Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostin äsken vaatteita 1900 eurolla. Nyt hirvittää.

Vierailija
20.08.2014 |

Taisi tulla kaillis heräteostosjuttu. Jotenkin istuivat niin hyvin ja olivat aivan ihania. Nyt ihmetettää, oliko ihan viisasta...

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kullakin on kohteensa, johon sijoittaa. Nauti a.p. vaatteistasi ja siitä, että voit mahdollistaa itsellesi haluamasi! Yksi kohdentaa rahaa teatteriin, toinen autoon ja joku vaatteisiin. Itse olen käyttänyt tänä vuonna muutaman kympin kirpputorilta hankittuihin käyttövaatteisiin, enempää en tarvitse enkä tarvitse pukeutumiselta muuta kuin olla siisti ja puhtaissa. Sen sijaan säästän rahaa säästötilille ja rahastoon, tänä vuonna kertynyt noin tuhat euroa säästöjä.

t pienipalkkainen

Vierailija
2/88 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 14:49"]

Yhdestä designliikkeestä laukun, juhlamekon, huivin ja kengät.

ap

[/quote]

Siis pyöreästi sellainen 500 euroa per tuote. Ei kauhean fiksua ei. Kuluttaessa tunnet olevasi elossa vai?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli aikanaan 1900€ suurunen puhelinlasku parin viikon ulkomaanreissun jälkeen, kun tuli "vähän" surffailtua ja soiteltua. Edelleen mietin, mitä kaikkea sillä rahalla olisikaan saanut, vaikka juuri designvaatteita. Eli siihen nähden ostoksesi oli varsin hyvä ja etenkin, kun kirsikkana kakun päälle vielä tuit suomalaista ompelijaa. Anteeksi tämä vertailu kahdesta täysin erilaisesta laskusta, mutta ei kannata alkaa liikaa takertumaan jo tehtyihin asioihin, niitä kun harvoin saa tekemättömäksi jälkeenpäin!

Vierailija
4/88 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa kaduttaisiko, jos olisin itse laittanut saman summan. Olisin ehkä kuitenkin ostanut enemmän vaatteita ja kenkiä tuolla summalla. Itselle tekee pahaa maksaa yli 200 egee saappaista, yli 50 egee paidasta jne. En tiedä miksi, rahaa on.

Vierailija
5/88 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minkä ikäisiä te vastaajat oikein olette?

Suuri keko halpaa paskavaatetta (lapsityövoimalla teetettyä ja keinokuiduista valmistettua) on mielestänne parempi kuin yksi hyvä, kaunis, istuva ja laadukas vaate samalla hinnalla, siis arvostatte määrää laadusta piittaamatta. Ja käytätte juhlamekkoa vain viisi kertaa elämän aikana??

Sanokaa nyt vielä että ap:n pitäisi mennä värianalyysiin ennen kuin lähtee vaateostoksille. :D

Vierailija
6/88 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 19:53"]

Siis minkä ikäisiä te vastaajat oikein olette?

Suuri keko halpaa paskavaatetta (lapsityövoimalla teetettyä ja keinokuiduista valmistettua) on mielestänne parempi kuin yksi hyvä, kaunis, istuva ja laadukas vaate samalla hinnalla, siis arvostatte määrää laadusta piittaamatta. Ja käytätte juhlamekkoa vain viisi kertaa elämän aikana??

Sanokaa nyt vielä että ap:n pitäisi mennä värianalyysiin ennen kuin lähtee vaateostoksille. :D

[/quote] 

Nykyihmiset ostavat käytettyjä vaatteita kuten kirppareilta. Laadukkaita, kalliita merkkejä ei halpis vaatteita 

Vierailija
7/88 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne naiset tyhmiä

Vierailija
8/88 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 19:57"]

Nykyihmiset ostavat käytettyjä vaatteita kuten kirppareilta. Laadukkaita, kalliita merkkejä ei halpis vaatteita 

[/quote]

Ostan mä niitäkin, mutta olen ostanut myös takin 1500 eurolla, uutena. Olen kohtalaisen pienituloinen opiskelija, mutta arvostan kaikessa kuluttamisessani laatua, ja kirpputoreilta nyt ei aina satu löytymään sitä mitä tarvitsen.

Myös tuo, että juhlamekkoa käytetään vain juhlissa, on niin ummehtunutta ja takapajuista ajattelua, että luulin vain isoäitini ikäisten ajattelevan niin. Olin sitten kai väärässä. Mutta joo, hyvin vähälläkin määrällä vaatteita pärjää todella pitkälle, jos ei pidä tuollaisia keinotekoisia rajoja siinä, minkä vaatteen voi minnekin tilanteeseen pukea päällensä, ja jos vaatteet on valittu siten että niitä on helppo yhdistellä. 

Herätkää nykyaikaan, arvon mammat, ja ennen kaikkea lakatkaa mainostamasta halpisvaatteita ihannoivaa, maailman tuhoon johtavaa (sekä eettisesti että ekologisesti) asennettanne kuin siinä olisi jotakin tavoittelemisen arvoista!

Vierailija
9/88 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä menee halpisvaatteen raja? Ostin Dieselin mekon noin 90 egellä (alennuksesta, normihinta 180 egee). Mulle kallis ostos, halpisvaatteina pidän henkkamaukkaa ja sen sellasia. 

Vierailija
10/88 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne halpisketjut suomen köyhät pelastaa ja saahan ne ompelijat kiinassa saman palkan ompelevat sitten kalliita tai halpoja vaatteita. Ei ne suomessakaan saa eri palkkaa

Vierailija
11/88 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Herätkää nykyaikaan, arvon mammat, ja ennen kaikkea lakatkaa mainostamasta halpisvaatteita ihannoivaa, maailman tuhoon johtavaa (sekä eettisesti että ekologisesti) asennettanne kuin siinä olisi jotakin tavoittelemisen arvoista!"

Ongelma on mielestäni pikemmin siinä, että tämä aika vaatii ostamaan koko ajan jotain uutta, oli se halpaa tai kalllista. Voisiko esimerkiksi bloggaaja esitellä samaa takkia kuukausikaupalla, vaikka se olisikin yli tonnin laatutakki? 

Vierailija
12/88 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadusta kannattaa maksaa mutta mieluummin arkivaatteesta jota käyttää paljon ja usein. Juhliin kelpaa halvempi kretonki, koska samassa asussa ei kuitenkaan voi näyttäytyä kovin montaa kertaa. Itse olisin ostanut 1900 eurolla pari laadukasta asua joka päivä käytettäväksi.

Vierailija
13/88 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalle hinta tuntuu korreloivan laadun kanssa. Jos hame maksaa vähintään sen 900 egee, niin sitten vasta on muka laadukasta. 

Vierailija
14/88 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 16:12"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 18:07"]

Nauti ap, pidä vaateet kerta on varaa!

Itse ostan myös kalliita vaatteita mutta harvoin. Kallein vaatteni on eräs takki, josta maksoin melkein 3500€. Takin hintaa nosti se, että teetätin sen vaatturilla laadukkaista materiaaleista omien mittojeni mukaan. Ihastuin erään elokuvan takkiin, ja halusin samanlaisen. Takki on ollut minulla n. 5v ja on kuin olisin ostanut sen eilen!

Monia hirvittää, että jotkut laittaa tuollaisia summia johonkin niin turhaan, kun vaatteisiin. Mutta itsellä on niihin varaa, niin käytän rahani siten, minkä koen tarpeelliseksi. 

Vaatteisiin olen käyttänyt "tähtitieteellisiä summia" vaikka vaatekappaleita ei kovin montaa olekaan. Maksan laadusta. Uskon että tuo teetetty takki kestää kuolemaani asti. Eli toivottavasti vielä ainakin 30-50vuotta. Tällä samalla rahalla saisin 10kpl halpaa takkia, joten sama raha menisi kuitenkin jossain vaiheessa.. :)

[/quote]

350 euron takki on halpa? Öö, okei. Älä vaan rupee lihomaan ettei ökykallis takkisi mene haaskuun. Itse ostaisin mieluiten ne kymmenen 350 euron takkia koska siinä hintaluokassa ne ovat jo erittäin laadukkaita. Minulla on nimittäin eri värisiä ja tyylisiä takkeja eri tilanteisiin ja sääolosuhteisiin. En viitsisi käyttää yhtä ja samaa vaikka se olisi miten kallis ja hyvää työtä.

[/quote]

Mulla on erittäin hyvä villakangastakki jonka aion taas kohta kaivaa esiin. Samaa takkia olen käyttänyt jo ainakin viisi talvea eikä se ole mennyt miksikään. Hinta oli noin 100 egeä ja merkkikin vaatimattomasti vain esprit. Mitenköhän kauan se kolmen ja puolen tonnin takki mulla kestäiskään?  

Vierailija
15/88 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun kunnon dippi on. Nyt ei ole. Osakkeet on ylihintaisia ja menetät suuret rahat jos nyt niitä ostat. Samoin asuntojen hintalasku on vasta alkanut. Pankkitili on paras paikka tällä hetkellä, joo. 

[/quote]

No esim. tuossa kesällä lähti moni osake iham alihintaan kun sijoittajat kai säikähti Ukrainan kriisiä, Venäjän maksuvaikeuksia tai mitähän nyt säiköhtivätkään. Viime aikoina en ole kursseja seurannut. Ja asuntojen hintojen laskuata on puhuttu aina. Siis todellakin niin kauan kuin asuntoja on kaupattu. Mutta vielä koskaan asuntojen yleinen.myyntihinta ei ole lähtenyt laskuun. Riippuu toki mistä ostaa, jossain tuppukylällä jossa vaikka tehdas ym. kylän päätyöllistäjä sulki toimintansa, asunnoille.ei ole.kysyntää jolloin ne halpenevat. Mutta suurissa kaupungeissa, esim. Helsingissä tulee aina olemaan kysyntää asunnoille.ja siellä niiden.hinnat eivät lähde laskuun.

Vierailija
16/88 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 10:46"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 10:34"]

Tottakai ihmiset ostais kaikkea kallista ja paljon, mutta suomen palkat on niin pieniä ja kaikki muut kulut korkeita joten ei ihmisillä jää mitään yli 

[/quote]

Kyse on valinnoista. Jos opiskelija pystyy ostamaan 1500 euron vaatteen, niin kyllä pystyisi moni muukin. Tarvitsee vain jättää suurin osa niistä halparytkyistä ostamatta, ja tehdä muitakin kulutusvalintoja tietoisemmin. Esim. päihteisiin en ole itse koskaan tuhlannut rahojani. Niihin saa menemään yllättävän suuria summia. Teen mieluummin elämästäni niin ihanaa, ettei niitä päihteitä tarvitse mihinkään, ja yksi tekijä tässä on se laadukas, kaunis ja kestävä takki.

[/quote] Nih. Tässä teille Hyvä ja Täydellinen Ihminen. Nih.

Vttu mitä bullshitia, tirsk.

Vierailija
17/88 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 11:03"]

Nih. Tässä teille Hyvä ja Täydellinen Ihminen. Nih.

Vttu mitä bullshitia, tirsk.

[/quote]

Avaisitko hieman tätä kommenttiasi? Millä tavalla hyvä ja täydellinen? Kunhan harkitsen kulutusvalintojani ja sen seurauksena nautin elämästäni enemmän. Tekeekö se todella noin kipeää ajatella, että joku voi elää näinkin?

Vierailija
18/88 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 10:51"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 10:46"]

Kyse on valinnoista. Jos opiskelija pystyy ostamaan 1500 euron vaatteen, niin kyllä pystyisi moni muukin. Tarvitsee vain jättää suurin osa niistä halparytkyistä ostamatta, ja tehdä muitakin kulutusvalintoja tietoisemmin. Esim. päihteisiin en ole itse koskaan tuhlannut rahojani. Niihin saa menemään yllättävän suuria summia. Teen mieluummin elämästäni niin ihanaa, ettei niitä päihteitä tarvitse mihinkään, ja yksi tekijä tässä on se laadukas, kaunis ja kestävä takki.

[/quote] 

Sinkut varmasti mutta ei perheelliset. Kauheetahan se olis jos äiti ostais vaatteita tuolla rahalla ja muut jäis nuolemaan näppejä tai se on muuten perheen muista menoista pois 

[/quote]

Kummassakin vaihtoehdossa äiti ostaa vaatteita samalla rahalla. Toisessa se raha menee yhteen vaatteeseen, ja toisessa vaihtoehdossa kassilliseen halpavaatteita, joita ei oikeasti edes tarvita niin paljon. Minun mielestäni ensimmäinen vaihtoehto ei ole mitenkään ainakaan kauheampi kuin tuo toinen. Se ei ole perheeltä senttiäkään enempää pois.

Vierailija
19/88 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa laittaa rahaa tuollaista summaa niin turhaa tällaista keskustelua on käydä. Jos on varaa ei välttämättä morkkista tule, vai mitä? Itselleni ei tule morkkista vaikka ostan 200 eurolla kängat koska minulla on varaa niihin. Ap:lle tuli morkkis jotenka ehkä hänellä ole oikeesti varaa niihin? 

Vierailija
20/88 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 10:43"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 20:31"]

"Herätkää nykyaikaan, arvon mammat, ja ennen kaikkea lakatkaa mainostamasta halpisvaatteita ihannoivaa, maailman tuhoon johtavaa (sekä eettisesti että ekologisesti) asennettanne kuin siinä olisi jotakin tavoittelemisen arvoista!"

Ongelma on mielestäni pikemmin siinä, että tämä aika vaatii ostamaan koko ajan jotain uutta, oli se halpaa tai kalllista. Voisiko esimerkiksi bloggaaja esitellä samaa takkia kuukausikaupalla, vaikka se olisikin yli tonnin laatutakki? 

[/quote]

Tämä aika vaatii? No eikä vaadi. Se on pula-ajan kärsineiden ikäluokkien vastareaktioksi kehittynyt kulutushysteria, joka sellaista vaatii. Kun lapsuudessa ei mitään saanut, ainakaan uutena, se otetaan nyt sitten takaisin kaksin käsin. Ostamisesta saadaan nautintoa ja elämyksiä, ja jotta sen voisi kokea mahdollisimman usein, ostettavan tavaran on oltava halpaa. Mitään tekemistä tällä ei ole sen kanssa, mitä ihminen oikeasti tarvitsee ja mitä kannattaisi hankkia. Olennaisinta on ostosten mahdollisimman suuri määrä, laadulle viitataan kintaalla.

Valitettavasti osa meistä nuoremmistakin on lähtenyt mukaan tuohon, ilmeisesti nämä mainitsemasi bloggarit myös. Itse en lue blogeja, mutta kuvittelisin sellaisen blogin olevan hyvinkin kiinnostava, jossa esiteltäisiin kuinka monia erilaisia asuja eri tilanteisiin vaikkapa samasta mekosta saa. Siihen tosin vaadittaisiin jo hyvää tyylitajua bloggaajalta. Itse kyllä tiedän montakin ihmistä joiden tyyliä olisi kiinnostavaa seurata blogissa, mutta ketään heistä ei taida bloggaaminen kiinnostaa.

[/quote] No kyllä se nyt vaan taitaa vaatia - kulutushysteriaa tämä aika nimittäin. Muun väittäminen on pään pistämistä pensaaseen. Onko kuluttaminen tulevaisuuden trendi - toivottavasti ei. Ehkä jonkinlaisesta minimalismista voisi tulla vallitseva aate.

Mitä tulee pula-aikaan: khöm, äitini (synt. 1928) koki lapsuudessaan pula-ajan ja se jätti häneen lähtemättömän vaikutuksen, joka kesti koko hänen elämänsä. Oli erittäin nuuka, säästeliäs, mitään ei saanut heittää pois ennen kuin oli varmistettu, et voiko ko. esinettä tai vaatetta korjata, uudistaa, käyttää johonkin muuhun, pistää varaosiksi jne. Eli hän oli kierrätyksen pioneeri, kerskakulutuksen vastustaja ja erittäin tarkka rahankäyttäjä. Jotenkin on sellainen käsitys, että tämä oli pula-ajan kokeneen sukupolven kohdalla melko yleistä. Kyllä kuluttaminen taitaa olla enemmän myöhempien sukupolvien keksintöä. Tunnen enemmän himoshoppailijoita, jotka ovat suhteellisen vauraasta perheestä kuin köyhemmistä oloista tulleita.

Halvat rytkyt, halpaa paskaa jne jne. Melko asenteellista, varsinkin kun suurin osa ihmisistä ei nää mitään eroa sen halvan ja sen luksuksen välillä. Iso osa kalliista luksustuotteista tehdään halpatuontimaiden hikipajoissa siinä missä ne halpiksetkin. Ihmiset vain maksavat siitä merkistä, haluavat erottautua (tosiasiassa maksavat siitä, että saavat mainostaa jotain merkkiä) ja sen oikeuttamiseen keksitään sitten vaikka mitä selityksiä.

Itse olen entinen himoshoppaaja. Iän karttuessa kuluttaminen on radikaalista vähentynyt, nyt pyrin ostamaan vaatteet pienyrittäjiltä, jolloin ne ovat keskihintaisia. Netti on suurena apuna tällaisten pikkuputiikkien löytämisessä. Useimmat ovat ihan kotimaisia. Näihin vaatteisiin yhdistän sitten halpisketjuista satunnaisesti ostamiani rytkyjä. Kalliita, ns luksusmerkkejä en osta missään nimessä, vaikka varaa olisi, enkä niitä himoitse, ne ovat mielestäni vain yksi oire kulutushysteriasta, oikeastaan sen kulminaatio, vaikka mitä muuta selittäisitte.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän