Ei avioehtoa joten saanko osuuden?
Mieheni omistaa isänsä kanssa puoliksi sijoitusasunnon. Ovat omistaneet jo kauan kun kyseessä on miehen lapsuuden koti. Meillä ei ole avioehtoa joten saanko siitä osan erotessa?
Kommentit (28)
Et saa siitä osaa. Saat erossa 50% sinun ja miehen yhteisestä omaisuudesta. Jos mies joutuu antamaan sinulle tasinkoa, hän saa itse päättää, antaako osan asunnosta vai rahaa tai vaikka kesämökin
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 23:00"]
Et saa siitä osaa. Saat erossa 50% sinun ja miehen yhteisestä omaisuudesta. Jos mies joutuu antamaan sinulle tasinkoa, hän saa itse päättää, antaako osan asunnosta vai rahaa tai vaikka kesämökin
[/quote]
Kyllä saa aio-oikeuden perusteella myös osan miehensä omaisuudesta. Mulla on omaa kokemusta tästä kun vanhempani erosivat ja isäni sai osuuden äitini omistamasta asunto-osakkeesta! Ei tosiaan tarvitse olla mitään yhteisesti hankittua omaisuutta.
Vaikuttaa myös se että kauanko avioliitto on kestänyt. Oikeus voi valitustilanteessa päättää, ettei toinen osapuoli saa mitään, jos liitto on kestänyt esimerkiksi vain muutaman kuukauden, tai pienentää tasinkoa
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 23:00"]
[/quote]
Kyllä saa aio-oikeuden perusteella myös osan miehensä omaisuudesta. Mulla on omaa kokemusta tästä kun vanhempani erosivat ja isäni sai osuuden äitini omistamasta asunto-osakkeesta! Ei tosiaan tarvitse olla mitään yhteisesti hankittua omaisuutta.
[/quote]
Ap:n aloituksesta ei käy ilmi muun omaisuuden (niin hänen kuin miehensäkin) määrä.
[/quote]
Siis miksi en saa? Mieskö saa edelleen isänsä kanssa kaksin omistaa asunnon vaikka me sentään ollaan tai siinä tapauksessa oltiin aviopari? Mihin muka perustuu?
Totta kai sinulla on avio-oikeuden mukaisesti oikeus puoleen miehesi omaisuudesta, myös siihen puolikkaaseen miehen osuudesta asunnosta. Mun isäni esim teki juuri sen takia avioehdon kun meni uusiin naimisiin ettei mahdollisessa erossa joutuisi luovuttamaan puolta asunnostaan exälle.Toisin sanoen lunastamaan häntä siitä ulos.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 23:10"]
[/quote]
Siis miksi en saa? Mieskö saa edelleen isänsä kanssa kaksin omistaa asunnon vaikka me sentään ollaan tai siinä tapauksessa oltiin aviopari? Mihin muka perustuu?
[/quote]
Ihan tuo taitaa lakiin perustua. Tasingon antaja saa päättää, mitä tasingoksi antaa eli onko se rahaa vai kiinteistöjä vai osakkeita.
Kaikki omaisuus lasketaan yhteen kummaltakin ja sitten tasataan. Mutta voihan hän antaa rahana tai sitten jotain muuta omaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 23:15"]
[/quote]
[/quote]
Ihan tuo taitaa lakiin perustua. Tasingon antaja saa päättää, mitä tasingoksi antaa eli onko se rahaa vai kiinteistöjä vai osakkeita.
[/quote]
Pointti aplla taisikin olla se että onko hänellä oikeus vaatia tasinkoa myös siitä asunnon osuudestaan...tuskin ap haluaakaan osaa siitä varsinaisesta asunnosta. Pointti on se että se miehen omistama puolikas asunnosta luetaan omaisuudeksi joka lasketaan mukaan kun näitä lasketaan.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 23:14"]
Totta kai sinulla on avio-oikeuden mukaisesti oikeus puoleen miehesi omaisuudesta, myös siihen puolikkaaseen miehen osuudesta asunnosta. Mun isäni esim teki juuri sen takia avioehdon kun meni uusiin naimisiin ettei mahdollisessa erossa joutuisi luovuttamaan puolta asunnostaan exälle.Toisin sanoen lunastamaan häntä siitä ulos.
[/quote]
Usko tai älä, olet oikeassa vain osaksi.
Erotilanteessa lasketaan yhteen puolisoiden omaisuus. Jos se on vaikka yhteinen talo 200 000 e ja yhteinen mökki 100 000 e ja miehen osuus sijoitusasunnosta 100 000 e, niin jakotilanteessa kumpikin saa 200 000 e. Miehen ei tarvitse antaa yksin (ilman vaimoa) omistamaansa sijoitusasunto-osuutta vaimolle, hän saa pitää sen ja joko 50% talosta tai kesämökin, joka tapauksessa omaisuutta 200 000 euron arvosta,
Ei erossa tehdä niin, että eron jälkeen kumpikin omistaa puolet talosta, puolet mökistä ja puolet sijoitusasunnosta.
Mut sit jos se on ollut esim hänen äitinsä perintöä ja sillä äidillä on ollut testamentti jossa se on sulkenut aviopuolisot ulps niin et varmaan silloinkaan saa.
tyyppillinen av-lumppu. maksoiko miehesi kaiken liittonne aikana? onko kiva ratsastaa toisen lompakolla?
vittu mitä ihmispaskoja te naiset olette.
Tässä on nyt mennyt vastaajilla hieman kaksi asiaa sekaisin. Omistat avio-oikeuden perusteella puolet kaikesta. Aviovarallisuus sitten jaetaan eron hetkellä ja puolisoiden omaisuus arvotetaan ja katsotaan miten paljon kumpikin omistaa. Jos toisella on enemmän omaisuutta (esim. perinteinen auto) joutuu hän maksamaan tasinkoa, mutta tuon tasingon ei tarvitse olla mikään tietty omaisuus (esim. tuo edellä mainittu auto) vaan se voi olla aivan mitä tahansa.
Lyhyesti, omistat osuuden, jollei esim. testamentilla suljettu pois aviovarallisuuden piiristä erotilanteissa. Saatko tasinkona (jos siis sitä olet saamassa) juuri tuon asunnon osakkeet on sitten ihan toinen kysymys ja siitä päättää nykyinen ex-puolisosi.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 23:18"]Mut sit jos se on ollut esim hänen äitinsä perintöä ja sillä äidillä on ollut testamentti jossa se on sulkenut aviopuolisot ulps niin et varmaan silloinkaan saa.
[/quote]
Toivotaan näin. Ja tämä muistutuksena myös meille tuleville anopeille.
[/quote]
[/quote]
Osaatko lukea?
Kyllä he saavat ihan kaksin sen asunnon omistaa edelleen. Jos eroatte ja miehelläsi on enemmän omaisuutta kuin sinulla eikä teillä ole avioehtoa, miehesi joutuu maksamaan sinulle tasinkoa sen verran, että omaisuuksienne ARVO on sama. Siis lopputuloksena on esimerkiksi että miehelläsi on omaisutta 300 000 euron arvosta ja sinulla on omaisuutta 300 000 euron arvosta.
Se omaisuus ei koostu niin että leikataan moottorisahalla siivu sieltä ja siivu täältä, vaan miehesi kanssa sovitte keskenänne, mitä teidän yhteisestä omaisuudestanne sinä pidät ja mitä hän pitää. Todennäköisesti hän haluaa pitää itsellään sen lapsuudenkotinsa, ja miksi ihmesssä sinä sitä haluaisitkaan? Eikö sinun kannattaisi pitää mieluummin esimerkiksi oma asuntosi?
Jos kuitenkin sinulla on enemmän omaisuutta kuin miehelläsi niin sinä maksat tasinkoa miehellesi.
Sekin on mahdollista, että miehesi on saanut lapsuudenkotinsa perintönä niin, että sinulla ei ole siihen avio-oikeutta. Aika usein nykyään määrätään testamentin avulla niin. Siinä tapauksessa sinulla ei ole oikeutta siivuun edes tuon omaisuuden ARVOSTA.
Juu pitäisi käydä laatimassa testamentti.
Mitä ihmeellistä apn kysymyksessä muka on? Miten moni mies ajattelee ihan samoin erotilanteessa miettikää sitä! Ja joo ap sulle tiedoksi että jos ja kun eroatte niin miehes omistama osuus asunnosta lasketaan omaisuuteen josta tehdään ositus eli sinä saat mahdollisesti tasinkoa siitä. Mies siis ei voi millään tavalla sulkea asuntoa pois laskelmista,.
Juu sinulle kuuluu avio-osuuden perusteella puolet miehesi puolikkaasta.