Sukupuolitaudit kondomia käyttäessä?
Olen nuori nainen ja ensimmäistä kertaa vuosiin sinkkuna. Pitkän huonon suhteen jälkeen olen ollut ihan tyrmistynyt siitä, miten paljon vientiä minunlaisellani ihan tavallisen näköisellä naisella on. Aionkin ottaa uudesta vapaudestani kaiken irti, ja hankkia kokemuksia mm. seksielämän saralla
Ainut asia joka saa epäröimään on pelko sukupuolitaudeista. Minulle on melko uutta tietoa, että ne voivat tarttua kondomista huolimatta ja esim. herpeksen kohdalla (suurin pelkoni) tarttuminen on jopa todennäköistä!
Nykyelämä on ikävä kyllä sellaista, että vähän jokaisella voi olla jokin tauti jopa tietämättään. Mietinkin, että kun varmaa suojakeinoa ei ole, niin miten tässä uskaltaa olla kenenkään kanssa??
Mitä mieltä olette? Tunnetteko ketään joka olisi saanut taudin kondomista huolimatta?
Kommentit (75)
Jo on nuorella naisella tavoitteet ja käsitykset vapaudesta ja miten se tulisi käyttää! Joo uskon, että huomio imartelee ja naisellakin oikeus seksiin monen kanssa, mutta...noh olet nuori ja se kuuluu parikymppisen elämään! Pidä kivaa!
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:14"]
Kannattaa tarkkaan miettiä, mitä elämältä haluaa. HPV ja herpes on aika ikäviä tauteja, kun niihin ei ole ns. parantavaa hoitoa. Kannat niistä vastuuta loppuelämän. Klamydian taas saa kerralla hoidettua, jos nyt ei joku antibiooteille resistentti kanta ole kyseessä. Mitä iloa ajattelet saavasi seksiseikkailuista? Eihän se seksi ventovieraan kanssa yleensä ole kovin antoisaa. Mutta toki teet niinkuin haluat, aikuinenhan olet.
[/quote]
En ole halukas olemaan selibaatissa siihen saakka kunnes löydän uuden kumppanin (jos löydän). En edes sano että alkaisin metsästää ventovieraita (tosin koskaan ei tiedä mitä tapahtuu), mutta sillä ei oikeastaan ole merkitystä koska taudin voi tietenkin saada myös tutulta. Joka tapauksessa toivon nyt kovasti että kondomi olisi tarpeeksi tehokas suoja :-)
-ap
No, voihan se herpes tarttua, mutta tarttuuko se sitten. Itselläni on ollut herpes 12 vuotta eikä kukaan ole sitä minulta (tietääkseni) saanut. Koskee tapailusuhteita, seurustelusuhdettani ja paria yhdenillanpanoa, joiden kanssa harrastettiin seksiä niin kännissä, että kumi unohtui. Näillä jälkimmäisillä tyypeillä oli siis yhteystietoni ja säikähtivät tietysti aamulla kovasti herpeksen mahdollisuutta, mutta eivät sitä sitten kuitenkaan saaneet. Muidenkin kanssa on siis yhteyttä pidetty eli jos olisivat saaneet tartunnan niin olisin kyllä kuullut siitä.
Ja ap, ymmärrätkö kuinka suuri ristiriita on siinä, että huuliherpeksestä ihmiset eivät edes koe, että siitä tarvitsisi kertoa tai monetkaan eivät pelkää tai ajattele saavansa huuliherpestä baaripanolta, kun pussaillaan, mutta hysteriä alapääherpeksestä on sitten aivan toisenlainen tarina. :-)
Jos käyttää kumia, herpeksen tarttuvuusriski madaltuu. Herpes tarttuu limakalvolta limakalvolle, eli jos jollakulla olisi aktiivinen herpes (jolloin ei kyllä tee mieli harrastaa seksiä), voisi se tarttua vaikka kun on hyväillyt toisen sukupuolielimiä ja koskettelee sen jälkeen omiaan.
Toisin kuin 22 kertoo, itselläni herpes oli ikävä tauti vain pari ensimmäistä vuotta. Keho tulee sen jälkeen vastustuskykyiseksi herpekselle ja nykyään saan oireita äärimmäisen harvoin ja en voi sanoa, että herpes vaivaisi minua enää.
Jos kuitenkin haluat olla 100% varma asioista, niin harrastele seksiä vain tapailemiesi miesten kanssa, joiden kanssa olet käynyt tarkat keskustelut ja tiedätte myös, että olette käyneet testeissä ym.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:23"]
Jo on nuorella naisella tavoitteet ja käsitykset vapaudesta ja miten se tulisi käyttää! Joo uskon, että huomio imartelee ja naisellakin oikeus seksiin monen kanssa, mutta...noh olet nuori ja se kuuluu parikymppisen elämään! Pidä kivaa!
[/quote]
Ei minulla ole mitään tavoitteita tai käsityksiä siitä mitä vapauteen "kuuluu". Jokainen on vapaa tekemään niin kuin tahtoo. En näe tätä minään nuoruuteen kuuluvana vaiheena, tunnen vain itseni enkä ole ihminen joka jaksaisi olla ilman seksiä mahdollisesti vuosia ennen kuin uusi seurustelusuhde löytyy. Minulla tosiaan on takana pitkä parisuhde, ja jo siitä yli pääseminen tulee kestämään kauan. En hae huomiota tai itsetunnon kohotusta, en ole epävarma itsestäni. Yhden illan jutuissa ja itsensä toteuttamisessa myös seksin kautta ei ole minusta mitään väärää. Ei miehiäkään syyllistetä tästä, joten miksi sitten naisia :-)
-ap
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:26"]
No, voihan se herpes tarttua, mutta tarttuuko se sitten. Itselläni on ollut herpes 12 vuotta eikä kukaan ole sitä minulta (tietääkseni) saanut. Koskee tapailusuhteita, seurustelusuhdettani ja paria yhdenillanpanoa, joiden kanssa harrastettiin seksiä niin kännissä, että kumi unohtui. Näillä jälkimmäisillä tyypeillä oli siis yhteystietoni ja säikähtivät tietysti aamulla kovasti herpeksen mahdollisuutta, mutta eivät sitä sitten kuitenkaan saaneet. Muidenkin kanssa on siis yhteyttä pidetty eli jos olisivat saaneet tartunnan niin olisin kyllä kuullut siitä.
Ja ap, ymmärrätkö kuinka suuri ristiriita on siinä, että huuliherpeksestä ihmiset eivät edes koe, että siitä tarvitsisi kertoa tai monetkaan eivät pelkää tai ajattele saavansa huuliherpestä baaripanolta, kun pussaillaan, mutta hysteriä alapääherpeksestä on sitten aivan toisenlainen tarina. :-)
Jos käyttää kumia, herpeksen tarttuvuusriski madaltuu. Herpes tarttuu limakalvolta limakalvolle, eli jos jollakulla olisi aktiivinen herpes (jolloin ei kyllä tee mieli harrastaa seksiä), voisi se tarttua vaikka kun on hyväillyt toisen sukupuolielimiä ja koskettelee sen jälkeen omiaan.
Toisin kuin 22 kertoo, itselläni herpes oli ikävä tauti vain pari ensimmäistä vuotta. Keho tulee sen jälkeen vastustuskykyiseksi herpekselle ja nykyään saan oireita äärimmäisen harvoin ja en voi sanoa, että herpes vaivaisi minua enää.
Jos kuitenkin haluat olla 100% varma asioista, niin harrastele seksiä vain tapailemiesi miesten kanssa, joiden kanssa olet käynyt tarkat keskustelut ja tiedätte myös, että olette käyneet testeissä ym.
[/quote]
Mielenkiintoista kuulla ettei herpes välttämättä tartu ilman kondomiakaan! Todennäköisyyksillä ei toki kai ole merkitystä jos itselle vain käy huono tuuri.
-ap
Jos ne taudit tarttuisi helpolla kondomin kanssakin, niin ne varmasti olisi paljon yleisempiä kuin nyt. Kondomi siis suojaa varsin hyvin, voit olla melko huoletta.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:27"]
[/quote]
Ei minulla ole mitään tavoitteita tai käsityksiä siitä mitä vapauteen "kuuluu". Jokainen on vapaa tekemään niin kuin tahtoo. En näe tätä minään nuoruuteen kuuluvana vaiheena, tunnen vain itseni enkä ole ihminen joka jaksaisi olla ilman seksiä mahdollisesti vuosia ennen kuin uusi seurustelusuhde löytyy. Minulla tosiaan on takana pitkä parisuhde, ja jo siitä yli pääseminen tulee kestämään kauan. En hae huomiota tai itsetunnon kohotusta, en ole epävarma itsestäni. Yhden illan jutuissa ja itsensä toteuttamisessa myös seksin kautta ei ole minusta mitään väärää. Ei miehiäkään syyllistetä tästä, joten miksi sitten naisia :-)
-ap
[/quote]
Viimeinen lause paljasti naiviutesi, mutta muuten ihan fiksua tekstiä. Varo ettei nälkä kasva syödessä ja seksi saa liian suurta roolia. Seksi tuntemattoman kanssa harvoin on tyydyttävää ja voi tulla tunne, ettei mikään riitä.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 12:54"]
[/quote]
-ap
[/quote]
Viimeinen lause paljasti naiviutesi, mutta muuten ihan fiksua tekstiä. Varo ettei nälkä kasva syödessä ja seksi saa liian suurta roolia. Seksi tuntemattoman kanssa harvoin on tyydyttävää ja voi tulla tunne, ettei mikään riitä.
[/quote]
Mitä naiivia siinä on, että toivoo oman seksuaalisuuden ilmaisemisen olevan naisillekin vapaata? Yhden illan jutut ovat ehkä erilaisia kuin seksi parisuhteessa, mutta sinkku voi saada niiden kautta tyydytystä sekä kaivattua kosketusta toiseen ihmiseen, ja seurauksena voi olla myös uusi ystävyyssuhde. En ymmärrä moralisointia siitä että yhden illan jutut johtaisivat jostain syystä seksiaddiktioon tai tyhjyyden tunteeseen. Kaikille ne eivät varmasti sovi, mutta mitään väärää niissä ei sen takia ole.
Papilloomavirukset voi tarttua kumista huolimatta. Se voi olla oireeton, kunnes muuttuu kohdunkaulan syöväksi. Saman virustyypin arvellaan aiheuttavan kurkunpään syöpääkin, jonka tarttumiseen voi riittää virusta kantavan henkilön suuteleminen. HPV:n on havaittu tarttuvan jopa pinnoilta ja yhteiskäytössä olevasta pyyhkeestä...
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 12:48"]
Jos ne taudit tarttuisi helpolla kondomin kanssakin, niin ne varmasti olisi paljon yleisempiä kuin nyt. Kondomi siis suojaa varsin hyvin, voit olla melko huoletta.
[/quote]Nehän ovat yleisiä. Se, ettei oirehdi, ei tarkoita, etteikö sitä olisi. http://www.vaestoliitto.fi/seksuaalisuus/tietoa-seksuaalisuudesta/aikuiset/ongelmia_haasteita_sairauksia/yleisimmat_seksitaudit/hpv/
Muista et voit saada myös ebolan..
"Osaa erottaa kusipäät". No kuitenkin suurinosa on ihan normaaleja fiksuja, vaikka he jostain jonkun taudin saakin. Ei sitä tosiaan näe naamasta. Kondomi on hyvä suoja. Itselläni on huuliherpes alapäässä. Muualla sitä ei olekaan. Kuuluin niihin, jotka eivät sitä lapsena olleet saanut. Huuliherpestä aliarvioidaan, siitä olen samaa mieltä.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:00"]
[/quote]
-ap
[/quote]
[/quote]
Mitä naiivia siinä on, että toivoo oman seksuaalisuuden ilmaisemisen olevan naisillekin vapaata? Yhden illan jutut ovat ehkä erilaisia kuin seksi parisuhteessa, mutta sinkku voi saada niiden kautta tyydytystä sekä kaivattua kosketusta toiseen ihmiseen, ja seurauksena voi olla myös uusi ystävyyssuhde. En ymmärrä moralisointia siitä että yhden illan jutut johtaisivat jostain syystä seksiaddiktioon tai tyhjyyden tunteeseen. Kaikille ne eivät varmasti sovi, mutta mitään väärää niissä ei sen takia ole.
[/quote]
Naisellekin?! Mistä olet saanut tälläisen käsityksen, että vapaa seksi on sukupuolisidonnainen asia, johon on oikeus vain miehellä. Lähdetkö nyt jollekin ristiretkelle naisen vapaan seksielämän puolesta?! Sen asian suhteen olet auttamatta myöhässä ja tuon ajan radikaalinaiset kääntyisivät haudassaan, jos lukisivat tätä!
Moraalisointi?! Onko se auttamatta moralisointia vähän varoittaa nuorta neitiä, joka katsoo nyt tätä asiaa vaaleanpunaisten sydämenmuotoisten lasien läpi. Olet huolissasi lähinnä asian fyysisesta puolesta ja kuvittelet olevasi jo niin vahva, että kestät se henkisenpuolen. Sinua tullaan käyttämään surutta masturbaation välineenä, etkä ole minkään ystävyyden arvoinen. Miehet on valovuosien päässä naisten ajatusmaailmasta!
Itse kysymykseen, osa taudeista tarttuu kondomista huolimatta ja tiedän henkilökohtaisesti kaksi sellaista tapausta. Toisessa tapauksessa tarttui kondylooma ja toisessa sekä kodylooma että herpes.
Joku väitti, ettei ole tartuttanut eteenpäin herpestä. Ei pidä paikkaansa, herpes vain on oireeton monilla ja sen takia luullaan, että 5 v parisuhteenkaan aikana se ei ole tarttunut toiseen, vaikka varmasti on. Herpes voi tarttua oireettomana, kun virus on aktiivinen ja pinnassa.
Toinen sanoi, että harrasti 10 v sitten irtosuhteita nuorena eikä saanut tauteja. Vuosikymmen sitten nuorten sukupuolitautitilastot näyttivät vähän toiselta kuin nykyään.
Sukupuolitautien lisäksi olisin huolissani hpv:sta myös, joka voi tarttua kondomin käytöstä huolimatta. Jotkut sen muodothan aiheuttavat solumuutoksia ja kohdunkaulansyöpää, lisäksi suun alueen syöpiä.
Oireettomat ei tartu... voi hyvää päivää.
klamydia, useilla naisilla se on eivät vaan tiedä. Ja tarttuu vaikka se pimppa ei huutelekaa että oon kippee.
kuppa, sekään ei anna oireita ja tarttuu silti.....
ja nämä perinteiset vaikka käyttäisit kumia herpes, kondylooma, syyhy, satiaiset.
Kannattaa varmaan sitten harkita petikaverin hommaamista muualta kuin pintaliitobaareista. Ja tautiriskiä vähentää, jos hänellä ei oo ollut kovin vilkas seksielämä ja se, että pitäydyt vaikka siinä yhdessä tyypissä pidemmän aikaa. Ois varmaan hyvä molempien testata itsensä ennen seksisuhteen aloittamista.
Enemmän sitä järkeä ja vastuuntuntoa touhuun.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:00"]
[/quote]
-ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Naisellekin?! Mistä olet saanut tälläisen käsityksen, että vapaa seksi on sukupuolisidonnainen asia, johon on oikeus vain miehellä. Lähdetkö nyt jollekin ristiretkelle naisen vapaan seksielämän puolesta?! Sen asian suhteen olet auttamatta myöhässä ja tuon ajan radikaalinaiset kääntyisivät haudassaan, jos lukisivat tätä!
Moraalisointi?! Onko se auttamatta moralisointia vähän varoittaa nuorta neitiä, joka katsoo nyt tätä asiaa vaaleanpunaisten sydämenmuotoisten lasien läpi. Olet huolissasi lähinnä asian fyysisesta puolesta ja kuvittelet olevasi jo niin vahva, että kestät se henkisenpuolen. Sinua tullaan käyttämään surutta masturbaation välineenä, etkä ole minkään ystävyyden arvoinen. Miehet on valovuosien päässä naisten ajatusmaailmasta!
[/quote]
Ap tässä, ja voin vakuuttaa etten katso asiaa vaaleanpunaisten lasien läpi. Miten minua käytetään siinä hyväksi, jos päätän mennä sänkyyn vaikkapa sitten vieraan ihmisen kanssa siksi, että minun tekee sinkkuna mieli seksiä? Kokonaan ilmanko pitäisi kärvistellä kunnes uusi poikaystävä löytyy? Jos minä olisin tuossa tilanteessa masturbaation väline, niin eikö mies ole juuri sitä samaa minulle? Eli toisin sanoen asiassa ei ongelmaa? En suhtaudu seksiin siinä mielessä vakavasti, että kokisin esim. yhden illan jutut millään lailla hyväksikäyttönä tai henkisesti turmiollisena toimintana. Huolissani olen lähinnä tautien todennäköisyydestä ehkäisystä huolimatta, kuten ketjun otsikkokin ilmaisee.
[/quote]
Palataa asiaan ja katsotaan oletko yhtä ehdoton asian suhteen parin vuoden kuluttua! Usko tai älä olen itsekin ollut joskus parikymppinen ja tiennyt kaikesta kaiken!Ole rehellinen itsellesi, sillä surkeimmat valheet sitä kertoo itseleen.
Heroea tuli kerran miehelleni huuleen omalle paikalleen niin pienenä yhtenä rakkulana, että kun sen huomasin linnanmäellä penkillä ja menimme syömään parin tunnin päästa, niin syödessä se oli puhjennut ja mitään ei ollut näkyvissä.
Tarttunut olisi, kun rakkula- ja rupivaiheessa tarttuu.
Ihotautilääkäri sanoi mulle kerran, että kun puhutaan oireettominakin tarttuneista,niin ne on olleet niin pieniä, ettei itsekään ole havainnut. Sama alapäässä, sanoi.
Jaa, puolisollani on ollut herpes 15 vuotta ja se tulee kyllä keskimäärin kerran kuukaudessa. Kauhee riesa. Estotabletit käytössä.
Kannattaa tarkkaan miettiä, mitä elämältä haluaa. HPV ja herpes on aika ikäviä tauteja, kun niihin ei ole ns. parantavaa hoitoa. Kannat niistä vastuuta loppuelämän. Klamydian taas saa kerralla hoidettua, jos nyt ei joku antibiooteille resistentti kanta ole kyseessä. Mitä iloa ajattelet saavasi seksiseikkailuista? Eihän se seksi ventovieraan kanssa yleensä ole kovin antoisaa. Mutta toki teet niinkuin haluat, aikuinenhan olet.