Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten päästä yli alakuloisuudesta?

Vierailija
03.08.2021 |

Ei ole vakavaa masennusta, mutta semmoista alakuloisuutta ja pienimuotoista itseinhoa. Ei tarpeeksi, että pääsisi hoitoon ja saisi lääkkeet. Alakuloisuushan kuuluu ihmiselämään. Miten sä virkistyt, jos on pidempi jakso muutakin kuin nousukiitoa?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Raamattua ja syö paljon hedelmiä!

Vierailija
22/27 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vietä aikasi muualla kuin täällä.

Tässä paras neuvo, jos tapanasi on viettää palstalla pidempään kuin vartti päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen usein vähän alakuloinen ja jollain lailla ehkä ihannoinkin sellaista. Kuuntelin haikeaa musiikkia ja katsoin surullisia rakkauselokuvia. Sitten vaan kyllästyin siihen ja päätin että nyt saa riittää. Haluan olla iloinen tästä lähtien. Otin sen projektiksi. Kuuntelin iloista musaa ja katsoin paljon komedioita. Ympäröin itseni ihmisillä. Lisäksi olen 27 vuotiaasta alkaen harrastanut kunnon hikiliikuntaa. Mikään ei nosta mielialaa niin kuin liikunnasta saatava endorfiini. Mutta usein alakulo saattaa tosiaan vaan olla totuttu tapa. Ajattele, että sinullakin on oikeus olla iloinen ja kieltäydy ruokkimasta alakuloasi!

Eli ylös, ulos ja lenkille tai ihmisten ilmoille. Yritä löytää elämästä ne hyvät jutut :).

Vierailija
24/27 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et pahasti masennu. Koska se on sitten tätä kuin mulla, että olen maannut sängyssä nyt jo neljä päivää, enkä ole jaksanut tehdä ruokaa enkä käydä suihkussa. En tiedä kauanko tässä vielä menee. Viimeistään sitten on noustava kun loma loppuu, mutta saas nähdä olenko silloin jo laitoshoidossa taas.

Tämä on täyttä helvettiä.

Vierailija
25/27 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni auttaa hyvä viihde, parin kuukauden päästä julkaistaan hyvä peli, sitten on mukavaa seuraavat pari kolme viikkoa. Harrastukset on hieman jumissa kun ei ole inspiraatiota. Viime illat menneen yuotubea tuijotellessa, pitäisi vaan saada pidettyä itaeni poissa netistä kokonaan.

Vierailija
26/27 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tulee välillä ahdistus. Olen opetellut siitä eroon ajattelemalla ahdistuksen tunnetta ja siihen liittyviä ajatuksia kuin sukulaisina, jotka yrittävät tupata kylään. Kohteliaasti totean että kiitos kun tulit, mutta nyt ei valitettavasti sovi. Ja kun ahdistava ajatus yrittää kolkutella omaa tuntoani, niin totean että nyt joudun osoittamaan teille ovea, hei hei ja turvallista kotimatkaa.

Aluksi tämmöinen tuntui itsestäkin tosi tyhmältä, keskustella nyt omien ajatusten kanssa, ja eikö minulla ole velvollisuus vatvoa kaikkea ahdistavaa, ja mitä olen edes tehnyt elämälläni jne. Mutta elämänkokemukseni sanoo, että vatvominen ei vain ketään auta, joten en jatka vatvomista vaan osoitan negatiivisille tunteille, ajatuksille (ja ihan ihmisillekin) ovea elämässäni. Kiitti ja hei.

Lisäksi olen ruvennut palkitsemaan itseäni. Ei mistään hyvin tehdystä työstä, vaan ihan siitä että olen. Tämä ehkä liittyy enemmänkin siihen, että lapsena en koskaan saanut mitään ihan muuten vaan, kaikki kivat jutut piti aina ansaita. Aikuisena tuntuu, etten ansaitse mitään, koska en ole saavuttanut mitään erityistä. Mutta sen sijaan keksin itsestäni hyviä puolia, onnittelen itseäni vaikkapa onnistuneesta asiakaskohtaamisesta ja ostan itselleni uuden pelin tms.

Vierailija
27/27 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti et pahasti masennu. Koska se on sitten tätä kuin mulla, että olen maannut sängyssä nyt jo neljä päivää, enkä ole jaksanut tehdä ruokaa enkä käydä suihkussa. En tiedä kauanko tässä vielä menee. Viimeistään sitten on noustava kun loma loppuu, mutta saas nähdä olenko silloin jo laitoshoidossa taas.

Tämä on täyttä helvettiä.

Ikävää, että sinulle iski masennus kesälomalla. Jos et pääse sängystä, mutta pääset nettiin, niin yritä katsoa jotain kivaa esim. youtubesta eläinvideoita tai Yle Areenassa on vaikka mitä sellaisia eläin- tai lifestyle -ohjelmia. Jos on mahdollisuus saada edes vähän hetkellisesti piristetyksi, niin voi saada itsensä ylös sängystä.

Liikkumattomuus itsessään lisää masennusta, siksi pitäisi yrittää päästä liikkeelle. Käydä vaikka vähän aikaa kodin ulkopuolella kävelemässä. Jos ei jaksa käydä suihkussa, niin yrittää ajoittaa sen kävelyn niin, ettei ole paljon naapureita liikkeellä.

Se on tyypillinen masennuksen oire, ettei jaksa laittaa ruokaa, käydä suihkussa ja tehdä muita rutiineja. Pidemmän päälle nämä tietenkin haittavat elämää ja masennus voi pahentua. Mutta olet lomalla: ajattele, että otat vapaata ruuan laitosta. Ole itsellesi armollinen, (lomalla) suihkussa ei ole pakko käydä joka päivä (sellaiset ihmiset joilla on pahat ihottumat, eivät käy usein suihkussa).

Yritä masennuksesta huolimatta tehdä jotain kivaa, vaikka ihan sängystä käsin, joko katsoa jotain kivaa netistä/tv:stä, tai lukea jos jaksaa. Sitten keskittyä siihen, että saa käytyä ulkona, saa kehon jollakin tavalla liikkeelle, vaikka ei olisi käynyt suihkussa. Joku kiva pieni juttu jonka voi käydä kodin sisällä tai ulkopuolella tekemässä tai katsomassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi