Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PURISTAVA TUNNE RINNASSA JO KOLME TUNTIA??

Vierailija
20.08.2014 |

Oon ihan perusterve 24v nainen ja tämmönen alko eikä oo hävinny minnekkään. Närästää samalla en tiedä liittyykö toisiin. Pitäiskö soittaa sairaalaan etten vaan kuole keskellä yötä? Oon ihan peloissani kun ei oo ennen ollu mitään sydän ongelmia.

Kiitti jos joku osaa auttaa/kertop mitä tää on :)

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:40"]

En voi päivystykseen lähteä kun lapset nukkuu niin ilmoitan aamulla olenko hengissä ja päässyt töihin :)

Ap

[/quote]

Ei ole todellista? Taitaa olla Porvoosta tämä kirjoittelija.

[/quote]

Hmm. Ei sekään hyvä ole että kuukahdat yöllä, ajattele lapsias hei. Ikä ei suojaa infarktilta.

Vierailija
22/45 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi tuollaisia oireita, en kyllä odottaisi kolmea tuntia, vaan olisin jo aikoja sitten painellut päivystykseen. Sitä ennen olisin tietysti ottanut närästyslääkkeen ja kuulostellut, onko siitä apua. Jos apua ei ole, lähden sitä hakemaan.

Luultavimmin sinulla on kuitenkin ylävartalon lihasten kramppi, kun yrität sitkeästi taistella närästystä vastaan. Et itse edes huomaa, että jännität lihaksiasi lähes koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:44"]Kyseessä nuori nainen, 24 v. - ehkä en ensimmäisenä pelottelisi sydäninfarktilla..? Närästys ja refluksivaivat voi todella olla voimakkaita ja epämiellyttäviä. Lisäksi esim. ruokatorven spasmi tuntuu siltä kuin rintalastan alla ja selässä joku viiltelisi tylppää puukkoa. Rintarangan tulehdukset, ym. rintarangan jumit voivat aiheuttaa puristavaa tunnetta ja kipua.

Lääkäri en toki ole, ja kukin toimii vointinsa mukaan ja hakee apua tarvittaessa - ambulanssin voi soittaa, jos olo pahenee, mutta en lietsoisi paniikkia :)

[/quote]

Joo. Mutta puristava rintakipu ei oo mikään vitsi. T: juuri ja juuri kolmekymppisenä stentin saanut nainen

Vierailija
24/45 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Närästys ei myöskään ole sydäninfarktin oire. Se voi tuntua siltä, mutta itse närästystä se ei aiheuta. Eli jos esim. tuohon tunteeseen liittyy tarvetta röyhtäillä, tai niitä ihania happamia röyhtäisyjä, niin se kuuluu nimenomaan närästykseen.

Vierailija
25/45 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:46"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:44"]Kyseessä nuori nainen, 24 v. - ehkä en ensimmäisenä pelottelisi sydäninfarktilla..? Närästys ja refluksivaivat voi todella olla voimakkaita ja epämiellyttäviä. Lisäksi esim. ruokatorven spasmi tuntuu siltä kuin rintalastan alla ja selässä joku viiltelisi tylppää puukkoa. Rintarangan tulehdukset, ym. rintarangan jumit voivat aiheuttaa puristavaa tunnetta ja kipua.

Lääkäri en toki ole, ja kukin toimii vointinsa mukaan ja hakee apua tarvittaessa - ambulanssin voi soittaa, jos olo pahenee, mutta en lietsoisi paniikkia :)

[/quote]

Kertoisitko lisää? Onko sinulla sukurasitetta, familiaarista hyperkolesterolemiaa esim? Ylipainoa, verenpainetautia, tupakoitko, sairastatko diabetesta, syötkö terveellisesti?

Joo. Mutta puristava rintakipu ei oo mikään vitsi. T: juuri ja juuri kolmekymppisenä stentin saanut nainen

[/quote]

Vierailija
26/45 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oisko fasettilukko?? mulla se ainakin tuo rintaan paineentunnetta, rullaa pyyhe rullalle ja laita se pitkittäin selän alle ja liikuttele selkää siinä päällä, pitäis helpottaa

Vierailija
27/45 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole röyhtäisyjä, kirvelee vaan tuolla jossain. Johtuu selvästi rasvaisesta ruoasta. Mutta minulla on semmoinen tunne että kun nielaisen ruoan tai juoman niin tuntuu että se pysähtyy kesken matkan ja tuntuu kuin tukehtuisin

Ap

Vierailija
28/45 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:46"]

[/quote]

Kertoisitko lisää? Onko sinulla sukurasitetta, familiaarista hyperkolesterolemiaa esim? Ylipainoa, verenpainetautia, tupakoitko, sairastatko diabetesta, syötkö terveellisesti?

[/quote]

[/quote]

Ei ylipainoa. Entinen tupakoitsija, mutta lopetin jo parikymppisenä. Suvussa kolesteroliongelmaa, mutta se ei ole stenttini syy: minulla on fibromuskulaarinen dysplasia, nuorten naisten verisuonitauti.

Vierailija
29/45 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli helvetinmoinen kipu/polte rintalastan alla yks yö, ja vietin useamman tunnin puhelin kädessä, että soitanko ambulanssin... Hemmetin vaikea erottaa sydäriä ja närästystä :O 

No en soiittanut, vaan seuraavana päivänä menin terkveyskeskukseen sydänkäyrää ottamaan, ja se oli ok. Kipuhan oli koko ajan. Sain vatsansuoja/närästyslääkkeen, ja se auttoi ekasta tabletista alkaen.

Vierailija
30/45 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi ienten 'kutiamisella', naisten oireet ovat erilaisia kuin miesten. Tahan on onneksi havahduttu.

Vierailija
31/45 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:50"]

Ei ole röyhtäisyjä, kirvelee vaan tuolla jossain. Johtuu selvästi rasvaisesta ruoasta. Mutta minulla on semmoinen tunne että kun nielaisen ruoan tai juoman niin tuntuu että se pysähtyy kesken matkan ja tuntuu kuin tukehtuisin

Ap

[/quote]

Mä olen tuo puhelin kädessä valvoja. Olin kärsinyt tästä samasta oireesta jo useamman viikon. Olin ostanut jopa käsikauppalääkkeitä närästykseen. Ei auttanut.

Huomeenna käy sydänkäyrässä varmuuden vuoksi, ja pyydä kunnon vatsansuoja-närästyslääkkeet.

Vierailija
32/45 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:52"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei ylipainoa. Entinen tupakoitsija, mutta lopetin jo parikymppisenä. Suvussa kolesteroliongelmaa, mutta se ei ole stenttini syy: minulla on fibromuskulaarinen dysplasia, nuorten naisten verisuonitauti.

[/quote]

Eli kuitenkin melko harvinainen sairaus..?

Ikävää, että jouduit nuorena moisen kohtaamaan - toivottavasti pärjäät sen kanssa hyvin jatkossa :)

Vierailija
33/45 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:54"]

Minulla alkoi ienten 'kutiamisella', naisten oireet ovat erilaisia kuin miesten. Tahan on onneksi havahduttu.

[/quote]

Ai sydänkohtaus? Mulla on uusi oire: Yäikenen kutiaminen/paine. Ollut pari viikkoa. Ei kipu, vaan sellainen inhottava tunne. T: tuo yövalvoja, joka sai avun närästyslääkkeestä.

Vierailija
34/45 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:54"]

[/quote]

Lähditkö ienten kutiamisen takia päivystykseen, vai miten tämä tila lopulta selvisi?

Vierailija
35/45 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kokematon puristava rintakipu on todellakin niin vakavasti otettava juttu, että sairaalaan heti! Ikä ei merkkaa mitään! Näin saat mielenrauhan myös itsekin. Jos jätät menemättä, voi olla että aamulla ei lapsillasi ole enää äitiä. Olen ihan tosissani.

Vierailija
36/45 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibromuskulaarinen dysplasia ei itse asiassa ole niin kauhean harvinainen, noin prosentilla väestöstä arvioidaan olevan se. Ja tosiaan erityisesti nuorten naisten tauti. En siis vähättelisi nuoren naisen verosuonioireira.

Vierailija
37/45 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt pelotelko. Google tosin teki sen jo..

Ap

Vierailija
38/45 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen keski-ikäinen ja joskus ollut samantyyppistä. Sydänfilmejä otettu kun syke kiihtynyt jne. Ei mitään erikoista. Närästykseen auttaa happosalpaajat kuten Somac control tai Zolt. Yksi puristavaa kipua aiheuttava on muistaakseni rintalastassa olevien luiden tai lihasten lievä tulehdus tai pinne, lääkäri kertoi kerran. Inhottava vaiva joka menee onneksi ohi. Kokeile buranaa heti. Jos on infarkti, ei auta mutta muuten voi auttaa.

Vierailija
39/45 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisia lisäksi suojaa esim. sepelvaltimotaudilta hormonit, toisin kuin miehiä. Yleensä naisten infarktit lisääntyy vaihdevuosien jälkeen, jolloin hormoonitoiminta muuttuu merkittävästi.

Vierailija
40/45 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilkeä ja itsekäs ihminen jos et mene sairaalaan NYT. Et voi tehdä sitä lapsillesi, vaikka sinusta olisikin yks hailee vaikket enää heräisikään aamulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä