki alkoholi pysyköön poissa teiltä kotoa. Älä osta niitä viinipulloja kotiin, miehellä on riippuvuus alkoholiin ja houkutus on hänelle liian suuri.

Kuten jo kerroit, suhteellanne olisi hyvät mahdollisuudet, jos saisitte ongelmanne ratkaistua. Jokaisessa parisuhteessa tulee vastaan ongelmia ja monet ongelmat kyllä ratkeavat terapian avulla. Ainut haaste on tietysti saada miehesi haluamaan terapiaa. Voit sanoa, että joko terapia tai avioero, koska olet onneton.

Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännäpä asia niin päin, että kuvittelet itsesi riippuvaiseksi esim. suklaasta. Tiedät heikkoutesi etkä osta sitä itse kuin tosi harvoin tai et ollenkaan. Mutta miehesi ostaa ja mussuttaa tyytyväisenä harva se ilta. Säilyttää suklaata keittiön kaapeissa etkä voi olla näkemättä suklaapatukoita ja -levyjä, jopa niitä ei niin maistuvia joululahjaksi saatuja konvehtirasioita. Taistelet joka kerta sen vastustamattoman halun kanssa, kun vesi herahtaa kielelle kun vain ajatteletkin suklaata. Miehesi tullessa lähelle haistat hänen hengityksestään suklaan. Roskiksessa on suklaakääreitä. jne. jne.

Tuntuisiko siltä, että miehesi ei piittaa pätkän vertaa sinun addiktiostasi vaan vain omasta mielihalustaan?

Samalla tavalla sinä mahdollistat miehesi juomisen niin kauan kuin kodissanne on alkoholia. Jos kerran voit itse olla ottamatta sitä, kokeile tukea miestäsi ja ole ottamatta. Jos hän siitä huolimatta hankkii sitä jostain ja juo, niin siitä ei voi syyttää sinua.

Ja joo, jokainen päättää itse juoko vai ei, syökö suklaata vai ei. Mutta kun asia on edennyt riippuvuuden asteelle, lähipiiri voi ainakin yrittää vaikuttaa siihen kuinka helposti tai vaikeasti addiktoivaa ainetta on saatavilla.

Vierailija
24/41 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin pitkää aloitusta jaksa kukaan lukea. Mutta vastauksista päättelin, että ongelma liittyy jotenkin alkoholiin.

Jos alkoholi ei haittaa työtä eikä muita velvollisuuksia, niin ongelmaa ei ole.

Jos miehesi on taas joutunut valehtelemaan alkoholin käytöstään, niin vika on sinussa. Olet nalkuttava pirttihirmu.

Vierailija
25/41 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sana: REHAPPI 

Siellä hoidetaan sekä mies, että omaiset!

Vierailija
26/41 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sinä itse huomaa näitä asioita, vaikka kirjoitatkin ne aloitukseen:

"Mies on lapsille ihana isä, minulle hän on ihana puoliso, remontoi kotiamme ja autoa, ei tuhlaa rahoja. Kumpikin olemme töissä. Meillä on yhteisiä haaveita ja unelmia ja kaikki edellytykset hyvään elämään mutta mies vetää minulta mattoja alta."

- Miten luulet yhteisten haaveittenne toteutuvan? Ota huomioon se, että et sinä voi luottaa mieheesi niin yksinkertaisessa asiassa kuin viinien säästämisessä. Miksi mies ei osta itse tarpeeksi juomia vaan juo kuin kiusalla sinun "aarteesi"? Joku syy siihen on ja mieti sitä, mikä se voisi olla.

"Silti hän pettää luottamuiseni joka kerta. Hän vannoo ettei enää ota ja kun kuukauden päästä lasken viinit niin pari pulloa on hävinnyt. Olen asiasta ihan palasina. "

- Voi sinua pikku hassua, että "ihan palasina" parin viinipullon vuoksi! Tuletko itse ajatelleeksi, kuinka pieni asia viinipullo oikeastaan on? Entä miksi et pidä viinikaappiasi lukossa, jos ne ovat niin tärkeitä.

"Nyt viimeisen kerran vannotin häntä ettei juo ja jos juo niin hän joutuu seuraavat viisi vuotta perumaan osanottonsa tärkeimmän harrastuksensa leirille. Jäi kiinni ja naureskeli vain. Olen uhannut avioerolla.Ei auta. Mikään ei auta."

- Öh ... onko sinut määrätty miehesi edunvalvojaksi vai millä valtuuksilla sinä voit rajoittaa hänen perustuslaillisia vapauksiaan? Ei ihme, jos mies uhkauksillesi vain naureskelee. Ihan yhtä tyhjä uhkaus on avioerokin.

Pitäisi varmaan laittaa eropaperit vetämään koska en halua miestä joka valehtelee. En vain haluaisi koska lapset on pieniä ja rakastan silti miestä.

"Miehellä on alkoholiongelman lisäksi muita ongelmia. Hän ei kerro pahasta olostaan tai paineistaan vaan hautaa nämä sisinpäänsä ja lääkitsee pahaa oloaan alkoholilla."

- Sinä et taida olla ihan tarkkaan tietoinen miehesi alkoholiongelmasta. Se ei todellakaan ole pari sinulta pöllityä viinipulloa!

"Pahinta on myös että mies syyttää etten auta häntä ja kun tarjoan yhdessäoloa ja apua ei ota sitä vastaan. Häätää minut iltaisin ylös että saa juoda rauhassa. Haluaisin olla hänen lähellään ja jutella ja tukea häntä."

- Älä ole niin tunkeileva vaan anna miehelle omaa tilaa. Miten se voi olla mahdollista, että "minut iltaisin ylös että saa juoda rauhassa"?
Tämä vaatii kyllä lisäselvitystä, eli mistä häätää, miksi sinä et voi olla siellä (omassa sängyssäsi?) missä mies juo?

"Minusta tuntuu että mies vihaa minua. Minä kuitenkin rakastan häntä. Mies on sitä mieltä että olen pakottanut hänet talon ostoon ja muuttamaan kotisudultaan pois kavereidensa luota. Tämä ei mielestäni ole totta koska hänelle itselleen ei kelvannut kerrostalo tai rivitalo. Työpaikkamme ovat täällä joten muutto on hankalaa ja kyllä asun tottakai lielummin omalla kotiseudullani jossa olemme tutustuneet ja asuneet miehen kanssa."

- Vaikuttaa siltä, että olet erehtynyt tunteidesi suhteen, eli pikemminkin OMISTAT  miestäsi kuin rakastat. Taidat olla melkoinen justiina: et anna miehesi harrastaa, et juoda paria viinipulloa kuukaudessa (tässä ei nyt ole kyse kännirähjäämisestä, mutta sitähän sinä et edes mainitse kuin ensimmäisessä kappaleessa).

"Olen ihan hukassa."

- Hukassa taitaa olla se mieskin. Luultavasti kumpikin teistä olisi tyytyväisempi eläänsä eron jälkeen.

"Mielipiteitä?"

- Miksi vastaan ilmiselvään provoon? Tulee aika niin pitkäksi!

Vierailija
27/41 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menepäs Päihdelinkin sivuille ja siellä Kotikanavalle, se on alkoholistien läheisille tarkoitettu keskustelupalsta. Saat siellä paljon ajattelemisen aihetta lukiessasi erilaisia tarinoita!

Vierailija
28/41 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä. Huolehdin tästä lähin ettei talossamme ole pulloakaan hankkimaani viiniä. Täytyy ajatella että miehellä on sairaus jonka vuoksi kodissamme ei voi olla viiniä.Hiukan silti ihmettelen että minua pidetään alkoholistina jos tykkään säilöä muutamia viinipulloja. Luovun tästä mielellään sillä se on sen arvoista. Parisuhteemme siis. Ap

Vierailija
29/41 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän myös olevani jonkin sortin pirttihirmu. En kuitenkaan rajoita miestäni menoissa vaan saa mennä ja tulla mielensä mukaan. Edellinen kiristykseni vaan viittasi siihen että jos pöllii minun omaisuuttani johon on luvannut olla koskematta niin saa jättää yhden leirin vuodessa väliin

Ap

Vierailija
30/41 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta sille kaljaa, jättää sun viinit rauhaan

Vierailija
31/41 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä ei ole mun viinit tai raha. Todellakaan. Kyseessä on pimittäminen ja valehtelu. Haluan luottaa mieheeni kuin peruskallioon, tämä on mahdotonta. Missä muussa asiassa valehtelee kun valehtelu on hänelle niin helppoa? En voi rakentaa elämää valheeseen

Ap

Vierailija
32/41 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa en pitäisi yhtäkään pulloa alkoholia kotona. Jos kerran miehellä on alkoholiongelma ja kotona on pulloja melkein kuin tyrkyllä, mies juo ne. Jos haluat tarjota ruuan kanssa viiniä, hae viinipullo samana päivänä.

Vierailija
33/41 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis luinko mä oikein? Kuukaudessa häviää kaksi pulloa viiniä? Eli kun pullosta tulee n. 7 lasia viiniä, niin se tekee 14 lasia viiniä 30 päivässä. Minkä mittarin mukaan se sun miehesi on alkoholisti? Tekee työnsä, hoitaa perheensä ja kotinsa, ja ottaa lasin viiniä joka toinen ilta. IHAN hirveetä sanon minä, jätä se sika samantien, ansaitset parempaa?! Osta halvempia viinejä sillähän tuosta selviää ja löysää pipoa ihan oikeasti. Jos miehellä on paineita ja vaikeuksia ja hän ei halua niistä sulle puhua SE on asia johon täytyy löytää apuja, onko miehellä kaveripiirissä joku, kehen hän luottaa? Tai työpaikalla? Työterveyshuolto? Ja sori, jos saman katon alla asutaan ja yhdessä laskut maksetaan, KAIKKI mikä on kaapeissa on yhteistä, ainakin meillä. Mun suklaat on koko perheen suklaat, vaikka kuinka sieppaisi, kun ne on kadonneet kun niitä itseni tekee mieli.

Vierailija
34/41 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi oudolta toi että miestä kiristetään jollain leirien perumisella? Miten se edes onnistuu, miehelle ei anneta lupas lähteä?

Minusta tuntuu että tämä koko viinien häviämisjuttu on vaan tekosyy siihen että haluat ulottaa enemmän kontrollia miehes elämään. Toi leirin peruminen on se mihin oikeasti pyrit. Olisit edes itsellesi rehellinen.

Vierailija
35/41 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua nyt kanssa ihmetyttää tämä hirveä "alkoholismi" jos tosiaan puhutaan kahdesta pullosta per kuukausi. 

Valehtelu ja peittely on tietysti asia erikseen, ne rassaavat varmasti parisuhdetta.

Mutta mä en tajua miksi pitää sitä viiniä ostaa sinne ja sitten kytätä. Mäkin varmaan sortuisin juomaan sitä viiniä silkasta ahdistuksesta jos tolla tavalla kyttättäisiin. 

Ehkei ihan hirveä alkoholisti ole kuitenkaan jos ei sorru juomaan tuon enempää vaikka pulloja ilmeisesti enemmänkin kaapissa olisi tyrkyllä. 

Vierailija
36/41 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:09"]

Kuulostaa tosi oudolta toi että miestä kiristetään jollain leirien perumisella? Miten se edes onnistuu, miehelle ei anneta lupas lähteä?

Minusta tuntuu että tämä koko viinien häviämisjuttu on vaan tekosyy siihen että haluat ulottaa enemmän kontrollia miehes elämään. Toi leirin peruminen on se mihin oikeasti pyrit. Olisit edes itsellesi rehellinen.

[/quote]

Pirttihirmu ei voi olla itselleen rehellinen, koska ei näe omia virheitään. Pirttihirmut ovat lapsen kehitysasteelle jääneitä aikuisia. Pirttihirmuus on yksi narsismin muoto. Rakastetaan itseään ja nähdään vikaa vain puolisossa, ja yritetään sitten puolisoa kontrolloida kaikessa.

Vierailija
37/41 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis jos joisikin pelkkää viiniä pari pulloa kuussa niin olis ihan fine. Juo pääsääntöisesti omia kalkojaan ja niitä kuluu aika paljon. Miehelle ei riitä koskaan yksi tai kaksi saunakaljaa vaan pitää ottaa sen verran monta että vaikuttaa käytökseen

Ap

Vierailija
38/41 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta ite yhtään alkoholia sinne ja koita sopia jos se vois juua aluks vaik kerran viikonlopussa ja näin todistaa sulle ettei hänel oo alkoholiongelmaa, eikä aina tarttis olla ihan kaatokännissä :) Kuulostaa tuurijuopolta btw toi sun mies :/

Vierailija
39/41 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaa, okei, nyt jotenkin tajuan paremmin jos siis juo muutakin kuin ne viinit. 

Jotenkin sain kuvan että hikoilet joka hemmetin lasillisesta jonka mies juo, mutta tosiaan jos kyse onkin siitä etteivät omat juomat ole aina riittäneetkään ja pitänyt salassa nöösiä kaapista lisää niin joo, toi valehtelu tossa tilanteessa on ymmärrettävästi huolestuttavaa. 

Vierailija
40/41 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustit perheen miehen kanssa, jolla on alkoholiongelma. Ja sitten ostat kotiin alkoholia.

Älä osta kotiin alkoholia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi