Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten niin VAAN yksi lapsi? Eikö ole hienoa, kun

Vierailija
18.08.2014 |

joku edes miettii maapallon liikakansoitusta?

Se, että lapsista saa ilmaista rahaa, saa monen kuvittelemaan itsensä tärkeäksi lisääntyjäksi.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä liikakansoitusta täällä Suomessa ratkaista vaikka hommaisikin vain yhden lapsen, täällä on kuitenkin niin pieni "lapsikeskiarvo" per perhe. Todellinen ongelma on jossain ihan muualla, typerää Suomessa vedota liikakansoitukseen.

Vierailija
22/27 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ne kiinalaiset tai afrikkailet sinunkaan terveysmenoja tai eläkkeitäsi tule kustantamaan. Kyllä me tarvitsemme uusia veronmaksajia. Ja se rahan saaminen :D Kyllä se rahan menettäminen on niin eri svääreissä että jokin lapsilisä ei sen rinnalla tunnu missään. Mutta Tottakai lapsista on kuluja, lapsimäärämme on sellainen että pystymme heidän elättämään :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 07:57"]

Eipä sitä liikakansoitusta täällä Suomessa ratkaista vaikka hommaisikin vain yhden lapsen, täällä on kuitenkin niin pieni "lapsikeskiarvo" per perhe. Todellinen ongelma on jossain ihan muualla, typerää Suomessa vedota liikakansoitukseen.

[/quote]Tämä on se yleisin 'heitto', mikä vedetään kehiin, kun puhutaan maapallon liikakansoituksesta. Millä tavoin Suomi on maapallosta ulkopuolella? Vaikka meillä tässä maassa ei olekaan (vielä) liikaa ihmisiä, niin minnepä luulet niiden väkimäärien lähtevän tuolta liikakansoitetuista maista, kun ei ole enää edellytyksiä elämiseen? Ihan juurikin näihin maihin, joissa sitä tilaa ja puhdasta vettä vielä on.

Tämä pallon kantokyky kun ei kestä tätä väkimäärää - ja silloin on ihan sama, minkä maalainen olet. On silkkaa typeryyttä ajatella, että 'ei täällä meillä'. Ja kun liian moni ajattelee noin, ei tätä palloa pelasta enää mikään. Mutta sehän ei ole 'meidän' ongelma. Se tulee olemaan tämän päivän lasten ongelma.

Vierailija
24/27 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on siksi vain yksi lapsi, koska yhdestä lapsesta tulee vain vähän ääntä ja meteliä. Vain yhden pienen lapsen kanssa liikkuminen on helpompaa kuin kolmen. Pyykkiä on vain yhden lapsen kohdalla vähemmän. Riitelyä ja tappelua on vain yhden lapsen kanssa paljon vähemmän. Kolmen lapsen kanssa lähteminen on toisenlaista kuin vain yhden lapsen kanssa. Elämä on vain yhden lapsen kanssa tietyllä tavalla helpompaa ja mutkattomampaa ja eroaa monilapsisten perheiden elämästä. Eikä siinä ole tietenkään mitään pahaa tai huonompaa siis. Nämä ovat ne reaaliteetit, ja siksi itse usein puhun vain yksilapsisista perheistä. 

Vierailija
25/27 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa joillain kummallisia ajtuksia.. Ei kannata kuvitella, että pelkästään yksilapsisilta kysellään lapsiluvusta. Me saatiin vähän aikaa sitten toinen lapsi ja sen jälkeen tosi monet ovat kysyneet, että koskas seuraava (ei koskaan). Ei siitä mun mielestä tarvitse kuitenkaan loukkaantua, antaa ihmisten kysellä!

Me oltais mun  puolesta vaikka voitu jäädä yksilapsiseksi perheeksi, mutta oon kyllä tyytyväinen, että saatiin tämä toinenkin. Esikoinen on uskomattoman iloinen uudesta sisaruksestaan. Toivon, että veljeksille tulisi läheiset välit.

Vierailija
26/27 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi maailmassa jokainen saa itse päättää elämästään. Annetaan jokaisen vian itse tähdä ratkaisunsa. Sehän on jokaisen oma asia tekeekö lapsia vai ei.

Vierailija
27/27 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:27"]

Onneksi maailmassa jokainen saa itse päättää elämästään. Annetaan jokaisen vian itse tähdä ratkaisunsa. Sehän on jokaisen oma asia tekeekö lapsia vai ei.

[/quote]

Sitä lyhyemmäksi tämä onnen aika jää, jos ihmiset tosiaan päättävät elämästään halujensa eikä järjen ohjaamana. Väkeä on nyt niin paljon, että se vapaa päätösvalta on luksusta. Eilen käytettiin vuoden resurssit loppuun, tästä eteenpäin eletään velaksi, joka on otettu omilta lapsilta.

Kuinka moni kehtaisi konkreettisesti elää lapsensa rahoilla elokuusta uuteenvuoteen? Ja mikä pahinta, me viattomat pikku suomalaiset elämme koko ajan muun maailman resursseilla. Käyttekö te useinkin naapurista hakemassa lupia kyselemättä sen, mitä omasta autotallista ei löydy?

Väkimäärä kertaa kulutustaso on todella yksinkertaista matematiikkaa, ehkä lapsentekolupa pitäisi evätä kokonaan niiltä, jotka eivät sitäkään ymmärrä. Jos eletään leveästi, yksi lapsi on ehkä vielä ok, enemmän ei.

Ei ole mitään rajaa porvariston viattomuudella ollut koskaan, eikä ole asia näköjään muuttunut vieläkään.