Miinuslinssisten silmälasien käyttäjät: kuinka usein
Miinuslasien käyttäjät: kuinka usein joudutte hankkimaan uudet lasit näön muutosten takia? Onko näkö muuttunut aina huonompaan suuntaan? Käytättekö plus-linssejä läshityöskentelyssä?
Kommentit (27)
Viimeksi oli 4 vuotta samat vahvuudet, mutta nyt halusin uudet pokat, ja yllättäen näkö oli parantunut molemmissa silmissä +0,5 yksikköä. Ikänäkö korjaa! (Olen 32) Tätä menoa en enää kymmenen vuoden päästä tarvitse rillejä ollenkaan. :)
Ikä alkoi korjaamaan näköäni, kun lähestyin 40 vuotta. Minulla oli vahvuudet -2,25 ja -2,5. Nyt on enää -1,5 ja -1,75. Kuitenkin sanoivat, että varsinaista ikänäköä ei ole tullut, ei siistarvetta monitehoille, vaan tämä on tätä näön korjaantumista.
42 v
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 17:21"]
Miinuslasien käyttäjät: kuinka usein joudutte hankkimaan uudet lasit näön muutosten takia? Onko näkö muuttunut aina huonompaan suuntaan? Käytättekö plus-linssejä läshityöskentelyssä?
[/quote]
Sain miinuslasit 10-vuotiaana ja olen nyt 37. Näkö huononi vähän päälle 30-vuotiaaksi asti ja se oi huonoimmillaan noin -9 kummassakin silmässä, mutta miinukset vähenivät yllättäen hiukan 35-vuotiaana. Viimeisimmät silmälasini ovat noin -1 verran ohuemmat kuin edelliset. Laseja piti uusia parikymppiseksi asti joka vuosi tai vähintään joka toinen vuosi. Nykyisin menee 5 vuottakin ilman uusimista.
Ap kysyi, käytättekö plus-linssejä läshityöskentelyssä? Miksi käyttäisin? Näen ihan ongelmitta ja tarkasti lähelle. Pluslaseillahan korjataan sitä, jos ei näe lähelle (ns. lukulasit), ja minulla on ongelmana vain se, että näen huonosti kauas. Kaus näkeminen tosin tarkoittaa näillä miinuksilla sitä, että näen tarkasti enintään 20 cm päähän omasta nenästäni. Pystyn siis meikkaamaan ilman mitään silmälaseja, mutta lukiessa pitäisi olla jo kirja niin lähellä omaa nenää, että se aiheuttaisi kierosilmäisyyttä :D Silmissäni on likinäköisyyden (eli miinusnäön) lisäksi hajataittoa, minkä takia laseitta lukeminen onmuutenkin epämukavaa.
Plusnäköä eli kaukonäköisyyttä minulla ei ole ollut koskaan, eli jos en olisi niin likinäköinen että kirja on pakko pitää ilman laseja luettaessa melkein nenässä kiinni, en tarvitsisi lähityöskentelyssä minkäänlaisia silmälaseja. Iän myötä ei ole tullut myöskään ns. ikänäköisyyttä eli lukulasien (pluslasit) tarvetta. Lähelle näkeminen on ihan ennallaan :) Näillä miinuksilla (nykyisin noin -8 diopteria) vain joutuu pitämään silmälaseja päässä koko valveillaoloajan, että pärjää kotona ja ulkomaailmassa. Aika sokea olen ilman...
Käytin aikoinaan lyhyen aikaa piilolinssejäkin, mutta totesin itseni liian kuivasilmäiseksi siihen ja niin totesi myös optikko. Kuukausi- ja kertakäyttölinssit repesivät silmässö kesken päivän silkan kuivuuden takia, kerran jo ensimmäisellä räpäytyksellä ja se muuten tapahtui hassua kyllä optikolla linsseä sovitettaessa :D Optikko sanoi, ettei ole nähnyt vastaavaa tapahtuvan koskaan aikaisemmin.
t. megaletti -77
Mulla on miinuslasit. Näköni vakiintui tähän joskus 16-17-vuotiaana ja siitä lähtien on ollut suunnilleen sama. Olen toki käynyt optikolla/silmälääkärillä parin vuoden välein kun olen uusia laseja hankkinut ja aina on ollut pientä muutosta, mutta lähinnä sellaista hienosäätöä. Ikänäköä ei vielä ole, olen 33 v.
Sain 11v. samantien -2.0 linssit, sittemmin näkö heikentynyt pienin askelin, teininä ehkä 1-2v:n välein, aikuisiällä 3-5v:n välein. Nyt 37-v. voimakkuudet -5.25 ja -4.5. Vasemmassa oli edellisellä kerralla (3v. sitten) -4.75, eli on korjaantunut hieman. Hajataittoa tuli vasta 30+ iässä. Pluslinssejä en tarvitse, esim. sängyssä olen aina lukenut ilman laseja.
Ekat lasit sain kuudennen luokan keväällä 12 vuotiaana. Vuoden käytin laseja vain koulussa. Seiskaluokan jälkeen kesällä vietin 3 viikkoa kielikurssilla, siellä pidin laseja koko ajan kun koskaan ei tiennyt milloin tarvii nähdä kauas hyvin.
Sen jälkeen laseja on ollu pakko käyttää aina hereillä ollessa, silmät ehti sen verran liikaa laseihin tottumaan.
Uudet lasit hankin rippileirin jälkeen eli 14 vuotiaana, kun pää alko kasvaa lasten laseista ulos Näkö ei ollu muuttunu vielä, oli yhä sama ku alussa (eli noin -1,5 kumpikin silmä, tarkemmin en muista).
21 vuotiaana hankin seuraavat lasit, kun tuntu et ois hyvä silmälääkärilläkin muutenkin käydä pitkästä aikaa. Näkö oli vähän huonontunut eli nyt ne on -2,25 ja -2,5. Ei onneks oo hajataittoo tai mitään ongelmia.
Näillä laseil menty ny pari vuotta eikä oo ainakaan tuntunu et ois tarvetta vielä vaihtaa. Uskoisin että näkö ei vielä muutamaan vuoteen ole merkittävästi huonompi. Vanhat lasit on varalaseina ja niilki näkee ihan hyvin.
Olen nyt 31-vuotias, enkä ole oikeastaan joutunut vaihtamaan kymmeneen vuoteen. Tai siis muutos on ollut niin pientä, että ei olisi varmaan ollut välttämätöntä jos vanhat lasini olisivat kestäneet ehjinä. En käytä pluslinssejä lähityöskentelyssä.