Me puhuttiin miehen kanssa talousasioista -kannatti!
Meillä on aina välillä vääntöä rahankäyttöasioista ja eilen vihdoin istuimme puhumaan, missä mättää. Lopulta paljastui, että miestä kalvaa pelko jonkinlaisesta taloudellisesta katastrofista ja että me olemme käyttäneet kaikki säästömme lyhyen ajan kuluessa (tosin suunnitelmallisesti) uuteen keittiöön. Säästimme keittiörahat parissa vuodessa, mutta loppusuora teki aika tiukkaa ja tämä oli jäänyt kalvamaan miestä.
Ratkaisimme asian siten, että aiomme ennen mitään yhtään isompia hankintoja säästää erilliselle tilille vähintään 10 000 euron summan, ja hankintoja tehdään aina niin, että sinne tilille jää vähintään se kymppitonni. Tuohon summaan meillä menee vähintään kaksi vuotta, joten sitä ennen ei mitään kodin luksusta tule eikä uutta telkkaakaan, joka meillä om mallia möhkäle ja jo 16 vuotta vanha. Mutta sovun eteen sitä luopuu tuollaisistakin jutuista.
Kommentit (11)
No aina on parempi puhua kuin arvailla, mistä kenkä kulloinkin puristaa. Aloittaja toi esille sinänäsä itsestäänselvän mutta silti tärkeän pointin. Hirveän paljon jätetään puhumatta asioista muuten kuin riitelemällä.
aika paljon toi kymppitonni tilillä, mutta mikäs siinä, jos se on teille ok summa. Itse pidän sellaista 2000-3000 euroa sopivana, isommat säästöt menee rahastoihin. Mutta kukin tavallaan. Ymmärrän tarpeen pitää vähän rahaa erillisellä tilililä ihan varmuuden vuoksi, se tuo turvaa elämään.
Kiitos AP. Aion tehdä saman mieheni kanssa kunhan hetki sopiva. Meillä taas minulla enemmän huoli raha-asioista ja ne rassaa koko ajan. Haluaisin enemmän säästää varatilille,johon meillä kyllä mahdollisuus,mutta mies ei ole kovin innokas aina siihen,jos en jatkuvasti muistuttele. Kiva olisi sitten tehdä hankintoja kun ei niin tiukkaa.
Eikö ne rahat kannattaisi sijoittaa jotenkin, että tuottaisivat jotain? Mun mielestä on kummallista pitää rahoja vaan tilillä, noinkin isoa summaa, ihan vaan varmuuden vuoksi. Luottokortti on hyvä silloin kun jotain äkillistä sattuu.
Ehdottakaa mihin kannattaisi sijoittaa? Minä en ymmärrä näistä asioista mitään ja minullakin olisi muutama kymppi tilillä, jonka voisin kyllä laittaa tuottamaan kun vaan tietäisin miten ja minne. En ole ap.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:33"]Ehdottakaa mihin kannattaisi sijoittaa? Minä en ymmärrä näistä asioista mitään ja minullakin olisi muutama kymppi tilillä, jonka voisin kyllä laittaa tuottamaan kun vaan tietäisin miten ja minne. En ole ap.
[/quote]
Passiiviset (indeksi)kasvurahastot on helppo ja melko riskitön kohde. Hajauta sijoituksesi ajallisesti ja ainakin muutamaan eri rahastoon (esim. Suomi, Eurooppa, Pohjois-Amerikka, Aasia). Esim. Nordnetista ja Seligsonilta löytyy edellisia vaihtoehtoja ja ovat helppoja käyttää. Suoraan oman pankin kautta ostetut ovat usein kalliimpia.
Ap vielä tarkentaa, että meillä on kyllä jonkin verran erilaisia sijoituksia rahastoissa, osakkeissa ja yhdessä perityssä sijoitusasunnossa. Ongelma onkin miehen mielestä ollut, että äkillisen rahantarpeen yllättäessä ei välttis olisi oikea aika myydä osakkeita tai rahastoja siitä asunnosta puhumattakaan. Siksi siis valikoimiin ollaan lisäämässä ihan silkkaa rahaa. Minä en jakanut mieheni huolta, mutta rahatili on hyvä juttu ihan jo sen takia, että se tuo rauhan takaisin perhe-elämään.
hvä että puhuitte. mulla oli exä, joka halusi panna aina kaikki rahat haisemaan niin nopeasti kuin mahdollista. vitutti sikana. yritin puhua budjetista, kuluista jne... mutta ei sen päähän mahtunut asia, eikä halunut puhua.
t. mies, vitutti koko ämmä sikana
Joillakin pitää olla oikeaa rahaa, jotta voi nukkua yönsä rauhassa. Toiset taas joutuvat valvomaan siksi, kun on niin paljon rahaa, että ei tiedä miten sijoittaisi. Rahattomana on kevyt kulkea ...
Hyvä kun teillä asia selvisi, mutta näin sivullisena ajatteli, että juuri uutta keittiötä tai muuta suurempaa hankintaa varten kai ne rahat oli säästetty. Eihän rahasta mitään iloa ole, jos sitä ei käytä.
Sekin kannattaa huomata ja tiedostaa, että tiukassa tilanteessa teidän ei välttämättä tarvitse myydä osakkeita, sillä saisitte helposti luottoa muutamia tuhansia. Jos se tv vaikka hajoaa, mutta eihän uusi maksa kuin muutaman satasen, ei siihen tarvitse vuosikausia säästää.