Kaverin lapsi on aistiyliherkkä. En jaksa sitä enää.
Itselläni on kolme alle kouluikäistä lasta. Olen tarjoutunut hoitamaan kaverin lasta silloin tällöin, että pääsee vaikka kauppaan tai jumppaan. Neljä menee tässä ihan samalla vaivalla kuin kolmekin, en ole siis kokenut asiasta periaatteellisella tasolla mitään vaivaa.
Lapsella on nyt alkanut ilmaantua erilaisia ärsykeongelmia. Aistiyliherkkyyttä on epäilty jo pidemmän aikaa. Aiemmin nämä ärsykeongelmat ovat olleet hoidettavissa, kuten kiristämättömät vaatteet tai tietynlainen ruoka (ei kokkareita). Nyt alkaa kuitenkin olla jo sen verran hankalaa tämä elämä, etten enää oikeasti jaksaisi ottaa sitä meille. Lapsi alkaa itkeä pienimmästäkin äänestä. Keskimmäinen lapseni, 3v, puhuu kovalla äänellä ja tämä kaverin lapsi alkaa itkeä tavallisesta puheestakin. Puhumattakaan siis kovemmista äänistä.
Tänään alkoi itkeä, kun alkoi sataa. Peltikatosta tuli kova ääni. Alkoi itkeä, kun 1v alkoi itkeä. Oksensi ruokaa, kun perunamuusiin olikin jäänyt puolen kynnen kokoinen muussaamaton peruna. Riisuu jatkuvasti kaikki vaatteet, myös vaipan, pois, koska ei kestä mitään kiristävää, puristavaa tai hankaavaa ihoa vasten.
Ymmärrys ja empatiakyky alkaa jo murentua, kun näistä hyvää hyvyyttäni tarjoamista päivistä alkaa tulla painajaismaisia ja uuvuttavia. Voisin hyvin tietenkin sanoa, etten enää jaksa, mutta taustalla painaa yksinhuoltajan oma aika..
ÄH!
Kommentit (194)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 13:05"]
Kuinka pitkiä aikoja hoidat kerrallaan? Ota vaan tunniksi tai pariksi. Siinä ajassa ystäväsi ehtii käydä jumpassa, nukkua, ostoksilla tai mitä hyvänsä. Etkä sinä näänny taakkasi alle :D
Aiemmista viesteistäsi saa käsityksen, että hoidat lasta monta tuntia putkeen kun ulkona ja päiväunilla ja ruokapöydässäkin ehtii sinua vaivaamaan olemassaolollaan.
[/quote]
Lapsi on meillä 6-8 tuntia kerrallaan. Ei asuta ihan lähekkäin, joten vähemmässä ajassa ei välttämättä ehdi tehdä oikein mitään. Jumppa alkaa sellaiseen aikaan, että lapsi on hyvä tuoda ennen päiväunia tänne.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 13:02"] Ihan vain siksi, että olen varma, ettei tuo lapsi saa sinulta enää minkäänlaista ymmärrystä, empatiaa tai apua. Parempi lapsen olisi jonkun muun hoidossa. [/quote]
Olipa ihan uskomattoman törkeästi sanottu. Ap on hoitanut tuntikaupalla ystävänsä hankalaa lasta, ja sinä kehtaat sanoa huonoksi hoitajaksi tietämättä, miten ap lapsen kanssa toimii! Se, että aikuisten kesken sanoo, ettei jaksa ja lapsi on hankala, ei tarkoita, että lasta kohtelisi huonosti. Oma eritysilapseni venyttää joskus pinnaa ihan äärimmilleen, ja illalla saatan huokaista, että voi helvetti mikä päivä, mutta lasta hoidan rakkaudella ja ymmärryksellä.
Olen itse aistiyliherkkä aikuinen, joten väkisinkin tunnen suurta sääliä ja empatiaa ennen kaikkea tuo lasta kohtaan. Tiedän kuinka hankalaa on nukkua, kun hyvää asentoa ei meinaa löytyä, kun tuntuu aina hankaumia/painaumia. Tiedän millaista on, kun vähäinenkin lapsen itku tms. saa pään suunnilleen räjähtämään. Nukkua ei voi, jos sataa vettä, koska meteli tuntuu liian isolta js korvatulppia ei voi käyttää, koska ne tuntuvat hankalalta. Inhottaa kun pitää aikuisena ihmisenä tutkia tarkkaan ruuat, jos niitä ei ole itse tehnyt, ettei vahingossa söisi maultaa tai koostumukseltaan sellaista, mikä saa oksentamaan.
Varmasti on siis lapsen ja äidin elämä hankalaa.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 12:44"]
Hoidat "silloin tällöin"..Ajattele sen kaverin elämää, se on jatkuvasti tota..Pieni hetki yksin kaupassa tai jumpassa saattaa olla se ainoa henkireikä, jolloin voi olla itsekseen. Mieti sitä! Nimimerkillä add+aistiyliherkkyys 24/7-yh
[/quote]
Aivan, Ne pienet henkireiät. Meitä on kaksi aikuista, mutta ei tukiverkkoa läjipiirissä. Tukiperhe on meidän perheen pelastus. Kerran kuukaudessa se yksi viikonloppu lataamista.
t. AD/HD+ Asperger+Tourette+ aistiyliherkkyys+migreeni
[/quote]
Ei hitsi, voimia teille! Meillä "vain" ADHD+epilepsia+aistiyliherkkydet+tunne-elämän häiriö. Joskus ei meinaa jaksaa, mutta meillä on onneksi hyvä tukiverkko.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 12:49"]Aistiyliherkkyys on silkkaa paskapuhetta ja tekosyy huonolle kasvatukselle ja sille, ettei lapsen vointi kiinnosta vittuakaan. Ei vissiin paljoa tuota lapsiraukkaa lohduteta. Huomionkipeä lapsi ja te kehtaatte syyttää jotain aistiyliherkkyyttä?
[/quote]
Ja mitä vittua nyt taas? Selittyykö aikuisen ihmisenkin aistiyliherkkyys samalla? Minkä sille voi jos äänet sattuu ja ärsyttää tai jos vaatteet ahdistaa tai jos hajut tuottvat pahaa oloa ja päänsärkyä jne jne.... Voin sanoa että se on joillekin ihmisille arkea ja täysintä totta. Haista siis pitkä paska ja vie typerät kommenttisi muualle.
Käy lukemassa Incl-diagnoosin saaneen lapsen äidistä ja yleensä ko. sairaudesta ja häpeä.
En ymmärrä miksi helvetissä sä avaudut SUN jaksamisestasi, jossain keskustelupalstalla anonyyminä. Puhu "ystävällesi", jonka lapsesta on kysymys. Onneksi et ole minun ystäväni.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 13:17"]
Käy lukemassa Incl-diagnoosin saaneen lapsen äidistä ja yleensä ko. sairaudesta ja häpeä.
[/quote]
Miksi minun pitäisi jaksaa hoitaa erityislasta, jos omiakin on jo kolme? Tavallista lasta voisin hoitaa, koska siihen pystyisin, sellaista hoitoa jaksaisin tarjota. Tämän lapsen hoito vie minulta todella paljon energiaa, enemmän kuin nuo kolme omaa yhteensä. En saa tästä ilmaisesta hoidosta mitään vastavuoroista apua, en rahaa, en mitään. Aloin hoitaa lasta aivan hyvää hyvyyttäni, koska kaveri jäi yksinhuoltajaksi ja näin, miten väsynyt se oli. Nyt olen itse todella väsynyt tähän tilanteeseen, miksi minun pitäisi yhtäkkiä vain jaksaa?
ap
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 13:17"]
[/quote]
Outo ajatus. Eli jos on vaikka vain yksi normaali lapsi, ei saa koskaa valittaa yhtään mitään mistään, koska jollain saattaa olla vaikka kymmenen monivammaista lasta? Miksei väsyminen ja jaksaminen ole suhteellista? Miksi pitää aina verrata omaa jaksamistaa johonkin toiseen, jolla on aina vaikeampaa? Ei saa valittaa nälkää, koska jossain päin maailmaa nähdään todellista nälkää? Ei saa valittaa säästä, koska jossain on aina kuumempaa tai kylmempää?
Mikset sano, ettet jaksa. Ystävälle pitääkin sanoa suoraan, vai hoidatko ja kiukuttelet lapselle. Lopeta hoitaminen kokonaan. Saat aikaa vain vaurioita.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 13:23"]
En ymmärrä miksi helvetissä sä avaudut SUN jaksamisestasi, jossain keskustelupalstalla anonyyminä. Puhu "ystävällesi", jonka lapsesta on kysymys. Onneksi et ole minun ystäväni.
[/quote]
Ehkä hain vähän tukea omille ajatuksilleni, jotta olisin jaksanut kertoa ajatuksistani myös kaverilleni. Nyt en enää tiedä, mitä tehdä. En jaksa, mutta tämän palstan aika yksimielinen lyttäys kertoo siitä, että omat ajatukseni ovat vääriä. Minun pitäisi väkisin jaksaa tätä tilannetta, vaikken oikeasti jaksa. En tiedä, kuka tästä kohta enää hyötyy.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 13:17"]
[/quote]
Miksi minun pitäisi jaksaa hoitaa erityislasta, jos omiakin on jo kolme? Tavallista lasta voisin hoitaa, koska siihen pystyisin, sellaista hoitoa jaksaisin tarjota. Tämän lapsen hoito vie minulta todella paljon energiaa, enemmän kuin nuo kolme omaa yhteensä. En saa tästä ilmaisesta hoidosta mitään vastavuoroista apua, en rahaa, en mitään. Aloin hoitaa lasta aivan hyvää hyvyyttäni, koska kaveri jäi yksinhuoltajaksi ja näin, miten väsynyt se oli. Nyt olen itse todella väsynyt tähän tilanteeseen, miksi minun pitäisi yhtäkkiä vain jaksaa?
ap
[/quote]
Miksi sun pitää jauhaa muiden asioista ylipäätään? Jos aikuinen ihminen ei osaa kieltäytyä ja keskustella asianomaisten kanssa, niin samaa mieltä: häpeä!
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 13:26"]
Mikset sano, ettet jaksa. Ystävälle pitääkin sanoa suoraan, vai hoidatko ja kiukuttelet lapselle. Lopeta hoitaminen kokonaan. Saat aikaa vain vaurioita.
[/quote]
Mistä päättelit, että ap kiukuttelee lapsille? Useimmat aikuiset jaksavat käyttäytyä, vaikka väsyttäisi tai ärsyttäisi.
Käsittämättömän paskoja kommentteja olet saanut, ap! Tsemppiä, puhu kaverillesi ja lopeta lapsen hoitaminen, ainakin toistaiseksi, ettet itse näänny taakan alla, jonka olet hyvän hyvyyttäsi ottanut.
No meillä on aistiyliherrkä+aurallinenmigreeni+down+alaraajahalvaus+tourette+punavihersokea+kuuromykkä ja....
Not, eikai tän ketjun tarkoitus ollut mikään vertaillaan kellä on vaikeimmat lapset? Tsemppiä ap:lle, on reilua että hoidat ystäväsi erikoislasta, mutta lapsi ei ole sinun, eikä minusta hoidon tarvitse olla noin "jatkuvaa". Ehkä voisit ehdottaa ystävällesi oikean tukiperheen hankkimista? Tai ainakin keskustella, josko lastenhoito voisi olla myös Vstavuoroista.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 13:32"]
[/quote]
Mistä päättelit, että ap kiukuttelee lapsille? Useimmat aikuiset jaksavat käyttäytyä, vaikka väsyttäisi tai ärsyttäisi.
[/quote]
Sanokoon ap suoraan, kyllä erityislapsi vaistoaa ap:n asenteen normilasta paremmin. Tuollaisia karhunpalveluksia ei kukaan kaipaa.
siis oikeasti ap!!! Täällä sä saat ilkeitä vastauksia, oli asia mikä tahansa.Sun tarttee vaan käyttää järkeäsi, minkä olet jo viesteistäsi päätellen tehnytkin, ja lopettaa nuo pitkät hoitopäivät. jos et henno kokonaan lopettaa, niin sano vaikka hoitavasi kaksikertaa kuukaudessa ja päikkäreiden jälkeen - iltaan, jolloin miehesi on ainakin osan aikaa kotona apuna. Se sun kaveri voi vaihtaa toiseen jumppaan tai käydä vaikka juoksulenkillä jos nykyinen jumppa on huonoon aikaan.
Sun ei todellakaan tartte jaksaa!!!
Luojan kiitos mulle ei ole tullut mieleenkään ottaa kenenkään muun pentuja hoitoon. Ei saa edes anonyymina siitä valittaa, että se olisi joskus rankkaa. Hoitakaa yh:t omat lapsenne. Älä ota enää tätä lasta hoitoon ap. Onneksi parhaimmat ystäväni ovat myös lapsettomia. Ei joudu edes sitä painetta tuntemaan.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 13:32"]
[/quote]
[/quote]
Sanokoon ap suoraan, kyllä erityislapsi vaistoaa ap:n asenteen normilasta paremmin. Tuollaisia karhunpalveluksia ei kukaan kaipaa.
[/quote] Ai erityislapsi vaistoaa herkemmin... Eiks ne oo just niitä ongelmatapauslapsia ja vihanneksia ja häirikköjä. Ne mitään vaistoa.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 12:49"]
Aistiyliherkkyys on silkkaa paskapuhetta ja tekosyy huonolle kasvatukselle ja sille, ettei lapsen vointi kiinnosta vittuakaan. Ei vissiin paljoa tuota lapsiraukkaa lohduteta. Huomionkipeä lapsi ja te kehtaatte syyttää jotain aistiyliherkkyyttä?
[/quote]Täysin samaa mieltä. Äänet ärsyttää, vaippa kiristää, ruoka on pahaa....kaikki yliherkkyydet samalla lapsella. Hei haloo! Ei käy kateeksi tarhan tätiä, kun pikkutyranni aikanaan sinne viedään.