Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakkaani sanoi sopimuksensa irti juuri ennen lomaani

Vierailija
03.08.2021 |

Tarjoan työkseni asiantuntijapalveluita, joissa eilen, päivää ennen lomani alkua oli ison projektin lopetus. Projekti meni hyvin ja asiakas oli tyytyväinen - kuten on sanonut olevansa jo sen kaksi vuotta, jonka ajan olemme tehneet yhteistyötä. Tuon projektin takia olin heinäkuun töissä, vaikka lapselliselle se oli haastava ratkaisu. Edeltävänä iltana tein asiakkaan toivomia ad hoc -korjauksia ilman ylimääräistä korvausta. Ja vastaavia venymisiä on paljon. Sitten nähtiin projektin merkeissä maanantaina. Asiakas vielä kyseli, että jokos olet lomasi pitänyt. Parin tunnin päästä tuli firmamme toimarille ja minulle osoitettu meili, jossa sanoivat irti yhteistyön.

Siinä meilissäkin korostivat, että olivat työhön olleet tyytyväisiä. Toinen toimisto vaan oli ilmeisesti myynyt kuuta taivaalta, ja tarjonnut jotain, mitä emme pysty heille teknisesti toteuttamaan. Pitäisi varmaan vaan ajatella, että asiakkaita tulee ja menee. Ei henkilökohtaista. Eikä päätös varmaan sitä ollutkaan. Mutta se ajoitus ja tapa. Miksi ihmeessä eivät voineet odottaa, että muutaman päivän lomani on ohi, kun tiesivät sille lähteväni? Irtisanomisajassa pari päivää ei tunnu missään, mutta minussa tuntuu. Nyt on jopa oma työpaikkani vaakalaudalla, koska pienessä toimistossa yksikin asiakas on merkittävä.

Tunnen samaan aikaan surua ja häpeää. Eilen piti poksauttaa kotona skumppa auki onnistuneen projektin kunniaksi ja rentoutua. Noh, tulin kotiin ja itkin silmät päästäni. Aamulla töin tuskin pääsin ylös, mutta silti pitää jaksaa edelleen palvella täysillä tätä asiakasta ja niitä muutamia muita, joita vielä on.

Asiakas on lähtenyt minulta aikaisemminkin, se kuuluu alan luonteeseen. Mutta se edeltävä asiakas teki samat: kehui työtä ja tulosta ja oli kasvotusten kuin ei mitään. Ison projektin päättäjäispäivänä sanoi yhteistyön irti. Näitä asiakkaita toki myös yhdistää eräs tekijä: muutama sama iso henkilöomistaja. Mietin jopa, että johtuuko tämä siitä, että olen eronnut ja omistajat uskovaisia. Ehkä kelailen tässä liian pitkälle, mutta se lyhyt loma menee nyt näitä pohtiessa. Minulla on kuitenkin kaksi lasta ja olen tämän talouden ainoa palkansaaja. Työskentelen kilpaillulla alalla, jossa uutta työtä on äärimmäisen vaikea saada.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pitkäaikaistyötön ja nautin siitä, ei tulisi mieleenkään mennä töihin. Miksi ihmiset tuhlaavat elämänsä johonkin jonninjoutavaan työntekoon ja sitten huomaavat olevansa vanhoja ja elämä pian ohi.

Tätä "jonninjoutavaa" tehdessämme elätämme sinua, vaan etpä vaikuta yhtään kiitolliselta.

Vierailija
42/70 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä4749 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyynel. Jotkut vaan jaksaa kantaa huolta työnteosta. Sairasta.

Sairasta kantaa huolta omasta ja lasten toimeentulosta? Sairaampaa on mielestäni maata kotona ja antaa yhteiskunnan maksaa. Sinänsä minulle on sama, mille asiakkaille töitä teen. Mutta jos asiakkaita ei ole, niin ei ole pian työpaikkaakaan. 

Suomessa pärjää mainiosti yhteiskunnan tuilla. Ei tarvitse tehdä päivääkään töitä. Sairasta on murehtia töistä, kun voisi vaan olla tekemättä.

Loistava asenne. Siis mitä jos me kaikki työtätekevät ajattelisimme samalla tavalla ja heittäytyisimme yhteiskunnan elätettäviksi? Voisitko kertoa, mistä meidän kaikkien elättämiseemme tarvittavat tulisivat? Seinästä?

Taas kerran "Mitäs jos kaikki tekisivät noin" perustelu. Lapsellista.

Ei suinkaan.

Ajattelepa, jos tosiaan kaikki heittäytyosivät sosiaalitukien varaan.

Kuka maksaisi?

Kuka nyt maksaa sinun ja kaltaistesi velttoilun?

Tuet ovat turvaverkko.

Kaltaisesi l o iset aiheuttavat turvaverkon alasajon ennenpitkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen "konsulentti". Kyllä se itselläkin koko ajan on pieni pelko selkärangassa, että milloin hommat loppuu. Siksi otankin koko ajan niin paljon hommaa kuin vaan mahdollista tehdä (~15h/vrk ja 6pv/vk), että jos joku asiakkaista lopettaa yhteistyön niin en jäisi ihan tyhjän päälle.

Täällä joku elämäntapalusmu kuvittelee että voidaan kaikki jäädä makaamaan uunin pankolla. Ei kannata kuunnella tuollaisia yhteiskunnan syöpäläisiä.

Tsemppiä sinulle! Vaikka asiakas tyhmästi ajoittikin sopimuksen katkaisemisen, niin tässä voi olla myös sinulle uusi parempi alku!

Vierailija
44/70 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaihtanut konsulttifirmaa vaikka tekivät työnsä hyvin, en vain halunnut tehdä sitä heidän kanssaan. Kyse oli ihan persoonasta kiinni. En uskaltanut sanoa että suunnittelen firman vaihtoa kun.. nih, en uskaltanut kun en tiennyt miten siihen reagoidaan.

Vierailija
45/70 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ammatit ovat kovanahkaisille ihmisille.

En voisi kuvitella itseäni esim. myyntityössä, varsinkaan nykyisen työkulttuurin aikana.

Olen nähnyt useammankin myyntitykin henkisesti rakoilevan.

Vierailija
46/70 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on ihan älytön kuvio, että toimittajan tavanomainen vaihtaminen/kilpailutus on sinulle itsetuntokysymys ja työnantaja olisi valmis lopettamaan sun työsuhteen tämän perusteella. Saadaanko uusia osaajia muka liukuhihnalta, että työntekijöitä voidaan näin keveästi potkia pois? Olisiko sun mahdollista keskustella esimiehen ja työpykologin/työnohjaajan kanssa näistä ajatuksista? Ei ole hyväksi noin vahvasti kiintyä työtehtäviin tai asiakkaisiin. Mun mielestä toi oli hyvä aika lopettaa asiakkuus, kun projekti loppui ja tämä oli myös sinulla tiedossa.

Vierailija
47/70 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vaihtanut konsulttifirmaa vaikka tekivät työnsä hyvin, en vain halunnut tehdä sitä heidän kanssaan. Kyse oli ihan persoonasta kiinni. En uskaltanut sanoa että suunnittelen firman vaihtoa kun.. nih, en uskaltanut kun en tiennyt miten siihen reagoidaan.

Sinäkin katkaisit sopparin juuri kun konsultin loma oli alkamassa? Et voinut odottaa loman jälkeiseen aikaan?

Vierailija
48/70 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyynel. Jotkut vaan jaksaa kantaa huolta työnteosta. Sairasta.

Sairasta kantaa huolta omasta ja lasten toimeentulosta? Sairaampaa on mielestäni maata kotona ja antaa yhteiskunnan maksaa. Sinänsä minulle on sama, mille asiakkaille töitä teen. Mutta jos asiakkaita ei ole, niin ei ole pian työpaikkaakaan. 

Suomessa pärjää mainiosti yhteiskunnan tuilla. Ei tarvitse tehdä päivääkään töitä. Sairasta on murehtia töistä, kun voisi vaan olla tekemättä.

Tuilla pysyy hengissä, kun asuu vuokralla betonikuutiossa, pienessä yksiössä. Jonkinlaista elämää sekin tietysti on. Jos se sinulle riittää, mikäs siinä. En ole kade. Moni yrittää pyristellä pois.

Jos haluaa harrastaa, matkustaa, autoilla ja asua omistamassaan asunnossaan, on tehtävä töitä. Jos haluaa saada lapsia ja pitää heistä hyvää huolta, on tehtävä töitä. En ole materialisti, tyydyn vähään, mutta tykkään siitä että voin ostaa uuden pyykkikoneen kun vanha hajoaa. Asua rauhassa omassa mökissäni syrjässä. Päästä autolla suosikki harrastuksen ja ystävieni luo. Käydä tapahtumissa, kokea elämyksiä. Ja ei, julkisilla ei kuljeta minne vaan, jos minnekään, kun ei tahdo asua suurimmissa keskuksissa.

Suomalainen työelämä on muuttunut ikäväksi, sen tunnustan. Ilmapiiri on usein huono, elinkustannukset kovat, ja osa tuskin pysyy palkallaan hengissä. Ymmärrän, että se ei motivoi ja turhauttaa. Töitä on vähän ja hyviä paikkoja vielä vähemmän.

Työ itsessään on jopa yliarvostettua, mutta raha mahdollistaa asioita, ja tuo toisinaan vapauksia toteuttaa omannäköistä elämää.

Vierailija
49/70 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä lestadiolaiset, kuten oletan, on mahdollista että ovat vaihtaneet "uskonveljen" yritykseen.

Vierailija
50/70 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ottaa kantaa, kun ei tiedä oliko kyse sähköyhtiöstä vai mistä.

Lopulta joku kuitenkin ostaa jotain.

Vierailija
51/70 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on joka alalla kuten tilitoimistossa koskaan ei tiedä kuka vaihtaa toimistoa vaikka kuinka hyvin teet työsi ja takaisin harvoin tulevat.  Siksi tehdään vähän vaikeamman kautta se ns. karenssiaika.

Vierailija
52/70 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, toivon kuitenkin, että saat itsesti kasaan niin, että pystyt edes jotenkin nauttimaan ansaitsemastasi lomasta.

On helppo huudella, että työhön ja asiakkaisiin ei pitäisi kiintyä liikaa. Niin toki jokainen haluaisi kyetä toimimaan, mutta jos toimeentulo on siitä kiinni. Puppua on, että tuilla eläisi. Ei yleensä elä , jos on talouden ainoa tienaaja. Hengittämättä ja hiljaa, ehkä. Raha tuo vapauden maksaa esimerkiksi terveydenhuollon maksuja, jos niitä jostain syystä alkaa kertyä.

MInulle on muuten kerran ilmoitettu kaksi tuntia ennen loman alkua, että yksikköni lakkautetaan. Mutta nauti nyt kesästä ja lepää, sanottiin. Noh, koko loma meni siinä, kun työstin tulevia skenaarioita. Johtajille on varmaan opetettu, miten horjutetaan työntekijän tasapainoa ilmoittamalla ikävistä asioista juuri ennen lomaa. Tai sitten se on ihan vain arkipäivän sadismia, joka kumpuaa henkilöstä luontaisesti.

Vierailija
53/70 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan tavallista yritysmaailmassa.

Ulkopuolisia konsultteja palkataan juuri siksi, että niistä pääsee myös nopeasti eroon tarvittaessa. Yleensä liksa on kuitenkin huomattavasti parempi kun palkkatyötä tekevällä - olethan hinnoitellut itsesi oikein. Ei heitä sinun lomasi kiinnosta. Kurjaa, mutta totta. Mitään henkilökohtaista siinä tuskin on.

Älä laita kaikkea yhden asiakkaan varaa vaan mielellään saisi olla useampia projekteja päällekkäin.

Tsemppiä!

Vierailija
54/70 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vaan asiakas.

Minut on irtisanottu firmasta kehuen, että olit kyllä tosi hyvä ja työnjäljessä ei ole mitään vikaa, mutta nää on nyt nää yt:t. Haluatko työtarjouksia meiltä takaisinottovelvollisuuden aikana?

Juu en halua kiitos, minulla ei ole velvollisuutta tulla takaisin.

Sulla on yhä työpaikka.

Jep, on nyt. Mutta taustaksi, olen minäkin saanut lähteä peräti kaksissa YT:ssä. Kyllä se tietynlaisen pelon ja epävarmuuden jättää ikuisesti.

Et taida olla kovin kaksinen asiantuntija.

Vierailija
55/70 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan palveluita työkseni ja täytyy sanoa ettei kyllä olisi tullut mielenikään ajatella jonkun asiakkaan työntekijän kesälomaa kriteerinä sille koska sopimuksen voi katkaista. Pitääkö myös selvittää uuden palveluntoimittajan työntekijöiden kesälomat etteivät joudu lomalla töihin? Ei kenelläkään ole oikeasti aikaa tuollaisille kun on niin monta asiaa hoidettavana. Eikä varmasti ole henkilökohtaista. 

Vierailija
56/70 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No asiakkaita tulee ja menee, mainostoimistoa ainakin vaihdetaan muutaman vuoden välein ja kun päätös on tehty ei sitä kenenkään lomien mukaan ajoiteta

Mutta toisaalta, miksei ajoiteta? Miksi on oletusarvo, ettei palvelua ostavalla pidä olla mitään yhteistyötaitoa tai etiikkaa? Kun tosiaan pari päivää ei vaikuta suuntaan tai toiseen. Ymmärrän, että iso tiimi voidaan irtisanoa näin, mutta minä olin ainoa heille töitä tehnyt konsultti. Toisin sanoen minähän tässä potkut sain - vaikka tosiaan meidän talo ei heidän haluamaansa ratkaisua ylipäätänsä toimita. Tuo ratkaisu vaan ei olisi ollut heille mitenkään pakollinen, vaan samaan palvelutasoon oltaisiin meilläkin päästy.

Ainahan se sopimuksen irtisanominen tulee rahansaajan mielestä väärään aikaan. Sattuu sopimuskattko mihin aikaan tahansa. Loamn jälkeen uutta asiakasta koukkuun.

Vierailija
57/70 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin katkaisit sopparin juuri kun konsultin loma oli alkamassa? Et voinut odottaa loman jälkeiseen aikaan?

Miksi pitäisi konsulentille maksaa vielä se loma-aika palkkiota ja loman jälkeen pudottaa tyhjän päälle?

Vierailija
58/70 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negatiivinen ajattelu ei johda mihinkään. Vaihtoehtoisten syiden etsimiseen ja oman ajattelutavan muuttamiseen löytyy apua: https://blog.trello.com/trello-hanlons-razor

Vierailija
59/70 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä riistoporvarin itkua.

Vierailija
60/70 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä riistoporvarin itkua.

Tyypillinen veronmaksajien elätin kommentti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä