RIISIHÄRÖJÄ opiskelija-asunnossamme! :(
Tiedän, että riisihärötopikkeja on ollut ennenkin ja olen niitä lukenutkin, mutta en löydä niistä kaikkia vastauksia mitä tarvisin..
Eli tosiaan minun ja mieheni opiskelija-asunnon ovat vallanneet riisihäröt. Olen melko varma, että niitä on myös koko talon rakenteissa (70-luvulla rakennettu kerrostalo). Tänä kesänä ne ovat kuitenkin lisääntyneet merkittävästi, liekö kesän lämpö syynä.. tiedän, että härö on vaaraton, mutta se on inhottava - etenkin kun se on löytänyt jo kerran tiensä mm. sänkyymme. :( Ja lattiaa pitkin vipeltää häröjä alvariinsa. Olen laittanut kuiva-aineita purnukoihin ja myrkyttänyt paikkoja Raidilla, mutta tuntuu, että myrkytyksen jälkeen ne vaan vaihtavat paikkaa.. Onneksi olemme muutaman viikon päästä lähdössä häämatkalle ja kissakin lähtee mukaan, niin voimme myrkyttää ennen lähtöä koko kämpän.
Kohtalotovereille haluaisinkin nyt esittää kysymyksiä. Millä hoiditte myrkytyksen, Raid, Biokill? Onko siinä jotakin eroa? Entä kun myrkytätte asuntoa, onko teillä hengityssuojat, jotta voitte suihkuttaa myrkkyä kunnolla?
Vinkkejä myrkytykseen? Ainakin uunin takaa ja roskiksesta pitää oman kokemukseni mukaan myrkyttää.. tuntuu, että ötököitä sikiää juuri lattialistoista ja muista nurkista ja rakosista. Eli pitää varmaan keskittyä niihin alueisiin. Jääkaapin takaa olen myös kuullut että olisi hyvä myrkyttää, mutta en tiedä saako meidän jääkaappi-pakastinyhdistelmää liikuteltua. :( Oletteko myrkyttäneet myös vaatekaapit, kirjahyllyt..?
Entä astiat, jonne laitatte ruokanne? Olemme hankkineet jauhoille ja hiutaleille tiivitä lasipurkkeja, mutta käytössä on myös peltipurnukoita ja tupperware-astioita. Ovatko ne tarpeeksi tiiviitä, vai pääsevätköhän häröt jollakin ilveellä niihinkin sisälle?
Suurin pelonaiheeni on, että olen myös kuullut, että häröt voivat munia muuallekin kuin ruokaan, esim. lastulevyyn. Sinällään ikävä uutinen, että näin vähävaraisena opiskelijana lähes kaikki huonekalumme ovat lastulevyä. :( Tässä onkin tullut ajateltua, että näin 70-luvun kerrostalossa, jossa häröjä on varmaan muuallakin, ei välttämättä auta kuin muutto. Mutta jos häröt ovat munineet lastulevyyn, viemmekö ne vain mukanamme seuraavaan asuntoon? Nyt vinkkejä kaivataan kipeästi!!
Kommentit (16)
Ei se auta, että itse myrkytätte vaan taloyhtiön pitää myrkyttää koko talo.
Me emme myrkyttäneet ollenkaan, vaan heitimme kaiken niille ravinnoksi kelpaavan pois. Istumme uutta tilalle ja pakkasimme tiiviisiin rasioihin.
Häröt häipyvät kun eivät löydä ravintoa.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:16"]Me emme myrkyttäneet ollenkaan, vaan heitimme kaiken niille ravinnoksi kelpaavan pois. Istumme uutta tilalle ja pakkasimme tiiviisiin rasioihin.
[/quote]
Siis ostimme!
Ensin luin, että riisi-MITÄ??, mutta sitten googlasin, ja kyllä niitä oikeasti on olemassa. o_O
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:17"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:16"]Me emme myrkyttäneet ollenkaan, vaan heitimme kaiken niille ravinnoksi kelpaavan pois. Istumme uutta tilalle ja pakkasimme tiiviisiin rasioihin.
[/quote]
Siis ostimme!
[/quote]
näin minäkin toimin ja hävisivät. En ole kuullutkaan että ne viihtyisi muualla kuin jauhoissa. Kannattaa. Pyyhkiä keittiönkaappit.
Ja aina kun ostaa kuiva-aineita, niin pakkaseen pariksi tunniksi niin kuolevat.
Raid SUPER toimii hyvänä myrkyttäjänä.
Mä löysin riisihäröjä keittokomerosta, paskiaiset olivat vallanneet pari yläkaappia, jääkaapin ala- ja takaosan, jalkalistojenkin takaa löytyi! Kaikki jauhot tyhjäsin jätesäkkiin, tyhjäsin kaapit ja kuorrutin KAIKEN tuhdilla määrällä raidia. Annoin aineen vaikuttaa, pesin ekan erän pois ja sitten round 2. Eipä oo niitä sonofabitchejä sen koommin näkyny.
En oo ikinä kuullut että riisihäröt ois vallanneet koko kerrostalon. Eiköhän ne yleensä ole ihan yhden kämpän juttu ja saa itse myrkyttämällä/siivoamalla pois. Tarkaa työtä pitää kyllä tehdä. Yleensä ne jotka valoittaa koko talon on turkiskuoriaisia, luteita, sokeritoukkia yms.
Jos jotain positiivista haluat tästä löytää, niin ennemmin riisihärö kuin luteet tai faaraomuurahaiset.
Mun siskolla oli just, myöskin opiskelija-asunto. Kuulemma vaan perusteellinen suursiivous niin sillä niiden pitäis lähteä. Astiat kannattaa pestä pesukoneessa, mikäli mahdollista. Niinkuin joku aiemmin mainitsi, niin ne nostaa kytkintä tai kuolee pois, kun ravintoa ei löydy.
Riisihärötkö viihtyisivät vain jauhoissa, HÖPÖ LÖPÖ, ne syövät aivan kaikkea mikä irti lähtee, lopulta kaluavat kahvia, saippuaa...
Olen hävittänyt häröt kolmesti asunnostamme nyt 15 vuoden aikana. Tärkeintä on heittää iso osa ruoasta pois ja säilöä kaikki jäljelle jäävä TÄYSIN TIIVIISIIN purkkeihin, jääkaappiin ja pakastimeen. Siis aivan kaikki alkaen mausteet, kahvi, hedelmät, puhumattakaan myslistä, leivästä jne. Mitään ruokaa ei saa jättää näkyville.
Sen jälkeen tulee ottaa muutama astia käyttöön ja loput pestä kunnolla ja viedä kellariin / autoon / vintille tai jonnekin pois asunnosta. Sitten näitä muutamia astioita tulee säilyttää kuivauskaapissa esimerkiksi, missä ne ovat hyvin näkysällä, eivätkä tarjoa mukavia pimeitä piilopaikkoja otuksille.
Asunto tulee siivota lattiasta kattoon, eikä vain keittiö. Kiinnitä huomiota nurkkiin, lattialistoihin (!!!), ikkunalautoihin... Imuroi ja pese hellan takaa, kaikki keittiön kaapit erittäin perinpohjaisesti unohtamatta kalusteissa olevien leikkuulautojen putsausta. Ota pois vetolaatikot ja putsaa sieltä alta. Siis aivan kaikki pitää putsata. (Vaatekaappeja ei sentään tartte ruveta pesemään mut lattiat jne.)
Muista viedä roskat ulos väh. kerran päivässä. Ja katso tarkkaan, että mitään ruokaan liittyvää ei jää vahingossa minnekään. Olin jo melkein saanut hävitettyä, kun serkkuni tuli lapsensa kanssa kylään ja oli heittänyt jäätelötikun työpöydän alla olevaan paperiroskikseen - sillä seurauksella että koko "kanta" siirtyi sinne ja kuhisi häröjä. No, roskis olikin helppo kantaa pois, desinfioida huone.
Pesun jälkeen myrkytät joka huoneen ja erityisesti keittiön unohtamatta kaappeja. Joka huone täytyy sumuttaa.
Uusi sumutus seuraavana ja sitä seuraavana päivänä.
Sit odottele ehkä pari viikkoa, äläkä tuo astioita takaisin paikoilleen, ole ylitarkka ettei mitään ruoan murua jää mihinkään...
Jos tämän jälkeen näyttää siltä, että häröjä ei näy, voit varovasti alkaa tuoda astioita oikeille paikoilleen.
Häröt ovat sillä tavalla asuntokohtainen juttu, että ne eivät liikuskele huoneistoista toiseen yhtä helposti kuin vaikka turkiskuoriaiset. Koko taloyhtiötä ei tarvitse suinkaan myrkyttää niistä eroon päästäkseen. Täytyy vain olla aivan äärimmäisen tarkka operaatiossa. Monta tuloksetonta sinne päin -putsausoperaatiota olen suorittanut, ainoastaan tuolla menetelmällä olen saanut ne pois. Ne ovat erittäin sitkeitä ja vastenmielisiä otuksia. Tsemppiä!
Meillä myös vallanneet asunnon. Epätoivo tässä iskee, on itsemyrkytetty, 2 kertaa käynyt tuholaistorjunta, viimeksi viime viikon pe ja äsken lattialistoja ym paikkoja imuroidessa yksi pirulainen kävelivastaan, eteisessä.. Vinkkejä otetaan täälläkin vastaan, alkaa olla neuvoton olo..
Lisättäköön ylempään vielä, että aivan kaikki kuivaruoat heitetty pois ja mitään ruokia emme säilytä pöydillä tai missään muuallakaan, kun jääkaapissa. Toluakaan en ole säästellyt. Nyt jo kuukaus niitä vastaan taisteltu, muuttaakaan ei kuulemma kannata ettei kanna niitä seuraavaan kotiin, eli aika pattitilanteessa ollaan.
T. Sama kuin ylempi
Kiitos paljon vinkeistä! :) t. ap