Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Yliopisto-opiskelu on Suomessa ilmaista" - paskat on!

Vierailija
19.08.2014 |

Ylioppilaskunnan jäsenmaksu 92 euroa kuukaudessa. Se on kuulemma ihan pakko maksaa vaikka ei käyttäisikään heidän palveluitaan. Olen uusi opiskelija ja tämä todella yllätti, hirveä summa vielä :(

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää, että kehtaat valittaa tuollaisesta summasta. Yhdysvalloissa tai Kanadassa et saisi edes yhtä kurssikirjaa tuolla summalla.

Vierailija
22/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:50"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:35"]anteeks, tuohduksissani kirjoitin kuukaudessa! Mutta tosiaan olen nyt noin kuukauden ajan yrittänyt säästää tuota, vielä parisen viikkoa aikaa...

Ap

[/quote]

Itseasiassa taitaa fukseilla alkaa orientaatioviikolla jo viikkoa muita ennen. Oot auttamattomasti myöhässä!

[/quote]

Kyllä sen lukukausimaksun viimeinen maksupäivä on ihan sama niin fukseille kuin vanhemmillekin opiskelijoille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:53"]

Miten jotakuta voi ihmetetyttää, että jollekulle n. 100 euroa on iso raha? Itse olin lukioaikani jo asunut yksin ja elänyt opintotuella, oppinut tulemaan vähällä toimeen. Töitä en ollut löytänyt pienellä paikkakunnalla. Tuo on noin 1/5 kuukauden tuloista eli ei mikään pieni summa.

Toiseksi, ylioppilaskunnan jäsenmaksulla ei ole mitään tekemistä matka-alennusten ym. kanssa. Ne saa vaikka opiskelisi lukiossa tai ammattikoulussa tai missä tahansa muussa pidempijaksoisessa koulutuksessa.

[/quote]

ei muuten saa, ellei ole liittynyt kyseisen oppilaitoksen oppilaskunnan jäseneksi ja kankkinut oppilaskorttia (joka usein maksaa jotain nimellistä). Näm edut ovat nimenomaan oppilaskuntien neuvottelemia, ei mitään lakisääteisiä tms. 

Kyllä minä sen ymmärrän, että satanen on joillekuille iso raha, mutta en sitä, että maristaan siitä, että satasen maksamalla voi saada tuhansien eurojen edun. Titty jos et aio sairastaa etkä aio matkustaa etkä aio käydä oluella, kampaajalla etkä syödä yliopstolla niin sit et hyödy.

Vierailija
24/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet piloille hemmoteltu kakara!

Vierailija
25/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas niin kulunut provo, ei ole montaakaan viikkoa siitä kun edellisen kerran joku porvoolainen kitisi samasta asiasta. Koittakaa nyt jumalauta ryhdistyä ja keksiä ihan omat provot!

Vierailija
26/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:50"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:35"]anteeks, tuohduksissani kirjoitin kuukaudessa! Mutta tosiaan olen nyt noin kuukauden ajan yrittänyt säästää tuota, vielä parisen viikkoa aikaa...

Ap

[/quote]

Itseasiassa taitaa fukseilla alkaa orientaatioviikolla jo viikkoa muita ennen. Oot auttamattomasti myöhässä!

[/quote]

Kyllä sen lukukausimaksun viimeinen maksupäivä on ihan sama niin fukseille kuin vanhemmillekin opiskelijoille

[/quote]

On on, mutta itse en ainakaan saanut mitään tietoja esim. orientaatioviikosta tai mistään ennen kuin maksoin ylioppilaskunnan maksun ja mut kirjattiin opintorekisteriin. Ja näihinkin meni useampi päivä, ei ne sekunnissa hoidu. Varsinkin kun kaikki tiedot sain kirjeinä kotiin, en emailiin tai mihinkään.

Vierailija
27/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap sinulla on oikeasti ongelmia maksaa tuota kerralla niin ilmoittaudu läsnäolevaksi ensin vain syyslukukaudelle ja maksa pelkkä sen osuus. Kun olet saanut kokoon toisen puolen, voit ilmoittautua läsnäolevaksi myös keväälle. Tällä ei ole käytännössä mitään merkitystä opintoihisi kunhan muistat ajoissa ilmoittautua läsnäolevaksi myös keväälle. Yleensä sen dedis on joulukuun loppu tai tammikuun alku. Riippuu yliopistosta.

T. opintosihteeri yliopistolta

Vierailija
28/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä Yhdysvaltojen, Kanadan ym. muiden maiden opiskelun kalleudesta lässyttävät. Oletteko itse yleensäkään asuneet koskaan näissä maissa ja niin kauan, että olette päässeet opiskelusysteemeistä perille ja tiedättekö koulutettujen ansiotason siellä?

Vai tuleeko "tietonne" sosiaalidemokraateilta ja YLE:ltä?

Asun itse eräässä ulkomaassa ja lukemattomat ihmiset Suomessa ovat kuvitelleet, että täällä opiskelu on kallista. No, ei ole ja yhdistettynä halvat elinkustannukset ja asunnot, se on oikeinkin kohtuullista verrattuna Suomen hintoihin.

Vierailija
29/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:31"]Ylioppilaskunnan jäsenmaksu 92 euroa kuukaudessa. Se on kuulemma ihan pakko maksaa vaikka ei käyttäisikään heidän palveluitaan. Olen uusi opiskelija ja tämä todella yllätti, hirveä summa vielä :(

[/quote]

Ei paskat ole ilmaista!

Vierailija
30/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:50"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:35"]anteeks, tuohduksissani kirjoitin kuukaudessa! Mutta tosiaan olen nyt noin kuukauden ajan yrittänyt säästää tuota, vielä parisen viikkoa aikaa...

Ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

On on, mutta itse en ainakaan saanut mitään tietoja esim. orientaatioviikosta tai mistään ennen kuin maksoin ylioppilaskunnan maksun ja mut kirjattiin opintorekisteriin. Ja näihinkin meni useampi päivä, ei ne sekunnissa hoidu. Varsinkin kun kaikki tiedot sain kirjeinä kotiin, en emailiin tai mihinkään.

[/quote]

Miksi alapeukut kun tää on fakta?

Vierailija
31/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuija ! Vai pitäiskö sanoa? Taidat olla varsinainen turvenuija. Ei, ei sentään. Kapasiteetiltäsi pikemminkin:

NURMIVASARA ! . Hih.

Vierailija
32/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:23"]Nuija ! Vai pitäiskö sanoa? Taidat olla varsinainen turvenuija. Ei, ei sentään. Kapasiteetiltäsi pikemminkin:

NURMIVASARA ! . Hih.

[/quote]

Mee hoitoon.

Vierailija
33/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:50"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:35"]anteeks, tuohduksissani kirjoitin kuukaudessa! Mutta tosiaan olen nyt noin kuukauden ajan yrittänyt säästää tuota, vielä parisen viikkoa aikaa...

Ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei todellakaan kaikkialla. Mä sain orientaatioviikon aikataulun kirjeellä kotiin jo heinäkuun alussa. Samaan aikaan kun tuli tieto hyväksymisestä

Vierailija
34/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:13"]

Nämä Yhdysvaltojen, Kanadan ym. muiden maiden opiskelun kalleudesta lässyttävät. Oletteko itse yleensäkään asuneet koskaan näissä maissa ja niin kauan, että olette päässeet opiskelusysteemeistä perille ja tiedättekö koulutettujen ansiotason siellä?

Vai tuleeko "tietonne" sosiaalidemokraateilta ja YLE:ltä?

Asun itse eräässä ulkomaassa ja lukemattomat ihmiset Suomessa ovat kuvitelleet, että täällä opiskelu on kallista. No, ei ole ja yhdistettynä halvat elinkustannukset ja asunnot, se on oikeinkin kohtuullista verrattuna Suomen hintoihin.

[/quote]UCLA is committed to helping students finance their educations; the Financial Aid and Scholarships office works closely with all students who need financial assistance.[1] A financial aid award generally consists of a combination of scholarships and grant money from UCLA and other sources, low-interest loans, and a work-study job during the academic year.

Financial Aid Office on se paikka mihin ensimmaiseksi marssitaan. Ulkomaalaiset tosin maksavat tayden hinnan+ elleivat saa apua kotimaastaan.

Vierailija
35/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:22"]

Ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei todellakaan kaikkialla. Mä sain orientaatioviikon aikataulun kirjeellä kotiin jo heinäkuun alussa. Samaan aikaan kun tuli tieto hyväksymisestä

[/quote]

Alapeukut tän asian selittääkin. NOT!

Vierailija
36/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:22"]

Ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Oletko roskaväkeä kun käytät englanninkielistä lausahdusta?

Vierailija
37/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:29"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:28"]

Ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Oletko roskaväkeä kun käytät englanninkielistä lausahdusta?

[/quote]

Kato. Av-palstan WT-hullu! :D

Vierailija
38/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:13"]

[/quote]

Sisareni asuu USAssa, joten minulla on varsin hyvä käsitys sikäläisestä ansiotasosta. Meillä on molemmilla samantasoinen yliopistokoulutus, ja sisareni palkka on on noin 10 % parempi kuin minulla. Hänen kauttaan tunnen myös sikäläisiä opiskelusysteemejä, ja kyllähän siellä opiskelu on ihan oikeasti kallista. Täällä jonkun mainitsema 5000-10000 euroa vuodessa on itse asiassa aika vähän ja koskee lähinnä niitä, jotka opiskelevat asuinosavaltionsa omassa yliopistossa.

Lainaa siellä toki saa lukukausimaksuihin, mutta stipendien saaminen on jo selvästi vaikeampaa. Esim. sisarellani oli kandiopinnoissa joka ainoasta kurssista A (siis paras mahdollinen arvosana). Vasta viimeisenä vuonna hän sai jonkin pikkustipendin. Maisteriopinnoissa sai kyllä lukukausimaksut korvattua sillä, että toimi yliopistolla assarina.

Vierailija
39/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittava trolli.

Vierailija
40/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se, että maksu on pakollinen. Mikäpä siinä, jos se olisi vapaaehtoinen. Sen voisi sitten halutessaan maksaa jokainen, joka haluaa syödä yliopistoruokaloissa perunamuusia ~3 eurolla. Tai jokainen, joka haluaa sponsoroida vaikkapa Oulun yliopiston ylioppilaskunnan "Opelle omppu" -tempausta. Ostavat keräämillään jäsenmaksurahoilla omenia ja jakavat niitä opettajille.

Yths:n palveluistakin voisivat aivan hyvin maksaa vain ne, jotka jostain syystä haluavat käyttää kyseisen kusiputkan palveluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi