Nostetaanko vastasyntynyt vauva äidin päälle verisenä?
Kommentit (62)
Mulla on kaksi kertaa nostettu ihan suoraan rinnalle. Viime keralla mulla oli useampi päivä toinen käsi vauvan veri + kakkatahroissa, kun synnytyksen jälkeen lähdettiinkin aika kiirellä leikkaussaliin ja operaatioiden jälkeen olin aika väsynyt monta päivää eikä käsien pesu tuntunut mitenkään olelliselta silloin.
Meillä vauva oli rinnan päällä paidan alle jo silloin, kun istukka ei ollut vielä syntynyt tai napanuoraa leikattu. Lisäksi toinen lapsistamme vielä kakkasi siihen pihkaa. Eipä siinä tullut mietittyä, onko lapsi likainen. Vähän saattoi joku pyyhkiä vauvaa. Kyllä tuo on vauvalle ihan paras paikka ja äitikin saa heti lapsen lähelleen. Meillä lapsi oli varmaan yli tunnin vieressäni ennen pesua ja ehti tosiaan jo imeäkin rintaa vähän.
Mulle molemmat on kyllä nostettu heti syntymän jälkeen rinnalle. Johan se on napanuorastakin kiinni :D heti kun on pullahtanut pihalle, niin äidin mahalle peiton alle hetkeksi.
Vauva pyyhittiin ennen kuin hänet laitettiin paitani alle. Ei ollut verinen tai erityisen likainen.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:20"]
Näin Tanskassa: http://ohjelmaopas.yle.fi/1-2153034 (n. kohdassa 20:50)
[/quote]
No kerro nyt, niin ei tarvitse katsoa!
silloin kun se on mahdollista, se on maaliman ihanimta kun pikkuisen saa vierelleen, ei ne lapsemi mitenkään verisiä ollut,
16 jatkaa...ja pissat on molemmilla pojilla tullu mun päälle siinä matkalla alakautta syliin. Suihkus siis heti kun tuli pihalle :)
Mulla on aina nostettu ja on ne vähän verisiä olleet... Käsittääkseni sitä suositellaan nykyään, on vauvalle pienempi shokki päästä heti äidin syliin kuin joutua vieraiden pestäväksi.
Ei sitä verisyyttä tai muita eritteitä edes huomaa siinä tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:16"]
Mulla on kaksi kertaa nostettu ihan suoraan rinnalle. Viime keralla mulla oli useampi päivä toinen käsi vauvan veri + kakkatahroissa, kun synnytyksen jälkeen lähdettiinkin aika kiirellä leikkaussaliin ja operaatioiden jälkeen olin aika väsynyt monta päivää eikä käsien pesu tuntunut mitenkään olelliselta silloin.
[/quote]
Ja kun minä lähdin leikkaussaliin, vauva siirrettiin isän rinnalle.
Mun vauva oli syntymän aikana paskonut, oli siis ulostullessaan ties missä möhnässä, veressä ja paskassakin, napanuorakin vielä kiinni sisälläolevassa istukassa. Samantien se nostettiin syliini eikä vähempää olisi voinut kiinnostaa ne eritteet - mulle oli juuri syntynyt terve, ihana tytär.
Tunnin se makoili paitani sisällä ennenkuin meni pestäväksi ja mitattavaksi, edellenkään en ajatustakaan suonut eritteille :)
Ja tunnin se mako
Minulla nostettiin ensin punnitukseen ja nenää avaamaan. Odottelinkin ensi rääkäisyä vähän huolissani. Vauva pyyhittiiin ja tuotiin rinnalleni tämän jälkeen. Vauva pestiin vasta pari päivää synnytyksen jälkeen. Ne töhnät kuulemma tekevät hyvää vauvalle, siksi pesua ei suositella heti.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:41"]
Minulla nostettiin ensin punnitukseen ja nenää avaamaan. Odottelinkin ensi rääkäisyä vähän huolissani. Vauva pyyhittiiin ja tuotiin rinnalleni tämän jälkeen. Vauva pestiin vasta pari päivää synnytyksen jälkeen. Ne töhnät kuulemma tekevät hyvää vauvalle, siksi pesua ei suositella heti.
[/quote]Mäkin muistelin, että pesu olisi suoritettu 1-2 päivää myöhemmin.
Heti vierelle ja vierihoitoa sai jatkaa niin kauan kun halusi. Mulla vauva synty aamuyöllä. Puolen päivän aikaan lopetettiin vierihoito:) ei ollut verinen. Vasta seuraavana päivänä vauva pestiin. Näin tehty molempien lasten kohdalla.
Meillä esikoinen lähti synnyttyään eka vartiks virvoitteluun/elvytykseen, kun sai vaan 2pistettä. Sieltä kun tuli takaisin niin sain rinnalle.
Kuopuksen sain heti rinnalle.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:55"]Heti vierelle ja vierihoitoa sai jatkaa niin kauan kun halusi. Mulla vauva synty aamuyöllä. Puolen päivän aikaan lopetettiin vierihoito:) ei ollut verinen. Vasta seuraavana päivänä vauva pestiin. Näin tehty molempien lasten kohdalla.
[/quote]miksi vierihoito lopetettiin? Mul on ollu vauvat koko ajan vierihoidossa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:55"]
Heti vierelle ja vierihoitoa sai jatkaa niin kauan kun halusi. Mulla vauva synty aamuyöllä. Puolen päivän aikaan lopetettiin vierihoito:) ei ollut verinen. Vasta seuraavana päivänä vauva pestiin. Näin tehty molempien lasten kohdalla.
[/quote]
Olet käsittänyt sanan "vierihoito" hieman väärin.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:28"][quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:16"]
[/quote]
Ja kun minä lähdin leikkaussaliin, vauva siirrettiin isän rinnalle.
[/quote]
Mulla sama. Kädessäni oli synnytysveret ja vauva kinat monta päivää synnytyksen jälkeen. Itse en jaksanut/pystynyt peseytymään eikä se edes kiinnostanut sen vertaa, että olisin ketään hoitajaa hommaan alkanut kysellä. "Likainen", siis verinen tai kinainen vauva haittaa siinä tilanteessa yhtään. Meillä lapset on pesty vasta kotiinlähtöpäivänä, tämä on ollut suositus meidän synnärillä.
Meillä ei nostettu heti, vaan viettiin happikaappiin ja pestiin kunnolla isän kaa