Muumilaakson tarinoiden parhaat kohtaukset!
Naurattavat, itkettävät tai pelottavat!
Oma suosikkini on Vaarallinen juhannus -jaksossa, kun Nipsu panikoi pudottuaan veteen ja kiipeää teatteriin Myyn yli. Myy ajautuu virran mukana ja rääkyy "NIPSU OLET ALHAINEN! PUREN SINUA KUN NÄEN SINUT TAAS!"
Minusta vain oli jotenkin ihanaa että Myy on niin kiukkuinen, että hengenvaarassakin unohtaa omat asiansa ja haukkuu Nipsun pystyyn. :D Lisäksi Myy tosiaan puree Nipsua kun näkee tämän seuraavan kerran, kun Nipsu toikkaroi teatterin lavalla leijonan takapäänä.
Kommentit (155)
Näkymätön Ninni on aivan ihana ja opettavainenkin jakso. Se on ollut meidän lasten suosikki ja opettaa hyvin sen miten julmaa toisten kiusaaminen on - Ninni muuttuu näkymättömäksi. Ja sen kuinka tärkeää on olla hyvä kaveri toisella ja auttaa toista hädässä. - Ninni tulee taas näkyväksi ja oppii pitämään puoliaan kun saa muumeista ystäviä. Niin ja paha saa palkkansa - Haisuli joutuu tyrmään.
Tämä jakso liikuttaa minua aina ja ilmeisesti lapsiakin kun katsovat sitä uudelleen ja uudelleen. :)
Se kun Muumilaakso tulvii ja muumitalon koko alakerta on käyttökelvottomana veden takia, muumit avaavat yläkerrassa lattialuukun, jolloin näkevät kaiken kelluvan veden peitossa mutta Muumimamma vain toteaa hymyillen "veikeää":D
Muurahaisleijona on kauhein. Mörkökin on vähän pelottava, mutta musta tuntuu et se on vaa yksinäinen.
Näkymätön Ninni oli lempparijaksoni pienenä, ja kyllä se yhä kivaaa katottavaa on.
Toinen hyvin mieleen jäänyt on se Mörkökohtaus, jossa mörkö haluaa sen simpukankuoren itelleen ja suostuu sitten häipymään Muumitalon luota.
Jaksoa en muista, mutta Myyn tokaisu "Suu kiinni ja rätti heilumaan" on meidän perheessä usein käytössä.
Muistatteko sen, kun muumit (ja nipsu ja myy?) matkaavat talvella Jenni-tädin luo? Matkalla muumipappa yhtäkkiä putoaa lumen läpi ja pian tulee takaisin esiin jonkin ison valkoisen olion päässä istuen?
Mikähän sen "olion" nimi oli vai mainittiinko sitä lainkaan?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 23:47"]
Muistatteko sen, kun muumit (ja nipsu ja myy?) matkaavat talvella Jenni-tädin luo? Matkalla muumipappa yhtäkkiä putoaa lumen läpi ja pian tulee takaisin esiin jonkin ison valkoisen olion päässä istuen?
Mikähän sen "olion" nimi oli vai mainittiinko sitä lainkaan?
[/quote]
Lumilohikäärme oli mainittu "nimeksi" http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_televisiosarjan_Muumilaakson_tarinoita_jaksoista#89._Joulutarina
Jakso: "Jysäksiä taivaalta" tai vastaava.
Muumit käyvät kysymässä noidalta onko hän jymäyksien aiheuttaja, johon noita vastaa "Kun minä jysäytän, se ei ole mikään onneton kamelin pieru"
Posteljooni: "Kopeloikaa kaikin mokomin" (sanoo Hemulille, kun Hemuli odottelee kirjettä)
Piisamirotta: "Typerä nainen" ja "Äh, ei siivoaminen mitään auta" (pyrstötähti)
Surku "Nimeni on Surku. Sudet ovat veljiäni" (talven vieraita)
Mörkö: "MINÄ PALAAAAAAAAAAAN" <3
Muumipeikko "Tarkoitatko jotain tyttöä? Tytöt eivät kiinnosta minua". (pyrstötähti)
:)
Voi, miten ihana ketju!hanat muumit. Muumien maailma on niin viaton ja kaunis <3 pitääpä ottaa veljenpojat joku päivä kainaloon ja laittaa vanhat muumivideot pyörimään...
Posteljooni: "Kopeloikaa kaikin mokomin" (sanoo Hemulille, kun Hemuli odottelee kirjettä)
Piisamirotta: "Typerä nainen" ja "Äh, ei siivoaminen mitään auta" (pyrstötähti)
Surku "Nimeni on Surku. Sudet ovat veljiäni" (talven vieraita)
Mörkö: "MINÄ PALAAAAAAAAAAAN" <3
Muumipeikko "Tarkoitatko jotain tyttöä? Tytöt eivät kiinnosta minua". (pyrstötähti)
:)
Voi Surku!!! 3 "minun nimeni on Surku ja olen tullut etsimään veljiäni" ja sitten kun se tajuaa että ne sudet ei halu kaveerata sen kanssa niin "..syökää minut sitten" :'( pikku hauveli jonka päässä on myssy ja päällä viitta... kuka ei säälisi Surkua?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 22:21"]Minä ajattelisin sen Myyn "ihastumisen" Nuuskamuikkuseen näin:
-Nuuskis on syntynyt Myyn&Mymmelin äidin sivusuhteesta/syrjähypystä Juksun kanssa, kasvanut orpona/kulkijana kuten isänsäkin (ja joutunut Hemulien puistoon..) --> >päätyy muumilaaksoon tietämättä/tuntematta kummemmin juuriaan
-Myy syntyy Nuuskiksen ja Mymmelin jälkeen (ja sit syntyi ne 10 muuta)
-Myy kokee Nuuskiksen turvallisena kohteeena peilata ihastumisen tunteitaan (kukapa meistä ei olisi lapsena ollut ihastunut joskus johonkuhun "epäsopivaan" kuten velipuoleen, setään tai perhetuttuun)
-Nuuskis hoitaa tilanteen kuten "kypsä ailuinen"; poistuu tilanteesta, välttelee hetken ja sitten unohtaa koko jutun.
-Myy sai kokeilla ihastumisen (ja todeta ettei se ollut hänen juttunsa)
Vähän offtopic, mutta uskon tän olleen toben ajatus..
[/quote]
Mutta Juksu ja Mymmelien äiti ilmeisesti ovat kuitenkin vielä yhdessä kun Muumipappa kertoo urotöistään. Lisäksi Pikku Myy ja läjäpäin sisaruksia (niitähän kuulemma tulee koko ajan lisää) oli jo syntynyt kun nämä kaksi vasta tapasivat eli Nuuskamuikkusta ei taatusti vielä ollut. Nämä jutut tosin on jätetty kokonaan ulos tv-ohjelmasta. Sen sijaan Myyn ihastuminen oli pelkkä television juoni, joten se saattaa olla myös tekijöiden aivopieru.
Minä olen aina miettinyt Nuuskamuikkusen monet kerrat heittämää lausetta: "Ikinä ei tule aivan vapaaksi, jos ihailee toista liikaa. Sen minä tiedän". Ainakin hän seuraa isänsä jalanjälkiä kulkijana, mutta ehkä se kuvastaa osittain lapsuudessa kokemaansa isän kaipuuta. Ikuinen mysteeri on kuka Nuuskamuikkusta kasvatti ja milloin hän päätti lähteä omilleen.
Kuulostaako Muumimamma kenenkään muun mielestä aika usein sarkastiselta? Jotenkin ne äänenpainot saavat kaiken vaikuttamaan kovin sarkastiselta.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 12:09"]
Kuulostaako Muumimamma kenenkään muun mielestä aika usein sarkastiselta? Jotenkin ne äänenpainot saavat kaiken vaikuttamaan kovin sarkastiselta.
[/quote]
Tai no ei nyt kaikkea, mutta toisinaan Muumimamman ystävällisiksi tarkoitetut kommentit kuulostavat aika sarkastisilta :)
Vilijonkka lapsineen on kylässä muumitalossa. Muumimamma esittelee kotiaan ja paikalla olevia: muumipeikko, niiskuneiti, pikku myy, nipsu. Siihen vilijonkka toteaa töksäyttäen: "Kovastipa ovat erinäköisiä..?"
Aina jaksaa naurattaa tämä hienovarainen vihjaus muumimamman "kevytkenkäisyyteen".
Se jakso, jossa Niiskuneiti putoaa kalliolta ja vierii Hemulin ohi.
Hemuli: "Johan on, lumipallo keskellä kesää."
Muumipeikko: "Hemuli, oletko nähnyt Niiskuneitiä?"
Hemuli: "En, mutta näin valtavan lumipallon."
Muumipeikko: "Se oli Niiskuneiti!"
Hemuli:" Ei Niiskuneitiä ole tehty lumesta!"
:D
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 01:45"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 22:21"]Minä ajattelisin sen Myyn "ihastumisen" Nuuskamuikkuseen näin:
-Nuuskis on syntynyt Myyn&Mymmelin äidin sivusuhteesta/syrjähypystä Juksun kanssa, kasvanut orpona/kulkijana kuten isänsäkin (ja joutunut Hemulien puistoon..) --> >päätyy muumilaaksoon tietämättä/tuntematta kummemmin juuriaan
-Myy syntyy Nuuskiksen ja Mymmelin jälkeen (ja sit syntyi ne 10 muuta)
-Myy kokee Nuuskiksen turvallisena kohteeena peilata ihastumisen tunteitaan (kukapa meistä ei olisi lapsena ollut ihastunut joskus johonkuhun "epäsopivaan" kuten velipuoleen, setään tai perhetuttuun)
-Nuuskis hoitaa tilanteen kuten "kypsä ailuinen"; poistuu tilanteesta, välttelee hetken ja sitten unohtaa koko jutun.
-Myy sai kokeilla ihastumisen (ja todeta ettei se ollut hänen juttunsa)
Vähän offtopic, mutta uskon tän olleen toben ajatus..
[/quote]
Mutta Juksu ja Mymmelien äiti ilmeisesti ovat kuitenkin vielä yhdessä kun Muumipappa kertoo urotöistään. Lisäksi Pikku Myy ja läjäpäin sisaruksia (niitähän kuulemma tulee koko ajan lisää) oli jo syntynyt kun nämä kaksi vasta tapasivat eli Nuuskamuikkusta ei taatusti vielä ollut. Nämä jutut tosin on jätetty kokonaan ulos tv-ohjelmasta. Sen sijaan Myyn ihastuminen oli pelkkä television juoni, joten se saattaa olla myös tekijöiden aivopieru.
Minä olen aina miettinyt Nuuskamuikkusen monet kerrat heittämää lausetta: "Ikinä ei tule aivan vapaaksi, jos ihailee toista liikaa. Sen minä tiedän". Ainakin hän seuraa isänsä jalanjälkiä kulkijana, mutta ehkä se kuvastaa osittain lapsuudessa kokemaansa isän kaipuuta. Ikuinen mysteeri on kuka Nuuskamuikkusta kasvatti ja milloin hän päätti lähteä omilleen.
[/quote]
Siitä on ikuisuus kun Urotyö-kirjan luin.. okei mun logiikka kusee tuoöta osin. Jos Juksu ja Mymmelin (ja Myyn) äiti ovat yhdessä vielä.
Ajattelin myös että myy annettiin Mymmelin hoitoon (ja siitä Muumeille) koska oli niin vaativa ja Myylle synty niin paljonlisää sisaruksia, että äitisä väsyi.
Mut voi tosin olla aivopieru tekijöiltä.
Vielä aikuisenakin pelkään Mörköä hieman :D. Mörkö on traaginen hahmo, se on naispuolinen olento, joka muuttui kylmäksi kummitukseksi koska kukaan ei hänestä välittänyt. Muumipappa ja meri-kirjassa ne kohtaukset on Mörkö ystävystyy Muumipeikon kanssa ja alkaa tanssimaan lyhdyn valossa, on jotenkin niin koskettavia.
Isäni lemppari on Haisuli, Haisuli tuo vähän säpinää muuten niin leppoisaan Muumilaakson elämänmenoon.
Koko Jääkuningatar-jakso <3
http://2.bp.blogspot.com/-dT8xPUsB3Ng/Tsn_iAlSupI/AAAAAAAABCo/q-2163EKoSc/s1600/imagesCA1MVBAG.jpg