Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostaisitteko 3-luokkalaiselle uuden repun, kun vanha on ehjä mutta "liian lapsellinen"?

Vierailija
03.08.2021 |

Vaatimalla vaati ekalle mennessä kalliin hahmorepun ja sanoin silloin, että sitä käytetään sitten niin kauan kuin se on ehjä. Vaatimisen taso silloin oli luokkaa "itkuraivarit mahallaan kaupan lattialla". No nyt pitäisi saada taas uusi. Lapsella on kyllä omia rahoja, niistä sen repun voisi ostaa.

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin alakoulussa joka vuos uusi reppu, hajoshan ne. Ei sitte kovin laadukkaita eikä kalliita ollu, mut kuiteski.

Vierailija
42/101 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi edes suostunut ostamaan lapsellista reppua ekalle luokalle.

Ostin kummallekin Delseyn laadukkaat reput, tyttö käytti omaansa jonnekin 8. luokalle asti, poika käytti omaansa lukion loppuun asti.

Oikeastiko kulkivat samoilla repuilla 8-12 vuotta? Täytyy olla tosi laadukas reppu että säilyy siistinä lähes jokapäiväisessä käytössä noin pitkään. Itse olen ostanut uuden repun kun vanha on alkanut kulahtaa. Vanha reppu on sitten siirtynyt vaikka urheiluharrastuksen käyttöön tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin. On vanhemman oma vika,jos on antanut periksi ekaluokkalaisen vaatimuksiin ja mennyt ostamaan kalliin hahmorepun. Eli ostaisin uuden repun ja laittaisin hahmorepun facebook-kirppikselle. Omilla lapsillani ovat reput kestäneet ehjänä kolmisen vuotta, sitten on alkanut pohja kulumaan, sivutaskut hajoilla yms. Joten ei tuo teidän reppu olisi välttämättä muutenkaan kestänyt enää kauan. Ja jatkossa sitten muistat, että sinä olet aikuinen ja viime kädessä vastaat noista hankinnoista - et voi myöhemmin syyttää laste siitä, jos ei ekaluokkalainen osannut aavistaa ja ennustaa sitä, kuinka kauan joku tietty hahmo vielä kiinnostaa. Sinulla aikuisena on enemmän elämänkokemusta ja pitää olla myös taju tällaisista asioita.

Vierailija
44/101 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillähän lapsi käyttää edelleen vauvan helistimiä leluinaan, koska ehjää ei vaihdeta vain siksi, että vanha ei ole enää kiva. Lapsi nyt 12v. 

Meinasin tukehtua omenanpalaan tämän lukiessani :D

Hyvä oivallus, hyvä vertaus.

Ja ap:lle - et voi mitenkään vaatia lapselta tuollaista iässä, jossa lapsen kehitys kulkee huimaa vauhtia. Kannattaa oppia se jo nyt. Myös sinun pitää oppia, ei vain lapsen. Kolmen vuoden kuluttua olette taas täysin uudessa tilanteessa.

Vierailija
45/101 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti ostaisin. Ekaluokkalaiselle sopii hahmoreppu, mutta kolmasluokkalainen haluaa jo isompien lasten repun. Ei ekaluokkalaiselta voi vaatia, että hän siinä hetkessä valitsee repun, jota käyttää seuraavat 9 vuotta.

Niinpä - ekaluokkalainen tietysti uskoo ja luulee tykkäävänsä siitä samasta hahmosta "aina". Aikuisen pitää olla se kaukonäköisempi, joka tajuaa, että innostus voi mennä parissa vuodessa tai jopa vuodessa - on sitten aikuisen päätös ilahduttaako ekaluokkalaista hahmorepulla, vaikka joutuukin ostamaan parin vuoden päästä uuden repun. Minusta tuo ei ole niin vakava asia. Itse voisin ostaa ekaluokkalaisellekin hahmorepun, jos kyseessä olisi todella tärkeä juttu ja lapsi fanittaisi kyseistä juttua tosi paljon (eikä olisi vaan matkinut kavereita haluamalla samanlaisen repun kuin näillä), ja olisin valmis ostamaan isomman lapsen repun sitten kun sellaisen aika on. Se isomman lapsen reppu voi mennä pitempään, eli se voi sitten olla se pitkäaikaisempi hankinta.

Yksi vaihtoehto on tietty se, että ap ottaa itse hahmorepun käyttöön. Aikuisellehan se ei ole noloa, eli jos tuntuu, että kallis reppu menee hukkaan, niin voihan aikuiset näyttää. Enkä sanoa tätä vitsinä tai ilkeilläkseni, vaan tarkoitan sitä. Itse inhoan reppuja enkä tykkää käyttää, mutta voisin hyvin käyttää olkalaukkua tai kännykkälaukkua, jossa olisi Muumi, Hello Kitty, Ninjago tms. Ja olen tällainen mustiinpukeutuva vähän rokkityylinen äiti.

Vierailija
46/101 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, lapsihan on ollut päiväkoti-iässä repun valitessaan, ja nyt jo selvästi isompi poika. Aiempi reppu on valittu silloiseen tarpeeseen ja niin pitääkin. Hyvä, että lapsi on itse saanut silloin valita haluamansa repun. Reppua on kuitenkin käytetty jo kaksi vuotta, se on lapselle pitkä aika. Repun voi laittaa kiertoon seuraavalle tai säästää muistoksi.

Peräänkuuluttaisin ymmärrystä sinulta aikuisena ja lapsen tarpeiden huomioimista. Lapsellinen reppu voi aiheuttaa kiusaamista ja pilkkaa, jonka lapsi muistaa vielä aikuisenakin, ja joka voi vaikuttaa itsetuntoon. 

Onkohan sinulla vähän liian tiukalla kukkaronnyörit, kun tällaista edes kysyt? Jos on rahat tiukalla, varmasti löytyy sopivan hintaluokan reppu, kun etsii. Joku tuolla kertoi itse valinneensa lastensa reput, mutta minusta lapsen tulee saada itse valita mieleinen tai vähintään vaikuttaa valintaan, hänellehän se tulee ja hänen koulunkäyntiään tukemaan.

Vierailija
47/101 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin. Näihin kuluihin pitää varautua kun menee lisääntymään.

Vierailija
48/101 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittaisi lasta maksamaan uutta reppua tällaisessa tilanteessa tai muutenkaan lähtisi syyttelemään väärästä valinnasta. Kuten moni on todennut, 7-vuotiaan kehitystaso ei vielä riitä siihen, että hän ymmärtäisi mielestään maailman hienoimman repun olevan parin vuoden päästä liian lapsellinen. Aloittaja on itse sallinut hahmorepun oston, vaikka on tämän aikuisena tiennyt.

Vierailija
49/101 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai, lapsihan on ollut päiväkoti-iässä repun valitessaan, ja nyt jo selvästi isompi poika. Aiempi reppu on valittu silloiseen tarpeeseen ja niin pitääkin. Hyvä, että lapsi on itse saanut silloin valita haluamansa repun. Reppua on kuitenkin käytetty jo kaksi vuotta, se on lapselle pitkä aika. Repun voi laittaa kiertoon seuraavalle tai säästää muistoksi.

Peräänkuuluttaisin ymmärrystä sinulta aikuisena ja lapsen tarpeiden huomioimista. Lapsellinen reppu voi aiheuttaa kiusaamista ja pilkkaa, jonka lapsi muistaa vielä aikuisenakin, ja joka voi vaikuttaa itsetuntoon. 

Onkohan sinulla vähän liian tiukalla kukkaronnyörit, kun tällaista edes kysyt? Jos on rahat tiukalla, varmasti löytyy sopivan hintaluokan reppu, kun etsii. Joku tuolla kertoi itse valinneensa lastensa reput, mutta minusta lapsen tulee saada itse valita mieleinen tai vähintään vaikuttaa valintaan, hänellehän se tulee ja hänen koulunkäyntiään tukemaan.

Näin juuri. Ja muuten ainakin meidän kaupungin Tokmannilla on nyt reput -30%, eli repun voi saada aika edullisestikin.

Vierailija
50/101 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset eivät tuosta syystä saaneet hahmoreppuja, vaan kestävät utheilureput tyyliin Haglöfs. Minusta lapsi voi maksaa osan omista rahoistaan kerta olet tuosta varoittanut. Uuden repun kuitenkin hankkisin.

Vierailija
51/101 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö repun olla rikki, että ostaisit uuden? Sehän on pelkkä järjestelykysymys ;) ja jossain vaiheessa lapsesikin sen tajuaa. Oma äitini vaati aikanaan käyttämään erästä kutittavaa villavaatetta, kunnes siihen "ilmestyi" isohko reikä.

Vierailija
52/101 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne lapsilisät ole juuri lapsen menoja varten. Kallistuisin ostamaan uuden, jos se tekee koulun alkamisesta mukavaa eikä ala ikävissä tunnelmissa. Varsinkin jos ei muuta ole nyt haluamassa vain haluamisen vuoksi. Nythän on vielä aikaa valita ja harkita ostosta, eikä osteta hetken mielijohteesta.

Vierailija
53/101 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin. Ostin omalle nelosluokkalaiselle uuden repun, vaikka vanha, kolme vuotta palvellut reppu oli edelleen ehjä ja toimiva, eikä ns lapsellinen. Uudella repulla mennään vähintään pari vuotta ellei jopa loput alakoulua.

Vierailija
54/101 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuuko monikin lapsi ostamaan repun omilla rahoillaan? Perustarvike, joka kuuluu vanhempien hankkia.

Ihmettelin ihan samaa. Minusta tuo on sama kuin laittaisi lapsen ostamaan itse ruokansa. Ja mistä 9-vuotias edes saa tienattua rahaa reppuun?

Vierailija
55/101 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne lapsilisät ole juuri lapsen menoja varten. Kallistuisin ostamaan uuden, jos se tekee koulun alkamisesta mukavaa eikä ala ikävissä tunnelmissa. Varsinkin jos ei muuta ole nyt haluamassa vain haluamisen vuoksi. Nythän on vielä aikaa valita ja harkita ostosta, eikä osteta hetken mielijohteesta.

Se lapsilisä on satasen kuussa. Ei kuule ihan riitä kattamaan lapsen menoja.

Vierailija
56/101 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä yhden repun ostaa kerta vuoteen. 

Vierailija
57/101 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nähdään kuinka sitoutuneita ihmiset ovat ilmastonmuutoksen estämiseen. Aivan turha kuvitella, että ilmastonmuutos voidaan pysäyttää, kun asenne on tämä.

Vierailija
58/101 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotta on 9-vuotiaan elämästä noin 20%. Sama kuin itse käyttäisit nelikymppisenä jotain asiaa päivittäin 8 vuotta.

Vierailija
59/101 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä yhden repun ostaa kerta vuoteen. 

Kun se reppu ei ole ainoa lapsen meno. Mun äitini aina jaksaa paasata myös näistä lapsilisistä... Ei sillä lapsilisällä juuri mitään saa. Kolmasluokkalainenkin on vielä semmosessa kiivaan kasvun vaiheessa plus rymyää vaatteitaan hajalle.

Vierailija
60/101 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ostaisin. Pitäähän se olla mieleinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä