Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Yliopisto-opiskelu on Suomessa ilmaista" - paskat on!

Vierailija
19.08.2014 |

Ylioppilaskunnan jäsenmaksu 92 euroa kuukaudessa. Se on kuulemma ihan pakko maksaa vaikka ei käyttäisikään heidän palveluitaan. Olen uusi opiskelija ja tämä todella yllätti, hirveä summa vielä :(

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni maksun voisi jakaa pienempiin osiin tai ainakin sallia tällainen mahdollisuus niille, jotka aloittelevat opintojaan. Ensimmäiseen omaan kotiin muuttava nuori kun joutuu nyt sitten takuuvuokran (esim. yksityiseltä hankitussa kämpässä helposti pitkän pätkään yli toista tonnia), parin kuukauden vuokran, kalusteet omaan kotiin, jne. ja sitten samalla pitää maksaa sinänsä pieni sata euroa, jotta ylipäätään saa opiskella. Kyllä tämä monelle voi olla aikamoinen taloudellinen rasite ja aivan tarpeeton sellainen. Miksei tätä nyt voisi maksaa osamaksulla kympin kuussa lukuvuoden ajan?

Suurelle osalle opiskelijoistahan tämä ei ole ongelmia, koska vanhemmat voivat tukea taloudellisesti, mutta ilman vanhempien tukea on melko hankalaa säästää varmasti tuossa vaiheessa vielä pienistä kesätyötienisteistä kaikki noita summia (jos esim. pääsykokeet ovat kesäkuussa ja töihin pääsee juhannuksen jälkeen ei siinä montaa palkkaa ehdi tienata jos nyt ylipäätään töitä onnistuu löytämään). Mielestäni tästä syystä pakollinen maksu on ongelmallinen, koska se saattaa tosiasiallisesti estää joiltakin opiskelun, vaikka tietysti kyse lieneekin aika marginaalisesti ryhmästä. 

Vierailija
42/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:31"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:13"]

Nämä Yhdysvaltojen, Kanadan ym. muiden maiden opiskelun kalleudesta lässyttävät. Oletteko itse yleensäkään asuneet koskaan näissä maissa ja niin kauan, että olette päässeet opiskelusysteemeistä perille ja tiedättekö koulutettujen ansiotason siellä?

[/quote]

Sisareni asuu USAssa, joten minulla on varsin hyvä käsitys sikäläisestä ansiotasosta. Meillä on molemmilla samantasoinen yliopistokoulutus, ja sisareni palkka on on noin 10 % parempi kuin minulla. Hänen kauttaan tunnen myös sikäläisiä opiskelusysteemejä, ja kyllähän siellä opiskelu on ihan oikeasti kallista. Täällä jonkun mainitsema 5000-10000 euroa vuodessa on itse asiassa aika vähän ja koskee lähinnä niitä, jotka opiskelevat asuinosavaltionsa omassa yliopistossa.

Lainaa siellä toki saa lukukausimaksuihin, mutta stipendien saaminen on jo selvästi vaikeampaa. Esim. sisarellani oli kandiopinnoissa joka ainoasta kurssista A (siis paras mahdollinen arvosana). Vasta viimeisenä vuonna hän sai jonkin pikkustipendin. Maisteriopinnoissa sai kyllä lukukausimaksut korvattua sillä, että toimi yliopistolla assarina.

[/quote] Mina olen kouluttanut ja maksanut lasteni koulutuksen USAssa. Stipendeja saa jo High Schoolissa ja joka osavaltiossa on saasto-ohjelmia joihin voivat vaikka isovanhemmat myos osallistua ja veroissa saa vahennysta. Me olemme myos avanneet toiset saastotilit lapsille heti heidan synnyttyaan, kylla 18 vuoden aikana jotain kertyy.

Asia on sitten toinen jos tanne muuttaa vanhempana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:51"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:31"]

Nämä Yhdysvaltojen, Kanadan ym. muiden maiden opiskelun kalleudesta lässyttävät. Oletteko itse yleensäkään asuneet koskaan näissä maissa ja niin kauan, että olette päässeet opiskelusysteemeistä perille ja tiedättekö koulutettujen ansiotason siellä?

[/quote]

Sisareni asuu USAssa, joten minulla on varsin hyvä käsitys sikäläisestä ansiotasosta. Meillä on molemmilla samantasoinen yliopistokoulutus, ja sisareni palkka on on noin 10 % parempi kuin minulla. Hänen kauttaan tunnen myös sikäläisiä opiskelusysteemejä, ja kyllähän siellä opiskelu on ihan oikeasti kallista. Täällä jonkun mainitsema 5000-10000 euroa vuodessa on itse asiassa aika vähän ja koskee lähinnä niitä, jotka opiskelevat asuinosavaltionsa omassa yliopistossa.

Lainaa siellä toki saa lukukausimaksuihin, mutta stipendien saaminen on jo selvästi vaikeampaa. Esim. sisarellani oli kandiopinnoissa joka ainoasta kurssista A (siis paras mahdollinen arvosana). Vasta viimeisenä vuonna hän sai jonkin pikkustipendin. Maisteriopinnoissa sai kyllä lukukausimaksut korvattua sillä, että toimi yliopistolla assarina.

[/quote] Mina olen kouluttanut ja maksanut lasteni koulutuksen USAssa. Stipendeja saa jo High Schoolissa ja joka osavaltiossa on saasto-ohjelmia joihin voivat vaikka isovanhemmat myos osallistua ja veroissa saa vahennysta. Me olemme myos avanneet toiset saastotilit lapsille heti heidan synnyttyaan, kylla 18 vuoden aikana jotain kertyy.

Asia on sitten toinen jos tanne muuttaa vanhempana.

[/quote]

Monethan aloittavat säästämisen lasten koulutusta varten jo hieman ennen lasten syntymää. Stipendejä on tietysti monenlaisia ja ainakin state universityt ovat verrattain "huokeita" ja siten ihan tavallistenkin keskituloisten saavutettavissa. Verotus on oman kokemukseni mukaan Yhdysvalloissa sekavaa ja vähennysten etsiminen on oma taiteen lajinsa. Oikeastaan kaikki kulut voi teoriassa vähentää jollain tavalla ja mitä enemmän aikaa ja vaivaa jaksaa verojen kanssa pelleilyyn käyttää sitä vähemmän niitä varmaan maksaa. Outo järjestelmä (vaikka Saksassa ja Ranskassa oli aika samanlainen -- ehkä suomalainen järjestelmä on se oikeasti outo). 

Vierailija
44/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa saat jossain pääkaupunkiseudulla maksaa 800-900€ opiskelija-asunnosta, esim. Saksassa löytyy samankokoisesta kaupungista asunto n. 300-400€:lla. Ja Suomessa 30% kalliimpi ruoka.

Vai on Suomessa opiskelu halpaa...

Vierailija
45/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 20:00"]

Suomessa saat jossain pääkaupunkiseudulla maksaa 800-900€ opiskelija-asunnosta, esim. Saksassa löytyy samankokoisesta kaupungista asunto n. 300-400€:lla. Ja Suomessa 30% kalliimpi ruoka.

Vai on Suomessa opiskelu halpaa...

[/quote]

Pääkaupunkiseudullakin saa soluhuoneen 250-300 eurolla. Opiskelijaruokalassa lounas maksaa alle 3 euroa. Olen itse ollut vaihto-opiskelijana ulkomailla, eikä ainakaan kohdemaassani ollut mitään edullisia opiskelijalounaita. Opiskelijaruokala siis kyllä oli, mutta lounaat siellä olivat selvästi kalliimpia kuin Suomessa opiskelija-alennuksen kanssa. Vaikka sitten ruokakaupassa olikin vähän halvempaa, niin se erotus kumoutui kyllä lounaan hinnassa.

Vierailija
46/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta ajattele että hintaan kuuluvat YTHS:n palvelut. Ai niin mutta eihän sinne koskaan pääse. Siellähän on takaisinsoittopalvelu eikä ketään joka vastaisi suoraan puheluihin. Nauhalta sanotaan että soitamme takaisin tänään, mutta paskat sieltä mitään soiteta. Kunnalliselle joutuu menemään joka tapauksessa. Minusta tuon YTHS:n osuuden joka on liki puolet, saisi laittaa vapaaehtoiseksi. Koska mitään vastinetta niille rahoille ei saa. Ei huvita maksaa sellaisesta muutenkin hemmetin vähistä rahoista.

Vierailija
47/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 20:37"]

No mutta ajattele että hintaan kuuluvat YTHS:n palvelut. Ai niin mutta eihän sinne koskaan pääse. Siellähän on takaisinsoittopalvelu eikä ketään joka vastaisi suoraan puheluihin. Nauhalta sanotaan että soitamme takaisin tänään, mutta paskat sieltä mitään soiteta. Kunnalliselle joutuu menemään joka tapauksessa. Minusta tuon YTHS:n osuuden joka on liki puolet, saisi laittaa vapaaehtoiseksi. Koska mitään vastinetta niille rahoille ei saa. Ei huvita maksaa sellaisesta muutenkin hemmetin vähistä rahoista.

[/quote]

Mä olen aina päässyt kun on tarvinnut ja yhdessä välissä ramppasin erikoislääkärilläkin yths:n maksuun. Ei kyllä mitään valitettavaa yths:stä. Mielelläni maksan sen minimaalisen hinnan siitä.

Vierailija
48/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on varmaan ap:n pakko ottaa pikavippi.

Vierailija
49/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt itsekään, että pitää maksaa lukukausimaksu. Suoraan lukiosta yliopistoon menevällä ei välttämättä ole rahaa säästössä. Itselläni onneksi oli. Ja taas pitäisi se maksaa.

Vierailija
50/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaudu aluksi vain syksyksi läsnäolevaksi, niin saat puoli vuotta aikaa säästää kevään jäsenmaksua varten.

Vierailija
51/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 20:55"]

En tiennyt itsekään, että pitää maksaa lukukausimaksu. Suoraan lukiosta yliopistoon menevällä ei välttämättä ole rahaa säästössä. Itselläni onneksi oli. Ja taas pitäisi se maksaa.

[/quote]

Se ei todellakaan ole mikään lukukausimaksu. Usko pois, jos Suomessa perittäisiin lukukausimaksua niin tuohon summaan saisi heittää pari nollaa perään. Täällä maksetaan vain jäsenmaksua.

Vierailija
52/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai tuleeko "tietonne" sosiaalidemokraateilta ja YLE:ltä?

Asun itse eräässä ulkomaassa ja lukemattomat ihmiset Suomessa ovat kuvitelleet, että täällä opiskelu on kallista. No, ei ole ja yhdistettynä halvat elinkustannukset ja asunnot, se on oikeinkin kohtuullista verrattuna Suomen hintoihin.

[/quote]

Kyllä, olen opiskellut sekä Suomessa, Yhdysvalloissa että Kanadassa. Siksi juuri vertaankin näiden maiden opiskelukustannuksiin. Osaan esimerkiksi arvostaa ihan eri tavalla puoli-ilmaista opiskelijaruokaa, ilmaisia kurssikirjoja ja puoli-ilmaista terveydenhoitoa!

Missä maassa opiskelet ja paljonko maksat opinnoistasi? Pohjois-Amerikan metropoleissa asumista ei ainakaan voi väittää kovin halvaksi touhuksi. Koulutettujen ansiotaso riippuu sitten täysin alasta - ihan niin kuin Suomessakin.

- 22

Vierailija
53/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa menee myös tiedekuntien edunvalvontajärjestöjen ja ainejärjestöjen toiminnan tukemiseen. Ylioppilaskunnan jäsenmaksuilla kustannetaan myös palkkoja (esim taloudenhoitaja, tuutoreiden kouluttajat) jne. Rahoille saa muutakin vastinetta, kuin vain suoraan omaan rahankulutukseen liittyvät edut.

Vierailija
54/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT: valittakaa ihan rauhassa kauheista maksuista, tai muutakaa ulkomaille ja katsokaa mitä se opiskelu sitten maksaa... itse koulut + ilman opintotukia.

joo toi on aika kulunut että muualla on asiat niin ja näin ja afrikassa ei ole lapsilla ruokaa, mutta tuossa opiskelu (ja parissa muussakin) asiassa me suomalaiset olemme kyllä niin lellittyjä, että voisimme vähän yrittää arvostaa. eiköhän ap:kin selviä siitä 92e maksusta kun jättää muutamat siiderit ja alennusmyyntikengät ostamatta.

Vierailija
55/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole montaakaan euroa maksanut lukiosta, yo-pohjaisesta ammattikoulusta, AMK:sta, yliopistosta ja AMK:n jatkotutkinnosta. Ainoastaan yliopistossa on ollut lukukausimaksut, jotka eivät tee edes 10€/kk. Opintorahaa enkä -lainaa ole käyttänyt senttiäkään. Tosin ensimmäistä lukuun ottamatta olen opiskellut työnohessa ja työnantaja on maksanut ne harvat kirjat, joita on tarvinnut itselle ostaa. Oikeasti opiskelu on Suomessa LÄHES ilmasta eikä vaadi kuin vähän viitseliäisyyttä ja rahaa matkoihin.

Vierailija
56/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto-opiskelu on sentään halpaa verrattuna lukioon. Jouduin opiskeluaikanani maksamaan ehkä 20 e materiaalimaksuja (kurssimonisteita) koko viiden vuoden aikana, ja siihen päälle nuo yo-kunnan jäsenmaksut. Ei mitään muita maksuja, kaikki kurssikirjat sai kirjastosta tai materiaali oli netissä.

Kun vertaa lukioon, niin tuolla summalla ei saanut kuin muutaman jakson kirjat, koska lähes kaikki piti ostaa uutena. Kirjantekijät rahastavat sillä, että ottavat aina uusia, lähes samanlaisia painoksia, ja opettajat vaativat sitä uusinta painosta.

Vierailija
57/57 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 21:21"]

Yliopisto-opiskelu on sentään halpaa verrattuna lukioon. Jouduin opiskeluaikanani maksamaan ehkä 20 e materiaalimaksuja (kurssimonisteita) koko viiden vuoden aikana, ja siihen päälle nuo yo-kunnan jäsenmaksut. Ei mitään muita maksuja, kaikki kurssikirjat sai kirjastosta tai materiaali oli netissä.

Kun vertaa lukioon, niin tuolla summalla ei saanut kuin muutaman jakson kirjat, koska lähes kaikki piti ostaa uutena. Kirjantekijät rahastavat sillä, että ottavat aina uusia, lähes samanlaisia painoksia, ja opettajat vaativat sitä uusinta painosta.

[/quote]

Riippuu niin opiskeltavasta alasta kuin yliopistostakin noiden kirjojen saatavuus. Olen kandia suorittava opiskelija, ja olen joutunut ostamaan useita kirjoja itselleni koska kirjastosta ei vain ole mahdollista niitä saada :/ kyllä se kyrsii maksaa 50 euroa kirjasta jota ei välttämättä enää tarvi, mutta kun kirjastossa kyseistä teosta saattaa olla yksi tai kaksi kappaletta niin vähän pakko. Ahdistaa joskus etukäteen tietyt kurssit joille osallistuu miltei 30 henkilöä ja pakollisia kurssikirjoja on kirjastossa vain muutama. Sitten ne harvat jotka kirjan itselleen saavat, eivät palauta sitä ajoissa tai ole halukkaita jakamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän