Ostin äsken vaatteita 1900 eurolla. Nyt hirvittää.
Taisi tulla kaillis heräteostosjuttu. Jotenkin istuivat niin hyvin ja olivat aivan ihania. Nyt ihmetettää, oliko ihan viisasta...
Kommentit (88)
En ole koko kesänä ostanut yhtään vatetta. Ei huvita. Ei kiinnosta. Kaapissani roikkuu sitä sun tätä. Bruttopalkkani oli reippaasti yli 4.000 euroa. Ja velkaa ei ole.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 14:51"]
Itse ihan periaatteen vuoksi söisin hernekeittoa 3kk tuollaisen vaateostoksen jälkeen vaikka rahaa olisi, pihi kun olen :D Ikinä en kerralla tai edes kahdessa kuukaudessa ole vaatteisiin pistänyt enempää kuin 100e...muuhun kylläkin sitten samalla reissulla mutta 200e on ehdoton shoppailuraja...shoppailen ehkä 1-3 kertaa vuodessa
[/quote]
Miten ihmisestä tulee noin pihi? Ihan vilpittömästi kysyn, kun en vaan ymmärrä.
[/quote]
Tuo ei ole pihiyttä. Pihi ei pistä niinkin isoa rahaa vaatteisiin. Sehän tarkoittais että vaatteisiin menis 1200 vuodessa. Arvelen että suurimalla osalla suomalaisista menee 100-200 vuositasolla vaatteisiin ja sekin voi olla liikaa.
[/quote]
Tää hernekeitto pihi vaikuttaa kyllä vielä pihiytensä lisäksi kovin kuivalta ihmiseltä, phyiih
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:42"]Siitä vaan ap, nauti elämästä, et sä niitä rahoja ota mukaan kun henki lähtee.
Ite aion uudistaa vaatekaappini, varattuna 1000 euroa, mutta vielä en uskalla. Kuluan näitä vanhoja vaatteita eka pois alta. Laadukas vaate on aina ilo kantaa.
[/quote]
Tähän olin minäkin tulossa, jos ei vaikuta peruselämiseen niin mitäs tuosta.
Ei kannata säästää säästämisen ilosta ja elää kädestä suuhun kunnes kuolee.
Joku muu nauttii niistä sen jälkeen.
Nauti ap, pidä vaateet kerta on varaa!
Itse ostan myös kalliita vaatteita mutta harvoin. Kallein vaatteni on eräs takki, josta maksoin melkein 3500€. Takin hintaa nosti se, että teetätin sen vaatturilla laadukkaista materiaaleista omien mittojeni mukaan. Ihastuin erään elokuvan takkiin, ja halusin samanlaisen. Takki on ollut minulla n. 5v ja on kuin olisin ostanut sen eilen!
Monia hirvittää, että jotkut laittaa tuollaisia summia johonkin niin turhaan, kun vaatteisiin. Mutta itsellä on niihin varaa, niin käytän rahani siten, minkä koen tarpeelliseksi.
Vaatteisiin olen käyttänyt "tähtitieteellisiä summia" vaikka vaatekappaleita ei kovin montaa olekaan. Maksan laadusta. Uskon että tuo teetetty takki kestää kuolemaani asti. Eli toivottavasti vielä ainakin 30-50vuotta. Tällä samalla rahalla saisin 10kpl halpaa takkia, joten sama raha menisi kuitenkin jossain vaiheessa.. :)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 17:13"]
Itse ihan periaatteen vuoksi söisin hernekeittoa 3kk tuollaisen vaateostoksen jälkeen vaikka rahaa olisi, pihi kun olen :D Ikinä en kerralla tai edes kahdessa kuukaudessa ole vaatteisiin pistänyt enempää kuin 100e...muuhun kylläkin sitten samalla reissulla mutta 200e on ehdoton shoppailuraja...shoppailen ehkä 1-3 kertaa vuodessa
[/quote]
[/quote]
Tuo ei ole pihiyttä. Pihi ei pistä niinkin isoa rahaa vaatteisiin. Sehän tarkoittais että vaatteisiin menis 1200 vuodessa. Arvelen että suurimalla osalla suomalaisista menee 100-200 vuositasolla vaatteisiin ja sekin voi olla liikaa.
[/quote]
Tää hernekeitto pihi vaikuttaa kyllä vielä pihiytensä lisäksi kovin kuivalta ihmiseltä, phyiih
[/quote]
Olen eri ihminen kuin eka kirjoittaja. Ei elämästä tule rikkaampaa jos kovasti kuluttaa. Uskallan melkein väittää päinvastoin. Joka ostaa mitä huvittaa ei aina käytä paljonkaan mielikuvitusta. Elämä voi siten olla aika ankeeta kun vaan ostaa impulsista ja kaduttaa jälkikäteen ostosta. Hauskinta on ostaa siten, että oston jälkeenkin mieli pysyy hyvänä ja koko sydämmensä kyllyydestä on onnellinen ja iloinen.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 17:13"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olen eri ihminen kuin eka kirjoittaja. Ei elämästä tule rikkaampaa jos kovasti kuluttaa. Uskallan melkein väittää päinvastoin. Joka ostaa mitä huvittaa ei aina käytä paljonkaan mielikuvitusta. Elämä voi siten olla aika ankeeta kun vaan ostaa impulsista ja kaduttaa jälkikäteen ostosta. Hauskinta on ostaa siten, että oston jälkeenkin mieli pysyy hyvänä ja koko sydämmensä kyllyydestä on onnellinen ja iloinen.
[/quote]
Eikä tartte piilottaa kaapin pohjalle ostokset jotta puoliso ei niitä huomais
Vai niin, itse olisin ostanut tuolla rahalla mielummin hyvin istuvia ja laadukkaita käyttövaatteita ja kunnon takin. En todellakaan mitään juhlakolttua jota tulee käytettyä ehkä viisi kertaa elämän aikana. Mutta jos se mekko asusteineen tuo sinulle iloa niin mikä minä olen märisemään :D
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 16:02"]
Mä nostan sulle hattua ap! Se ei pelaa joka pelkää, sanotaan, mutta minä sanoisin että se ei nauti joka pihtaa. :). Olen varma, että asusi on upea.
[/quote]
Kiitos, asu on todella upea. Tiedän, että kerrankin tulen saamaan positiivista huomiota, kun laitan tuon puvun päälleni. Se on äärettömän tyylikäs.
Ja jollekin, joka mutisi, että merkin ja statuksen takia ostin, niin näissä ostoksissani ei näy merkkiä ulospäin missään enkä usko, että vaikka näkyisi, ei niitä kukaan tunnistaisi. En itsekään niitä merkkejä tunnistanut, kun en koko ajan ostele näitä designvaatteita. Että nyt ei merkin näkymisellä ollut merkitystä, vaan sillä, miltä vaate näyttää.
ap
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:34"]
Fakta vaan on, että se sinun tukemasi kauppa ei ole enää pystyssä joulun jälkeen. Ei siellä käy asiakkaita vaikka kuinka olisi viimeistä muotia tai "kova nimi". Ei yksi hyväntekijä tee Pirkosta Armania.
[/quote]
No, uskon kyllä, että se on pystyssä vielä joulun jälkeen. On ollut jo 15 vuotta.
Jos olisin tuolla summalla ostanut vaatteita niin en ehkä täällä asiasta kirjoittelis. En ainakaan lukis näitä vastauksia.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 19:57"]
Nykyihmiset ostavat käytettyjä vaatteita kuten kirppareilta. Laadukkaita, kalliita merkkejä ei halpis vaatteita
[/quote]
Ostan mä niitäkin, mutta olen ostanut myös takin 1500 eurolla, uutena. Olen kohtalaisen pienituloinen opiskelija, mutta arvostan kaikessa kuluttamisessani laatua, ja kirpputoreilta nyt ei aina satu löytymään sitä mitä tarvitsen.
Myös tuo, että juhlamekkoa käytetään vain juhlissa, on niin ummehtunutta ja takapajuista ajattelua, että luulin vain isoäitini ikäisten ajattelevan niin. Olin sitten kai väärässä. Mutta joo, hyvin vähälläkin määrällä vaatteita pärjää todella pitkälle, jos ei pidä tuollaisia keinotekoisia rajoja siinä, minkä vaatteen voi minnekin tilanteeseen pukea päällensä, ja jos vaatteet on valittu siten että niitä on helppo yhdistellä.
Herätkää nykyaikaan, arvon mammat, ja ennen kaikkea lakatkaa mainostamasta halpisvaatteita ihannoivaa, maailman tuhoon johtavaa (sekä eettisesti että ekologisesti) asennettanne kuin siinä olisi jotakin tavoittelemisen arvoista!
[/quote]
No jos minä ostaisin jonkun 1000 euron juhlamekon, niin ei sitä kyllä tosiaan haluaisia laittaa ihan joka kemuihin ja iltamiin päälle. Isoäisilläsi ei ehkö ollut kuin yksi ainoa "pyhäpuku", jota sitten varjetiin ainoastaan juhlatilaisuuksia varten. Nykyään ihmisillä on kaapit väärällää kaikkea juhliin ja hienompiin tilaisuuksiin sopivaa vaatetta ja asustetta, siksi ei ole tarvetta varata sitä yhtä juhlapukua kaikkiin hienompiin tilaisuuksiin. Ja kuka edes haluaa pukea joka kissanristiäisiin aina saman vaatteen päällensä? Vaikka miten olisi ollut hiebo ja kallis design-mekko.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 14:42"]
Taisi tulla kaillis heräteostosjuttu. Jotenkin istuivat niin hyvin ja olivat aivan ihania. Nyt ihmetettää, oliko ihan viisasta...
[/quote]
tee niinkuin minun kaveri, aina kun ostaa jotain kallista niin antaa aina saman verran rahaa hyväntekeväisyyteen niin ei tule morkkista ja sanoo että on pienempi huoli siitä ettei karma puraise persauksiin silloin kun vähiten aavistaa.
Kukin kuluttaa tyylillään. Meidän perheellämme on taloudellisesti hyvä tilanne ja asutaan todella komeasti suomalaisen mittapuun mukaan. Silti mä saan suurimmat kiksini siitä, että kannan kaupasta jotain alerytkyjä ison kassillisen. Tyyliin satasen vaatteet kahdella kympillä. En ikinä tosin osta ostamisen vuoksi, vaan useimmat vaatteista käytetään ihan loppuun ja pelkän halvan hinnan takia en ikinä osta mitään.
Kyllä itse arvostan esim. lääkäriystävääni, joka ostaa laatutietoisena tavaraa ja vaatteita. Hän voi pitää jotakin 10 vuotta vanhaa, mutta upeaa ja laadukasta päällään. Laatu ei vanhene samalla tavalla kuin arkimuoti. Mieluummin vähän ja laadukasta kuin joka nurkka pullollaan jotakin kamalaa krääsää.
Ostin lapselle vaatteita 150 eurolla. Uutena. Aarg. Menin vähän sekaisin syksyn hienoista uutuuksista ja alerekeistä. Anteeksi lapsityöläiset! :( En normaalisi osta uusia vaatteita halpaketjuista hänelle koskaan. Aina laatumerkkejä kirpparilta pitkällisen koluamisen jälkeen. Kyllä vähän nippas. Mutta ostin kyllä kaikki hieman liian isoina, joten kasvunvara ehkä halventaa niitä hieman.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 08:42"]
No jos minä ostaisin jonkun 1000 euron juhlamekon, niin ei sitä kyllä tosiaan haluaisia laittaa ihan joka kemuihin ja iltamiin päälle. Isoäisilläsi ei ehkö ollut kuin yksi ainoa "pyhäpuku", jota sitten varjetiin ainoastaan juhlatilaisuuksia varten. Nykyään ihmisillä on kaapit väärällää kaikkea juhliin ja hienompiin tilaisuuksiin sopivaa vaatetta ja asustetta, siksi ei ole tarvetta varata sitä yhtä juhlapukua kaikkiin hienompiin tilaisuuksiin. Ja kuka edes haluaa pukea joka kissanristiäisiin aina saman vaatteen päällensä? Vaikka miten olisi ollut hiebo ja kallis design-mekko.
[/quote]
No minä. Minulla ei tarvitse olla kaapit väärällään kaikkea, kunhan siellä on se yksi, kaunis, laadukas, täydellinen ja minulle sopiva mekko, jollaista muilla ei ole. Puen sen mielihyvin aivan jokaiseen juhlatilaisuuteen, jonne menen, koska jokaisella kerralla se on yhtä kaunis ja ainutlaatuinen. Lisäksi puen sen arjen tyylikkyyttä vaativiin tilaisuuksiin farkkutakin tai neuleen ja maiharien kanssa. Saan siitä yhdestä vaatteesta todella paljon irti, ja kun se korvaa ne teidän kymmenet halparytkynne, se voi myös maksaa oikeastaan mitä tahansa ja silti minulla on siihen varaa.
Edelleen asenteesi vaikuttaa olevan, että määrä korvaa laadun. Minulle yksi hyvä on paljon parempi kuin kaksikymmentä keskinkertaista, ja tuollainen "vaihtelunhalukin" johtuu mielestäni vain siitä, että mikään vaate ei ole oikein hyvä.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:19"]
Missä menee halpisvaatteen raja? Ostin Dieselin mekon noin 90 egellä (alennuksesta, normihinta 180 egee). Mulle kallis ostos, halpisvaatteina pidän henkkamaukkaa ja sen sellasia.
[/quote]
Yks nolla tuohon lisää niin ei ole enää halpis. Kaksi nollaa lisää niin ollaan ylähintaluokassa. Suomalaisilla on ihan vääristyneet käsitykset vaatteiden hinnoista, syystä että täällä myydään lähes yksinomaan sitä halpaa paskaa. Sen kategorian sisällä kalleimpia tuotteita sitten pidetään "kalliina". Järkyttävää.
Tottakai ihmiset ostais kaikkea kallista ja paljon, mutta suomen palkat on niin pieniä ja kaikki muut kulut korkeita joten ei ihmisillä jää mitään yli
[/quote]
[/quote]