Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VOIDAANKO PSYKIATRISELLA DIAGNOSOIDA...

19.08.2014 |

Olen käynyt aikuispsykiatrisella poliklinikalla keskustelemassa psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolla lukuiset kerrat, jolloin olemme tehneet paljon testeja sekä kartoittaneet lapsuuttani sekä myös nykyistä elämäntilannettani. Hän ilmoittaa minulle piakkoin tulevasta lääkäriajasta tällä poliklinikalla mahdollista diagnoosia varten.

Minun kysymykseni siis kuuluu, että voiko psykiatrisen poliklinikan lääkäri virallisesti diagnosoida Aspergerin syndroomaa tai autismia? Vai kuuluvatko nämä jonkin toisen asiantuntijan alalle, esim. neurologille?

Toivoisin asiallista mielipidettä niiltä, jotka näistä jutuista mitään tietävät.

Kiitän etukäteen kaikkia vastanneita.

Kommentit (13)

1/13 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chirp chirp.

Vierailija
2/13 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi diagnosoida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asperger-diagnoosin voi saada Aspergerin syndroomaan perehtyneeltä neurologilta tai neuropsykiatrilta."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtymä

4/13 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan.

Vierailija
5/13 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mutta sinulle pitäisi tehdä sitä ennen psykiatrin tai lääkärin toimesta kattavat testit. Itseltäni kartoitettiin AS-mahdollisuutta aikoinaan nimenomaan psykiatrisella puolella.

Vierailija
6/13 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatri konsultoi tarvittaessa neurologia. As-oireet ovat neurologisia, pysyviä tiloja. Psykiatriset sairaudet ovat eti asia.

7/13 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppendaalia.

8/13 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostanpa vielä. :)

9/13 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miau.

Vierailija
10/13 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

moikka. kirjoitan nyt omasta kokemuksesta. en arvaa kertoa, voidaanko psykiatrisella tehdä kaikille lausunto. kiukuttelin aikoinaan eräässä koulussa ja sen jälkeen mut toimitettiin psyk. avohoitoon. Lääkäri oli oikeasti kamala, hirveän epäystävällinen ja töykeä, eikä kuunnellut mua ollenkaan. Kirjoitti vaan mulle eläkkeen ja antoi lääkkeet. Lääkäri oli niin töykeä, että mua melkein aina pelotti mennä vastaanotolle, mutta kuka pienen ihmisen puolia pitäisi? Muutettiin vuosia sitten Vantaalle, enkä tule alkuunkaan juttuun sairaanhoitajan kanssa. se ei oikein osaa lähestyä myöskään. ei ole kiva elää sen fiiliksen kanssa, ettei susta ole nyt työhön, eikä opiskeluun. Opiskelin kuitenkin työväenopistossa ja se oli suht kivaa.

11/13 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kuulla että sinulla on tuollaisia kokemuksia. Sitä aina toivoisi, että lääkäri tai muu terveydenhoitokunta ajaisi potilaan asiaa parhaimmalla mahdollisella tavalla. Se kun on mielestäni potilaalle tärkeää etenkin itsensä ymmärtämisen sekä kuntoutumisen kannalta. Jos jää huono mieli lääkäristä, sitä voi olla vaikea korjata enää myöhemmässä elämässä ja voi jäädä joillekin jopa kammoja tai pelkotiloja. Itselläni näin alkoi paha hammaslääkärifobia.

Kiitos vastauksestasi! Toivon sinulle hyviä jatkoja ja parempaa mieltä.

Vierailija
12/13 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toki diagnosoida. Itse sain diagnoosin neurologilta, varasin ajan neurologilta, kävin neuropsykologisissa test.neuropsyk.luona jonka jälkeen neurologi asetti diagnoosin.

T.aikuinen addi

Vierailija
13/13 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatri voi diagnosoida aspergerin tai adhd:n, eikä hän yleensä missään tapauksessa tee itse kaikki siihen kuuluvia testejä, vaan ne tekee joko lähettävä taho tai psykiatrin kanssa toimiva moniammatillinen tiimi. Esim molempiin testeihin kuuluu "älykkyystesti" eli wais, ja maennustesti, jotka yleensä tekee psykologi ja tuo historian ja olojen kartoitus, jonka tekee psykiatrian sairaanhoitaja. Myös as-spesifin ados-testin käyttöön koulutetut on yleensä psykologeja, ei lääkäreitä. Lääkäri vain sit lopulta asettaa dg:n kaikkien testien yhteiseltä perustalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän