Hyvän parisuhteen salaisuus?
Kertokaa mitä pidätte oleellisina asioina parisuhteessa niin että homma saadaan luistamaan.
Voitte myös jakaa paljonko teillä on omakohtaista kokemusta vakavista suhteista
Kommentit (28)
21 vuotta yhteistä taivalta takana, siitä 12 vuotta naimisissa. Meidän mielestä tärkeintä on toisen kunnioitus ja luottamus, ja tietysti se rakkaus sekä seksi. Näihin vuosiin mahtuu kaikenlaista, on ollut tosi vaikeitakin aikoja, on menetetty paljon läheisiä ihmisiä näinä vuosina, on ollut sairautta ym. Luottamuksella tarkoitan toki sitäkin, että luottaa siihen ettei toinen lähde vieraisiin vaikeinakaan aikoina, mutta myös sitä, että luotan täysin siihen, että mies pysyy mun rinnalla, tuli mitä tuli. Niin monesta on jo selvitty yhdessä, että luotan täysin mieheeni, ja hän muhun. Me ollaan toistemme kallio, johon nojata kun itse ei jaksa seisoa. Seksielämäkin toki elää mun elämän kanssa, esim. pikkulapsiaikana tai sairauden koetellessa sitä luonnollisesti on vähemmän, ja silloin tarvitaan sitä kunnioitusta ja luottamusta. Tulee taas ne paremmat ajat. Ja ihan kotitöidenkin suhteen tarvitaan sitä toisen kunnioitusta ja luottamista. Että molemmat haluaa tehdä töitä sen eteen, että kaikilla on hyvä olla kotona ja kaikki toimii. Kotityöt ainakin meillä on jakautuneet vähän vuosien varrella mieltymysten ja osaamisen mukaan. Pitää kunnioittaa toisen tekemää työtä, eikä esim. kävellä römppäsaappailla vasta pestylle lattialle. Ja välillä voi kehua ja kiittää, miten kiva on kun vessat on aina puhtaat tai lumityöt tehty heti kun mahdollista.
Minulla on takana 20 v avioliittoa, joka päättyi siihen, että mies vaihtoi minut toiseen.
meillä oli kaikkea tuota, mitä näissä vastauksissa sanotaan. Oli läheisyyttä, keskustelua, pussailua, luottamusta... Eli omasta kokemuksesta sanon, että ne eivät riitä.
siksi itse sanon, että hyvä parisuhde vaatii sen, että hyväksyy toisen täysin ja sataprosenttisesti sellaisena kuin on. Ettei toivo, että toinen olisi toisenlainen - aktiivisempi, puheliaampi tai mitään.
ja se vaatii sen, että molemmat osaavat ratkoa ongelmia ja erimielisyyksiä asiatasolla, ilman, että tunnekuohuissa alkaa syyttämään tai solvaamaan toista. Koska se nakertaa parisuhteen pohjaa pois, vähä vähältä vuosien varrella. Omasta kokemuksesta sanoin, että joka vuosi aloin varovaisemmaksi siinä, mitä puhuin. Koska en kestänyt sitä huutamista - mitä toinen osapuoli kutsui vain itseilmaisuksi. Mies ei vielä tänäkään päivänä ymmärrä, miski en ollut sataprosenttisen avoin hänelle.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 12:27"]
Minulla on takana 20 v avioliittoa, joka päättyi siihen, että mies vaihtoi minut toiseen.
meillä oli kaikkea tuota, mitä näissä vastauksissa sanotaan. Oli läheisyyttä, keskustelua, pussailua, luottamusta... Eli omasta kokemuksesta sanon, että ne eivät riitä.
siksi itse sanon, että hyvä parisuhde vaatii sen, että hyväksyy toisen täysin ja sataprosenttisesti sellaisena kuin on. Ettei toivo, että toinen olisi toisenlainen - aktiivisempi, puheliaampi tai mitään.
ja se vaatii sen, että molemmat osaavat ratkoa ongelmia ja erimielisyyksiä asiatasolla, ilman, että tunnekuohuissa alkaa syyttämään tai solvaamaan toista. Koska se nakertaa parisuhteen pohjaa pois, vähä vähältä vuosien varrella. Omasta kokemuksesta sanoin, että joka vuosi aloin varovaisemmaksi siinä, mitä puhuin. Koska en kestänyt sitä huutamista - mitä toinen osapuoli kutsui vain itseilmaisuksi. Mies ei vielä tänäkään päivänä ymmärrä, miski en ollut sataprosenttisen avoin hänelle.
[/quote]
Tämä oli hyvä kirjoitus. Itselläni on takana avioliittoa vasta 10 vuotta ja tuntuu, etten ole siksi validi arvioimaan mikä on pitkän parisuhteen salaisuus. Jos kuitenkin tältä pohjalta jotain pitäisi mainita sanoisin, että molempien kyky pyytää ja antaa anteeksi, että molemmat saa olla sellaisia kuin on ja että kummallakin on oma vahva usko ja tahto elinikäiseen parisuhteeseen ja sellainen asenne, että periksi ei helposti anneta. Myös sellainen realistinen suhtautuminen parisuhteeseen ja elämään, että aina ei voi mennä hyvin ja huonot ajanjaksot kuuluvat parisuhteeseen. Myöskin kunnioitus toista kohtaan pitää olla korkea. Itselläni on ollut kausia, etten ole aina rakastanut miestäni tai tuntenut rakkautta, mutta aina olen kunnioittanut ja pitänyt häntä hyvänä ja viisaana ihmisenä. Uskon myös siihen, että kumppaniin voi ja pitää aina rakastua välillä uudelleen.
Oma pää kunnossa. Oma elämä molemmilla yhteisen elämän lisäksi. Harrastukset l. Hyvä fyysinen kunto. Riippumattomus sekä taloudellinen että henkinen. Itsenäisyys, arvostaminen, luottamus, turvallisuus, kunnioitus. Seksi. Läheisyys. Keskustelu. Mielipiteen kysyminen sekä ajatuksien jakaminen ja toisen ollessa erimieltä myös eriävän mielipiten ymmärys. Toista ei saa vähätellä mistään syystä, kannustava ja kehittävä katsantakanta yhteiseen elämään.
Halailu, seksi ja yhdessä tekeminen arkisissakin askareissa.
Joku yhteinen harrastus.
Ei saa nalkuttaa. Mieti miten itse haluat,että sinulle puhutaan. Kaikkea ei saa eikä tarvitse sanoa ääneen. Jos pienen ärsyyntymisen hetkellä malttaa mielensä, huomaa hetken päästä ettei maailma siihen kaatunutkaan.
Älä yritä muuttaa toista.
Ottakaa omaa aikaa (kahdestaan ilman lapsia tai ystäviä).
Yhdessä 27v