Sukupuolitaudit kondomia käyttäessä?
Olen nuori nainen ja ensimmäistä kertaa vuosiin sinkkuna. Pitkän huonon suhteen jälkeen olen ollut ihan tyrmistynyt siitä, miten paljon vientiä minunlaisellani ihan tavallisen näköisellä naisella on. Aionkin ottaa uudesta vapaudestani kaiken irti, ja hankkia kokemuksia mm. seksielämän saralla
Ainut asia joka saa epäröimään on pelko sukupuolitaudeista. Minulle on melko uutta tietoa, että ne voivat tarttua kondomista huolimatta ja esim. herpeksen kohdalla (suurin pelkoni) tarttuminen on jopa todennäköistä!
Nykyelämä on ikävä kyllä sellaista, että vähän jokaisella voi olla jokin tauti jopa tietämättään. Mietinkin, että kun varmaa suojakeinoa ei ole, niin miten tässä uskaltaa olla kenenkään kanssa??
Mitä mieltä olette? Tunnetteko ketään joka olisi saanut taudin kondomista huolimatta?
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 13:49"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 13:15"]
Oletteko te kommentoijat aivan sekaisin? Millä vuosisadalla olette kasvaneet, vai onko kateus noin vahva kun oma nuoruus ja vapaus on mennyttä elämää? Ei AP missään vaiheessa sanonut että hänelle kelpaisi kuka tahansa, vaan että jos jonkun mukavan miehen kanssa synkkaa, niin hyvin voi mennä fiiliksen mukaan. Se ei vielä tee "kylän polkupyörää", eikä hyväksikäytettyä uhria.
Toisekseen ketjun aihe taisi olla jokin ihan muu kuin se, mihin tässä on nyt takerruttu.
[/quote]
Kateellinen?! Nuoruus oli ihan hauskaa aikaa, mutta en sitä uudelleen haluaisia elää. Tunnen lähinnä myötähäpeää. ;)
Vapaus?! Ei minun vapateni ole mihinkään hävinnyt, vaikka jo keski-iässä olen kahden lapsen äiti ja avioliitossa. Vapaus on jotain ihan muuta kuin kokemusten kartoittamista seksisaralla. Nyt, kun tunnen itseni seksikin on jo jotain muuta kuin nuorena ja vapaana!
Ja ap. Nauti ja varo miehiä, jolla on rintaan tatuoitu sarjamurhaaja!
[/quote]
Nuoruutesi oli hauskaa aikaa, mutta tunnet myötähäpeää niitä kohtaan jotka elävät sitä nyt? Loogista. Ja kuka sinä oikeastaan olet sanomaan mitä vapaus kenellekin merkitsee?
[/quote]
Hohhoijaa... Vähän nyt pilkettä silmakulmaan! Haluat vaan haastaa riitaa. Mukavaa päivän jatkoa sinulle!
[/quote]
Kyllä se taidat olla sinä joka haastaa riitaa. Tulit tähän ketjuun saarnaamaan kuinka ap on kevytkenkäinen ja saa traumoja, mutta kaikki eri mieltä kanssasi olevat ovat liian nuoria ja tyhmiä. Selostat kirkkain silmin mikä on toiselle parasta koska se on sitä sinulle. Jännä, ettei tuohon ikään mennessä ole oppinut loogista ajattelua.
[/quote]
Mitä sinä oikein selität?! Kohdennatko sinä nyt usean kirjoittajan viestejä yhden suuhun?!
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 13:49"][quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 13:46"]
Oletteko te kommentoijat aivan sekaisin? Millä vuosisadalla olette kasvaneet, vai onko kateus noin vahva kun oma nuoruus ja vapaus on mennyttä elämää? Ei AP missään vaiheessa sanonut että hänelle kelpaisi kuka tahansa, vaan että jos jonkun mukavan miehen kanssa synkkaa, niin hyvin voi mennä fiiliksen mukaan. Se ei vielä tee "kylän polkupyörää", eikä hyväksikäytettyä uhria.
Toisekseen ketjun aihe taisi olla jokin ihan muu kuin se, mihin tässä on nyt takerruttu.
[/quote]
Kateellinen?! Nuoruus oli ihan hauskaa aikaa, mutta en sitä uudelleen haluaisia elää. Tunnen lähinnä myötähäpeää. ;)
Vapaus?! Ei minun vapateni ole mihinkään hävinnyt, vaikka jo keski-iässä olen kahden lapsen äiti ja avioliitossa. Vapaus on jotain ihan muuta kuin kokemusten kartoittamista seksisaralla. Nyt, kun tunnen itseni seksikin on jo jotain muuta kuin nuorena ja vapaana!
[/quote]
Nuoruutesi oli hauskaa aikaa, mutta tunnet myötähäpeää niitä kohtaan jotka elävät sitä nyt? Loogista. Ja kuka sinä oikeastaan olet sanomaan mitä vapaus kenellekin merkitsee?
[/quote]
Hohhoijaa... Vähän nyt pilkettä silmakulmaan! Haluat vaan haastaa riitaa. Mukavaa päivän jatkoa sinulle!
[/quote]
Kyllä se taidat olla sinä joka haastaa riitaa. Tulit tähän ketjuun saarnaamaan kuinka ap on kevytkenkäinen ja saa traumoja, mutta kaikki eri mieltä kanssasi olevat ovat liian nuoria ja tyhmiä. Selostat kirkkain silmin mikä on toiselle parasta koska se on sitä sinulle. Jännä, ettei tuohon ikään mennessä ole oppinut loogista ajattelua.
[/quote]
Mitä sinä oikein selität?! Kohdennatko sinä nyt usean kirjoittajan viestejä yhden suuhun?!
[/quote]
Voi olla. Ehkä täällä on useampi henkilö joka saarnaa samoja juttuja samaan tyyliin.
?!
Kondomin kanssa tuskin saat sp-tautia, ja jos saatkin, on siitä tuskin sen isompaa haittaa. Antibiootit hoitavat tippurin ja klamydian, immuunipuolustus luultavasti (ajan kanssa) papilloomaviruksen ja herpes on joko oireeton, vähäoireinen tai usein oireileva, jolloin voit halutessasi käyttää estolääkitystä. Jos oikeasti haluat saada erilaisia seksikokemuksia vielä kun olet nuori, niin kondomia käyttämällä ja välttämällä riskiryhmiä seksikumppaneina (esim. iv-nistit ja kansallisuudet, joissa HIV on huomattavasti Suomea yleisempää) ovat kokemukset mielestäni riskin arvoisia. Oleellista ei tietenkään ole minun mielipiteeni riski-hyötysuhteesta, vaan omasi.
Minä sain kondomista huolimatta kondylooman ja klamydian. Tosin kumi puhkesi, mutta heti vaihdettiin uuteen.
HPV on mun silmissä ehkä pelottavin taudeista, joilta kondomi ei välttämättä suojaa. Suuseksiä en ainakaan harrastaisi edes kondomin kanssa satunnaisten tuttavuuksien kanssa, koska kurkkusyöpä on kohdunkaulansyöpää vaarallisempi eikä sitä tarkkailla papakokeillakaan.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 15:00"]
Minä sain kondomista huolimatta kondylooman ja klamydian. Tosin kumi puhkesi, mutta heti vaihdettiin uuteen.
[/quote]
Eihän tässä sitten ole kyse suojatusta yhdynnästä. Kurja juttu että kondomi hajosi, mutta kun niin käy, on aivan sama vaikka sitä ei olisi alun perinkään ollut.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 15:08"]
HPV on mun silmissä ehkä pelottavin taudeista, joilta kondomi ei välttämättä suojaa. Suuseksiä en ainakaan harrastaisi edes kondomin kanssa satunnaisten tuttavuuksien kanssa, koska kurkkusyöpä on kohdunkaulansyöpää vaarallisempi eikä sitä tarkkailla papakokeillakaan.
[/quote]
Syöpä on sentään aika harvinainen seuraus viruksesta? Tuonhan saa suurin osa naisista elämänsä aikana.
Kuka kumma laittaa tähän äluttömän pitkiä lainauksia.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:23"]
Jo on nuorella naisella tavoitteet ja käsitykset vapaudesta ja miten se tulisi käyttää! Joo uskon, että huomio imartelee ja naisellakin oikeus seksiin monen kanssa, mutta...noh olet nuori ja se kuuluu parikymppisen elämään! Pidä kivaa!
[/quote]
Ei minulla ole mitään tavoitteita tai käsityksiä siitä mitä vapauteen "kuuluu". Jokainen on vapaa tekemään niin kuin tahtoo. En näe tätä minään nuoruuteen kuuluvana vaiheena, tunnen vain itseni enkä ole ihminen joka jaksaisi olla ilman seksiä mahdollisesti vuosia ennen kuin uusi seurustelusuhde löytyy. Minulla tosiaan on takana pitkä parisuhde, ja jo siitä yli pääseminen tulee kestämään kauan. En hae huomiota tai itsetunnon kohotusta, en ole epävarma itsestäni. Yhden illan jutuissa ja itsensä toteuttamisessa myös seksin kautta ei ole minusta mitään väärää. Ei miehiäkään syyllistetä tästä, joten miksi sitten naisia :-)
-ap
[/quote]
Viimeinen lause paljasti naiviutesi, mutta muuten ihan fiksua tekstiä. Varo ettei nälkä kasva syödessä ja seksi saa liian suurta roolia. Seksi tuntemattoman kanssa harvoin on tyydyttävää ja voi tulla tunne, ettei mikään riitä.
[/quote]
Mitä naiivia siinä on, että toivoo oman seksuaalisuuden ilmaisemisen olevan naisillekin vapaata? Yhden illan jutut ovat ehkä erilaisia kuin seksi parisuhteessa, mutta sinkku voi saada niiden kautta tyydytystä sekä kaivattua kosketusta toiseen ihmiseen, ja seurauksena voi olla myös uusi ystävyyssuhde. En ymmärrä moralisointia siitä että yhden illan jutut johtaisivat jostain syystä seksiaddiktioon tai tyhjyyden tunteeseen. Kaikille ne eivät varmasti sovi, mutta mitään väärää niissä ei sen takia ole.
[/quote]
Naisellekin?! Mistä olet saanut tälläisen käsityksen, että vapaa seksi on sukupuolisidonnainen asia, johon on oikeus vain miehellä. Lähdetkö nyt jollekin ristiretkelle naisen vapaan seksielämän puolesta?! Sen asian suhteen olet auttamatta myöhässä ja tuon ajan radikaalinaiset kääntyisivät haudassaan, jos lukisivat tätä!
Moraalisointi?! Onko se auttamatta moralisointia vähän varoittaa nuorta neitiä, joka katsoo nyt tätä asiaa vaaleanpunaisten sydämenmuotoisten lasien läpi. Olet huolissasi lähinnä asian fyysisesta puolesta ja kuvittelet olevasi jo niin vahva, että kestät se henkisenpuolen. Sinua tullaan käyttämään surutta masturbaation välineenä, etkä ole minkään ystävyyden arvoinen. Miehet on valovuosien päässä naisten ajatusmaailmasta!
[/quote]
Ap tässä, ja voin vakuuttaa etten katso asiaa vaaleanpunaisten lasien läpi. Miten minua käytetään siinä hyväksi, jos päätän mennä sänkyyn vaikkapa sitten vieraan ihmisen kanssa siksi, että minun tekee sinkkuna mieli seksiä? Kokonaan ilmanko pitäisi kärvistellä kunnes uusi poikaystävä löytyy? Jos minä olisin tuossa tilanteessa masturbaation väline, niin eikö mies ole juuri sitä samaa minulle? Eli toisin sanoen asiassa ei ongelmaa? En suhtaudu seksiin siinä mielessä vakavasti, että kokisin esim. yhden illan jutut millään lailla hyväksikäyttönä tai henkisesti turmiollisena toimintana. Huolissani olen lähinnä tautien todennäköisyydestä ehkäisystä huolimatta, kuten ketjun otsikkokin ilmaisee.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:10"]
"Osaa erottaa kusipäät". No kuitenkin suurinosa on ihan normaaleja fiksuja, vaikka he jostain jonkun taudin saakin. Ei sitä tosiaan näe naamasta. Kondomi on hyvä suoja. Itselläni on huuliherpes alapäässä. Muualla sitä ei olekaan. Kuuluin niihin, jotka eivät sitä lapsena olleet saanut. Huuliherpestä aliarvioidaan, siitä olen samaa mieltä.
[/quote]
Huono sanavalinta selkeästi sanoa että toivottavasti osaa erottaa kusipäät. Tarkoitin vain, että vähänkään epäilyttävän oloisen miehen matkaan en lähtisi koskaan :-) Tämän ketjun olemassaolo varmasti jo kertoo sen, että olen melko vainoharhainen tautien suhteen. Selibaattiin en silti alkaisi siitä syystä...
-ap
Minkähän takia väestöliiton sivuilla oli ettei herpestä voi testata etukäteen? Minulta on testattu vastaaineet verestä. Ei siihen rakkuloita tarvittu.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:23"]
Jo on nuorella naisella tavoitteet ja käsitykset vapaudesta ja miten se tulisi käyttää! Joo uskon, että huomio imartelee ja naisellakin oikeus seksiin monen kanssa, mutta...noh olet nuori ja se kuuluu parikymppisen elämään! Pidä kivaa!
[/quote]
Ei minulla ole mitään tavoitteita tai käsityksiä siitä mitä vapauteen "kuuluu". Jokainen on vapaa tekemään niin kuin tahtoo. En näe tätä minään nuoruuteen kuuluvana vaiheena, tunnen vain itseni enkä ole ihminen joka jaksaisi olla ilman seksiä mahdollisesti vuosia ennen kuin uusi seurustelusuhde löytyy. Minulla tosiaan on takana pitkä parisuhde, ja jo siitä yli pääseminen tulee kestämään kauan. En hae huomiota tai itsetunnon kohotusta, en ole epävarma itsestäni. Yhden illan jutuissa ja itsensä toteuttamisessa myös seksin kautta ei ole minusta mitään väärää. Ei miehiäkään syyllistetä tästä, joten miksi sitten naisia :-)
-ap
[/quote]
Viimeinen lause paljasti naiviutesi, mutta muuten ihan fiksua tekstiä. Varo ettei nälkä kasva syödessä ja seksi saa liian suurta roolia. Seksi tuntemattoman kanssa harvoin on tyydyttävää ja voi tulla tunne, ettei mikään riitä.
[/quote]
Mitä naiivia siinä on, että toivoo oman seksuaalisuuden ilmaisemisen olevan naisillekin vapaata? Yhden illan jutut ovat ehkä erilaisia kuin seksi parisuhteessa, mutta sinkku voi saada niiden kautta tyydytystä sekä kaivattua kosketusta toiseen ihmiseen, ja seurauksena voi olla myös uusi ystävyyssuhde. En ymmärrä moralisointia siitä että yhden illan jutut johtaisivat jostain syystä seksiaddiktioon tai tyhjyyden tunteeseen. Kaikille ne eivät varmasti sovi, mutta mitään väärää niissä ei sen takia ole.
[/quote]
Vai tyytydystä, ystävyyttä ja läheisyyttä sinä odotat suhteilta, älä odota. Mies on poissa ennen kun sperma ehtii kuivumaan lakanoihin.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:37"]
Minkähän takia väestöliiton sivuilla oli ettei herpestä voi testata etukäteen? Minulta on testattu vastaaineet verestä. Ei siihen rakkuloita tarvittu.
[/quote]
Etukäteen? Herpestä ja kondyloomaa ei tosiaan oteta sukupuolitautitesteissä, ne diagnosoidaan vain oireista. Yksityisellä ja työpaikkalääkärillä voi saada verikokeen. Verikoe ei ole täysin luotettava ja yhtenä syynä on pidetty sitä, että verikoe ei kerro, missä tauti sijaitsee. Varmasti asiaan vaikuttaa se, että noille taudeille ei voi tehdä mitään, jos ei ole oireita, joten säästetään eikä tehdä testejä vain pelkän tiedon vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 13:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Turha lähteä mihinkään heldelmättömään juupaseipäs väittelyyn! :D Myötähäpeä omaa nuoruuttaan kohtaan = myötähäpeää nuoruttaan eläviä kohtaan
Mielipiteen kertominen = kuka sinä olet sanomaan
Ihanaa tämä nuoruuden uho! Nauttikaa lapset, nauttikaa sydämenne kyllyydestä. On sitten kokemuksia, joilla heristää sormea seuraavalle sukupolvelle!