Miinuslinssisten silmälasien käyttäjät: kuinka usein
Miinuslasien käyttäjät: kuinka usein joudutte hankkimaan uudet lasit näön muutosten takia? Onko näkö muuttunut aina huonompaan suuntaan? Käytättekö plus-linssejä läshityöskentelyssä?
Kommentit (27)
Nuorena laseja piti vaihtaa parin vuoden välein näön huonontuessa teini-iässä. Sitten pärjäsi pitkään samoilla kun näössä ei sanottavia muutoksia. Nyt parilla viimeisellä kerralla (viisi vuotta välissä) optikko on todennut lasien olevan hieman liian voimakkaat. Huomaan itsekin näkeväni aavistuksen paremmin. Luen ja lähityöskentelen kokonaan ilman laseja.
N 45+
Parin vuoden välein vaihdan lasit ulkonäkösyistä. Näössä ei ole tapahtunut merkittävää muutosta sitten teinivuosien. Ikänäköä odottelen... 37 v.
Ekat miinuslasit ovat olleet minulla kolmisen vuotta. Toivon, ettei näkö huonone. Käytän miinuslaseja vain silloin, kun on ehdottoman pakko. Yritän käyttää pluslinssejä mahdollisimman paljon lähityöskentelyssä. 28 v.
Mulla myös nuorempana piti vaihtaa lasit jopa vuosittain, ja parikymppisenä näkö huononi jostain syystä tosi paljon parissa vuodessa. Nyt miinukset pysyneet samoina pari vuotta (oon 43), oottelen jos vaikka ikänäkö kohta alkaisi vaikuttaa. Mulla ei ole pluslaseja, luen ja teen päätetyötä näillä. Ilman laseja oon kyllä liki sokea, miinuksia 15 ja 17.
Sain lasit ollessani 12 v. ja teiniaikana miinusta saattoi tulla lisää -1:n verran puolessa vuodessa. Nyt olen 23-vuotias ja voimakkuudet on -6.5. Pari vuotta on mennyt samoilla laseilla. Ensi keväänä aletaan suunnittelemaan silmien leikkausta :)
Nyt on menny 5 vuotta samoilla vahvuuksilla. 1,75 ja 1,50. Nyt tuntuu taas et näkö on huonontunut. Silmälaseja ostan kyllä ihan vaihtelun vuoksi, kiitos halpistarjousten. Mulla on yhdet ns. kunnolliset 400€ pokat + arskat ja varmaan 8 näitä specsaversin yms. halpoja pleksejä. Mut kunnon lasit taas pitäis ostaa, nää on 2-3v vanhat.
Mulla on mennyt 15 vuotta lukemin 1,75 ja 1,80 + 5 vuotta sitten havaittiin hajataittoa vähän. Sitä ennen 10 vuotta kummatkin 1,50. Pokat ja linssit vaihdan 5-7 vuoden välein. En tarvitse pluslaseja, vaan luen joko nämä päässä tai ilman. 40 v.
Lapsena ja teininä piti uusia vuoden-kahden välein. Parikymppisenä näkö yhtäkkiä parani, varsinkin toisesta silmästä ja pysyi samana monta vuotta. Ikänäkö iski pari vuotta sitten, silloin jouduin ottamaan ensimmäiset lukulasit. Nyt annoin periksi ja odottelen ekoja monitehoja.. 41v.
Lapsena ja nuorena jouduin vaihtamaan suht usein. Miinusta melko paljon ja lisäksi hajataitteisuutta. Noin kahdenkymmenen ikävuoden jälkeen ei ole tapahtunut oikeastaan minkäänlaista muutosta. Ikää nyt 46 v ja joko ruokatuotteiden sisällysluetteloiden tekstit ovat tosi paljon pienentyneet tai sitten alkaa ikänäkö vaivaamaan.
Kolmannella luokalla sain lasit ja suurin piirtein niin kauan kun oli pituuskasvua myös näkö heikkeni koko ajan. Nyt ei ole enää heikennyt ikuisuuteen, olen 32-vuotias.
Sain silmälasit yläasteella ja parin vuoden välein piti vaihtaa kunnes kaksikymppisenä näkö huononi vuoden välein sen verran paljon että vuosittain piti päivittää linssit. Nyt (ikää 31v) että näön huononeminen olisi pysähtynyt. Miinuksia reilu 7. En ole kuullutkaan että plus laseja voisi käyttää..?
Minulla on monitehot, vaihdan n 3-4 vuoden välein. Maksaa 700-1000 vaikka kuinka etsisi....
Minä sain lasit 9-vuotiaana. Tuosta eteenpäin näkö huononi tasaisesti niin että vähintään parin vuoden välein oli pakko uusia lasit. Näön huononeminen pysähtyi vasta kun kävin laser-leikkauksessa 35-vuotiaana, tuolloin miinusta oli linsseissä 8.00 ja 8,50. Nyt pysynyt samana ekan kerran elämässäni 3 vuoden ajan. Ikänäköä ei ole vielä ilmennyt.
Lapsena piti vaihtaa usein, mutta kasvun loputtua olen vaihtanut noin 5 vuoden välein, kun vanhat ovat hajonneet tai naarmuuntuneet sameiksi. Silmien taittovirheet ovat muuttuneet sinä aikana vain vähän. Nyt nelikymppisenä on alkanut tulla ikänäön oireita, mutta en ole vielä joutunut vaihtamaan moniteholaseihin.
Vuoden-kahden välein pitänyt vaihtaa, nyt viimeisimmät linssit olleet jo vähän yli 2v ja vielä näen hyvin. Sain 12-vuotiaana lasit, yli 3-kymppiseksi näkö koko ajan heikkeni aina vähäsen mutta kahdet viime lasit olen joutunut hommaamaan vähemmillä miinuksilla kuin edelluset. Samalla alkanut tulla hajataittoa. Ikää 39.
Hei,
Vastaisitteko seuraavaan kyselyyn silmälasien ostoon liittyen:
https://docs.google.com/forms/d/1pesPGlgd4UtV_M_Xi7Zhhvc-3ShWvnpWQuT7DYBqkSE/viewform
Kiitos!
Parin vuoden välein oon vaihtanut. Nyt on näkö mennyt parenpaan suuntaan. 30-vuotiaana saatan päästä laseista eroon. Lähinäkö on erinomainen.
Sain lasit parikymppisenä ja silloin lähdettiin noin -0,5 vahvuudesta. Seuraavat reilut kymmenen vuotta näkö huonontui pikkuhiljaa niin, että lopulta oltiin lukemissa -2.75/-3.00. Uudet lasit hankin parin vuoden välein. Kun näön huonontuminen loppui, eikä uusia laseja tarvinnut voimakkuuksien puolesta hankkia, menin laserleikkaukseen. Nyt olen kaksi vuotta katsellut maailmaa ilman laseja, enkä voisi tyytyväisempi olla!
t. 36-v
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 18:36"]
Sain lasit ollessani 12 v. ja teiniaikana miinusta saattoi tulla lisää -1:n verran puolessa vuodessa. Nyt olen 23-vuotias ja voimakkuudet on -6.5. Pari vuotta on mennyt samoilla laseilla. Ensi keväänä aletaan suunnittelemaan silmien leikkausta :)
[/quote]
Sama, paitsi että olen 26 ja näkö huonontunut -8.0 asti. Säästän rahaa leikkaukseen, toivottavasti tulee täyteen ennen seuraavien lasien tarvetta.
Eikö kellään ole miinuslaseja?