Lähteekö akne, jos lopettaa syömisen kokonaan?
Mulla alkaa keinot loppua. En syö rasvaa enkä sokeria. Mitä helvettiä nää näpyt vieläkin tekee mun kasvoilla? Kahdeksan vuoden kärsimys sais jo riittää... Jos siis en syö enää mitään, niin tuleeko mulle lisää finnejä?
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 14:54"]
Akne on sairaus. Perinnöllinen luultavasti. Teini-iän finnit on eri asia kuin kunnon akne. Siihen ei mitkään ruokavaliot auta. Mene ihotautilääkärille ja pyydä roaccutan kuuri. Älä suostu antibiootteihin missään nimessä, ne korjaavat aknen pois vain kuurin ajaksi toisin kuin roaccutan, joka on erittäin vahva mutta tehokas lääke.
[/quote]
Akne on kehon tulehdustila, jonka syntymekanismi on monimutkainen ja osittain tuntematon. Roaccutan auttaa monilla, mutta lääkkeellä voi olla myös erittäin vakavia sivuvaikutuksia. Olin nuorempana puolisen vuotta Roa-kuurilla, kun akneni yltyi paiseiseksi. Paiseet lähtivät ja iho silottui, mutta kuuri oli todella raskas. Limakalvot kuivuivat, huulet halkeilivat, hiuksia lähti. Kaikkia pitkäaikaisia sivuvaikutuksia ei edes tunneta. Jos mahdollista, kannattaa kokeilla ensin hellävaraisempia keinoja.
Parhaaksi hoidoksi itselleni olen kokenut Diane Nova -pillerit. En halua leimautua niiden puoleksipuhujaksi, koska niilläkin on haittavaikutuksia. Kuitenkin vielä päälle parikymppisenä kärsin epäsäännöllisistä menkoista, talivuotoisesta ihosta sekä satunnaisista finneistä ja tarvitsin myös ehkäisyä, joten Diane Nova oli siinä tilanteessa hyvä vaihtoehto.
Nyt olen päälle kolmekymppinen enkä syö enää pillereitä. Iho on edelleen rasvainen ja finnejä pukkaa joskus, samoin epämääräistä ihottumaista syheröä. Kosmetologilla olen käynyt, ja mietin miten muuten voisin ihoani hoitaa. Nuoruudessani 90-luvulla kukaan ei vielä puhunut mitään viljattomasta ruokavaliosta - kuka tietää, ehkä se olisi auttanut? :(
Minun pitäisi muuttaa ruokavaliotani vähän terveellisempään suuntaan, ihan terveyssyistä. Ja olisi kiva nähdä, millaisia vaikutuksia sillä on ihon kuntoon. Koskahan tämä helpottaa, ehkä joskus 70-vuotiaana? Vaikka finnejä ei tulisikaan, ihoni on kamalan rasvainen, epätasainen ja huonon värinen. Aivan kuin olisin allerginen omalle talilleni tai jotain.
T: 7
Suosittelen vehnätöntä linjaa ja rasvattomien maitotuotteiden jättämistä pois. Ja sokeri minimiin.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:04"]
Lakkaa syömästä lisäaineita.
[/quote]
Onko lisäaineen laadulla jotain merkitystä, vai aiheuttavatko kaikki lisäaineet aknea?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 14:54"]
Akne on sairaus. Perinnöllinen luultavasti. Teini-iän finnit on eri asia kuin kunnon akne. Siihen ei mitkään ruokavaliot auta. Mene ihotautilääkärille ja pyydä roaccutan kuuri. Älä suostu antibiootteihin missään nimessä, ne korjaavat aknen pois vain kuurin ajaksi toisin kuin roaccutan, joka on erittäin vahva mutta tehokas lääke.
[/quote]
Puhutko omasta kokemuksesta? Olen elämäni aikana kärsinyt sitkeästä aknesta ikävuosien 17 ja 40 välillä. Kaikki lääkäreiltä saatavat lääkkeet kokeiltu paikallisista voiteista antibiootteihin, e-pillereihin ja 6 kk Roaccutan-kuuriin. E-pillereistä, antibiooteista ja Roaccutanista on ollut hyötyä, mutta ainoastaan sen ajan, kun lääkitys on päällä. Noista Roaccutan oli minulla huonoin vaihtoehto pahojen sivuoireiden vuoksi. Kun e-pillereiden lopetus alkoi tulla muutenkin ajankohtaiseksi, päätin laittaa ruokavalion remonttiin. Paljon kasviksia kehiin, sokerit, viljat ja jauhot kokonaan pois, rasvaa kohtuullisesti, ei mitään teollisesti prosessoituja tuotteita. Auttoi minulla, ei välttämättä kaikilla. Nyt 46v ja yksittäisiä pieniä finnejä saattaa ilmaantua kuukautisten aikaan, mutta ei haittaa.
[/quote]
Puhun kokemuksesta. Itsellä auttoi vasta toinen Roaccutan kuuri ja pillereitä syön yhä. Minulla ei ollut näistä mitään sivuvaikutuksia.
Siis mitä sivuoireita teille on tullut Roaccutanista? Mulle se on sopinut loistavasti ja auttoi samantien. Tietenkin se kuivattaa esim. huulia ja silmiä, mutta kyllä niiden oireitten kanssa pystyi elämään, sitä paitsi ne oli vaan alussa.
Kolme kuuria roaccutania eikä mitään tehoa. Vehnän minimointi ja rasvattoman maidon jättäminen pois pitää tilanteen siedettävänä. E-pillerit myös mutta migreenin takia niitä ei voi enää käyttää.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:21"]
Siis mitä sivuoireita teille on tullut Roaccutanista? Mulle se on sopinut loistavasti ja auttoi samantien. Tietenkin se kuivattaa esim. huulia ja silmiä, mutta kyllä niiden oireitten kanssa pystyi elämään, sitä paitsi ne oli vaan alussa.
[/quote]
Sitä minäkin ihmettelen. Kuivumisen hoidin huulirasvalla, silmä- ja nenätipoilla joita lääkäri määräsi, enkä huomannut hiustenkaan harvenevan - jos harvenivat niin ei ainakaan kauheasti kun en kerran huomannut. Tuo kuivuminen nyt todellakin on ihan pikkujuttu verrattuna siihen että pääsee finneistä eroon. Vaikka tosiaan 2 kuuria pitikin itse ottaa että tulos oli pysyvä. Nykyään ärsyynnyn heti jos joku ehdottelee muita juttuja ennen roaccutania, heti vaan sitä niin auttaa.
[/quote]
Kai se sivuoireiden rajuus riippuu annostuksesta ja ihmisestä. Itselläni taisi olla melko iso annos, sillä finnejä oli paljon ja ne olivat syvällä ihossa.
Roaccutan-kuurin aikana päänahkani ei rasvoittunut ollenkaan - sitä ennen hiukset oli pitänyt pestä joka päivä. Oli mukavaa, kun päänahka ja hiukset tuntuivat aina puhtailta. Hiukset kyllä menivät myös vähän huonoon kuntoon, ja pestessä hiuksia tuntui lähtevän paljon.
Huulet kuivuivat niin, että halkeilivat. Niihin piti laittaa Bepanthenia useita kertoja tunnissa. Nenästä tuli niistäessä verta. Olo oli usein vähän tukala, kun tuntui että "suu repeää" puhuessa. Kasvojen iho oli varmaan myös jotenkin tavallista herkempi ja ohuempi, koska se punoitti. Kuurista on aikaa noin 15 vuotta joten en muista ihan kaikkea, mutta muistan tuon tukalan ja "kuivan" olon. Jotkut ovat sitä mieltä, että Roaccutanilla voi olla myös psyykkisiä sivuvaikutuksia. En tedä, olinko kuurin aikana jotenkin tavallista väsyneempi tai masentuneempi.
En tosiaan muista millainen annos minulla oli, mutta se taisi olla suurehko. Ehkä pienillä annostuksilla kuuri on helpompi.
7 & 20
[/quote]
Ei mitään muita sivuoireita kuin aivan helvetilliset silmäoireet, joihin eivät auttaneet mitkään tipat. Oireet eivät helpottaneet ajankaan myötä 6 kk kuurini aikana, vaan jopa jatkuivat puolisen vuotta kuurin lopettamisen jälkeen, mutta onneksi sentään paljon lievempänä. Yksi paha silmätulehduskin tuli siinä sivussa varmaan silmien kuivumisen sivutuotteena. Oireet olivat niin pahat, että muistan elävästi vieläkin, miten sinnittelin päivät pitkät rutikuivien kirvelevien ja punoittavien silmien kanssa, vaikka omasta kuuristani on jo 18-vuotta aikaa. Ainoa asia, joka tuohon oireiluun auttoi, oli silmien kiinni pitäminen, mutta sehän on käytännössä aika hankala vaihtoehto. Ja pisteenä iin päälle mulla vielä se huono juttu, ettei tuo lääke edes akneeni auttanut. Mutta nämä ovat tosiaan aika yksilöllisiä juttuja.
Onpas monenlaisia neuvoja... Olen ollut koekaniini jo varmaan ainakin 20:lle teolliselöe tuotteelle, joten ei kiitos. Käytän jojobaöljyä, ja se on hieman auttanut, mutta vain hieman. Lisäaineita ei tietääkseni ole ruoassa, mitä syön. En viitsisi jättää maitotuotteita pois, koska olen alipainoinen, ja ne ovat melkein ainoa rasvanlähteeni. Syön kasviksia ja ruista. Vehnää syön harvoin (esim. pizzassa). En haluaisi e-pillereitä tai mitään vastaavaa. Suhtaudun hormoneihin varauksella. Kannattaisiko sitten vaan mennä ihotautilääkärille? Onko niitä kunnallisella puolella tai YTHS:llä? -ap
Lopeta hiivaa sisältävien ruokien, leipien syönti ja maito pois. Mulla ainakin tämä auttaa iho-ongelmiin. Viljaa käytän yhä mutten hiivaleipää.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 16:15"]
Onpas monenlaisia neuvoja... Olen ollut koekaniini jo varmaan ainakin 20:lle teolliselöe tuotteelle, joten ei kiitos. Käytän jojobaöljyä, ja se on hieman auttanut, mutta vain hieman. Lisäaineita ei tietääkseni ole ruoassa, mitä syön. En viitsisi jättää maitotuotteita pois, koska olen alipainoinen, ja ne ovat melkein ainoa rasvanlähteeni. Syön kasviksia ja ruista. Vehnää syön harvoin (esim. pizzassa). En haluaisi e-pillereitä tai mitään vastaavaa. Suhtaudun hormoneihin varauksella. Kannattaisiko sitten vaan mennä ihotautilääkärille? Onko niitä kunnallisella puolella tai YTHS:llä? -ap
[/quote]
Vaikka itse en saanut lääkäreiltä akneeni kuin hetkellistä apua, suosittelen silti lääkärissä käyntiä. Itse olen aikanaan päässyt YTHS:n kautta ihotautilääkärin pakeille, mutta siitä on jo kauan. Toivottavasti saat apua tuohon riesaan. Tiedän millaista se pahimmillaan voi olla. Nuo ruoka-ainekokeilut voivat joillekin tuoda suuren avun, mutta se saattaa olla pitkä tie kuljettavaksi. Terv. 18 ja 28.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 16:18"]Lopeta hiivaa sisältävien ruokien, leipien syönti ja maito pois. Mulla ainakin tämä auttaa iho-ongelmiin. Viljaa käytän yhä mutten hiivaleipää.
[/quote]
En syö hiivaa sisältäviä tuotteita paitsi sitä pizzaa ehkä kerran kahdessa kuussa... Ja en viitsisi hylätä maitotuotteita, koska todennäköisesti laihtuisin entistä nopeammin ja jouluna painaisin varmaan jo 45 kg... -ap
Mulla lähti akne kun lopetin lihansyönnin sekä maitotuotteet. Laihduin samalla pari kiloakin :)!
Tämä on varmasti jo sanottu, mutta kannattaa todella jättää maitotuotteet kokonaan pois ruokavaliosta ja alkaa vaihtoehtoisesti syömään calsium- ja sinkkilisiä. Minulla ainakin naaman iho parani valtavasti jätettyäni kokonaan maitotuotteet ruokavaliostani noin kuukauden kahden sisällä.
akne on sisäinen sairaus, johon ruoka ei oikeasti vaikuta. Sinun täytyy hakeutua ihotautilääkärille, joka antaa sinulle kuuri esim "roaccuttania". vahva lääke, mutta ainakin itse vältyin suuremmilta sivuvaikutuksilta ja akne lähti