Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin sairausloma on palkallista?

Vierailija
21.08.2014 |

Aloittelen työelämää, kvtessiä ne alallani kai käyttää, ja mietin milloin saurausloma on palkallista kun on työt aloittanut? harvoin minä sairaana olen, mutta toisaalta alallani riittää pöpöjä ja asiakkaiden kanssa läheisessä kontaktissa monta tuntia päivässä..

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kädessä työnantajalla on päätäntäoikeus hyväksyykö lääkärintodistuksen ja onko oikeus palkalliseen poissa oloon

Vierailija
2/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tessistä ja siitä mitä juuri sinun työpaikallasi mahdollisesti on sovittu. Ota selvää. En ala tässä selittää miten meillä on koska teillä tuskin on samalla tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset asiat kuuluisi esimiehen töihiintulosisäänajossa kertoa. Lisäksi eri työpaikoilla on eri käytännöt siitä, mitä kaikkea kuuluu työnantajan piikkiin, joissakin kuuluu monia sellaisia juttuja, jotka ei ole ihan normeja, kuten gyne ja hammashuolto.

Vierailija
4/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedät, että käytetään KVTES:iä, niin luepa sieltä.

Vierailija
5/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siis ole mitään "pohjaa" minkä mukaan "yleensä" mennään, kunnallisella puolella? ja tarkoitan ihan perussairastumisia, flunssia, keuhkojuttuja, vatsatauteja yms enkä hammas ym lääkärikäyntejä.

ap

Vierailija
6/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso se kvtes, mutta siitä voi olla kevennyksiä eri paikoissa

Vierailija
7/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan katsomalla näki, että on paikallisia eroja, mutta perusteet tuolla: http://flash.kuntatyonantajat.fi/kvtes-2014-2016/html/files/assets/basic-html/index.html#1

googlaus on kätevää... ;)

Vierailija
8/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 08:23"]

Eikö siis ole mitään "pohjaa" minkä mukaan "yleensä" mennään, kunnallisella puolella? ja tarkoitan ihan perussairastumisia, flunssia, keuhkojuttuja, vatsatauteja yms enkä hammas ym lääkärikäyntejä.

ap

[/quote]

Se pohja on siellä KVTES:ssä. Itse kun en ole kunta-alalla niin en voi sanoa suoraan kuin että lue se TES. Tietysti joku kunta-alalla itse toimiva voisi vastata tai joku muu googlata ja lukaista TES:n, mutta mielestäni olisi aika hyödyllistä itse kullekin oppia lukemaan oman alan työehtosopimustansa.

Vierailija
9/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä "perussairastamiset" on pääsääntöisesti aina palkallisia kvtessissä. Ihan noi mainitsemasi vatsataudit ja flunssat. Kolme päivää omalla ilmoituksella esimiehelle, toiset vaatii tästäkin todistuksen ja toiset ei, omalla työpaikallani todistusta ei tarvita mutta työnantajalle täytyy soittaa jokaisena poissaolopäivänä todistaakseen olevansa sairas. Jos sulla on lapsia, niin kolme päivää on sairaan lapsen hoidon järjestämiseksi palkallista, usein neljäskin palkattomasti ja siitä eteenpäin pakottavista perhesyistä haettuna palkatonta. Työnantajasta riippuu tarvitaanko sairauslomatodistusta. Hammaslääkärissä käynnit ja esim viisurileikkaukset on palkattomia, näissäkin akuutit asiat palkallisia. 

Vierailija
10/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 10!

Ja pläräsin jo tuota kvtessiäkin ja jos oikein ymmärsin niin alle 60vrk kestäneessä työsuhteessa oikeus palkalliseen sairauslomaan on 14vrk saman kalenterivuoden aikana ja sen jälk voi sairastaa palkallisena 60vrk.

Toivotaan että ei mitään keuhkokuumeita tms tartu ennen tuon 60vrk työssäolon täyttymistä. Tai tule viikon-kahden pituista flunssaa kera muutaman kuumepäivän (normiaika nuhakuumeelle jälkitautiriskitkin huomioiden) ja vatsatautia jolloin tuo 14vrk jo täyttyykin helposti.

ap *maski naamaan ja käsidesi taskuun*

Vierailija
11/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on vatsataudin takia 2 viikkoa saikulla? :D

Vierailija
12/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai kukaan, mutta minulla ollut noro joka veti olon sihen kuntoon että olin 11vrk sairasulomalla josta 3vrk tiputuksessa.

ap

Vierailija
13/13 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 09:05"]

Kuka on vatsataudin takia 2 viikkoa saikulla? :D

[/quote]

Mä olen lähes sen kaksi viikkoa ollut. Ensin lapsi sairastui ke-to yönä. Olin lapsen kanssa to-pe. Sitten sen iski minuun la-su. Tiistaina lääkäri pisti tiputukseen ja koko viikko saikkua. Kunnossa olin ilman heikotusta vasta seuraavan viikon puolen välin jälkeen, töihin toki menin jo ma. Jos olisin hakenut saikkua, olisin sitä saattanut saada lisääkin, mutta aattelin että kai sitä iso ihminen vaan jaksaa.

sori off topic.